PDA

View Full Version : Verschil in stemming



Outline
28 maart 2011, 03:54
Op het risico om voor prutser uitgemaakt te worden...

Gisteren viel het me voor het EERST op dat, op het moment m'n gitaar plat op z'n rug ligt en ik de neck bij de 1e fret ondersteun, m'n gitaren (de G&L's) lichtelijk ontstemmen. Dit is dan naar beneden, zo'n 3 streepjes op de Polytune (als iemand de schaalverdeling weet...). Op het moment dat de neck weer vrij ligt, is de stemming weer zoals voor ondersteuning. Overigens is de de mate van ontstemmen op beide gitaren gelijk.

Nu de vraag: is dit normaal of heb ik last van lichtelijke zwabberneckjes? Zelf denk ik: Het is hout, dat werkt altijd wat (zeker onder belasting en ook die kant op) en dus is het volkomen normaal. De necken zijn allebei anders van (hout)structuur en ja, de neckplate zit goed vast gedraaid. Heb ik als eerste gecheckt.

It never hurts to ask, dus wie o wie?

Hendriks
28 maart 2011, 08:00
Hetzelfde laatst gedaan bij een Gibson SG 61 , was niet normaal hoeveel de toon naar beneden ging . Een beetje neckvibrato zal wel normaal zijn denk ik .

Johannes
28 maart 2011, 10:36
Ik ken het "probleem". Onder werking van de zwaartekracht en de druk van het eigen gewicht van het instrument buigt de nek van de gitaar. Leuk testje: hou je gitaar bij de body vast met de snaren omhoog richting het plafond, sla een snaar aan en draai m ondersteboven met de snaren naar de vloer.

Dus: stem je gitaar altijd in de reguliere speelpositie :)

Exi
28 maart 2011, 11:36
Het is normaal, je bent een PRUTSER!

Outline
15 oktober 2011, 05:27
Op het risico weer voor prutser uitgemaakt te worden nog even een reactie:

Op het moment van ontdekken lagen m'n gitaren dus plat ivm soldeerwerkzaamheden. Bij het controleren van m'n werk (oftewel: doet alles het nog?) viel het mij op dat ze niet in tune waren. Polytune er bij gepakt en voila: De vraag was geboren.

Wat mij dus het meest verbaasd heeft is dat een relatief klein gewicht onder invloed van zwaartekracht toch genoeg beweging in je hout kan krijgen om ze uit stemming te krijgen.

Dit alles heeft geleid tot een vervolgvraag: Hoeveel minder trekkracht op je snaren is al genoeg om dit te veroorzaken? Hebben we het dan over grammen of toch wat meer? Zlef ben ik er nog niet achter.

Misschien niet direct de boeiendste materie maar wel interessant, aangezien we daarmee ook gelijk weer aantonen hoe kwetsbaar een gitaar wat stemming betreft eigenlijk is.

Nog zo'n mooi voorbeeld: Vorig jaar bij de Telemeeting liep mijn Bluesboy aan, terwijl ik er thuis voor en na de meeting geen last van had. Nou zeg ik niet dat Eric niet kan spelen, maar het is wel een frappant iets. Alsof de nek in Utrecht door de omstandigheden daar (temperatuur/luchtvochtigheid/enz/enz) net wat minder hol stond.

bass blom
15 oktober 2011, 08:09
ik was onlangs verbaasd hoeveel gewicht ik met mijn vingers bij mekaar kon knijpen.
ik liep met een personenweegschaal en kneep er in, hoppa, zomaar 20 kilo. en met iets meer moeite 40.
toen ik een SG had, die staan er bekend om, gebruikte ik het ook af en toe bij het spelen.
met mijn oude les paul nu soms ook, maar daar moet ik flink meer aan rukken.

Terminus
15 oktober 2011, 12:09
Dit is gewoon normaal, dat doet elke gitaar. Als je een stemapparaat aansluit en je gaat staan halverwege een noot staan zie je hem ook verspringen. Het maakt ook uit of je zit of staat trouwens.

