PDA

View Full Version : HNGD: Epiphone Firebird VII



guitarkid
28 maart 2011, 15:32
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/epi-red-firebird-7_02.jpg

Kon het niet laten. Wilde al heel lang een Firebird, maar had geen zin om er te veel aan uit te geven en dus viel een Gibson af in dit geval.
Ik heb overwogen om een Epi Firebird Studio te kopen voor weinig, maar die vond ik toch niet interessant genoeg: qua pu-configuratie door de twee humbuckers eigenlijk een soort Les Paul/SG en ook de verdere uitvoering stond te ver af van wat ik eigenlijk wilde. Ik heb nog gedacht om er dan zelf mini-hb's in te zetten en 'm rood te spuiten, maar liet dat idee varen toen ik zag dat Epiphone een tijd een '63 Firebird VII heeft gehad. Ik vond er relatief snel één te koop en die komt nu mijn kant op.
Drie mini-hb's, een Maestro Lyre Vibrola Tailpiece en de bijbehorende koffer. Lijkt me toch wel erg leuk in mijn 60's coverband....:rockon:

Rembull1980
28 maart 2011, 15:39
Mojo!! :cooler: heel fraaie gitaar, gefeliciteerd!

rufus
28 maart 2011, 15:58
Super geil zo'n firebird! Veel plezier!

arcane
28 maart 2011, 15:59
Erg mooi ding. Veel plezier ermee!

hole
28 maart 2011, 16:23
Bruut hoor. Toppie

macwilliams
28 maart 2011, 16:26
Hij ziet er zo op de foto al mooi gedateerd uit. :ok:

guitarkid
28 maart 2011, 18:10
Hij ziet er zo op de foto al mooi gedateerd uit. :ok:

Yep, alleen is dit niet de feitelijke gitaar, maar ik had zo gauw geen foto van de mijne. D.w.z. daar zijn alleen detailfoto's van en een wat vage van het geheel. Vandaar deze, die identiek is aan de mijne.
Die foto's komen er z.s.m.!!! ik verwacht de gitaar eind van de week/begin volgende week.

Hendriks
28 maart 2011, 18:21
Netjes Coos , die trem lijkt mij te gek. Welke nummers heb je voor deze in gedachte?

geert1976
28 maart 2011, 18:25
Mooie gitaar Coos!

Hij heeft alleen niet zoveel knopjes als de mijne;)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4055.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4056.jpg

guitarkid
28 maart 2011, 18:35
Netjes Coos , die trem lijkt mij te gek. Welke nummers heb je voor deze in gedachte?

Henk, dat is een hele goede vraag....Eigenlijk weet ik dat niet, maar ik moest toch een reden hebben om 'm te kopen !!! ;)
Ik speel nu 90% op mijn Telecaster, een paar nummers op een Tele in G en twee nummers op mijn Les Paul. 't Zal er ook vanaf hangen hoe de gitaar klinkt. Ik weet eigenlijk niet of die mini-hb's veel output hebben....
Ach, ik zie/hoor het wel, ik wilde sowieso een Firebird!
En anders gewoon voor de spiegel lekker meespelen met Johnny Winter etc. :crazyhappy:

Gr. Coos

Hendriks
28 maart 2011, 18:42
Henk, dat is een hele goede vraag....Eigenlijk weet ik dat niet, maar ik moest toch een reden hebben om 'm te kopen !!! ;)
Ik speel nu 90% op mijn Telecaster, een paar nummers op een Tele in G en twee nummers op mijn Les Paul. 't Zal er ook vanaf hangen hoe de gitaar klinkt. Ik weet eigenlijk niet of die mini-hb's veel output hebben....
Ach, ik zie/hoor het wel, ik wilde sowieso een Firebird!
En anders gewoon voor de spiegel lekker meespelen met Johnny Winter etc. :crazyhappy:

Gr. Coos

Haar laten groeien en blonderen , of snaren omhoog en voor slide gebruiken.

guitarkid
28 maart 2011, 18:52
Haar laten groeien en blonderen , of snaren omhoog en voor slide gebruiken.

En een bult tattoos!!! ;)
Sjonge, wat ziet die man er slecht uit anno nu. En hij speelt volgens mij nu op zo'n headless gitaar. Brrrrr......
Maar het was (is) wel een heerlijke gitarist!

