PDA

View Full Version : hardcore zelfbouw: van kastanje tot gitaar



gertgert
27 maart 2011, 22:01
Twee weken geleden heb ik een kastanjeboom omgezaagd.
Deze stond in de tuin van mijn ouderlijk huis en ontwrichte de woning.
De boom heb ik als 2 jarige zelf gepland door een kastanje in de grond te proppen.
35 jaar later de zaag er in gezeg.
De takken verdwijnen in de kachel, maar de stam heb ik behouden.
Ik wil hem laten verzagen en er in elk geval 1 accoustische gitaar van bouwen.
Zij- en achterkanten zijn er uit te halen, hoewel het zeker geen jumbo zal worden..

Vraag is nu wanneer ik moet laten zagen. Direct al, of is het wijzer om de stam even te laten liggen?

http://img810.imageshack.us/img810/2810/17434264.jpg

http://img192.imageshack.us/img192/7295/12941452.jpg

Nico2
27 maart 2011, 22:15
Dat is wel het toppunt van zelfbouw! Super vet idee, succes ermee en maak er iets moois van!:noob:

loose-fur
27 maart 2011, 22:23
Ik zou 'em onmiddelijk laten verzagen, Gertgert. De stam als geheel zal snel gaan barsten omwille van de grote massa die ongelijkmatig droogt. Hoe kleiner de massa hoe minder inwendige (tegen)werking.
In duimplanken (4/4 of ongeveer 25 mm dik) verzagen en daarna de planken stapelen met drooglatjes ertussen. Onder één of ander afdak, in contact met de buitenlucht, afgeschermt van zon en regen.

Wordt een mooi project.



Tee.

Robdop
27 maart 2011, 22:24
moet zoiets niet X jaar drogen totdat het hout helemaal uitgewerkt is??

[leek modus off]

wel zeer vet idee!!
maar waarom geen electrische gitaar?

Thiez
27 maart 2011, 22:42
Meestal laten ze bomen toch een tijdje liggen voordat ze gaan zagen? Dat er minder sappen inzitten?

Het is wel echt super gaaf! Ik zat hier laatst nog aan te denken, hoe gaaf het moet zijn om zelf een boom te planten en die te laten groeien en daar over tientallen jaren een gitaar van te maken. Dan heb je je gitaar echt helemaal zelf gemaakt.

stijnkenens
27 maart 2011, 23:13
Ik zou ook direct verzagen.
Maar zeg tegen de zagerij dat ze zoveel mogelijk kwartierse delen zagen.
Delen van een paar cm dik is voldoende. Voor 1 plankje moet je ongeveer een cm rekenen (6 mm hout + 3 mm zaagsnede)

Het belangrijkste is de hoogte van de zijkanten: +/- 12 cm.
Voor de rug kan je enkele delen aan elkaar lijmen.

Laat eerst de balken buiten liggen, in de wind maar uit de regen. Ongeveer 2 jaar of zo. Daarna kan je verzagen naar klankhout en kan het hout naar binnen, zorg voor een niet te grote RV en temp schommeling, en laat het nog wat rusten/drogen

Dus over +/- 4 jaar kan je beginnen ;)


s.

gertgert
28 maart 2011, 07:52
ja, de droogtijd, maar ik heb nu al 35 jaar gewacht dus die 4 jaar kan er nog wel bij..
heb een zagerij in de buurt gevonden intussen, zal eens kijken of die komende week tijd hebben.
foto's van de zaagpartij volgen.

Enra
28 maart 2011, 08:32
Vraag is nu wanneer ik moet laten zagen. Direct al, of is het wijzer om de stam even te laten liggen?

Zet als eerste de stam rechtop zodat vocht eruit kan lopen. Zet de tuinslag erop en spoel aanwezige groeisappen uit het hout. Wees niet zuinig met water. Wacht een dag of twee en ga dan de onderstaande lijst door.

1) Ontschorsen (anders gaan er insecten onder zittten).
2) Laten zagen in balken of keilen (laatste geeft grootste rendement in kwartiers hout).
3) Het hart van de boom eruitzagen (hout splijt altijd naar het hart toe).
4) Kopse kanten insmeren met een dikke laag (twee lagen) Frencken Rand sealer (daardoor kan vocht gelijkmatig ontwijken via de langsvlakken en geeft minder kans op kopscheuren).
5) Stapelen met latten ertussen op een goed geventileerde plek onder een afdak en uit de zon.
6) Na een paar maanden keren en eventueel opnieuw kopse kanten insmeren.
7) Na één tot twee jaar laten zagen in de gewenste afmetingen.
8) Binnen verder laten drogen voor nog eens minimaal twee jaar.

