PDA

View Full Version : H(?)NGD: voor de liefhebbers van oude Japanners



signsofzodiac
29 maart 2011, 10:16
Gisteravond onderstaande zolderbloempje gekregen van een oom. Stond er al zo'n 20 jaar en eigenlijk wist hij niet eens meer hoe hij er aan is gekomen. Gezien het fretboard heeft er in elk geval IEMAND een boel op gespeeld. Multilaminaat nek, nog nooit een hals gezien uit zoveel strips hout. Het werkt qua stabiliteit wel in elk geval, hals is prima recht.

Geen idee nog hoe hij versterkt klinkt. Actie van 2 meter, maar in elk geval geen fretbuzz :p. Onversterkt een behoorlijk volume. Heb hem net even los gehad om te kijken of de electronica en/of de cavity nog aanwijzingen zouden verstrekken over de herkomst/bouwer. Japan op de pickups, that's all. Nergens op de gitaar een aantekening. De sticker op de headstock (King) zegt me helemaal niets en Google is in dit geval ook mijn vriend niet. Zou me niets verbazen als het een importeur of winkel is geweest en niet een (pseudo)bouwer.

Zo verse snaren leggen, intoneren en afstellen en maar eens kijken hoe hij klinkt. Na mijn '79 Jolana Diamant van ene paar maanden geleden ben ik de laatste om op uiterlijk een gitaar af te schrijven, dus ik ben wel benieuwd.

Anyways, iemand die me kan vertellen wie deze dame in elkaar heeft geschroefd?

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0232.jpg
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0228.jpg
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0227.jpg
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0226.jpg

signsofzodiac
29 maart 2011, 10:17
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0225.jpg

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0224.jpg

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0222.jpg

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0221.jpg

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0233.jpg

Mitch
29 maart 2011, 10:21
Zo, da's pas een swimming pool routing :D

signsofzodiac
29 maart 2011, 10:24
Zo, da's pas een swimming pool routing :D

Da's ook het eerste wat ik (hard op) zei :D

Rinze
29 maart 2011, 11:11
't Is meer een semi-akoestische gitaar :supercool:

Duhsjaak
29 maart 2011, 11:56
't Is meer een semi-akoestische gitaar :supercool:

ZOoooooo!
Er zijn heel wat semi's met een kleiner gat binnen in.
Een de knopjes, 'elektronica' en balkje over de snaren bij de tuners te zien zo je denken dat het uit de zelfde fabriek komt als Sakai.

Ik vraag mij af wat Wietse ervan vindt.
Geinig hoor die strooptochten over vergeten zolders en nog meer vergeten gitaren!
Gefeli!!!
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
29 maart 2011, 12:46
Ik heb ook eens zoiets in handen gehad bij een slechte vriendin.
Heb mezelf altijd afgevraagd wat het was.
Aangesloten heb ik het ding nooit gehad, maar ik heb me laten vertellen dat de elementen behoorlijk microfonisch zijn.
Ik kan mezelf herinneren dat ik de hals wel heel erg fijn vond.

Ben benieuwd naar dit draadje; congrats ermee in ieder geval. :)

signsofzodiac
29 maart 2011, 12:48
Zo...na enig soldeerwerk (jack was niet meer toppiejoppie, geen geluid bij aansluiten) aan de praat gekregen. Setje .010 dat ik nog had liggen erop en...ik kreeg hem bijna niet in standaard E gestemd! Snaren ERG strak. Even de mensuur nagemeten en die is Gibson, geen strat. Tis hard werken in elk geval. Intonatie is wel spot on. Eens kijken van de week wat een setje .009 doet. Tremsysteem werkt erg soepel en de plank blijft wel goed op stemming. Halsprofiel is erg prettig trouwens. Die badkuip in de body kan je wel merken, onversterkt echt een boel volume.

Extreem gevoelig voor de aanwezigheid van mijn laptop btw. Kan me de brom/ruis op een podium met spots goed voorstellen. Cavity en slagplaat zijn ook compleet unshielded. Met de bovenste drie schuifjes kan je elk element aan en uit zetten. De schuif tussen de pots en de elementenschakelaars ben ik nog niet helemaal uit. Je zou zeggen dat het een phaseswitch of serie/parallel zou zijn, maar die switch werkt ook als je maar 1 pickup aan hebt. feller<>warmer.

De sound: best puik eigenlijk. De pickups zijn wat warmer en higher output dan de single coils op mijn strat. Voor de grap maar een dikke metal patch opgeroepen en scheuren wil ie wel. Niet microfonisch op mijn VG-99, kan best zijn dat ie voor een kokende buizenbak problemen krijgt, dat weet ik nog niet. Clean is mooi, sustain prima, alhoewel de noten niet zo snel aanspreken als op een goede gitaar. Pots zijn compleet onbruikbaar. Volume op 10 of uit, iets anders kent ie niet. Tone-pot doet ook niet veel.