Midwolda
15 oktober 2011, 12:13
Handig toch? Op die manier heeft zelfs een Gibson een ingebouwde tremolo.
Aanslaan, body vastklemmen met je rechter onderarm, met de linkerhand een beetje duwen en trekken et voilá.

YannickH
16 oktober 2011, 22:19
waar is de optie tetten?:dontgeti:

beunklats
16 oktober 2011, 22:30
http://www.youtube.com/watch?v=SHoDKldosXk

Voor de meeste mensen hier misschien niet te lievelingsgitarist, maar slash doet het hier op 2:20.

Outline
17 oktober 2011, 03:18
waar is de optie tetten?:dontgeti:

Deze poll is nog van voordat 'Tetten' een verplichte optie werd...


Voor de meeste mensen hier misschien niet te lievelingsgitarist, maar slash doet het hier op 2:20.

Je kunt zeggen wat je wil van Slash en hij moet je vooral ook liggen maar om nou te zeggen dat hij z'n vak niet verstaat en niet weet waar hij mee bezig is...

Nagramoth
17 oktober 2011, 10:01
Slash is geen buitensporige notenpoeper (goddank), maar verstaat de kunst om solo's te spelen die iedereen - van kleuters tot demente bejaarden - mee kan neurieën. En is dat knap? Ja, dat is best knap...

En "tetten" is al langer een verplichte optie hoor ;)


Handig toch? Op die manier heeft zelfs een Gibson een ingebouwde tremolo.
Aanslaan, body vastklemmen met je rechter onderarm, met de linkerhand een beetje duwen en trekken et voilá.

Daarom snap ik SG's met een maestro of bigsby ook niet; da's toch 2x dubbel op?

Jeroen_K
17 oktober 2011, 10:29
Handig toch? Op die manier heeft zelfs een Gibson een ingebouwde tremolo.
Aanslaan, body vastklemmen met je rechter onderarm, met de linkerhand een beetje duwen en trekken et voilá.

Zo doe ik het ook altijd, op die manier kan je nog best een stukje diven.

beunklats
17 oktober 2011, 15:25
Slash is geen buitensporige notenpoeper (goddank), maar verstaat de kunst om solo's te spelen die iedereen - van kleuters tot demente bejaarden - mee kan neurieën. En is dat knap? Ja, dat is best knap...


Ik vind hem ook zeker geen slechte gitarist, maar je weet hoe sommige mensen hier over hem denken.;)

Outline
18 oktober 2011, 04:46
Ik zag gister Estranged weer 'ns voorbij komen. Da's zo'n nummer waarvan ik vind dat je daar, als Slash zijnde, best wel voor uit mag komen dat dat je bijdrage aan deze wereld is.

Maar goed, daar zullen de meningen zonder meer zwaar over verdeeld zijn. Gelukkig maar!

Om iedereen er even aan te herinneren hoe het ook alweer klinkt:


http://www.youtube.com/watch?v=dpmAY059TTY

Pakie
18 oktober 2011, 08:49
Handig toch? Op die manier heeft zelfs een Gibson een ingebouwde tremolo.
Aanslaan, body vastklemmen met je rechter onderarm, met de linkerhand een beetje duwen en trekken et voilá.

Haha, ja en dat kun je dus kennelijk ook met een akoestische doen !
Ik was eens bij een optreden van die jonge puppie Gareth Pearson.
Na een waterval van noten , ramde ie ineens op zijn snaren en boog die hals zover naar voren die ik dacht: Ja,.... en nou breekt ie !!
Maar, hij kon het hebben (moest daarna wel eventjes opnieuw gestemd worden).

Rinze
18 oktober 2011, 09:14
Diverse bouwers en reparateurs, waaronder Dan Erlewine, raden aan om een gitaar af te stellen in de speelhouding, dus op zijn zij. Dit om kleine afwijkingen ten opzichte van plat liggend te voorkomen. De invloed op de stemming is volkomen normaal.