Edit: filmpje uit 2009 gevonden met Firebird!

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/JohnnyWinter.jpg

guitarkid
1 april 2011, 14:40
He's here.....!!!!

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/DSC_0001-6.jpg

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/DSC_0002-6.jpg

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/DSC_0004-5.jpg

Vandaag binnen gekomen uit België, keurig verpakt en in een basgitaar-koffer!!!. In prima staat, wel wat pitting enzo, maar dat vind ik alleen maar erg mooi. :)
De gitaar was alleen erg slecht afgesteld, pu's stonden of absurd hoog of erg laag, maar da's snel opgelost. Ingeplugd (met eerst nog oude snaren) en toen lichtelijk teleurgesteld. Wat mat, geen bite en weinig verschil als ik met de pu-schakelaar werkte. Nu nieuwe snaren erop en een beetje uitgevogeld hoe e.e.a. werkt en dat is wel heel vreemd.
De gitaar heeft 3 x vol (erg onlogisch verdeeld over de drie pu qua positie) en 1 keer tone en een drieweg switch.
Elk element heeft zijn eigen volumeregelaar en de tone is voor alle drie.
Maar dan: stand 1 van de switch schakelt brug en mid-pu in, stand 2 alleen mid-pu en stand 3 mid en hals. Dat betekent dat ik voor alleen de brug pu het volume van de mid-pu moet dichtdraaien en dat geld ook voor de hals-pu. Lastig en onlogisch, vind ik.
Is dit de normale schakeling van een Firebird VII?
Ik denk dat ik de meest eenvoudige schakeling wil, n.l. gewoon iedere pu zijn eigen stand en volume, maar zijn er alternatieven te bedenken waarbij ik in ieder geval brug en neck alleen kan gebruiken in de logische switch-stand (als bij een Les Paul, zeg maar)?
Verder is het wel een zeer kek ding om te zien, dus wie een mooie gitaar voor een clip zoekt.... ;)

Duhsjaak
1 april 2011, 15:21
Hi
Khad er geen idee van dat ik hem mooi vond! Nee, eerlijk!
Gefeliciteerd!
Vriendelijke groet, Gus

Hendriks
1 april 2011, 16:06
Mooi ding . Mischien alle pu's een volume pot en 1 tone pot , de 3 weg gebruiken voor de hals en brug en een extra switch voor de mid pu (pushpull of mini-switch), lijkt mij handiger .

guitarkid
1 april 2011, 17:35
Dag allen.

Het blijkt dat deze schakeling origineel is. De bedoeling is dat je inderdaad een "Les Paul"-schakeling hebt, waarbij je de middle-pu er naar wens bij in draait! Normaal gesproken staat die dus dicht.
Kwestie van wennen.... :)
Ik heb 'm net even afgesteld en 't is wel een fijne gitaar. Ik vind alleen de lak op de hals erg dik en wat stroef, dus die ga ik gladder maken door 'm heel licht te schuren. Dan gaat die dikke glans er ook gelijk wat af!

Gr. Coos

De V
1 april 2011, 18:01
Ik begin die Firebirds steeds mooier te vinden.
Klinkt als een serieus leuke gitaar.

Veel plezier ermee!:ok:

guitarkid
1 april 2011, 19:15
Ik begin die Firebirds steeds mooier te vinden.
Klinkt als een serieus leuke gitaar.

Veel plezier ermee!:ok:

