PDA

View Full Version : op relaxte wijze onverwacht te laag/te hoog volume van solo kunnen bijstellen



Carlos
26 maart 2011, 22:09
Ha! Ik speel in een coverband en merk dat ik moeite heb om mijn volume goed geregeld te krijgen, m.n. als ik mijn distortion inschakel. In het ene nr klinkt ie te zacht in een ander nr weer te hard en moet ik bijv. aan de volumeknop van mijn Strat gaan draaien (waardoor de distortion afzwakt) of volumeknop van de distortion bijstellen. Niet echt relexad spelen. Herkent iemand dit? En wat is de meest handige oplossing? Een volume pedaal is vlgs mij niet ideaal m.n. omdat bij het intrappen van de distortion het volume van het geluid in verhouding tot de band niet goed in te schatten is en je een sprong moet maken naar je volumepedaal. Ik streef ernaar om het liefst bij het spelen alleen mijn distortionpedaaltje in hoeven te trappen en me te focussen op mijn spel dan verkrampt mijn volume goed te krijgen in de mix. Graag jullie advies, thanks!

crapton
27 maart 2011, 08:59
Simpel... Neem een multieffect unit zoals de GT8 of XTLive. Dan per nummer of set nummers een patch maken met het juiste volume. Wel goed afstellen in bandsituatie dwz tijdens een reptitie. Ik speel zelf ook in coverband en dit werkt met de 4CM feilloos.

Andere mogelijkheid is een boost pedaaltje, maar dat is altijd twee keer klikken...

Liquid_Metal
27 maart 2011, 09:27
Hoe kan je volume in godsnaam hoger of lager worden bij een ander nummer? Je speelt toch gewoon hetzelfde en verandert verder niets aan je settings?
Je geluid zou per nummer hetzelfde moeten zijn, dus misschien verandert iemand anders in je band zijn volume per nummer? Dan zou ik dat proberen op te lossen.

Il_Falco
27 maart 2011, 10:18
Ik denk dat je geholpen bent door een Eq'tje na je distortion te zetten en die in een loopertje te gooien. Allebei aan, heb je distortion nodig? hopla loop aan en op de eq regel je dan je volume bij.

BeeJee
27 maart 2011, 10:51
Let een volgende keer eens heel bewust op de drummer. Het is een reëele mogelijkheid dat hij/zij in zijn enthousiasme het ene nummer flink harder speelt dan een ander nummer, waardoor je als gitarist (vooral met scheursounds) last kunt hebben om goed in de mix te liggen. Als gitarist heb je daar veel meer last van dan bijv. een bassist. Heeft te maken met frequentiegebieden waarin de verschillende instrumenten geluid produceren.
Als dat inderdaad het geval is, ligt de oorzaak en de oplossing waarschijnlijk bij de drummer.

Mitch
27 maart 2011, 11:09
Ik denk dat BeeJee de spijker het meest op zijn kop slaat, maar om nou de drummer te dwingen minder dynamisch te laten spelen... dat zou zonde zijn en onlogisch vanuit perspectief van de totaalsound.
Als je per se maar één distortionpedaal wil dan is in jouw specifieke vraag toch vooral een volumepedaal achter de vervorming de meest logische keus. Distortion afstellen op het hoogste bandvolume en terughalen naar smaak met het volumepedaal.
Of een versterker kopen die beter door de mix prikt zodat je hier geen last van hebt :D

Liquid_Metal
27 maart 2011, 11:31
Ik denk dat BeeJee de spijker het meest op zijn kop slaat, maar om nou de drummer te dwingen minder dynamisch te laten spelen... dat zou zonde zijn en onlogisch vanuit perspectief van de totaalsound.
Als je per se maar één distortionpedaal wil dan is in jouw specifieke vraag toch vooral een volumepedaal achter de vervorming de meest logische keus. Distortion afstellen op het hoogste bandvolume en terughalen naar smaak met het volumepedaal.
Of een versterker kopen die beter door de mix prikt zodat je hier geen last van hebt :D

Ja dat lijkt mij de beste optie. Ik heb hier echt nog nóóit last van gehad en onze muziek is superdynamisch.

Fuhgawz
27 maart 2011, 12:08
Welk distortionpedaal en welke versterker heb je eigenlijk? Welke instellingen gebruik je hier op? Misschien helpt het om wat meer middentonen erin te draaien.

D3nnis
27 maart 2011, 12:20
Of een versterker kopen die beter door de mix prikt zodat je hier geen last van hebt :D

Dit, of je settings wat aanpassen. Dit is lastig, want als je thuis een geluid maakt dat je fantastisch vind klinken, kan het zomaar zijn dat het er niet door komt in een band setting, maar soms maak je een geluid wat op zichzelf als een natte krant klinkt, maar in een band geweldig goed doorkomt.

lollol
27 maart 2011, 12:41
Dit, of je settings wat aanpassen. Dit is lastig, want als je thuis een geluid maakt dat je fantastisch vind klinken, kan het zomaar zijn dat het er niet door komt in een band setting, maar soms maak je een geluid wat op zichzelf als een natte krant klinkt, maar in een band geweldig goed doorkomt.

Dan maak je je settings toch met de band:dontgeti:;)

D3nnis
27 maart 2011, 13:31
Dan maak je je settings toch met de band:dontgeti:;)

Juist, dat bedoel ik dus :-)

Carlos
27 maart 2011, 20:16
Dank voor jullie nuttige tips, m.n. de tip over de drummer en mid erbij is erg waardevol. Ik speel live sinds kort over een Bogner Shiva met 1 x 12 Shivacab of soms een Peavey Classic 50 en een Strat hot rod'57. In oefenruimte staat een London City versterker. Solo's met een Keeley DS1 of Keeley BD2. De band gaat voluit bij bijv. een gitaarsolo met mijn DS1 in "Let me entertain you" van Robbie Williams (nr met een rockfeel). Dus draai ik of mijn amp of DS1 meer open om er nog bovenuit te komen. Als ik dan soleer in het volgende nr. bijv Kiss van Prince en niet aan de knoppen kom, dan overstem ik heel de band. De band speelt dan meer ingehouden (nr heeft een funkfeel). Zou een drummer incl band in deze beide nrs hetzelfde volume moeten aanhouden (lijkt me lastig gezien het ene nr rock is, andere is funk). Of moet als gitarist dan toch weer aan mijn instellingen zitten? Het gaat om behoorlijk grote volume verschillen.

Mr. Dynamite
27 maart 2011, 20:34
Je moet gewoon 2 solo volumes hebben. Ik zou er een extra DS1 of een booster bij halen, voor het eene nummer trap je de een aan en voor het andere de andere ;) Volgens mij werkt dat het beste

Mitch
27 maart 2011, 21:17
Lijkt me toch geen probleem. De Shiva is tweekanaals. Je hebt twee drivepedalen, de één met wat meer, de ander met wat minder gain. Stel ze zó af dat je op beide kanalen een lichte boost van volume hebt.
Wat je dan nog zou kunnen gebruiken is een compressor, meer ingesteld als limiter. Als je je amp meer hebt afgesteld voor de gemiddelde tot iets stevigere nummers, dan kun je je volume terughalen met de compressor/limiter.
Ik had voorheen mijn amp op slagvolume staan en middels boosts ging ik steeds een trapje harder of steviger, maar tegenwoordig sta ik met de amp al tegen soleervolume aan en speel wat zachter (volume of aanslag gitaar) óf ik zet mijn voormalige soloboost (Barber Tone Press) aan in zijn nieuwe funktie: limiter en volume beperker.
De Barber is sowieso wel een aanrader, je houdt zo te zien wel van kwaliteit. De Barber is geen klassieke compressor, je kan clean signaal inmengen en dat werk heel lekker.

N.D.
27 maart 2011, 21:29
Ik zat te denken (daar ging 't eigenlijk al fout)
Waarom is er geen boostpedaaltje wat je signaal geleidelijk op laat komen en afzwakken? Ik vind 't altijd zo abrupt klinken als ineens je signaal harder gaat. En al helemaal als je het nét niet op tijd doet.

Mitch
27 maart 2011, 21:33
Je kan ook gewoon wat subtieler instellen en vaker oefenen op het tijdig aantrappen :D

the sure thing
28 maart 2011, 04:56
Ik vind het een hele herkenbare discussie en ik worstel er zelf ook mee. Ik speel in een 9 koppige band: we spelen echter met heel veel dynamiek en het type nummers loopt ook echt heel sterk uiteen. Ik heb uiteindelijk een volumepedaal aanschaft en deze aan het einde van de keten gezet. In theorie lijkt het de ideale oplossing (zwaar overstuurde geluiden van de pedaaltjes en dan toch op laag volume) maar ik vind continu aan het volumepedaal hangen niet relaxed. Zeker niet omdat ik in veel nummers ook nog een wah gebruik. Maar misschien is een volumepedaal een kwestie van wennen.

