PDA

View Full Version : NGD: Fresher Firebird



geert1976
27 maart 2011, 18:45
Hij was al jaren in het bezit van een kompaan van mij en toen hij deze gitaar op de beurs niet verkocht had, heb ik hem overgenomen (geruild met een fijne Tele)

Een Fresher Firebird, inclusief de bijbehorende originele koffer.
Het bouwjaar is onbekend, ik weet enkel dat Fresher Gibson - en Fendermodellen, met ingebouwde effecten bouwde tussen 1977 en 1982.

De afkomst van Fresher is veel onduidelijkheid over, maar de fabrikant Chu Shin Gakki wordt veelvuldig genoemd als de fabrikant van de latere Freshers, dus ook de mijne .
De oudere Freshers zijn van ene mindere kwaliteit (gemaakt door Matsumoto - niet Matsumoku- ), maar de latere types, die vanaf de 2e helft van de jaren 70 verschenen zijn erg goed en het waren over het algemeen 1 op 1 kopiën van de Fenders en Gibson

Mijn Firebird was al jaren niet meer gebruikt, maar doordat die goed in de koffer is opgeslagen, was er weinig werk nodig: fretboard geolied, fretjes gepolijst, pnieuw besnaard en een nieuwe batterij geplaatst.
Alle elektronica werkt nog:)
Oh ja, body en hals zijn van mahonie.

Al met al een goede en zeldzame gitaar, ik had nog gene Firebird dus deze past goed in de verzameling.
Je moet houden van alle knopjes en schakelaars, maar ik vind het wel wat hebben.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4054.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4055.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4056.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4057.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4058.jpg

Mr. Dynamite
27 maart 2011, 19:18
Gave axe, waar dienen die switches voor als ik vragen mag? :)

Hendriks
27 maart 2011, 19:21
Toch niet voor de Tokai geruilt?
Leuke gitaar , alleen jammer van al die knoppen.

wietse
27 maart 2011, 19:38
als ik geld als water had gehad dan had ik hem daar op de beurs gekocht, maar goed dan had ik jullie kraam bijna leeg gekocht.
een uniek stuk geert, waarvan je er geen 2e zult vinden en als de ingebouwde effecten ook nog bruikbare geluiden produceren zoals in die kay en the asama van mij dan is het helemaal leuk.

SEAL
27 maart 2011, 20:18
sexy... damn sexy.
wat voor 'n effecten zitten erop?

wees er blij mee! :) ik ben het in ieder geval

Exi
27 maart 2011, 20:46
Mooie Firebird!
Heb je nog een foto waarop alle knoppen van dichtbij te zien zijn?

geert1976
27 maart 2011, 20:50
als ik geld als water had gehad dan had ik hem daar op de beurs gekocht, maar goed dan had ik jullie kraam bijna leeg gekocht.
een uniek stuk geert, waarvan je er geen 2e zult vinden en als de ingebouwde effecten ook nog bruikbare geluiden produceren zoals in die kay en the asama van mij dan is het helemaal leuk.

De effecten werken nog prima:ok:

geert1976
27 maart 2011, 20:52
Toch niet voor de Tokai geruilt?
Leuke gitaar , alleen jammer van al die knoppen.

Ja voor de Tokai, Gibsons en kopiën zijn meer mijn ding:makeup:


sexy... damn sexy.
wat voor 'n effecten zitten erop?

wees er blij mee! :) ik ben het in ieder geval

Een autowah, Phaser en een soort van Distortion:ok:

Midwolda
27 maart 2011, 20:58
Het eerste wat ik dacht toen ik al die knoppen zag was "Nederland wordt steeds slimmer!". :seriousf:
Mooie gitaar Geert, gefeliciteerd, echt zo'n late seventies alles-kan-kopie, very nice.

Mitch
27 maart 2011, 21:26
Een antwoord op de RD zullen we maar zeggen. Hij ziet er heel behoorlijk uit moet ik zeggen en heb wel een zwak voor 70s effecten. Leuk!

geert1976
27 maart 2011, 21:40
Het eerste wat ik dacht toen ik al die knoppen zag was "Nederland wordt steeds slimmer!". :seriousf:
Mooie gitaar Geert, gefeliciteerd, echt zo'n late seventies alles-kan-kopie, very nice.

