PDA

View Full Version : Fabriekssnaren



clover
29 maart 2011, 10:19
Ik kom regelmatig tegen dat de snaren die , af fabriek, op een gitaar zitten niet goed zijn. Kan / wil iemand mij uitleggen wat daar zoal mis mee kan zijn ?
( Zal wel een 'nieuwkomers-vraag' zijn, maar toch )

En, ik heb nog een setje Addario's 0.09 - 042 liggen; zou dat een beetje klinken op een telecaster met een humbucker als halselement ?

signsofzodiac
29 maart 2011, 10:23
Met die snaren is (vaak) an sich niets mis, maar ze zitten er vaak al een hele tijd op voor hij in jouw handen terecht komt, dat is het punt. Een set kakelverse snaren klinkt gewoon beter :). Een week kan voor snaren al een boel doen, afhankelijk van de luchtvochtigheid en het zweet van jou of degene die hem voor je vast heeft gehad.

Verschillende merken doen ook veel. Allemaal persoonlijke voorkeur. Het ene merk gaat langer mee, blijft langer vers, beter hoog, mooier laag, betere sustain...net wat je belangrijk vindt.

munkie
29 maart 2011, 11:22
Cheapo gitaren daar zit meestal een vreselijke set snaren op af fabriek. Positieve uitzondering waren (:() de London City's met hun D'Addario's erop.

Eko
29 maart 2011, 11:32
Clover ,
Als je genoeg gitaren nieuw koopt om het verschil te horen gaat het de goede kant op! Even zonder dollen. In een winkel zit jan en alleman aan de gitaren. Niet iedereen heeft schone handen en maakt na gebruik de gitaar weer schoon. Ook zit er soms maanden tussen het maken van een gitaar en het hangen in een winkel. Transport e.d. kunnen een nadelige invloed hebben.
Ook weten gitaarbouwers heel goed op de centjes te letten. Als DÀddario of Elixir een setje op de markt brengt wat 10% goedkoper is , maar veel minder lang mee gaat is het winst voor de grootmachten. Als je 1000 gitaren per dag maakt en een setje voor een euro minder kunt kopen , reken maar uit!
Ze weten heel goed dat jij toch wel een andere set er op gaat zetten. Ook wil een winkel ze nog wel vervangen voor je als je de gitaar wilt kopen.

Orpheo
29 maart 2011, 11:54
dat is dus zo verrot aan winkels. je hebt geen idee hoe de gitaar nu werkelijk klinkt, want wie heeft in heresnaam uit vrije wil dat 'tweede wereldoorlogprikkeldraad' op z'n gitaar liggen?

smullie
29 maart 2011, 12:10
zeker op budgetmodellen steken ze meestal de goedkoopste van de goedkoopste snaren... Zoals hierboven al is gezegd: als je een setje snaren voor 1€ minder kan krijgen en je maakt 5000 gitaren, dan is dat 5000€ zuiver uitgespaard.

Ik heb onlangs nog een nieuw setje gelegd op de squier van een vriend van me en dat maakte een heel anders bespeelbaar (lees veel beter) instrument van die gitaar. :supercool:

clover
29 maart 2011, 12:10
Nou ja; klank valt nog wel mee maar ze voelen inderdaad niet prettig aan en als ik even heb zitten spelen zien m'n vingers eruit als die van een kolenboer...
Wat mij nog meer stoort is dat ik niet weet wat voor diktemaat die snaren hebben i.v.m. vervanging.

Bert Gitaar
29 maart 2011, 12:15
Om deze reden, zie ik het langdurig uitproberen van een gitaar in de winkel zo goed als nutteloos. Je krijgt niet meer dan een globale indruk.
Ja en dat alles werkt. Moet er nog eens bij komen dat niet alles werkt.
Snaren zijn ruk en de afstelling is 9 van de 10 keer net zo ruk.

@clover,
Wat mij nog meer stoort is dat ik niet weet wat voor diktemaat die snaren hebben i.v.m. vervanging.

Volgens mij meestal een 0.10 setje. Daar kan je mee beginnen.

Greasemouth
29 maart 2011, 12:20
Wat mij nog meer stoort is dat ik niet weet wat voor diktemaat die snaren hebben i.v.m. vervanging.

Zoals een sig van een ander forum member: Meten is weten;)

Orpheo
29 maart 2011, 12:35
Nou ja; klank valt nog wel mee maar ze voelen inderdaad niet prettig aan en als ik even heb zitten spelen zien m'n vingers eruit als die van een kolenboer...
Wat mij nog meer stoort is dat ik niet weet wat voor diktemaat die snaren hebben i.v.m. vervanging.

wat een bullshit! :seriousf: je weet toch best wel zelf welke snaren je fijn vindt? ik trek die elastiekjes altijd van de gitaar af, en kwak er 010-046 op. en dat gejank over de trussrod, daar word ik ook zo ziek van he. gewoon een inbussleutel erin rammen, hals licht voorbuigen, tikkie naar links ermee, snaren erop, stemmen, en rocken met die handel. geen wonder dat winkeliers dikke winsten halen op dit soort 'afstelbeurten'! :seriousf:

effe een anekdote hierover. Ik moest ooit in een zaakje in Den Haag wat hardware hebben, spoedklusje. Knulletje voor me, die een probleem had met z'n squier strat. Enorme brom. De eigenaar van de zaak kijkt ernaar, speelt er wat op, kijkt héél moeilijk, alsof ie n bolus moet uitdraaien die al dagen vast zit en microlax niet helpt... en zegt 'ja ik weet t niet hoor... moet hier blijven, heb wel een dag of wat nodig om dit te verhelpen! wellicht je zelfs nieuwe pickups en bedrading nodig!'. die jongen keek helemaal beduusd... Die eigenaar wilde 'm dus effe een setje dimarzio's aansmeren. Voor een squiertje! niks mis met squier, maar wel met die tactieken!

Hij droop teleurgesteld af, ik koop m'n hardware, en ga naar de film. Kom ik die knul weer tegen! spreek 'm aan op dat akkefietje (nadat m'n vriendin me overtuigde dat dit juist was...) en zei dat ik 't wist en dat ik 't kon fixen in 5 minuten, voor heel wat minder dan die winkelier. Zo gezegd, zo gedaan. nummers uitgewisseld, hij kwam langs, snaren los, slagplaatje los (wat dus die winkelier niet gedaan had!!!) en ja hoor, een mooi, los, aarde-draadje. vast gesoldeerd, en ready to rock. Gelijk effe de zadels een tikkie lager, hals iets holler, pickups goed afstellen, en die knul blij als een aap met 10 piemels. Gitaar speelde veel beter, wat stuk stiller, en hij hoefde me niks te betalen, op n 6pack na. scheelde 'm allicht 45 euro.

Moraal van t verhaal? winkeliers zijn uitzuigers; een goede daad is zo gedaan (but; a good deed never goes unpunished!!!!); google is je vriend, die verteld je zo wat je probleem is, en wat de oplossing ervoor is!!!!!

jan jansen
29 maart 2011, 12:44
Moraal van t verhaal? winkeliers zijn uitzuigers; een goede daad is zo gedaan (but; a good deed never goes unpunished!!!!); google is je vriend, die verteld je zo wat je probleem is, en wat de oplossing ervoor is!!!!![/QUOTE]

Een waar woord!!!!!!!!!!!!!!!!:sssh::sssh::rockon::rockon:: ok:

Orpheo
29 maart 2011, 12:53
Moraal van t verhaal? winkeliers zijn uitzuigers; een goede daad is zo gedaan (but; a good deed never goes unpunished!!!!); google is je vriend, die verteld je zo wat je probleem is, en wat de oplossing ervoor is!!!!!

Een waar woord!!!!!!!!!!!!!!!!:sssh::sssh::rockon::rockon:: ok:[/QUOTE]

moet wel zeggen dat vragen als 'what is the solution to being me' of 'how can I prevent being orpheo', geen antwoord opleveren.

signsofzodiac
29 maart 2011, 13:00
Ik word gewoon beroerd van gitaarboeren die je een plank verkopen zonder er even een set nieuwe snaren op te gooien en op zijn minst even een snelle setup te geven. Maakt me geen reet uit of je een Squier of een PRS koopt, dat hoort er gewoon bij. Als een winkelier vertikt dat voor me te doen neem ik mijn geld linea recta weer mee. Dat ze het bij onervaren jonge gasten doen die niet beter weten kan al helemaal niet. Die zaken gaan hopelijk uiteindelijk ook op de fles. Tevreden klanten komen terug, en een set snaren is voor die winkelier een minimale investering.