Mijn volumepot van de gitaar gebruik ik het liefst, maar dat heeft soms teveel een invloed op de hoeveelheid gain.

De meest praktische oplossing tot nu toe is, omdat ik met meerdere pedalen werk, elke disto/overdrive pedaal zijn (haar?) eigen volume instellen. Zo heb ik dan "verschillende" volumes tot mijn beschikking. En ik heb een 2 kanaals amp waarvan het 2e kanaal dus ook wat harder staat ingesteld en ik dit als "overall" boost kan gebruiken.

DemolitionColorScheme
28 maart 2011, 10:24
Simpel... Neem een multieffect unit zoals de GT8 of XTLive. Dan per nummer of set nummers een patch maken met het juiste volume. Wel goed afstellen in bandsituatie dwz tijdens een reptitie. Ik speel zelf ook in coverband en dit werkt met de 4CM feilloos.
Dit raad ik ook aan. Vooral als je met covers werkt zul je veel verschillende settings nodig hebben voor verschillende nummers.

muziekschuur
28 maart 2011, 10:36
Als de geluidsvolumes te ver uit elkaar liggen, dit met de drummer bespreken. Een boost van 6db is veel (van ritm naar solo). Buiten dit zou een drummer je niet moeten overstemmen.

Ik hoor je aangeven dat je een 1x12 cabje gebruikt. Ik vermoed dat een 2x12 cabje je probleem op zal lossen.
Los daarvan, als je met 1x12 speelt, dan zal de drummer zich in moeten houden. Kan makkelijk hoor.

Mitch
28 maart 2011, 11:02
Het grote nadeel van de GT8-oplossing is dat je die settings ook echt binnen bandverband moet inregelen anders kloppen de volumes alsnog voor geen meter. Daar moet de band tijdens repetities wel het geduld voor hebben.

Toaster
28 maart 2011, 11:33
Zeer bekend probleem.

De oplossingen die ik gebruik:

Ik werk met een éénkanaals versterker
Eerst clean kanaal afstemmen op gewenst bandvolume.
Daarna mijn verschillende distortie pedalen afstemmen op slagpartijen

Dan voor de solo's:
Ik heb een t-rex moller pedaal met een pure volume boost. Deze volumeboost kan ik gebruiken voor mijn solo's
óf:
Ik gebruik een tubescreamer achtig pedaal waarbij ik de gain op 0 zet en het volume hoger. Dit idee is hetzelfde als de t-rex. Ik kan deze dus ook aantrappen als ik een solo heb.
óf:
Ik heb een disto pedaal puur en alleen voor solo's die staat dan wat harder.


Ik kan trouwens alle drie manieren gebruiken om drie verschillende solo volumes te hanteren.
Daarnaast heb ik een Little Lehle looper pedaal zodat ik alles wat ik aan heb staan ook weer uit kan zetten.
Dus van gain + volume + evt delay + reverb + phaser (5 pedalen!) naar dead clean met 1 trap.

Als het te hard staat kan ik altijd nog mijn volume pot op de gitaar gebruiken.

De soundcheck is voor mij het drukste moment. Ik moet hier alles perfect in orde krijgen.

1 Nadeel..... : Als ik tijdens het optreden mijn clean volume harder moet zetten omdat het niet hard genoeg gaat staat meteen al het andere ook te hard. Dat is dus wel jammer van deze methode.
Altijd eerst via de monitor mixer wat extra volume vragen als je jezelf beter op het podium wil horen.

showband
28 maart 2011, 12:18
Ik heb wel gemerkt dat je bij een fijne duidelijke midrangetoon op een echte versterker weinig met volumeproblemen te maken hebt.

Zodra je tonen gaat beeldhouwen op series effecten. Of complexe series gebruikt in digipedalen dan is het maar de gok of deze in het juiste volume uit de speakers komen. Dat hangt namelijk ineens van de (PA)speakers+kast af. Hoe die reageert op het samengestelde geluid.

Feitelijk krijg je hetzelfde probleem als toetsenisten hebben. Dat al die syntetische klanken uit die synths niet in balans met elkaar zijn. (vraag maar eens aan een PA man. Die zeiken ook al jaren over volumeverschillen bij toetsenisten)

Voor mij zijn er twee structurele oplossingen:
1) niet voor exotische effectketens gaan bij solo's maar gewoon je bogner met een boost of screamerachtige droog houden in het midgebied. Vooral chorus, galm, scooped EQ settings enz maakt het eindresultaat qua volume onvoorspelbaar. Keep it simple.
2) all the way compenseren. Dus per nummer per geluid een setting. En dan inregelen op de karakteristiek van zowel je amp als je speakerkast EN de microfoon die je naar de PA gaat sturen..
Dat is wel een bereklus.