Sommige houtssorten drogen makkelijker dan andere. Dat is afhankelijk van soort, maar ook van kapperiode.

Succes,
Enra

Orpheo
28 maart 2011, 10:16
waarom niet eerst gewoon in een waterbad voor 3 maanden en dan in een kiln, tot een vochtpercentage van 3% is bereikt? zo doet Gibson het..

Enra
28 maart 2011, 10:36
waarom niet eerst gewoon in een waterbad voor 3 maanden en dan in een kiln, tot een vochtpercentage van 3% is bereikt? zo doet Gibson het..

Dan kan ik drie maanden niet in bad en kan ik geen pizza's meer bakken.:D

Zonder gekheid, als je dat kan regelen - het professionele droogwerk - dan is dat natuurlijk een goede optie. Ik ga er echter vanuit dat de starter van dit topic de mogelijkheid niet heeft, of het gewoon zelf wil doen en dan maak je een goede kans met de door mij beschreven methode. Die methode gebruik ik zelf ook.

Overigens is ovendrogen (kiln) voor klankhout een minder goede optie dan vacuumdrogen. Tegelijk is het over het algemeen zo dat materiaal voor bovenbladen eerst in de kiln gaan en dan een periode luchtgedroogd wordt. Het schijnt tot minder verlies te leiden...

beruk
28 maart 2011, 10:39
Probleem is waarschijnlijk dat niet iedereen een waterbad heeft waar de stam van een kastanje boom in past (lengte) of kort gezaagd (massa stammetjes).

gertgert
28 maart 2011, 11:04
Morgenochtend wordt 'ie verzaagd.
Allen bedankt voor je info, m.n. Enra.
Helaas heeft ie al 2 weken gelegen ipv rechtop gestaan, hopelijk is de schade niet al te groot.

Enra
28 maart 2011, 11:21
Helaas heeft ie al 2 weken gelegen ipv rechtop gestaan, hopelijk is de schade niet al te groot.

Geen drama!! Smeer de kopse kanten snel en grondig in. Aan de kopse kanten is het vocht verlies het grootst waardoor plaatselijk meer krimp plaatsvindt. Daardoor ontstaan kopscheuren die in veel gevallen zo diep gaan dat het materiaal onbruikbaar wordt.

Echt leuk om te doen. Alleen meer werk dan je aanvankelijk voorziet. En helaas is het resultaat niet altijd voorspelbaar.

Succes.

gertgert
28 maart 2011, 14:21
gaat het helpen als ik vanmiddag nog overeind zet en goed nat spuit?
dan vanacht laten 'uitlekken' en morgenochtend zegen?

rijsberman
28 maart 2011, 15:18
Nou heb ik als hydroloog geen verstand van bomen, maar ik weet wel dat het afgelopen seizoen de bomen weinig verdampt hebben en dat het de laatste weken erg droog is geweest. Goede kans dat het stuk hout nu relatief droog is: sapstroom na de winter nog nauwelijks op gang gekomen.
In dat geval zou ik dus juist niet kortstondig spoelen. Ik denk dat het te kort is om positief effect te hebben en je maakt de stam wel een stuk vochtiger.

Hoewel het in alle gevallen natuurlijk veel natter is dan je zou willen voor gitaarbouw...

Enra
28 maart 2011, 15:35
Nou heb ik als hydroloog geen verstand van bomen, maar ik weet wel dat het afgelopen seizoen de bomen weinig verdampt hebben en dat het de laatste weken erg droog is geweest. Goede kans dat het stuk hout nu relatief droog is: sapstroom na de winter nog nauwelijks op gang gekomen.
In dat geval zou ik dus juist niet kortstondig spoelen. Ik denk dat het te kort is om positief effect te hebben en je maakt de stam wel een stuk vochtiger.