Dat gaat wel lukken.:rockon:
Ik heb 'm nu een paar uur hier in de studio behoorlijk aan de tand gevoeld en begin een beetje te snappen waar de kracht van deze gitaar zit. Het leuke van de mini-hb's is dat ze wat meer bite (of top of hoe je het ook noemt) hebben dan een gewone hb en dat maakt dat de gitaar een leuke kruising is tussen een LP en een Tele.
Ik ben nu ook gewend aan de pu-configuratie en die is eigenlijk wel ok. Ik merk dat ik de middle-pu weinig gebruik en 'm ook (alleen gebruikt) niet echt nuttig vind, maar misschien komt dat nog wel. Opvallend is wel dat ik bij een Strat de middelste pu ook zelden alleen gebruik. Toeval? De pu voegt echter wel wat toe in de combinaties en dan heeft hij zelfs wat Strat-neigingen... De combinatie brug-hals is ook een hele fijne, is opener dan bij de LP en "ruikt" ook heel erg naar Telecaster !
Hij blijft keurig op stemming. Er zitten Grovers op en ik betwijfel of die origineel zijn, maar WTF...!! De tremolo is niet echt super en ik blijf er eigenlijk gewoon af, maar het ding oogt prachtig en de gebruikte techniek is echt erg mooi om te zien. Ik kende het systeem eigenlijk niet eens.
De gitaar hangt redelijk comfortabel als je staat. Ik had (door de diverse ervaringen die ik las) op een meer topzware gitaar gerekend maar dat valt mee. Ik heb er natuurlijk nog geen avond lang mee gestaan, maar zal dat echter ook niet zo snel doen.
Voorlopige conclusie: zeker geen spijt, 't is een redelijk veelzijdige gitaar met een voor mij wat dikke hals (die ik al wat gepolijst heb en nu een stuk prettiger speelt) en hele specifieke looks. Ik ben er in ieder geval blij mee en heb eindelijk een Firebird!!! :crazyhappy:
BTW: hij is van juni 2005.

@Hendriks: een extra switch..? Ieieieieieiei! :seriousf:;)

EDIT: de Grover tuners zijn wel origineel.

Hendriks
1 april 2011, 19:56
@Hendriks: een extra switch..? Ieieieieieiei! :seriousf:;)

Heb je die van Geert al gezien?
Zonder dollen , ik heb het liefst zo weinig mogelijk knoppen op een gitaar (ook op versterkers trouwens).
Op mijn cabronita gebruik ik alleen de volume pot.

guitarkid
1 april 2011, 20:11
Heb je die van Geert al gezien?
Zonder dollen , ik heb het liefst zo weinig mogelijk knoppen op een gitaar (ook op versterkers trouwens).
Op mijn cabronita gebruik ik alleen de volume pot.

En of. Maar dat zijn er weer zo veel, dan wordt het weer leuk! Sowieso een aparte gitaar!
En zoals ik al schreef: ik ben eigenlijk wel happy met de manier waarop het nu werkt. Kwestie van wennen.

Gr. Coos

macwilliams
1 april 2011, 20:40
Je hebt haar dus binnen ongeschonden en wel.
Last van een dikke nek? :D

Ik vind het een mooi exemplaar Coos.

guitarkid
1 april 2011, 20:50
Je hebt haar dus binnen ongeschonden en wel.
Last van een dikke nek? :D

Ik vind het een mooi exemplaar Coos.

:) :) :)
.....en die hals went ook wel! Hij gaat steeds beter klinken. Toch mooi dat een gitaar in zo'n korte tijd zo anders (beter) kan klinken door dat je leert hoe er mee om te gaan. Ik heb dat ook met versterkers. Je moet even uitvinden waar de sterke punten zitten en dan kan een instrument dat je aanvankelijk niet direct aansprak toch interessant zijn.
Ik weet bijv. niet of ik deze gitaar had gekocht als ik 'm even had uit kunnen proberen bij de vorige eigenaar (ik heb 'm dus op laten sturen van uit België dus het was een gokje). 't Pakt uiteindelijk goed uit. Ach, anders was hij na een tijdje weer te koop gezet. Dat was vast wel gelukt, zelfs zonder verlies denk ik. Maar, hij blijft!

Gr. Coos

guitarkid
3 april 2011, 12:37
Gisteravond mee gehad naar een optreden en ik moet zeggen: je hebt wel bekijks.... Of ze vonden 'm prachtig of vreselijk lelijk! Mooi zo!
Qua sound is het wel erg ok. De gitaar is inderdaad veelzijdig en m.n. de mogelijkheid om de middle pu wat toe te voegen bij één van de andere twee is echt cool. Ik werd alleen wat "moe" van de relatief forse hals en heb toch het meest mijn Tele gebruikt
Het wordt tijd voor een Les Paul met drie mini-hb's!!! :crazyhappy:
OT: gisteren hield wel één van mijn Peavey Tweeds (de Classic 30) het voor gezien. Da's wel weer jammer.....:(

guitarkid
4 april 2011, 22:55
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Firebird.jpg

Fotootje van gisteravond. Ik vind het wel een mooi ding...! :rockon:

Hendriks
4 april 2011, 23:04
Fotootje van gisteravond. Ik vind het wel een mooi ding...! :rockon:

Hij staat je goed.

Jasper.
4 april 2011, 23:05
Wat een prachtplank zeg :mmmm:

DFTPOL
4 april 2011, 23:09
Wat een pracht van een gitaar!
Ook zo'n honkbalknuppelhals? Ik vind hem heerlijk. :crazyhappy:

guitarkid
4 april 2011, 23:18
Wat een pracht van een gitaar!
Ook zo'n honkbalknuppelhals? Ik vind hem heerlijk. :crazyhappy:

Dank allen :).
Een behoorlijke hals inderdaad, maar 't went wel!

Dosmanos
4 april 2011, 23:41
Hoi Coos,

Je bent me een slag voor! Ben ook al een tijdje op zoek naar een Firebird. Wordt denk ik toch een Gibson Firebird 3 of 5. Inderdaad: prijzig en worden heel weinig aangeboden...

Dosmanos

guitarkid
5 april 2011, 08:16
Hoi Coos,

Je bent me een slag voor! Ben ook al een tijdje op zoek naar een Firebird. Wordt denk ik toch een Gibson Firebird 3 of 5. Inderdaad: prijzig en worden heel weinig aangeboden...

Dosmanos

Ik kan je de pu-configuratie met drie mini-hb's wel aanraden! Erg veelzijdig. Ik heb in het verleden een Gibson Les Paul Goldtop deLuxe gehad met twee mini-hb's, maar die klonk niet zo goed als deze gitaar en heeft natuurlijk ook niet de "Strat-geluiden".
Hij klinkt open, wel met bite met de brug-pu, maar ook warm en bluesy met de hals-pu. Het zal niet snel mijn "main" gitaar worden, want daarvoor ligt hij (nog) niet lekker genoeg in de hand, maar 't is een heerlijke aanvulling qua sound dankzij het allround karakter. Ik neem tegenwoordig altijd mijn oude Tele mee als ik maar één gitaar wil gebruiken (met een jam o.i.d.) maar met deze gaat dat ook zeker wel lukken! Hij ontstemt toch iets sneller dan me lief is, maar dat is wel te overzien.
Kom 'm anders eens proberen!

Gr. Coos

Venlonaer
5 april 2011, 13:43
Mooie gitaar!!!!:rockon:

TDZH
5 april 2011, 15:09
Zo, dat is een verrot mooie gitaar!

LesPaul1612
5 april 2011, 17:50
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Firebird.jpg

Fotootje van gisteravond. Ik vind het wel een mooi ding...! :rockon:

Je stal zaterdagavond in elk geval de show met je nieuwe gitaar! Waar F helaas een beetje weg viel in de achtergrond met mijn grauwe ibanezje, schitterde C in de spotlights met zijn bling bling epi.

Jammer dat epiphone alleen ja zo waardeloos merk is:seriousf:[/sarcasme]

T blijven donders mooie gitaren, die firebirds. Ik zie ze alleen liever in een wat soberder uitvoering.

guitarkid
5 april 2011, 18:56
Je stal zaterdagavond in elk geval de show met je nieuwe gitaar! Waar F helaas een beetje weg viel in de achtergrond met mijn grauwe ibanezje, schitterde C in de spotlights met zijn bling bling epi.

Jammer dat epiphone alleen ja zo waardeloos merk is:seriousf:[/sarcasme]

T blijven donders mooie gitaren, die firebirds. Ik zie ze alleen liever in een wat soberder uitvoering.

Nou, jullie debuut-optreden die avond was toch ook fantastisch...!!! :ok:

Maar ok, Tom's ouweheer kan dus nog wel rocken! ;)

En kan een Firebird nóg soberder.... ????? :seriousf:

muziekschuur
10 april 2012, 16:30
Effe videootje met een mooie Firebird erin....



http://www.youtube.com/watch?v=-MA0m1K2jW4

movo.
10 april 2012, 16:45
Effe videootje met een mooie Firebird erin....

http://www.youtube.com/watch?v=-MA0m1K2jW4

Wat een heerlijk nummer is het ook. En een zeer vette firebird :)

humbucker
10 april 2012, 16:54
Ik heb ze gisteren live gezien! Beste live act die ik tot nu toe al gezien heb. Fenomenale stem!