Comfortably Daniel
28 maart 2011, 14:59
Ik zeg: Volume pedaal.

Het is inderdaad even wennen, maar ik gebruik er al jaren één tussen drive/mod pedalen en delays in. Werkt perfect.
Bijna al m'n pedalen staan op 't zelfde volume afgesteld...en dus ook net zo hard als m'n versterker alleen. Ik zet meestal de versterker net even wat harder dan ik echt nodig heb en laat m'n volume pedaal dan net iets lager staan dan voluit. Resultaat lijkt me duidelijk. Ook dit is even wennen, aangezien je veel te kan gaan als je even niet oplet hoeveel je je pedaal open trapt :seriousf:

BeeJee
29 maart 2011, 08:29
Ik gebruik hiervoor een pregain en 2 postgain volume oplossingen: postgain een EWS svc (Scott Henderson) voor de kleinere nuances tussen verschillende stijlen nummers. Hiermee bepaal ik mijn basisvolume per nummer.
Voor highgain solo's trap ik een postgain volumepedaal in met een min/max setting.
bij lowgain solo's trap ik pregain meestal een booster erbij aan (boosters wisselen nogal in mijn set-up. Op dit moment een Xotic RC).

BeeJee
29 maart 2011, 08:38
Dynamiek in een band is belangrijk, maar in een live setting is het ook praktische als een drummer een beetje consistent drumt qua volumes. Natuurlijk wisselt intensiteit, maar als hij bij bepaalde stijlen/type nummers maar wel een soort van basisvolume aanhoudt, weet je op een gegeven moment wat je kunt verwachten. Daar kun je als gitarist dan op anticiperen. Tja, en soms blijft het reageren ;). Dan is een volumepedaal gewoon erg praktisch.

Jimi Hendrix
29 maart 2011, 08:43
bij soundcheck stel ik al mijn versterkergeluiden (6, jawel) in op subjectief 't zelfde volume.
dan heb ik onder een knop een soloboost in de fxloop zitten (eigenlijk een slagdemper) en een volumepedaal (middels VCA) om nog evt. subtiel bij te regelen mocht 't nodig zijn, ook in de loop.
Afhankelijk van de podiumsetting (bijv. als we ver uit elkaar staan) is zo'n soloboost helemaal niet nodig en werkt een 'midfocus'oplossing als een tubescreamer beter. Hangt er ook vanaf of je de PA-man een beetje vertrouwt (dat ie solo's erbovenuit laat komen via z'n schuiffie).
'helaas' ontkom je toch nooit aan nog wat knoppen draaien op 't moment supreme. Maar ja, dan had je maar akoestisch muziek moeten gaan maken (en ook dan heb je nog iets als dynamiek). samenspelen niet waar?

Als je je gain uit pedalen haalt: heeeel vroeger gebruikte ik een LS2 van boss (line selector) die kun je heel simpel gebruiken als een pedaal met drie volumes (A, B en bypass).

DemolitionColorScheme
29 maart 2011, 09:42
Voor mij zijn er twee structurele oplossingen:
1) niet voor exotische effectketens gaan bij solo's maar gewoon je bogner met een boost of screamerachtige droog houden in het midgebied. Vooral chorus, galm, scooped EQ settings enz maakt het eindresultaat qua volume onvoorspelbaar. Keep it simple.
2) all the way compenseren. Dus per nummer per geluid een setting. En dan inregelen op de karakteristiek van zowel je amp als je speakerkast EN de microfoon die je naar de PA gaat sturen..
Dat is wel een bereklus.
Als je stap 2 hanteert kun je stap 1 ook hanteren. :)
Het kost tijd in de repetitieruimte, maar je bent daar - in mijn optiek - niet alleen nummers te oefenen op het instrument, maar ook je geluid bij te schaven.

Een volume pedaal is voor mij ook nooit een oplossing, overigens. Bij een volume pedaal heb je geen consistent geluid, de uitkomst is nooit exact hetzelfde, alleen op het 0 en 100 punt.