Klopt, erg veel sapstroom zal er nog niet zijn. Ofschoon droogte daar niet zo heel veel over zegt. Kastanje heeft een enorm wortelnetwerk dat net zo groot is als de kruin. Maar het hout ligt bovendien al twee weken. Dus zagen maar....

jan jansen
28 maart 2011, 17:49
Maar het hout ligt bovendien al twee weken. Dus zagen maar....[/QUOTE]

Wat ik me afvraag of kastanje uberhaupt wel goed is om een gitaar van te bouwen. Ik heb het in burgum wel eens bekeken en gevoeld en is redelijk zwaar en hard hout.....Een volledige elektrische body kan jer er niet van maken (loeizwaar) maar mischien wel als akoestische bladen...

gertgert
28 maart 2011, 20:18
soortelijk gewicht valt juist wel mee, ongeveer vergelijkbaar met linde, kersen.
Maar het zal een accoustisch setje worden, is leuker om te bouwen...

Hiro
29 maart 2011, 09:51
kheb laatst trouwens ook ergens gelezen dat er droogkamers zijn voor het drogen dan is een aantal jaar terug te brengen naar weken? maanden?

Of is dit weer absoluut niet aan te raden voor toonhout?

Enra
29 maart 2011, 11:05
kheb laatst trouwens ook ergens gelezen dat er droogkamers zijn voor het drogen dan is een aantal jaar terug te brengen naar weken? maanden?

Of is dit weer absoluut niet aan te raden voor toonhout?

Dat ligt maar net aan de toepassing. Normaliter wordt gezaagd hout in droogkamers (kilns) naar een bepaalde standaard gebracht. Meestal betreft het vuren voor bouwdoeleinden. Vocht percentages en krimp of zwelling spelen daar minder een rol. Snelheid van leveren en verwerken daarentegen des te meer. Stel je voor dat een houtleverancier vier jaar moet wachten voor het geschikt is voor een toepassing. Dan zou de prijs van ons hout bij de Gamma torenhoog worden vanwege de enorme opslag die nodig is bij de houtleverancier.

Klankhout - met name voor akoestische gitaren - vraagt om een bepaalde mate van stabiliteit. Hoe je het ook wendt of keert, hout is en blijft hygroscopisch materiaal, het staat vocht af en neemt vocht op. Uitgewerkt hout bestaat niet. Maar de wijze van drogen (luchtdrogen) en de duur van dat proces doet iets anders met de celstructuur. De cellen schrompelen meer in elkaar en verliezen aan flexibiliteit, vocht opnemen en afstaan verliest aan heftigheid zal ik maar zeggen. Kortom, dat droogproces geeft meer stabiliteit aan het product. Iets wat voor bouwhout uit een droogkamer niet persé vereist is.

Maar omdat klankhout hout is en dus nooit uitgewerkt, is het tevens van belang om bij voorkeur goed kwartier gezaagd hout te gebruiken. Kwartiers gezaagd hout krimpt en zwelt namelijk op alle vlakken evenredig.

gertgert
30 maart 2011, 00:13
Vanochtend de stam in de aanhanger getilt. Je verkijkt je toch nog op het gewicht van zo'n stammetje.
Gelukkig had de zagerij een heftruck. Erg vriendelijke mensen die het leuk vonden om dit 'brandhout' te verzagen tussen de grote mannen stammen door. Geweldig om te zien hoe zo'n zagerij werkt, het is letterlijk van dik hout zaagt men planken.

Kijk nou zo'n lintzaag:
http://img130.imageshack.us/img130/4687/zaag0.jpg
Zal je maar in je schuur hebben staan ;)

dat scheve stammetje is dan van mij:
http://img838.imageshack.us/img838/3663/zaag1.jpg

hier nog eens, onderweg naar de zaag:
http://img822.imageshack.us/img822/5575/zaag2.jpg

en zagen maar:
http://img703.imageshack.us/img703/8960/zaag3.jpg
computerd gestuurde dikte instelling: ik heb alles op 3 cm laten verzagen, 1 deel op 5 cm.
Zitten goede stukken kwartiers bij, maar ook enkele dosse planken. Het zij zo.

Uiteindelijk alles weer ingeladen en opgestapeld.
Randen ingesmeerd met randsealer en te drogen gelegd onder afdakje.
http://img339.imageshack.us/img339/3842/zaag4.jpg

Dit weekend nog even een keer de bast verwijderen en over paar maanden keren.
Dat was het voor nu... voorlopig kan dit topic 4 jaar op slot.

Enra
30 maart 2011, 08:01
Succes!!!!

adrinalino
30 maart 2011, 09:38
Dat noem ik nog eens geduld hebben. Ik had echt wel een houtdrogerij gezocht. Succes in ieder geval

Sawatdee,

Adrian.

loose-fur
30 maart 2011, 10:49
Fijn dat je onmiddelijk tot actie bent overgegaan, Gertgert, ziet er goed uit.
Wanneer ik zo iets zie liggen krijg ik nu reeds zin om eraan te beginnen..

Heb voor een vriend ooit een soort retro dakoversteek gefabriceerd in kastanje hout. Het heeft veel mee van eikenhout, vind ik, zowel qua uiterlijk als verwerking. Misschien iets zachter en lichter, maar ik kan me vergissen (is immers reeds een paar jaar geleden).
Ik herinner me wel nog dat de houthandelaar me zei dat er een groot verschil is tussen de wilde en de tamme kastanje, één van die twee deugen enkel als brandhout, maar helaas weet ik niet meer welke.. Misschien even Google bezoeken?

Alvast Succes!




Tee.

Thiez
30 maart 2011, 10:55
Ziet er goed uit. Inderdaad knap dat je het geduld op kan brengen!

loose-fur
30 maart 2011, 11:25
Wikipedia is het blijkbaar eens met mij:

Tamme kastanje:
Het hout van de boom is uitstekend timmerhout (http://nl.wikipedia.org/wiki/Timmerhout), het lijkt qua kleur en structuur op eikenhout. Het soortelijk gewicht is iets lager, maar het heeft een hoge duurzaamheid doordat er veel looizuur (http://nl.wikipedia.org/wiki/Looizuur) in het (kern)hout zit. Hierdoor verkleurt het hout in contact met ijzer.
Gebruik:
Het hout van de tamme kastanje is fijnvezelig en zeer goed bestand tegen vocht. Het is houdbaarder dan eikenhout en daarom zeer geschikt voor het vervaardigen van tuinmeubels, bruggen, steunpalen voor druivenstokken en vaten.

Het hout van de paardenkastanje (wilde kastanje) is licht en niet duurzaam, en doet dus denken aan dat van de wilg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilg) en de populier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Populier). Het lijkt dan ook niet op het hout van Castanea sativa (http://nl.wikipedia.org/wiki/Castanea_sativa), de tamme kastanje, dat veeleer lijkt op dat van zijn verwant: de eik (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eik).


Tee.

gertgert
30 maart 2011, 13:49
Ik herinner me wel nog dat de houthandelaar me zei dat er een groot verschil is tussen de wilde en de tamme kastanje, één van die twee deugen enkel als brandhout, maar helaas weet ik niet meer welke.. Misschien even Google bezoeken?

Alvast Succes!

Tee.

De houtzager vertelde me dit ook. Wilde kastanje was alleen geschikt voor de kachel. De wilde kastanje maakt deel uit van de 'zeepboomfamilie' dus dat beloofd wat ;)
We zullen het zien, er zal hoe dan ook een gitaar uit komen.

Enra
30 maart 2011, 14:50
Het hout van de paardenkastanje (wilde kastanje) is licht en niet duurzaam, en doet dus denken aan dat van de wilg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilg) en de populier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Populier). Het lijkt dan ook niet op het hout van Castanea sativa (http://nl.wikipedia.org/wiki/Castanea_sativa), de tamme kastanje, dat veeleer lijkt op dat van zijn verwant: de eik (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eik).

'Licht en niet duurzaam' is voor gitaarbouw nauwelijks een probleem. Het wordt immers afgewerkt en gebruikt in gecontroleerde omstandigheden. De vraag is volgens mij eerder of het deugt als klankhout. Maar dat zal een experiment uitwijzen.

Bovendien wordt populier veel gebruikt in gitaarbouw voor gitaarbodies van electrische gitaren.

barno
30 maart 2011, 15:01
'Licht en niet duurzaam' is voor gitaarbouw nauwelijks een probleem. Het wordt immers afgewerkt en gebruikt in gecontroleerde omstandigheden. De vraag is volgens mij eerder of het deugt als klankhout. Maar dat zal een experiment uitwijzen.