Bert Gitaar
29 maart 2011, 13:15
Heel eerlijk gezegt, heb ik liever niet dat zo'n gitaarboer me gitaar afstelt.
Niet iedereen is hier ook echt handig/goed in.
Zo hebben ze heel lang geleden me eerste gitaar gesloopt. Een Ibanez Roadster. Vanwege mijn (toen nog niet wetende) vertrouwen in de gitaarzaak en bijbehorende verkoper.

Maar het begrip gitaarklaar, zo iets als rijklaar wanneer je een nieuwe auto koopt is de meeste winkels vreemd.
Maar een pakje snaren hoort er wel bij te zitten vind ik.

clover
29 maart 2011, 13:20
google is je vriend, die verteld je zo wat je probleem is, en wat de oplossing ervoor is!!!!![/QUOTE]
Zo ben ik dus op dit forum terecht gekomen ......:seriousf:

FruscianteFan
29 maart 2011, 15:11
wat een bullshit! :seriousf: je weet toch best wel zelf welke snaren je fijn vindt? ik trek die elastiekjes altijd van de gitaar af, en kwak er 010-046 op. en dat gejank over de trussrod, daar word ik ook zo ziek van he. gewoon een inbussleutel erin rammen, hals licht voorbuigen, tikkie naar links ermee, snaren erop, stemmen, en rocken met die handel. geen wonder dat winkeliers dikke winsten halen op dit soort 'afstelbeurten'! :seriousf:
Los van je anekdote die ik wel herken...

Ik vind je reactie vrij overdreven. Voorzover ik weet worden de meeste gitaren met kortere mensuur al snel af-fabriek (of in de winkel) met 10-46 bespannen, en anders inderdaad 009 (al vermoed ik dat mijn Jaguar met z'n 24" oorspronkelijk ook 009 had). Als je zegt dat je 'die elastiekjes eraf trekt', verwacht ik eigenlijk dat je richting de 012 of 013 gaat, of iig aan de baskant aan de 050 of 060 zit. Maar goed, dat was blijkbaar mijn verkeerde interpretatie.

Maar goed, bekijk de kwestie eens vanuit de winkel: dat ze beweren dagen kwijt te zijn aan het vervangen van alle elektronica als er alleen een aardedraadje loszit - dat is inderdaad kwalijk. Dat een winkel echter niet elke 3 weken van elke gitaar de snaren wil vervangen (immers, ook als ze in de winkel wél nieuwe snaren erop leggen, hebben ze voor veel gitaren aan één keer niet genoeg; genoeg gitaren die maanden, zoniet jaren in de winkel blijven), dat kun je ze nauwelijks kwalijk nemen. Niet alleen omdat de kosten dan uit de pan rijzen, maar ook omdat sommige mensen nu eenmaal beter spelen op 009-42, en ik zelf dan weer graag op 011 speel.

signsofzodiac
29 maart 2011, 15:37
Maar goed, bekijk de kwestie eens vanuit de winkel: dat ze beweren dagen kwijt te zijn aan het vervangen van alle elektronica als er alleen een aardedraadje loszit - dat is inderdaad kwalijk. Dat een winkel echter niet elke 3 weken van elke gitaar de snaren wil vervangen (immers, ook als ze in de winkel wél nieuwe snaren erop leggen, hebben ze voor veel gitaren aan één keer niet genoeg; genoeg gitaren die maanden, zoniet jaren in de winkel blijven), dat kun je ze nauwelijks kwalijk nemen. Niet alleen omdat de kosten dan uit de pan rijzen, maar ook omdat sommige mensen nu eenmaal beter spelen op 009-42, en ik zelf dan weer graag op 011 speel.

Op zich mee eens, maar snaren waar je na 5 minuten zwarte vingers van krijgt of die aanvoelen als het spreekwoordelijke prikkeldraad kan IMHO echt niet. Er hoeven echt geen dure snaren op, als ze maar enigszins vers danwel nog niet overleden zijn. Dit nog los van het feit dat is massa's winkels de gitaren zo uit de doos aan de muur gaan zonder even te kijken of er geen olifant op de snaren hoeft te staan om te kunnen fretten. Er hangen serieus onbespeelbare exemplaren in de winkel.