Yep, een uitbundige gitaar met veel elektronica:)


Een antwoord op de RD zullen we maar zeggen. Hij ziet er heel behoorlijk uit moet ik zeggen en heb wel een zwak voor 70s effecten. Leuk!

uhhm, ja, maar wel een tikkeltje anders:)

Mitch
27 maart 2011, 21:53
Uiteraard, maar da's juist de charme vind ik dan. Dat wel de globale look wordt aangenomen en iets van de functionaliteit, maar dan niet hetzelfde. Dat je denkt: de verkoop-afdeling had de folders van Gibson snel doorgelezen en dachten "oké, dit is hip, hoe kunnen we voor een redelijke prijs iets neerzetten wat er een beetje op lijkt". En dat bedoel ik niet negatief hoor, laat dat duidelijk zijn. Het is gewoon een tijdsbeeld. Niet veel later liepen ze juist voorop in technologische ontwikkeling en product innovatie in Japan :supercool:

geert1976
27 maart 2011, 21:57
Uiteraard, maar da's juist de charme vind ik dan. Dat wel de globale look wordt aangenomen en iets van de functionaliteit, maar dan niet hetzelfde. Dat je denkt: de verkoop-afdeling had de folders van Gibson snel doorgelezen en dachten "oké, dit is hip, hoe kunnen we voor een redelijke prijs iets neerzetten wat er een beetje op lijkt". En dat bedoel ik niet negatief hoor, laat dat duidelijk zijn. Het is gewoon een tijdsbeeld. Niet veel later liepen ze juist voorop in technologische ontwikkeling en product innovatie in Japan :supercool:

Die gedachte zal er inderdaad wel zijn geweest, Fresher maakte er vanaf 1977 een hobby van om vele effecten in gitaren te proppen, in het bijzonder Fender en Gibson Kopiën.

Mijn kompaan, heeft nog veel meer van de Freshers, ook een Strat-model met ingebouwde effecten

guitarkid
30 maart 2011, 20:59
Mooi en bijzonder ding, Geert!
Ik ben sinds een paar dagen ook helemaal "into Firebirds"....:)

geert1976
30 maart 2011, 21:26
Mooi en bijzonder ding, Geert!
Ik ben sinds een paar dagen ook helemaal "into Firebirds"....:)

Ik heb de mijne afgelopen maandag in de oefenruimte gebruikt en dat ging prima, zelfs de on-board effecten waren bruikbaar:)

KurtFender
30 maart 2011, 21:51
Da's een verdraaid mooi dingetje zeg! Vooral die knopjes :)

Riky
30 maart 2011, 21:55
Gave gitaar zeg!! Super looks! 1 vd weinige gitaren waar een paar extra knoppen voor ingebouwde effecten erg goed op staat.

Tupelo
31 maart 2011, 01:28
Cool !! :cooler:

BamBuFan1
31 maart 2011, 18:04
Ah, heerlijk zo'n Jap 'met iets extra's' aan boord! Ik heb zelfs onlangs een Custom Strat op de kop getikt met drummachine en led-inlays in de toets. Maar Fresher is wel het merk dat ik het vaakst met effecten aan boord heb gezien.

Wouter J
1 april 2011, 00:47
als ik geld als water had gehad dan had ik hem daar op de beurs gekocht, maar goed dan had ik jullie kraam bijna leeg gekocht.
een uniek stuk geert, waarvan je er geen 2e zult vinden en als de ingebouwde effecten ook nog bruikbare geluiden produceren zoals in die kay en the asama van mij dan is het helemaal leuk.

Anders ik wel, die kraam van Geert en Wietse had wat mij betreft de leukste gitaren maar ik vond de prijs van 1000 Euro toch echt te veel voor de Firebird.

Oh ja Geert, over die Electra die ik kocht, dat haar scheurtje waar ik je op wees heeft uiteindelijk tot een kopbreuk geleidt, gelukkig was dat te repareren. Zodra dat die reparatie voltooid is moet ik besluiten of ik de Electra hou of weer door verkoop want er zijn mensen die al interesse hebben getoond.

geert1976
1 april 2011, 13:00
Anders ik wel, die kraam van Geert en Wietse had wat mij betreft de leukste gitaren maar ik vond de prijs van 1000 Euro toch echt te veel voor de Firebird.

Oh ja Geert, over die Electra die ik kocht, dat haar scheurtje waar ik je op wees heeft uiteindelijk tot een kopbreuk geleidt, gelukkig was dat te repareren. Zodra dat die reparatie voltooid is moet ik besluiten of ik de Electra hou of weer door verkoop want er zijn mensen die al interesse hebben getoond.

Prijzen zijn onderhandelbaar ;)

Hij heeft mij geen E 1000,00 gekost hoor.

Maar het is gewoon een zeer zeldzame gitaar, die in een uitstekende conditie verkeerd en waar de originele koffer ook nog bij zit.
Ik had er een aardige prijs voorover.

Maar bij oude gitaren zit er natuurlijk ook een hoog "wat de gek er voor geeft" gehalte denk ik