Comfortably Daniel
29 maart 2011, 10:24
Het drummer-verhaal is inderdaad wel belangrijk, maar je leert na een aantal maanden/jaren je drummer wel kennen, lijkt me. Dan zul je zo onderhand ook wel goed genoeg kunnen anticiperen op zijn spel. Dit is in het beginstadium van een band wel wat lastiger natuurlijk.

Hmm..geluidsman vertrouwen... Nauwelijks. Ik spreek meestal met de geluidsman af dat ik zelf m'n volume regel, nadat we met z'n tweeën hebben geluisterd naar het laagste en hoogste volume. Uiteraard geef ik 'm wel de ruimte om bij te regelen als het écht nodig is, maar over het algemeen hoeft dat niet.

Natuurlijk heb je met een volumepedaal bijna nooit precies dezelfde setting te pakken, maar maakt het heel erg uit of je minimaal zachter staat dan voor je solo? En aan de knoppen van je pedalen draaien tijdens het spelen...eigenlijk kan dat niet in mijn ogen, ook al komt het heel af en toe wel eens voor.

even
29 maart 2011, 19:56
Ik herken het probleem. Mijn band is niet allround maar wij spelen veel echt verschillende rock nummers, vooral in volume dus.
Schaf nog een distorion pedaal aan, dezelfde die je hebt of één met een ander klank. Stel deze iets harder of zachter af dan het pedaal wat je nu gebruikt voor je solo-sound. Dan heb je twee volume solo boosts voor je verschillende solo's. Desnoods drie pedalen voor deze truc?
Ik ben zelf drie jaar geleden terug gegaan van een volledig midi gestuurd 19 inch rack naar een combo met een TC Nova system. De Nova heeft een vervelende vertraging tussen de pre-sets, dus ik heb er een ZVEX Distortron achter staan die mijn solo soundjes op pept met volume, distortion en vooral ballen. Dit allemaal met één druk op de knop zonder vertraging.

edje kadetje
29 maart 2011, 20:42
Is per nummer het volume van de distortion instellen niet de eenvoudigste oplossing?

Toaster
29 maart 2011, 22:00
Is per nummer het volume van de distortion instellen niet de eenvoudigste oplossing?

En dan wil je tussen elk nummer even met je gitaar jengelen en de band laten wachten tot jij naar jouw mening een acceptabel solo hebt te pakken?

En als dat niet het geval is. Hoeveel milimeter wil je je potmeter opendraaien op goed gevoel?

Als je een beetje profi over wil komen regel je het van tevoren in.


Daarnaast begrijp ik de verhalen over bandvolume en allerlei midfrequenties wel maar je maakt muziek voor het publiek. Voor die mensen zal je toch ook echt een volume boost nodig hebben omdat je anders onvoldoende door de zaalmix komt.
Het hoeft niet aso veel te zijn maar voldoende om er doorheen te prikken.

edje kadetje
29 maart 2011, 23:00
En dan wil je tussen elk nummer even met je gitaar jengelen en de band laten wachten tot jij naar jouw mening een acceptabel solo hebt te pakken?

En als dat niet het geval is. Hoeveel milimeter wil je je potmeter opendraaien op goed gevoel?

Als je een beetje profi over wil komen regel je het van tevoren in.


Daarnaast begrijp ik de verhalen over bandvolume en allerlei midfrequenties wel maar je maakt muziek voor het publiek. Voor die mensen zal je toch ook echt een volume boost nodig hebben omdat je anders onvoldoende door de zaalmix komt.
Het hoeft niet aso veel te zijn maar voldoende om er doorheen te prikken.

ja ik snap wel dat je ergens doorheen wil prikken en ik snap ook wel dat je niet ieder nummer kunt gaan soundchecken.

het gaat er mij om dat je uit ervaring kunt leren bij welke nummers je iets extra's nodig hebt en bij welke niet. Als je dat niet weet gaat een multi-effect bijvoorbeeld ook niet werken. Dan kun je bij die nummers het volume van de distortion iets verder opendraaien.

crapton
30 maart 2011, 07:28
Als je dat niet weet gaat een multi-effect bijvoorbeeld ook niet werken. Dan kun je bij die nummers het volume van de distortion iets verder opendraaien.

Is inderdaad belangrijk te weten welk nummer iets extra nodig heeft. Als je band consistent speelt dan weet je dat best.

Overigens kan je op een goede multieffect (heb zelf de GT8) een boost knop maken die per patch bv 3 of 5 dB toevoegt. Bij de GT8 heel makkelijk door de EQ op neutraal bij te schakelen maar met extra versterking.