Resumerend: ik hoop dat ik de snaarspanning nog normaal krijg. Indien ja, dan is het een prima bruikbaar apparaat voor een paar aparte sounds. Had bijvoorbeeld nog geen gitaar waar ik het hals- en brugelement tegelijk kon gebruiken. Hals lekker, frets prima, aardige trem. Pickups vrij veelzijdig maar de electronica zuigt. Nou is dat wel te fixen ;).

De familie vanaf heden:

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0240.jpg

Harald
29 maart 2011, 12:57
Grappig, zo'n oud beestje! Toen ik begon te spelen had je in Heerlen een winkeltje waar ze heel veel van dat soort gitaartjes hadden, veelal met enorme hoeveelheden MOP (of iig mother of toilet seat)

Maar wat is de tweede gitaar van onderen op de familiefoto? Is dat een Music Man? Aardige contrast met je 'nieuwste' gitaar.

signsofzodiac
29 maart 2011, 13:05
Grappig, zo'n oud beestje! Toen ik begon te spelen had je in Heerlen een winkeltje waar ze heel veel van dat soort gitaartjes hadden, veelal met enorme hoeveelheden MOP (of iig mother of toilet seat)

Maar wat is de tweede gitaar van onderen op de familiefoto? Is dat een Music Man? Aardige contrast met je 'nieuwste' gitaar.

Yup, Music Man Silhouette uit '93. Nog bijna in nieuwstaat en zonder gekheid de best gebouwde, best spelende gitaar die ik ooit heb gehad (en dat zijn er ondertussen nogal wat). Ben een jaar of 8 geleden door ziekte jaren gestopt met spelen en heb al mijn high end gear verkocht. De Silo van mijn vriendin gekregen toen ze begon te merken dat ik door gitaarloos zijn niet vrolijk werd. Ik wil ooit nog eens een echt waanzinnige Strat en een singlecut PRS erbij hebben, maar die Silhouette is here to stay.

De zwarte strat is een lener voor onbepaalde tijd van een vriend, de Jolana Les Paul kwam mijn pa een paar maand terug mee aan. Voor 50 euro op de kop getikt en een serieus cool apparaat. Zo begint er weer een beetje een collectie te ontstaan :). Over een half jaar mijn bul ophalen, dan komt er ook weer een goede buizenbak (Two Rock alert :))

wietse
29 maart 2011, 13:57
Ik vraag mij af wat Wietse ervan vindt.


als de ts effe op mijn site had gekeken dan had hij ontdekt dat ik exact zo'n king heb gehad, gemaakt door kawai.
de halzen zijn vaak wel recht alleen de halshoek wil wel eens niet goed zijn waardoor er een hoge actie ontstaat.
leuke dingen, in duitsland noemen ze zoiets een herticaster.

signsofzodiac
29 maart 2011, 14:12
als de ts effe op mijn site had gekeken dan had hij ontdekt dat ik exact zo'n king heb gehad, gemaakt door kawai.
de halzen zijn vaak wel recht alleen de halshoek wil wel eens niet goed zijn waardoor er een hoge actie ontstaat.
leuke dingen, in duitsland noemen ze zoiets een herticaster.

Hey, inderdaad, daar hebben we er weer een. Ben er net ook 1 tegen gekomen op de site van LordBizarre. Daar echter een NoName EG-403T genoemd. Op die, en op die van jou, zit alleen een andere brug, met roller-zadels als ik het goed zie. Die van mij is heel simpel, alu op pootjes (wel met thumbweels), groefjes als snaargeleider, en met viltjes er onder. Kan me niet voorstellen dat die viltjes zo prima zijn voor de sustain, maar soit ;).

Harald
29 maart 2011, 14:21
in duitsland noemen ze zoiets een herticaster.

Dat zou tegenwoordig dus een Aldicaster zijn (of een Les Otto) :D

Dreverhaven
29 maart 2011, 15:17
Grappig, die gitaar heb ik ook. Met rollerzadels en de originele pook mist, maar daar zit nu een ander stuk staal voor in de plaats. Ik heb er een setje 10-52 op liggen. Speelt inderdaad niet heel erg soepel qua snaarspanning, maar dat hoeft van mij ook niet. Verder wel lekker. Ik vind het geluid geluid geweldig, lekker smerig. Leuk gitaartje voor een paar tientjes.

signsofzodiac
29 maart 2011, 15:33
Dat zou tegenwoordig dus een Aldicaster zijn (of een Les Otto) :D