Orpheo
29 maart 2011, 15:41
in de winkel ligt er vaak iets heel duns op, 009, 008 ofzo. daar kan ik vrij weinig meer. daarnaast, die snaren worden ook dunner naar mate ze ouder worden (je rekt ze steeds op he). dus vandaar, elastiekjes. 012 of 013 in E vind ik echt teveel van 't goede. 012 heb ik wel jarenlang gehad hoor, maar ik kreeg enorm veel last van een tennisarm.

ik zeg ook niet dat winkels wekelijks nieuwe snaren erop MOETEN doen. het zou ze wel sieren :) of desnoods eens in de week, bijvoorbeeld op maandag als ze pas om 1 uur opengaan, even alle snaren afnemen met een doekje met aceton of azijn (blijven je snaren VEEL langer fris).

dat winkels niet direct zeggen wat het probleem is, en mensen op die manier pootje proberen te haken, vind ik heel kwalijk. MOCHT ik ooit een zaak openen, zal ik zoiets dus niet doen; draadje vast solderen is service. maar goed, als ik ooit een zaak open, is t voor de lol om mijn maffiageld wit te wassen :seriousf::rockon:

mesaman
29 maart 2011, 16:55
wat een gelul over winkels zeg.... natuurlijk zijn er eikels die in de winkels werken maar dat is niet overal het geval he.en jij(orp) vergeet ook dat een winkel uren/tijd rekend. net als bij een auto garage,als je iets zelf doet met je auto is het redelijk goedkoop maar als je het laat doen kost het 3x zo veel. ik vind het nobel van je dat je die jongen helpt. een goede daad is altijd goed toch?en het is toch logisch dat je een nieuwe gitaar nieuwe snaren moet hebben?als je een auto koop moet je toch ook gewoon meteen tanken?(zeldzaam dat de tank al vol zit!)

Duhsjaak
29 maart 2011, 17:05
........... is t voor de lol om mijn maffiageld wit te wassen :seriousf::rockon:

Hi
@Orpheo
Met excuus aan TS voor off topic:

Klopt het dat ik al een tijdje een bericht mis over een nieuw gitaartje voor jou of heb ik ergens overheen gelezen?

Zo'n verzameling moet wel worden onderhouden....

Vriendelijke groet, Gus

signsofzodiac
29 maart 2011, 17:05
wat een gelul over winkels zeg.... natuurlijk zijn er eikels die in de winkels werken maar dat is niet overal het geval he.en jij(orp) vergeet ook dat een winkel uren/tijd rekend. net als bij een auto garage,als je iets zelf doet met je auto is het redelijk goedkoop maar als je het laat doen kost het 3x zo veel. ik vind het nobel van je dat je die jongen helpt. een goede daad is altijd goed toch?en het is toch logisch dat je een nieuwe gitaar nieuwe snaren moet hebben?als je een auto koop moet je toch ook gewoon meteen tanken?(zeldzaam dat de tank al vol zit!)

Als je een nieuwe auto koopt zit er normaal gesproken een volle tank bij de kosten rijklaar maken ;). Een nieuwe auto is tevens gepoetst, loopt als het goed is als een zonnetje en heeft een nieuwe mattenset. Net zoiets als snaren en een setup dus :).

Van Dattum
29 maart 2011, 18:16
"een volle tank bij de kosten rijklaar maken "

En da's dan meteen het verschil met een gitaar hè... Ik heb nog nooit een gitaar te koop gezien waar op het prijskaartje "kosten speelklaar maken" stond...

signsofzodiac
29 maart 2011, 19:02
"een volle tank bij de kosten rijklaar maken "

En da's dan meteen het verschil met een gitaar hè... Ik heb nog nooit een gitaar te koop gezien waar op het prijskaartje "kosten speelklaar maken" stond...

Nope, maar "kosten rijklaar maken" is dan ook 1 grote wassen neus, je moet die ALTIJD aftikken bij de dealer. Je kiest er niet voor. Een auto is uiteindelijk gewoon duurder dan geadverteerd. Net zoiets als een vliegreis die je nooit zo goedkoop kan boeken als dat ie in de reclame stond.

LesPaul1612
29 maart 2011, 19:22
Ik vraag mij wel eens af of er hier al iemand eens een keer een fossiele gitaarsnaar in een winkel gesloopt had?

De V
29 maart 2011, 20:05
Ik heb laatst mijn bijna-nieuwe-tweedehandse-gitaar laten afstellen.
Daar kon ik ook mooi zo'n veertig euro voor neertellen en dan kreeg ik nog een (kleine) korting ook!