Bovendien wordt populier veel gebruikt in gitaarbouw voor gitaarbodies van electrische gitaren.

Als je het hebt over "Poplar", wordt idd veel gebruikt bij electrische gitaren, maar gek genoeg mag poplar niet vertaald worden als populier. is totaal andere houtsoort.

at Gert Gert, supercool, een gitaar bouwen van een boom die je zelf geplant hebt, maakt niet uit dt het officieel geen goed tonewood zou zijn.

rijsberman
30 maart 2011, 15:07
Sparrenhout is ook licht en niet duurzaam. Zo'n akoestische gitaartop rot in onbehandelde vorm zo weg, in een beetje vochtige omgeving. Leg zo'n stuk maar eens in de tuin, onder een struik ofzo.

Ik ben ook wel benieuwd naar deze castaneacaster. :ok:

Enra
30 maart 2011, 15:18
Als je het hebt over "Poplar", wordt idd veel gebruikt bij electrische gitaren, maar gek genoeg mag poplar niet vertaald worden als populier. is totaal andere houtsoort.

Bij houthandelaren in het (Europese) buitenland koop je Populier voor gitaarbodies. Maar als we hier op doorgaan veranderen we wel de discussie. Terwijl het mij er om ging aan te geven dat 'licht en niet duurzaam' samen met het vergelijk naar Populier niet als belemmering gezien hoeft te worden.

Bovendien zijn er vele soorten Populier. En ook daar zal wel weer verschil in zitten.

Yoshida
30 maart 2011, 16:10
Misschien even een vreemde link: tamme kastanje is zeer geschikt als meubelhout. Eiken ook. En mahonie.
Mahonie is perfect voor elektrische gitaarbodies. Kan het zijn dat houteigenschappen die zich lenen voor meubelbouw zich ook vertalen voor gitaarbouw?

Had Eltjo Haselhoff geen akoestische gitaar met een rugblad van de Amerikaanse kastanje, waar in de stronk een loot van de Europese kastanje was geplant? Die overgang was goed te zien in zijn gitaar en klinkt zeer fraai.

Ik volg dit soort projecten met een zeer groot respect. Het is voor mij al heel wat (in de watertandende zin) om zelf naar de AF te rijden (fijnhouthandel in Arnhem) en zelf mijn hout uit de stelling te sorteren, laat staan het zelf kleinschalig groeien en drogen daarvan! Je hebt iets moois omhanden en ik benijd je ten zeerste.

loose-fur
30 maart 2011, 17:16
Verschil met de lichte en niet-duurzame houtsoorten waarmee de wilde kastanje hier vergeleken mee wordt is dat deze kastanjesoort ook veel 'wilder' is van houtnerf, vaak geplaagd wordt door kruisdraad en dus ook een stuk minder stabiel..

Maar wat ik me eigenlijk afvraag, Gertgert, is het nou een tamme of wilde kastanje die jij omgelegd hebt? Of heb je dit hier al ergens vermeldt? Ik vind het niet terug.
Aangezien jij ooit zelf de boom plantte door gewoon een kastanje in de grond te stoppen veronderstel ik dat het een eetbaar exemplaar was, eentje uit een handvol die je toen aan het proeven was? En dus een tamme. Niks aan de hand. Of heb ik nu teveel verbeelding?




Tee.

gertgert
30 maart 2011, 17:25
met teveel verbeelding is helemaal niets mis.
maar het was een wilde kastanje.
gewoon zo'n kastanje in een prikkelschil.
verschil kan je zien aan het puntje onder de kastanje.
puntje is tam. geen puntje is wild.
wilde kastanjes zijn niet eetbaar, zelfs giftig.
tamme kastanjes zijn prima voor puree, lekker in de kerstkalkoen.
met wilde kastanjes kan je hooguit leuke poppetjes maken met wat luciferstokjes en eikeltjes..

Enra
30 maart 2011, 17:35
Met 'wilde kastanje' bedoelen jullie waarschijnlijk de 'Paardekastanje'.

Javaca
30 maart 2011, 22:41
Had Eltjo Haselhoff geen akoestische gitaar met een rugblad van de Amerikaanse kastanje, waar in de stronk een loot van de Europese kastanje was geplant? Die overgang was goed te zien in zijn gitaar en klinkt zeer fraai.