Laats bij de Aldi zo'n "Amuse" vast gehad, maar die zijn alles behalve amusant. Pure bagger! Same goes voor de Phoenix (dacht ik) gitaren van een Kijkshop. Ze mochten willen dat die cheap ass warenhuisgitaren van tegenwoordig zo goed zijn als deze :).

wietse
29 maart 2011, 16:25
Speelt inderdaad niet heel erg soepel qua snaarspanning, maar dat hoeft van mij ook niet. Verder wel lekker. Ik vind het geluid geluid geweldig, lekker smerig. Leuk gitaartje voor een paar tientjes.
huh?
die ik had speelde prima en licht, maar goed misschien ben ik wel erg sterk in de vingers wie weet.
joey handsome heeft die van mij overgenomen en die vond hem ook erg lekker spelen.
effe afstellen, halshoek aanpassen indien nodig dan kan je de actie net zo laag krijgen als op iedere andere gitaar.
zolang het fretwerk nog goed is in ieder geval.


Ze mochten willen dat die cheap ass warenhuisgitaren van tegenwoordig zo goed zijn als deze :).

ze mochten willen dat ze vroeger zulke goede beginnersgitaren hadden als er tegenwoordig op de markt zijn, ook die van aldi, maar ook hier is het geheim afstellen, en dat is iets wat er bij een aldi/kijkshop/wehkamp gitaar niet is gebeurd.
de beginnersgitaren zijn nog nooit zo goed en zo goedkoop geweest als tegenwoordig, en dat kan iedereen die ooit op een egmond begonnen is beamen.

signsofzodiac
29 maart 2011, 16:47
ze mochten willen dat ze vroeger zulke goede beginnersgitaren hadden als er tegenwoordig op de markt zijn, ook die van aldi, maar ook hier is het geheim afstellen, en dat is iets wat er bij een aldi/kijkshop/wehkamp gitaar niet is gebeurd.
de beginnersgitaren zijn nog nooit zo goed en zo goedkoop geweest als tegenwoordig, en dat kan iedereen die ooit op een egmond begonnen is beamen.

Oh, gemiddeld genomen zeker. Ik heb halverwege de jaren 80 te veel brandhout vast gehad. O.a. extreem goedkope Hondo's waar de honden geen brood van lustten. Ik had het ook niet over het algemeen, ik had het over deze specifieke "warenhuis"-gitaar (zoals Harald het noemde) ivm de Amuses en Phoenix's die ik heb bespeeld ;)

Dreverhaven
29 maart 2011, 18:07
huh?
die ik had speelde prima en licht, maar goed misschien ben ik wel erg sterk in de vingers wie weet.
joey handsome heeft die van mij overgenomen en die vond hem ook erg lekker spelen.
effe afstellen, halshoek aanpassen indien nodig dan kan je de actie net zo laag krijgen als op iedere andere gitaar.
zolang het fretwerk nog goed is in ieder geval.



Het is ook maar een beetje waar je het mee vergelijkt misschien en het is ook niet zo dat hij stroef speelt. Wat zwaarder dan menig lekker afgesteld Fendertje waar ik op gespeeld heb, maar zeker niet slecht. Ik vind het in ieder geval een toffe gitaar.

Duhsjaak
29 maart 2011, 18:37
huh?
die ik had speelde prima en licht, maar goed misschien ben ik wel erg sterk in de vingers wie weet.
joey handsome heeft die van mij overgenomen en die vond hem ook erg lekker spelen.
effe afstellen, halshoek aanpassen indien nodig dan kan je de actie net zo laag krijgen als op iedere andere gitaar.
zolang het fretwerk nog goed is in ieder geval.



ze mochten willen dat ze vroeger zulke goede beginnersgitaren hadden als er tegenwoordig op de markt zijn, ook die van aldi, maar ook hier is het geheim afstellen, en dat is iets wat er bij een aldi/kijkshop/wehkamp gitaar niet is gebeurd.
de beginnersgitaren zijn nog nooit zo goed en zo goedkoop geweest als tegenwoordig, en dat kan iedereen die ooit op een egmond begonnen is beamen.


Hi
Helemaal mee eens. En niet te vergeten de snaren! Die zijn ook giga verbeterd de afgelopen tijd.

Ik jank niet (alhoewel die Sakai's altijd iets weerbarstigs hadden) en ik hoop dat ook jullie je zegeningen tellen. Ik zeg: profiteer ervan!!!

Vroeger was NIET alles beter.
Vreindelijke groet, Gus

Heibel
30 maart 2011, 08:57
hmmmm.."King"..Dat was m'n 1e elektrische gitaar! Leuk om dit model zo weer 'ns terug te zien. De mijne was nog mishandeld door 'n humbucker in de brugpositie te bouwen en de vibrato was van Boss. Leuk gitaartje, althans, mij heeft het op weg geholpen! Veel plezier ermee..