Goed, ik begrijp het ergens wel, die man moet er immers ook van rondkomen.
Toch vind ik het wel erg veel geld.:makeup:
Dan zit er dus maar één ding op: met koninginnendag een starterpakket-stratje op de kop tikken en alles zelf leren:noob:

Het idee dat winkeliers om de zoveel tijd nieuwe snaren op de gitaren moeten gooien vind ik echt flauwekul.
Het is misschien wel lekker als je gaat testen, maar die bijkomende kosten worden mooi doorberekend en dan betaal je ineens veel meer.

Overigens vind ik een afstelbeurt en een setje nieuwe snaren niet meer dan normaal als een gitaar in de winkel koopt.

Duhsjaak
29 maart 2011, 21:53
Hi
@Orpheo
Op blad 2 van deze draad schreef ik iets over het aanschaffen van nieuwe gitaartjes.

In een andere draad wordt vrij schaamteloos gevraagd of je investeringsbankier bent of zo.

En dat andere bericht valt mij nu pas op.

Ik denk niet dat je van die lange tenen hebt, maar even voor de zekerheid: Mijn eerdere bericht was dus zekers niet bedoeld als afzeiker. Ik had je dat graag via PM willen laten weten. Maar..... ik krijg het systeembericht dat je de huur van je inboxje niet hebt betaald. Of dat daar al een andere student in woont of zo.

Kortom, ik hoop dat je het opvat zoals het is bedoeld. Belangstelling/nieuwsgierigheid desnoods.

The beat goes on.
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
29 maart 2011, 22:12
Ah man, geen probleem. je reactie was zo droog, doch legitiem, moest er wel. grinniken.

ik heb eerst n nieuwe amp gefixt, en bedacht wat ik wilde. dat duurde 4 maanden, maar ik ben dr nu uit. over 3 maanden komen er 2 warmoths bij. de een is quilt maple op korina met flamed korina backlam, floyd, 3 humbuckers, purpleheart hals en ebben toets. top, toets en back kies ikzelf uit. de ander is flamed koa op walnut, figured walnut back , wenge hals , ebben toets en weer de floyd. en hier kies ik ook weer top, back en toets uit.


Hi
@Orpheo
Op blad 2 van deze draad schreef ik iets over het aanschaffen van nieuwe gitaartjes.

In een andere draad wordt vrij schaamteloos gevraagd of je investeringsbankier bent of zo.

En dat andere bericht valt mij nu pas op.

Ik denk niet dat je van die lange tenen hebt, maar even voor de zekerheid: Mijn eerdere bericht was dus zekers niet bedoeld als afzeiker. Ik had je dat graag via PM willen laten weten. Maar..... ik krijg het systeembericht dat je de huur van je inboxje niet hebt betaald. Of dat daar al een andere student in woont of zo.

Kortom, ik hoop dat je het opvat zoals het is bedoeld. Belangstelling/nieuwsgierigheid desnoods.

The beat goes on.
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
29 maart 2011, 22:28
Overigens, bij Schreeven kom ik weleens een gitaar tegen waar Elixirs op zitten. Da's wel duurder en niet voor iedereen fijn, maar het blijft wel langer goed. Toevallig speel ik graag op gecoate snaren, maar het zou ook voor de duurzaamheid van snaren in een winkel best wel eens heel goed kunnen zijn.

mesaman
30 maart 2011, 17:00
ja,nieuwe auto wel ja.en ik ben het er ook wel mee eens...een pakkie snaren is toch nooit een probleem?wie heeft dat ooit als probleem ervaren bij het aankopen van een gitaar?ik wel eens met een koffer die bij de gitaar hoorde en er ineens 250€ extra bij moest afrekenen.de koop ging spontaan niet door.maar over een pakkie snoarn kan ik het me niet voorstellen.of je het nu krijgt of 5/10 euro moet bij betalen?

SantaX
31 maart 2011, 03:19
Ik heb dat als probleem ervaren eigenlijk. Als ik een gitaar koop, dan krijg ik daar een setje nieuwe snaren bij en als het een prijzige gitaar is, dan zit er een koffer bij. En dat allemaal voor de prijs die aan de gitaar hangt -15%. Anders neem ik hem gewoon niet mee. Al moet ik zeggen, ik vind onderhandelen een sport.

Laatst heb ik bij Thomann een nieuwe strat gekocht. Zo een limited edition american standard van 2009. Nou dat ding moest dus al minstens een jaar liggen. Stond voor 1125 geloof ik te koop. Even mailen... gekocht voor 950. Dan ga ik natuurlijk niet meer zeiken over snaren, dus heb er nog voor 50 euro aan snaren en ander kleingoed bij gekocht.

Maar nieuwe snaren vind ik echt bij een gitaar horen. Je koopt ook geen nieuwe auto met versleten banden. Om die auto-vergelijking zelf maar eens te maken.

johanh
31 maart 2011, 09:48
Wat mij opvalt, is dat sommige denken dat een gitaar afstellen 2 minuten werk is, maar men wil wel dat hij perfect is afgesteld.
Dit gaat niet in 2 minuten, daar gaat wel wat tijd inzitten.
Eerst de hals de juiste kromming geven, snaren wisselen, dan de zadels goed zetten.
Met een beetje pech kun je de hals voor het goede nog een tikje geven.
Weer de zadeltjes aanpassen.
Kapjes er weer op schroeven enz enz.

Volgens mij ben je voor een goede afstelbeurt toch echt wel 1 uur bezig.
En dan is 45 Euro niet eens zo heel veel geld.
Ga maar eens vragen wat een advocaatje kost per uur, en ook de loodgieter gaat niet voor 45 Euro per uur werken.
Maar voor die 45 Euro mag je dan ook wel een goed afgestelde gitaar terug verwachten.

Ik ben het wel eens dat sommige winkels er een potje van maken.
Echter zoals het voorbeeld van Orpheo, je weet niet of die gitaar boer ook echt nieuwe pickups had aangesmeerd.
Misschien had hij wel gewoon het kapje eraf gehaald, en zelf ook tot de conclusie gekomen dat alleen het aarde draadje even vast gezet moest worden en daarna de klant gebeld met de mededeling, je kan je gitaar weer ophalen, het was een losse aarde, hier heb je hem weer veel plezier ermee.


Gr
Johan

Orpheo
31 maart 2011, 10:16
die knul wilde alleen dat die brom weg ging, wat dus een los draadje bleek te zijn. dat hoorde ik direct. de winkelier hoorde dat denk ik ook wel hoor, met meer dan 30 jaar ervaring 'in the business'! en om dan te zeggen 'gitaar achterlaten, 50 euro lappen voor het nalopen' en nieuwe pickups aansmeren, omdat het een pickupprobleem is, terwijl het dat niet is, vind ik gewoon een smeerstreek. hij had de slagplaat er niet eens afgehaald om daar te kijken. hij begon gelijk met 'dat worden nieuwe pickups!!". snappie?

45 euro voor een volledige afstelling? tja, ik vind 't veel geld voor iets dat je eigenlijk net zo goed zelf kunt doen... net zoiets als in een pre-slotted nut de hoge E snaar even wat verder uitvijlen (5 minuten werk); 80 euro. :seriousf: no kidding, echt waar. die winkel in amsterdam vroeg er 80 euro voor, en ik zou mijn gitaar een week kwijt zijn. ha. grapjurken.


dat niet iedereen een setje topkamvijlen heeft, snap ik volkomen. echt. of dat niet iedereen aan de trussrod wil trekken (snap ik een beetje, maar nog wel). dat niet iedereen de boormachine ter hande durft te nemen om een set gotoh's te boren, ok. Maar dat men al miept bij het hoger draaien van een brug op een les paul, of men niet durft te intoneren, dat snap ik niet. wat kan er mis gaan? dat je een set snaren om zeep helpt, of dat je je intonatie echt vernaggelt. erger dan dat kan 't toch niet? en als dat gebeurt, koop je, respectievelijk, een nieuw pakje snaren of ga je naar een luthier om dat te fixen. maar dan heb je al wel wat gedaan!

die tendens, trend, dat alles maar door iemand anders gedaan moet worden, vind ik verschrikkelijk. ik zeg niet dat je alles zelf moet doen; ik leg ook mijn eigen vloer niet,en een extra groep in de stoppenkast doe ik ook niet zelf! maar een siffonnetje losdraaien om een verstopping te verhelpen, of mijn huis schilderen, daar draai ik mijn hand niet voor om! ik gun iedereen z'n boterham, liefst dubbeldik belegd. maar ik vind luiigheid verschrikkelijk. ledigheid is des duivels oorkussen...

BasHermus
31 maart 2011, 10:36
Even terug OT...

Dat er op goedkope gitaartjes cheapo-bagger-snaren zitten, kan ik nog begrijpen (hoewel ik niet denk dat het de verkoop ten goede komt).

Maar in diezelfde winkels zit er op een dure jazz-bak (3000 euro en meer) dezelfde cheapo 009 roundwounds....
Geeft een lekker beeld van de feel van do'n gitaar.

Maak de gitaar een paar euro duurder en zet er goede 011 of 012 flatwounds op. Heb je volgens mij zo terug verdiend.


Ik was laatst trouwens bij Maruszczyk (in Duitsland) om een paar bassen uit te proberen.
Die had op mijn verzoek op twee bassen naar keuze flatwound snaren gezet (en zo'n setje is echt een heel stuk duurder dan de gitaar equivalent).

Dus het kan wel...

Eric van Esch
31 maart 2011, 10:54
Je hebt grote en kleine winkels...
Je hebt serieuze zaken en niet serieuze zaken...
Je hebt dure en goedkope zaken...
Je hebt zaken met verstand en zaken die aanrommelen...
Je hebt dozenschuivers en speciaalzaken...
Je hebt klanten die alles weten en die niets weten...
Je hebt klanten met veel geld en klanten met een hele kleine beurs...
Je hebt klanten die het liefst alles zelf doen en klanten die alles laten doen...

Maak de matrix maar zelf op waar jezelf staat. Feit blijft dat we allemaal proberen een boterham te verdienen en de ene doet dat anders dan de andere. Voor elke uitkomst is er wel een combinatie te vinden en dus gaat het oude gezegde "Op ieder potje pakt een dekseltje" ook hier op.

Blijft wel staan dat het natuurlijk vervelend is als je uitgemolken wordt door je ontwetendheid. Maar ook daar tegen kan je jezelf wapenen, ga na een goed bekende staande winkel. Is niet altijd eenvoudig te vinden, niet altijd de goedkoopste, maar wederom een gezegde "Goedkoop is duurkoop". Als je bang bent om iets meer uit te (moeten) geven, dan wordt imo al snel genaaid met mooie woorden.....

OT: of fabriekssnaren vervangen moeten worden, tja, dat zal een persoonlijke voorkeur van koper en verkoper zijn. Voorbeelden te over dat het wel of niet kan (vul de matrix maar weer in;) ). Dus als je niet te verlegen bent en de verkoper je wens kenbaar maakt zal er best wel wat te regelen zijn. Maar dan moet jezelf natuurlijk ook wel serieus zijn en niet voor de poelegrap en aardigheid dit willen vragen. Klant is koning, maar zal zich ook als koning moeten gedragen.

Mike999999999
31 maart 2011, 12:22
Het maakt eigenlijk toch ook niet uit welke snaren er op liggen in de winkel. Als je de gitaren gewoon kunt vergelijken dan kan het thuis alleen maar beter worden. En bij dure gitaren kun je altijd nog in de winkel vragen of je ze oven mag proberen met een setje D'A's 011 of iets dergelijks. Want wie heeft er nou ooit een setje snaren langer als een week na aankoop van de gitaar laten zitten?

Een setje D'Addario 0.09 is prima, als je dat fijn vind tenminste. Je moet eens een setje 0.09 en 0.010 en een setje 0.011 proberen. Dan kun je kijken wat je het fijnste vind, het scheelt toch wel heel wat en een setje D' addario s kost tegenwoordig ook maar 4 euro, dus dan weet je voor 8 euro wat je het fijnste vind.

FruscianteFan
31 maart 2011, 12:31
Het maakt eigenlijk toch ook niet uit welke snaren er op liggen in de winkel. Als je de gitaren gewoon kunt vergelijken dan kan het thuis alleen maar beter worden. En bij dure gitaren kun je altijd nog in de winkel vragen of je ze oven mag proberen met een setje D'A's 011 of iets dergelijks. Want wie heeft er nou ooit een setje snaren langer als een week na aankoop van de gitaar laten zitten?
Sterker nog, bij mijn laatste gitaar heb ik de winkel gevraagd of ze er meteen GHS .012 op wilden zetten. Die hadden ze niet, dus heb ik zelf een setje (afkomstig van Thomann) meegegeven.