PDA

View Full Version : weer niet de juiste mensen of toch wel ???????????????



guitarfreakrobert
29 maart 2011, 02:01
hey mensen ,

Kennen jullie dit ????????? net een half jaar een nieuwe band,alles gaat redelijk leuk niets te veel of te weinig lekker wennen aan elkaar enz...

2 maanden geleden een ander bandje erbij gestart, 6 keer een avondje geoefend en BAM alles klopt,
we spelen strak, hard, zacht, dynamic alles klopt gewoon

We spelen zelfs met beide bandjes 2 dezelfde nr. de eerste band we krijgen de nummers het gewoon niet strak!

De 2e band........ BAM alles klopt gelijk al!!!!!!!!!

en dan nu het gekke de eerste band individueel de beste muziekanten erg hoog niveau

de 2e band gewoon een stelletje leuke mensen die gewoon muziek maken zeg maar geen noot kunnen lezen, nul verstand van welke noot dan ook , ik ben de enige zeg maar maar damn wat een sound wat een groove wat een......... ach ja

tja zeggen jullie het maar.........................

greetzzz Robert

Pepe
29 maart 2011, 02:47
Nee, over het algemeen klinkt het beter met mensen die hun weg weten op hun instrument wat mij betreft.
Maar misschien zijn de ego's groot in je geeducateerde bandje? Dat men meer op zichzelf gefixeerd is dan op resultaat als collectief?

aaronstonebeat
29 maart 2011, 03:10
Ik zou met een band vooral willen optreden; het collectief dat zich daar het beste voor leent, zou mijn voorkeur hebben.

Wat maakt het uit? Mijn oude bandje herrees en na twee repetities stonden we op een podium; met aanzienlijk succes. Vrijdag spelen we weer en het repertoire is verdubbeld, na nog vier keer repeteren.

Ik ga daarheen waar ik het gevoel heb dat er het meeste te halen valt.

Triggy
29 maart 2011, 07:37
Doet me (als manager) een beetje aan een werksituatie denken.
Iemand met alle diploma's maar die het werk doet omdat het moet (dus het gebeurd wel maar het voldoet maar net) versus iemand die het vak net aan beheerst (veelal door te doen) en die er 110% voor gaat (PASSIE!)....met als gevolg een prima resultaat.
Wellicht is er voor de eerste persoon geen uitdaging meer.
Misschien een tip neem: eens wat moeilijker nummers met de eerste band, meer uitdaging!
En vergeet verder de chemie niet tussen leden onderling..

Comfortably Daniel
29 maart 2011, 13:58
De onderlinge chemie heeft er vaak het meest mee te maken denk ik.
Heb zelf ook weleens met mensen op het podium gestaan die stuk voor stuk echt goed waren...maar met z'n allen werd het gewoon niks. Er was geen chemie...geen inspiratie van elkaar krijgen, etc.

Met de band waar ik nu in zit hebben we dat wel. We kennen elkaar van jamsessies en ook toen was het al lekker spelen. Nu als band zijnde is het helemaal super. We spelen covers, maar wel met onze eigen draai en elkaars invloeden. Het loopt gewoon. Ook al gaan sommige nummers niet meteen helemaal goed.

EuroCinema
29 maart 2011, 15:59
Heel herkenbaar. Je voelt heel snel of iets klopt/werkt of niet. Het moet muzikaal klikken en dat hoeft inderdaad zeker niet altijd met de hoogst geschoolde muzikanten te zijn. Je ziet zelfs vaker dat een geweldige band bestaat uit vier of vijf autodidacten die hun instrument gewoon okee beheersen. That's chemistry!

peter_heijnen
29 maart 2011, 18:30
Met een band muziek maken is als een gesprek tussen vrienden. Zijn de deelnemers goed op mekaar 'afgestemd' dan zal het gesprek vanzelf gaan.

Ik zou wel eens willen weten hoe de sfeer is bij die twee bandjes die ts noemt, en dan met name het verschil tussen die twee, wordt er veel en gemakkelijk geouwehoerd? Ik gok bij band 2 wel en bij band 1 minder.

Pepe
29 maart 2011, 19:27
Tuurlijk maar sommige mensen ouwehoeren een eind weg zonder iets te zeggen. Goed communiceren is vooral luisteren en pas praten als je iets toe te voegen hebt.
Dat bewustzijn is bij de gepokte en gemazelde muzikant, mag je hopen, sterker ontwikkelt dan de huis, tuin en keuken aspirant.

Ik heb een tijd met een drummer gewerkt... vreselijk lastig manneke. Als je een fout maakte hoorde je gelijk een tsja boem achter je. Op zich al knap natuurlijk, but irritating as hell.
Maar goed, hij liet de band wel zweven met die open hi hat van um.