Dacht dat het notelaar is?

aaronstonebeat
30 maart 2011, 22:49
Misschien even een vreemde link: tamme kastanje is zeer geschikt als meubelhout. Eiken ook. En mahonie.
Mahonie is perfect voor elektrische gitaarbodies. Kan het zijn dat houteigenschappen die zich lenen voor meubelbouw zich ook vertalen voor gitaarbouw?


Ik het geval van beuken niet, denk ik. Naar wat ik ervan weet, heeft beuken een korte houtvezel hetgeen ertoe leidt dat trillingen slecht worden door gegeven cq goed geabsorbeerd. Geef met een flinke hamer een forse klap op een werkbank; als die van eiken is, springt alles dat erop staat de lucht in en in het geval van beuken blijft alles netjes staan.
Dat lijkt me voor een muziekinstrument geen goede eigenschap.

Ik ben ook erg benieuwd naar dit project; je moest de handel in een tijdmachine kunnen stoppen.

Yoshida
30 maart 2011, 23:43
Dacht dat het notelaar is?

Volgens mij heb je het volledig bij het juiste eind, het ging in ieder geval om een vrucht van de boom waarvan de kolonisten de Europese variant lekkerder vonden maar die niet wilde aarden in Amerikaanse grond.
Ik sluit me aan bij de inmiddels groeiende rij die het liefst vier jaar vooruit zou willen kijken! :)

Enra
31 maart 2011, 08:00
Geef met een flinke hamer een forse klap op een werkbank; als die van eiken is, springt alles dat erop staat de lucht in en in het geval van beuken blijft alles netjes staan.

Mooi vergelijk.

gertgert
14 februari 2015, 09:04
BUMP!!!

Na vier jaar droogtijd pak ik dit project verder op.
Gisteren de kastanjedelen verzaagd.
Bleek hier en daar toch nog niet zo droog als ik hoopte, maar ik verwacht met nog enkele maanden droog op zolder wel te kunnen gaan bouwen. Er komen tenminste 3 setjes uit voor een steelstring / nylon, en ik heb een prachtige bodyblank waar ik een strat uit ga halen. De grootste verrassing zat in deze bodyblank: een heuse flame. Niet veel en alleen aan de zijkanten, maar toch!
Het (wilde) kastanjehout ruikt naar abachi bij verzagen. Het voelt wel harder aan. Niet zo poederig. Qua kleur is het erg wit, ergens tussen esdoorn en abachi in. In het hout wel hier een daar een pitje, maar een kniesoor die daar over gaat vallen. Erg veel zin om met dit hout aan de slag te gaan. Nog even wat maandjes geduld. Zal nog wel gaan na deze vier jaar :)



http://static.dyp.im/lK0HRsA8Q1/ace2eacdadef85226a4a4f5caedb245e.JPG

http://static.dyp.im/736v1Nbayc/b3eecbcf21f9a4aacfcac20969cc2407.JPG

Javaca
14 februari 2015, 10:33
Prachtig!

De resultaten van het Leonardo-project zijn nog eens een extra aanmoediging om Kastanje te gebruiken....

barno
14 februari 2015, 10:52
gogertgo!

heel benieuwd.

heb hier momenteel ook aantal zelfgezaagde balken liggen drogen. Elzen, voor twee solidbodies. Ligt hier nu 8tal maanden en ik heb de indruk dat dat al behoorlijk droog is. Was wel van plan om zeker nog een jaar te wachten. zou het kunnen dat elzen vlugger droogt dan pakweg essen, eiken of kastanje?

Javaca
14 februari 2015, 10:55
Elzen is iig een stuk zachter. De vuistregel die ik altijd mee kreeg was een duim per jaar.

Hedge
15 februari 2015, 07:34
Ik ben benieuwd wat je er van gaat bouwen. Het is mooi hout, zeker die plank met die flame.

Enra
16 februari 2015, 17:56
Heel gaaf! Mooi resultaat. Ik zie dat je de kopse kanten inderdaad - zoals ik destijds al suggereerde - met randsealer hebt ingesmeerd?

Groet,
Arne

gertgert
23 februari 2015, 09:21
Heel gaaf! Mooi resultaat. Ik zie dat je de kopse kanten inderdaad - zoals ik destijds al suggereerde - met randsealer hebt ingesmeerd?

Groet,
Arne

klopt.
desondanks toch nog wat scheurtjes, maar zonder was het mogelijk nog veel meer geweest.
ik vond ook een houtwormgaatje.
en ik ben er bijna zeker van dat die er vorige week nog niet zat.
kan haast niet denk ik, maar het gaatje zit precies langs een de lijn van een bodycontour die ik al getekend had.
dat zou me opgevallen zijn. vreemd.
heb besloten dat het een 100% inlandse gitaar wordt.
kastanje, een mooie beuken top, en voor de hals twijfel ik nog. beuken, peer, kers en esdoorn staan op de lijst.
heb al wel vast een mooie esdoorn toets gevonden.

Tabula Rasa
23 februari 2015, 09:41
Beuk is toch niet stabiel genoeg voor een hals?

gertgert
23 februari 2015, 15:26
beuk wordt wel genoemd als geschikt alternatief.

http://www.leonardo-guitar-research.com/luthiers-wood-suppliers

Nejra
23 februari 2015, 17:06
Als ik het goed heb gebruikte Egmond beukenhout als halshout.

Rizz
23 februari 2015, 18:26
Als ik het goed heb gebruikte Egmond beukenhout als halshout.

Da's nou niet echt een goed voorbeeld om beuken mee te promoten.. Egmond staat niet echt bekend om z'n fantastische gitaren, met name de halzen.. :p

Nejra
23 februari 2015, 19:21
Ik promoot niets. Ik wilde slechts een (historisch) voorbeeld aanhalen van het gebruik van beuken voor hals-bouw.

Overigens weet ik te weinig van Egmondgitaren in algemene zin af om te kunnen of willen stellen dat eventuele halsproblemen altijd sec aan de gebruikte hout/boomsoort liggen, en niet aan zaagrichting, droogtijd, constructie of afwerking.

Rizz
23 februari 2015, 19:28
Ik promoot niets. Ik wilde slechts een (historisch) voorbeeld aanhalen van het gebruik van beuken voor hals-bouw.

Overigens weet ik te weinig van Egmondgitaren in algemene zin af om te kunnen of willen stellen dat eventuele halsproblemen altijd sec aan de gebruikte hout/boomsoort liggen, en niet aan zaagrichting, droogtijd, constructie of afwerking.

;) Volgens mij moet je nog even wat eten... :D

Je hebt overigens wel gelijk natuurlijk.. :makeup:

Tabula Rasa
23 februari 2015, 19:49
Ach, hij is al flink aan het happen hoor.

Nejra
23 februari 2015, 20:27
Yep.. druk aan de beuken chopsticks.... Ik geef het toe. :dontgeti:

Sorry :makeup: (en de volgende keer doe ik het waarschijnlijk gewoon weer) :cheerup:

Enra
23 februari 2015, 20:33
klopt.
desondanks toch nog wat scheurtjes, maar zonder was het mogelijk nog veel meer geweest.
ik vond ook een houtwormgaatje.
Zeker weten dat het tot meer scheurvorming had geleid! En dat houtwormgaatje... Vers gezaagd hout is lekker... Zeggen de houtwormen... Maar het zal wel meevallen ;-)

Groet,
Arne

Javaca
23 februari 2015, 22:16
Beuk is toch niet stabiel genoeg voor een hals?

Heb je m'n Dano geprobeerd op de meeting?

Tabula Rasa
24 februari 2015, 04:49
Heb je m'n Dano geprobeerd op de meeting?ehhh ja. Dat was natuurlijk ook beuken. Die was mooi recht.

stijnkenens
24 februari 2015, 18:42
Beuken voor top zou ik niet doen, korte houtvezel, dus weinig vibratie.
Inlands hout is eigenlijk onmogelijk voor een akoestische gitaar. Je gaat geen spar vinden die fijn genoeg is in België / Nederland.

De houtsoorten die in de Leonardo lijst staan zijn daarom niet allemaal bruikbaar (we hebben ze wel allemaal gebruikt, maar ik weet niet in hoeverre de uiteindelijke testresultaten gespecificeerd zijn per houtsoort.)
Beuk zou ik nu ook niet gebruiken als hals, eerder als toets of brug.

Ik heb op de koer van het atelier nog een halve boom elzen liggen, goed genoeg voor elektrische body's en hopelijk een paar halzen, alleen oppassen: elzen is zeer zacht.


s.

D3nnis
24 februari 2015, 18:57
ehhh ja. Dat was natuurlijk ook beuken. Die was mooi recht.

Een beuken hals die recht is? Wow...
Ik heb nog nooit een rechte beuken plank gezien!
Leuk spul voor dorpels omdat het redelijk slijtvast is, maar verder begin ik er niet aan :D

gertgert
24 februari 2015, 19:34
@stijn: eerste model wordt een elektrische plank. Daar komt een beuken topje op. Was idd niet van plan een akoestische gitaar met een beuken top te bouwen..
Beuk voor de hals laat ik dan maar achterwege.
Peer?

Akoestische model wordt kastanje zij-achter met gewoon spruce of ceder top.
Binnenwerk wil ik wel van kastanje maken.

grizzly
24 februari 2015, 22:09
Ooit aan Acacia gedacht? (Lees Robinia, Pseudo Acacia)
Ik weet dat Acacia nogal de neiging heeft tot groeien in vreemde vormen.
Maar als je eenmaal een goed recht stuk Acacia hebt gevonden en gedroogd is het denk ik stabiel genoeg voor een hals.

Het is in ieder geval ongeveer het hardste hout wat er in Nederland van nature groeit.
Ik heb een paar jaar geleden een Acacia omgezaagd en die ligt inmiddels in mijn droogkamer lekker de laatste paar procenten verder te drogen. Dat is echter bedoeld voor de achterkant/zijkant.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-4FJH38D/0/X2/20140904_150712-X2.jpg

Rick heeft soms ook wat mooi Acacia liggen, :) ik heb net weer een plankie van hem binnen.

Javaca
24 februari 2015, 23:03
Een beuken hals die recht is? Wow...
Ik heb nog nooit een rechte beuken plank gezien!
Leuk spul voor dorpels omdat het redelijk slijtvast is, maar verder begin ik er niet aan :D

Dit is een oude dorpel... Mooi kwartiers. :cheerup:

stijnkenens
25 februari 2015, 18:10
Als hals zou ik iets nemen wat niet te zwaar is, zeker voor een akoestische gitaar.
Acacia kan je wel gebruiken als toets en brug. Buxus ook, en ik zou eens een fruithout willen proberen ...

Noten, elzen ... berk misschien?




s.

grizzly
25 februari 2015, 18:57
Oeps, Had ik niet aan gedacht Stijn,
Acacia is behalve erg hard ook zwaar en is inderdaad wel wat te zwaar voor een hele hals.

jan jansen
25 februari 2015, 21:17
Dit is een oude dorpel... Mooi kwartiers. :cheerup:

En toch zou ik nooit beuken gebruiken. Het wil na verloop van tijd spontaan wel eens van vorm veranderen.

Javaca
26 februari 2015, 10:04
En toch zou ik nooit beuken gebruiken. Het wil na verloop van tijd spontaan wel eens van vorm veranderen.
Soms moet je gewoon eens iets totaal geschifts proberen, houdt het interessant...

Kim Wilson
26 februari 2015, 11:18
In het ergste geval moet je een keer een nieuwe hals maken.

Marcel2
26 februari 2015, 12:49
En toch zou ik nooit beuken gebruiken. Het wil na verloop van tijd spontaan wel eens van vorm veranderen.

Barbapappahout?

gertgert
26 februari 2015, 22:01
eerst maar de body, dan zien we de hals later wel.

http://i993.photobucket.com/albums/af60/Gert_ten_Hoven/20150226_152929_zpseu6uurrv.jpg[/URL]

http://i993.photobucket.com/albums/af60/Gert_ten_Hoven/20150226_155835_zpsgc2fogyy.jpg[/URL]

houtworm detected:

http://i993.photobucket.com/albums/af60/Gert_ten_Hoven/20150226_160817_zpsfyi9uzhn.jpg[/URL]

Ibanez RuleZ
27 februari 2015, 19:50
gert, zie ik een mal van een Suhr model...? volgens mij was ik de eerste die hem heeft afgenomen bij iemand. leuk om te zien dat hij nog vaker is verkocht :D

rickkoorman
15 maart 2015, 08:51
Tof om te zien Gert !! Ik vond het wel een leuke zaagmiddag. En toen we het "vlammetje" tevoorschijn zagen komen was dat wel een klein jubelmoment..