Comfortably Daniel
30 maart 2011, 10:35
Nog steeds lijkt mij het niet echt handig als je tussen nummers door aan de knoppen van je pedalen moet gaan draaien. Als je dan toch al van tevoren weet bij welk nummer je iets meer volume nodig hebt, kan je van tevoren zorgen dat je daar een oplossing voor hebt. Dus een boost-pedaaltje of een volume pedaal lijkt mij het makkelijkst. Of zie ik het nou verkeerd?:dontgeti:

edje kadetje
30 maart 2011, 11:17
Nog steeds lijkt mij het niet echt handig als je tussen nummers door aan de knoppen van je pedalen moet gaan draaien. Als je dan toch al van tevoren weet bij welk nummer je iets meer volume nodig hebt, kan je van tevoren zorgen dat je daar een oplossing voor hebt. Dus een boost-pedaaltje of een volume pedaal lijkt mij het makkelijkst. Of zie ik het nou verkeerd?:dontgeti:

Dat distortion pedaal ligt er al, er is een knop die ervoor bedoeld is om het verschil in volume te bepalen, wat is er zo moeilijk?

Bovendien met een boostertje: ga je net zoveel boostertjes kopen als je nummers hebt? Zodat je voor elk nummer net de juiste boost van te voren kunt instellen?

Maar bottom line: doe wat je zelf het prettigst vindt.

Met de GT-8 (die ik zelf ook heb) gaat het inderdaad prima. Er is zelfs een speciale functie voor (boost x-db), maar ook het patch volume of de equalizer lenen zich hier prima voor. Via de control-button of traploos met instelbaar min en max via het expression pedal.

Comfortably Daniel
30 maart 2011, 11:49
Dat distortion pedaal ligt er al, er is een knop die ervoor bedoeld is om het verschil in volume te bepalen, wat is er zo moeilijk?

Bovendien met een boostertje: ga je net zoveel boostertjes kopen als je nummers hebt? Zodat je voor elk nummer net de juiste boost van te voren kunt instellen?


Natuurlijk ga je niet voor elk nummer een booster kopen. Overdrijven is niet echt nodig hè ;) Komt op hetzelfde neer als met elk nummer aan het volumem van je pedaaltje draaien....oftewel...niet handig.

Ik bedoel. Als je met bepaalde nummers net even wat meer volume nodig hebt is een booster wel handig. Ik ga er niet van uit dat TS 15 verschillende volume settings nodig heeft, maar eeder maar twee of drie.

Ik heb tijden met alleen gitaar, drive pedaal, en versterker gespeeld. Volume wisselingen gingen hierbij alléén met de knop op de gitaar. Hoe simpel wil je het hebben? ;)

FruscianteFan
30 maart 2011, 12:25
Koop gewoon een pedaal waarvan je de knoppen met je voeten kunt regelen. Doe ik behoorlijk veel met m'n Blackstar Drive, met m'n Rat wil het ook wel lukken.

Carlos
30 maart 2011, 13:58
Waardevolle suggesties van diverse collega-muzikanten tot nu toe... even een bedankje tussendoor...

edje kadetje
30 maart 2011, 19:09
Natuurlijk ga je niet voor elk nummer een booster kopen. Overdrijven is niet echt nodig hè ;) Komt op hetzelfde neer als met elk nummer aan het volumem van je pedaaltje draaien....oftewel...niet handig.

Ik bedoel. Als je met bepaalde nummers net even wat meer volume nodig hebt is een booster wel handig. Ik ga er niet van uit dat TS 15 verschillende volume settings nodig heeft, maar eeder maar twee of drie.

Ik heb tijden met alleen gitaar, drive pedaal, en versterker gespeeld. Volume wisselingen gingen hierbij alléén met de knop op de gitaar. Hoe simpel wil je het hebben? ;)

overdriven helpt soms om iets duidelijk te maken ... (maar je mids niet vergeten dan). ;->

Maar als je je volumeknop van je gitaar gebruikt, verandert ook de hoeveelheid gain en dus het geluid. Ik wil altijd graag m'n volume kunnen beïnvloeden zonder de gain te veranderen. Maar opnieuw: als het voor jou werkt ...

stratokai
30 maart 2011, 21:18
Misschien is de "option knob" een uitkomst.
Kun je makkelijker met de voet het volume bijstellen.
Overigens heb ik er geen ervaring mee, maar ik kwam het tegen (op digitaar-wil-ik)