Een aantal jaren kwam ik hem op straat pardoes tegen, hij bleek inmiddels overtuigd de reincarnatie van JC te zijn maar da's een ander verhaal...

barno
29 maart 2011, 19:43
ik maak eigenlijk geen onderscheid tussen geschoolde muzikanten of knoeiers, als ze beide maar goede muzikanten zijn...

Harald
29 maart 2011, 19:59
Een band blijft toch een combinatie van mensen die samen moet werken. Las ooit ergens dat de eerste keer dat de mannen van ZZ Top samen speelden, ze gelijk 8 uur gejamd hebben. Eén van de heel weinige bands die het zo lang heeft uitgehouden zonder bezettingswisselingen. Neem tenminste aan dat de drummer op de eerste plaat (Frank nogwat) dezelfde is als Frank Beard, maar dat ze de achternaam bij wijze van grap hebben veranderd.

Zou SRV boven zijn komen drijven als hij niet net deze ritme sectie tegen het lijf had gelopen? Hadden we ooit van Sting gehoord als Andy Summers zich niet aan the Police had opgedrongen... En hetzelfde geldt voor de Beatles. En dan niet alleen de 4, maar vooral ook in combinatie met George Martin... En Tuck Andress is met Patti geweldig, maar zijn solo cd's gaan bij mij na 10 minuten uit. Niet dat het gitaarwerk niet goed is, integendeel, maar je mist dan toch iets, wat ze samen wel hebben.

showband
30 maart 2011, 10:32
je moet die ploeg die "als vanzelf" samenspeelt koesteren. Het is een van de cadeautjes die je als muzikant maar zelden krijgt. Een andere vrouw vind je nog wel. Maar een hele band die "klikt" is in een keer een klikrelatie met vier mensen tegelijk. Dat is niet iets wat je voor kennisgeving aan moet nemen.

grayfink
30 maart 2011, 11:15
@Harald: Frank Beard had dan op lp 1 een artiestennaam...
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Frank_Beard_(musician)

Rick trodat
30 maart 2011, 13:35
Lastig, lastig. Zelf speel ik met mensen met een bovengemiddeld niveau. Geen consevatorium oid.

Sinds kort hebben wij een saxofonist erbij die wel consevatorium heeft gedaan. Met heel veel kijk op muziek. Hij adviseert behoorlijk goed. Zo blijkt:

Hoe meer we weg laten, hoe strakker het klinkt.

Ik ( gitarist ) en toetsenist moeten niet allebei ritmisch spelen

Bas en drum moeten simpel strak en duidelijk. Bassist wil nog wel eens gitaarachtige licks erdoorheen doen, waardoor hij soms een fractie te laat is. Weg magie. Simpel strak drummen en een simpel spel van de bassist kan wonderen doen!

Noten ( bijna nooit ) door laten klinken, maar op de tel van de drummer stoppen en weer een rust inlassen.

Martijn-w
30 maart 2011, 17:30
Lastig, lastig. Zelf speel ik met mensen met een bovengemiddeld niveau. Geen consevatorium oid.

Sinds kort hebben wij een saxofonist erbij die wel consevatorium heeft gedaan. Met heel veel kijk op muziek. Hij adviseert behoorlijk goed. Zo blijkt:

Hoe meer we weg laten, hoe strakker het klinkt.

Ik ( gitarist ) en toetsenist moeten niet allebei ritmisch spelen

Bas en drum moeten simpel strak en duidelijk. Bassist wil nog wel eens gitaarachtige licks erdoorheen doen, waardoor hij soms een fractie te laat is. Weg magie. Simpel strak drummen en een simpel spel van de bassist kan wonderen doen!

Noten ( bijna nooit ) door laten klinken, maar op de tel van de drummer stoppen en weer een rust inlassen.

Tot dat inzicht ben ik ook al gekomen. Helaas menen sommige anderen dat dat niet de belangrijkste factor is waardoor het nogal chaotisch klinkt. Maar wat wil je met 3 gitaristen en 1 toetsenist. Dan moet je gewoon enorm veel weglaten per persoon, anders blijft het een brij. Maar na lang aandringen van mij gaan we nu toch echt de partijen beter verdelen en "luier" spelen.

showband
30 maart 2011, 17:39
Ik ( gitarist ) en toetsenist moeten niet allebei ritmisch spelen


waarom zou er een grens zijn aan het aantal mensen die ritmisch spelen??? Is het de funkpolitie daar?

EuroCinema
30 maart 2011, 20:40
Hangt er inderdaad maar net vanaf. Twee uitgedokterde ritmische partijen die elkaar slim aanvullen, da's 1 van de mooiste dingen die er zijn (van de Stones tot Kool & the Gang). Maar een slaggitaar en een clavinet die allebei heul veul zestienden spelen en nét niet gelijk timen, dat kun je inderdaad maar beter vermijden. :crazyhappy: