PDA

View Full Version : vox AC30CC2X klinkt schel op het podium.



drudoc
26 maart 2011, 19:36
Hallo allemaal.
Ik ben met mijn bandje van de kroegen naar de kleine zalen van de grote poppodium plekken gegaan. En ik merk dat mijn Vox AC30CC2X heel anders klinkt op een groot podium, Het laag lijkt weg te zijn en er blijft een schelle klank over. Heeft iemand hier ervaring mee, valt dit op te lossen met de monitor mixer?

Ik hoor het graag!

lollol
26 maart 2011, 19:44
Dat gebeurt volgens mij altijd op hoger volume, gewoon de treble lager en de bass hoger draaien;)

drudoc
26 maart 2011, 19:51
Dat gebeurt volgens mij altijd op hoger volume, gewoon de treble lager en de bass hoger draaien;)

Dat had ik natuurlijk al gedaan :)

crapton
26 maart 2011, 21:10
Is de speaker goed ingespeeld? Nee dan eerst goed inspelen, wordt ie minder stug en zou je betere balans moeten krijgen.

Je kan ook een Beamblocker ervoor zetten.

Hoe staat je amp gericht? Hoe dicht sta je naast de bassist?

Mitch
27 maart 2011, 11:27
Een amp klinkt altijd anders in een een andere, grotere ruimte. Daar kun je wel een paar dingen aan doen maar voor een deel is dit gewoon de realiteit.
Je combo op de grond zetten is één ding, het contact met de vloer doet best wat aan de perceptie van het laag, al heb je dan wel weer beamblockers nodig om jezelf te horen. In mijn ervaring zijn die op een 1x12 of 2x12 open back combo sowieso geen overbodige luxe trouwens...

jaywalker
28 maart 2011, 11:55
ontopic.
beam blockers was idd het eerste waar ik aan dacht toen ik je openingspost zag

offtopic:
Mitch, hoezo staat jouw heilige kelk te koop?

muziekschuur
28 maart 2011, 13:59
Extra 2x12 eronder.

Hoe oud zijn de buizen?

drudoc
28 maart 2011, 14:10
De buizen zijn zo'n 2 jaar oud.
Zo'n beam blocker, word dat vaak gebruikt?

muziekschuur
28 maart 2011, 14:12
Zou ik eerst nieuwe eindbuizen proberen.

drudoc
28 maart 2011, 21:44
het ding is dat hij in de oefen ruimte prima klinkt maar op grote podiums die klank anders is

Mitch
28 maart 2011, 22:45
Wat een briljante redenering. Sinds wanneer zijn buizen ruimte-afhankelijk? :D

@Jaywalker: heel simpel. Ik gebruik hoofdzakelijk drie verschillende gitaren. Met twee daarvan klinkt -ie puik, maar moet ik 'm eigenlijk anders instellen. Met nummer drie klinkt -ie niet zo jofel helaas. Mijn ouwe trouwe gemodde MS10 is dus weer terug. Minder natuurlijk en dynamisch als de DLS, maar alle drie de gitaren klinken er even makkelijk mee. Pragmatisch dus.

Little Jay
28 maart 2011, 22:55
Waarschijnlijk spelen jullie een stuk harder op het grote podium. Bij hoger volume klinkt alles anders.

Wat er ook aan de hand kan zijn (en zeer waarschijnlijk is), is dat op het grote podium het hogere volume van de lage- en middenfrequenties van de rest van de band jouw laag en midden overstemmen/camoufleren en je oren alleen de hoge frequenties van je amp uit de 'frequentie-brij' oppikken. Het laag is er dus nog wel, maar het valt gewoon weg tegen de bas, drums, toetsen of whatever.

Zachter spelen op het podium met de hele band, betere balans van het geluid zien te vinden. In die richting moet je het zoeken denk ik.

(@muziekschuur: oude eindbuizen die dof worden/hoog verliezen of overall power verliezen heb ik meegemaakt, maar oude buizen die schel worden?!?!?)

Fiendish
28 maart 2011, 22:58
Als je speakers te beamy zijn zou ik eens kijken naar dit draadje op gearpage : http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=470956
Werkt, naar mijn mening, veel beter dan een beamblocker (nadat ik beide methodes zelf heb geprobeerd), daarnaast zijn er meerdere mensen die bevestigen dat Jay's truc met het akoestische schuim gewoon beter klinkt.

Mitch
28 maart 2011, 23:10
Ik geloof best dat zijn eigen truuk goed werkt, maar het theoretische verhaal over vertraging en kamfilters waardoor een beamblocker slecht zou werken: nou nee. Daarvoor heb ik er al té veel gehoord die uitstekend doen wat je wil van zo'n ding.
Maar goed, da's gedeeltelijk off topic, het gaat toch om het verschil groot podium/hoog volume versus oefenruimte/lager volume.

Geoff
29 maart 2011, 01:36
Volgens mij heb je te weinig vermogen in de ac30 om de lage tonen op hoge volumes te krijgen. De oplossing is volgens mij een ac30 bijkopen.

GretschGuy
29 maart 2011, 02:23
In kleine ruimtes als 'n oefenhok of kroeg krijg je veel en snelle reflecties van je geluid. In grotere ruimtes heb je dat niet. Het kan dan al snel wat 'kaal' gaan klinken. En ook scheller. Want de hoogste tonen worden 't meest afgezwakt door die reflecties.

Je amp / speaker richten op de dichtstbijzijnde reflecterende wand, wil nog wel eens helpen bij gigs in wat grotere ruimtes.

Einzeln
29 maart 2011, 08:05
Volgens mij heb je te weinig vermogen in de ac30 om de lage tonen op hoge volumes te krijgen. De oplossing is volgens mij een ac30 bijkopen.

Ja doei!!!

Rick trodat
29 maart 2011, 09:17
Wat een rare oplossingen hoor ik hier. Je gaat toch geen versterker erbij kopen als je last hebt van te hoge tonen.

Ik zou de volgende dingen proberen:

1. Mic ervoor en over de Pa. Voordeel is dat je versterker minder hard hoeft + heb je ook nog de eq van de pa

2. Je versterker hoger zetten.

3. Eq pedaaltje

4. Andere voorbuizen ( JJ bijvoorbeeld ) klinken vrij donker. Eindbuizen gaan inderdaad ook schreeuwen, piepen , ploppen als ze op zijn.

5. Je kan ook overwegen een andere speaker erin te zetten. Een g-12 65 klinkt donker en compressed.

6. een beambocker

4 en 5 zou ik pas proberen als het overige niet werkt.

Eko
29 maart 2011, 09:27
De vraag is eerder of het in de zaal slecht klinkt. Op het podium kan het gewoon slecht klinken. Je kan het proberen op te lossen met kleden op het podium om reflecties wat te dempen. Je moet niet uit gaan van je podiumgeluid , maar van het zaalgeluid. dat moet goed zijn.
Als je naar grote zalen gaat kijken zul je zien dat er erg veel speakers nodig zijn om een goed laag op grotere volumes te produceren. Waar je thuis met 1 of 2 x12 inch heel wat bereikt , heb je in een grotere zaal of tent met een 15 of 18 inch nog niet genoeg. Je laag uit de amp valt dan gewoon snel weg.
Een microfoon er voor en over de p.a. spelen is dus de oplossing en die pompt het laag dan wel de ruimte in.
Het podiumgeluid ( monitoring) is er eigenlijk om de toonhoogte te horen voor de zang. Dat geluid is vaak droog en niet van al te beste kwaliteit. Ook komt het voor dat voor monitoring nogal slechte speakerkasten wordt gebruikt. Die maken het geheel nog al schel.
Wij hebben een eigen geluidstechnicus die voor ons het geluid , ook op de grotere podia , regelt. Het enige wat ik wil weten , van hem , is hoe het in de zaal of tent klinkt.
Op het podium is het vaak ruk. Soms heb je te maken met zoontjes van zaaleigenaren of festivalorganisatoren die thuis ook een CD speler hebben. Die staat dus jouw monitoring te regelen en weet er geen reet van. Pa heeft de boel geregeld en de band mag niet aan de p.a. komen. Zodra we dit horen weten we vaak al genoeg.
Gelukkig gaat het heel vaak ook gewoon goed. De meeste verhuurbedrijven zijn goed bezig en laten een eigen geluidtechnicus makkelijk achter de knoppen zitten. Het spaart veelal een tijdje soundchecken.
Zoek het dus niet altijd direct in je eigen materiaal. Zet je amp op een niveau waarop je weet dat die goed moet zijn en laat de rest over aan de p.a.

muziekschuur
29 maart 2011, 09:52
Ik weet niet of je bij de AC30 de achterplaat los kan maken zonder schade. Wat wel gebeurt bij 2x12 cabinetjes is dat ze de achterkant meer/minder afsluiten. Een afgesloten speakerbox geeft meer bas dan een open achterkant. Het kan zijn dat met het afsluiten van de achterkant dat je meer laag uit je 2x12 AC30 haalt.

Extra gaten in je AC30 wil je natuurlijk niet. Dus probeer het wel zo te doen dat je niets kapot maakt. Er zijn flightcases waarbij je alleen de voorplaat verwijdert. Dat kan een mogelijkheid zijn als je die nog niet hebt. Een beetje ducktape en een flightcase deksel achter je combo in een grote ruimte kan ook.

Doorlussen naar een 4x12 gebeurt ook. Zat podia waar zoiets beschikbaar is. Zorg dan wel voor een eigen kabel.

Verder is laag op een open podium (waar er geen muren rond je heen staat) er vaak minder bas voorradig.

Versleten buizen geven onvoorspelbaar gedrag. Vandaar mijn tip hierover. Een aantal buizen op voorraad lijkt me geen overbodige luxe. Mitch denkt daar anders over geloof ik.

Mitch
29 maart 2011, 10:12
Leuk verdraaid maar zo zijn we niet getrouwd. De topic starter geeft aan een duidelijk verschil te ervaren tussen zijn geluid (en dan vooral het laag) in kleinere ruimtes of op een groot podium. Da's puur een akoestische kwestie, zoals al door meerdere mensen is aangegeven. Bij slijtende eindbuizen zul je veel eerder verlies van hoog en volume krijgen, maar ook laag en dynamiek afname. Maar dat gaat hand in hand en is niet ineens weer goed als je in een kleine ruimte staat. Die redenering klopte gewoon niet en dat was waar o.a. ik over viel, maar ik was niet de enige.
Dat je bij een hete AC30 vrij regelmatig van eindbuizen moet wisselen en het raadzaam is om een extra setje bij je te hebben is een ander verhaal.

Een closed back cab gebruiken is wel een prima tip, maar de combinatie moet wel een beetje klinken natuurlijk. M25s of V30s klinken heel behoorlijk in combinatie met een AC30.

@Eko: je vindt terecht dat er rare adviezen worden gegeven, maar om nou een G12 65 te adviseren in een AC30 :D En donkere JJ's erin kan, maar daar wordt het in mijn ervaring eerder een beetje modderig en ongedefinieerd mid-laag van op lagere volumes, niet zo zeer meer daadwerkelijk laag op hogere volumes.

GretschGuy
29 maart 2011, 11:31
...Een afgesloten speakerbox geeft meer bas dan een open achterkant. Het kan zijn dat met het afsluiten van de achterkant dat je meer laag uit je 2x12 AC30 haalt.

...Er zijn flightcases waarbij je alleen de voorplaat verwijdert. Dat kan een mogelijkheid zijn als je die nog niet hebt.

De achterkant van 'n AC30 volledig afsluiten of 'm in 'n flightcase laten staan = "Brand, brand! Ren voor je leven!"

Ik bedoel maar te zeggen; ze worden vrij heet.

Rick trodat
29 maart 2011, 11:34
Leuk verdraaid maar zo zijn we niet getrouwd. De topic starter geeft aan een duidelijk verschil te ervaren tussen zijn geluid (en dan vooral het laag) in kleinere ruimtes of op een groot podium. Da's puur een akoestische kwestie, zoals al door meerdere mensen is aangegeven. Bij slijtende eindbuizen zul je veel eerder verlies van hoog en volume krijgen, maar ook laag en dynamiek afname. Maar dat gaat hand in hand en is niet ineens weer goed als je in een kleine ruimte staat. Die redenering klopte gewoon niet en dat was waar o.a. ik over viel, maar ik was niet de enige.
Dat je bij een hete AC30 vrij regelmatig van eindbuizen moet wisselen en het raadzaam is om een extra setje bij je te hebben is een ander verhaal.

Een closed back cab gebruiken is wel een prima tip, maar de combinatie moet wel een beetje klinken natuurlijk. M25s of V30s klinken heel behoorlijk in combinatie met een AC30.

@Eko: je vindt terecht dat er rare adviezen worden gegeven, maar om nou een G12 65 te adviseren in een AC30 :D En donkere JJ's erin kan, maar daar wordt het in mijn ervaring eerder een beetje modderig en ongedefinieerd mid-laag van op lagere volumes, niet zo zeer meer daadwerkelijk laag op hogere volumes.

Ik zie een vox ook liever met een Gold, of Blue's. Maar het is een suggestie. Een g-12 65 kan perfect icm felle amps. In een deluxe reverb of een twin heb ik ook goede resultaten gehoord om ( mocht je dat willen ) het hoog ronder te maken.

Eko
29 maart 2011, 11:35
Mitch,
Ik heb geen advies gegeven over speakers. Ik vind dat een persoonlijke smaak. Het gaat mij er alleen maar om dat het logisch is dat er minder bas te horen is op een open podium en grote ruimte. Mijn punt was alleen maar dat het zaalgeluid goed moest zijn. Podium is wat anders. Een goed inear is misschien een oplossing.

Mitch
29 maart 2011, 16:57
Daar had je een uitstekend punt mee. Ik ben volledig met je eens dat je daar eigenlijk niet over moet zeuren. Als je optreedt op grote podia liggen de prioriteiten anders, dan moet je vooral goed klinken in de zaal. Zolang je jezelf kan horen moet je dan eigenlijk niet zeuren.
Zat ook maar een beetje teknipogen met die 65 hoor, maar de laatste dagen lijken sommige dingen héél serieus te worden opgevat. Zal het weer wel zijn, we willen liever de zon in :mmmm:

Einzeln
29 maart 2011, 18:27
Ik weet niet of je bij de AC30 de achterplaat los kan maken zonder schade. Wat wel gebeurt bij 2x12 cabinetjes is dat ze de achterkant meer/minder afsluiten. Een afgesloten speakerbox geeft meer bas dan een open achterkant. Het kan zijn dat met het afsluiten van de achterkant dat je meer laag uit je 2x12 AC30 haalt.

Extra gaten in je AC30 wil je natuurlijk niet. Dus probeer het wel zo te doen dat je niets kapot maakt. Er zijn flightcases waarbij je alleen de voorplaat verwijdert. Dat kan een mogelijkheid zijn als je die nog niet hebt. Een beetje ducktape en een flightcase deksel achter je combo in een grote ruimte kan ook.

Doorlussen naar een 4x12 gebeurt ook. Zat podia waar zoiets beschikbaar is. Zorg dan wel voor een eigen kabel.

Verder is laag op een open podium (waar er geen muren rond je heen staat) er vaak minder bas voorradig.

Versleten buizen geven onvoorspelbaar gedrag. Vandaar mijn tip hierover. Een aantal buizen op voorraad lijkt me geen overbodige luxe. Mitch denkt daar anders over geloof ik.

Als ik laag mis zet ik mijn flightcase strak achter mijn vox.

DaveItUp
29 maart 2011, 22:53
Het belangrijkste, wat al gezegd is, is hoe het in de zaal klinkt inderdaad. Check dat eerst. Soms klinkt het fantastisch op 't podium en soms zwaar kut, terwijl er voor jou niets veranderd is. Ik hanteer iig de vuistregel: 1. Hoor ik me zelf goed? 2. Krijg ik de juiste dynamiek van m'n amp, bijvoorbeeld voor mij is de sustain+hoe snel een akkoord overgaat in feedback erg belangrijk. 3. Klinkt het in de zaal goed? Hoe het dan verder op 't podium klinkt zal me verder een zorg zijn.

Rick trodat
30 maart 2011, 09:31
Zat ook maar een beetje teknipogen met die 65 hoor, maar de laatste dagen lijken sommige dingen héél serieus te worden opgevat. Zal het weer wel zijn, we willen liever de zon in :mmmm:

Ik heb nu ook echt een hekel aan je;)

Little Jay
30 maart 2011, 09:36
Als ik laag mis zet ik mijn flightcase strak achter mijn vox.

Dit is volgens mij ook een hele handige tip! Akoestiek van de ruimte (reflecties!) wordt erg onderschat en als ik ergens speel zet ik tegenwoordig niet zomaar m'n amp neer op de normale plek, maar experimenteer wat met verschillende posities. Ook erg onderschat is volgens mij het fase-probleem: als een reflectie via de achterwand o.i.d. terugkomt en perfect uit fase is met het geluid van je speakers klinkt het erg dun ineens allemaal. Probeer maar eens wat dempend materiaal achter je amp te zetten dan (opengeklapte gitaarhoes of zo) en verbaas je over de verbetering in geluid.....

Jouw probleem is denk ik in de kern nog steeds een akoestisch probleem: op hoog volume hoor je (om wat voor reden dan ook) ineens je lage en middenfrequenties niet meer. Die worden óf opgeslokt door de ruimte, óf overstemd door het laag/midden van de rest van de band, óf je (combinatie van) speakers en amp produceren een ander geluid als de versterker op z'n donder krijgt.

Het kan best zijn dat je speakers op hoog volume veel mindere efficient worden en weinig laag en midden meer produceren.

Oplossingen:
- andere speakers. Lastige is volgens mij wel dat speakers die op hoog volume goed klinken vaak op laag volume weer minder klinken...... (jaja, 't leven van een gitarist is niet makkelijk....)
- op lager volume gaan spelen, danwel je amp zo opstellen dat 'ie minder hard hoeft (akoestiek van de ruimte en volume van de band aanpassen, danwel zorgen voor beter podiumgeluid middels monitors, in-ears or whatever).

Ik heb in mijn Fender Blues Deluxe een tijdje een tweetal Jensen P10Rs gehad en die kwamen pas tot leven op flink volume, dan produceerden ze een prachtig heel vocaal mid en hoog, dat ook altijd heel goed door de mix kwam. Op laag volume deden ze dat niet, klinken ze erg gewoon. Ik wilde je daarom aanraden in je AC30 eens te experimenteren met een setje Jensen P12R, maar ik bedenk me dat daarin al de Celestion Alnico Blue zit toch? Zou toch goed moeten werken.... zijn ze al goed ingebroken?

Rinze
30 maart 2011, 10:49
Ik speel op een groter podium de helft zachter als in de oefenruimte of op een klein podium :chicken:

Grote podia met veel harde oppervlakken klinken scheller, dat klopt. Met een PA heb je mijns inziens twee zaken om in de gaten te houden:
- het geluid in de zaal, hoe pikt de microfoon het speakergeluid op
- het geluid op het podium, hoor je jezelf en de rest en hoe.

Zelf heb ik mijn geluid nu meer ingesteld op iets grotere podia met PA, dus meer laag erin en hoog eruit. Met PA speel ik zo zacht mogelijk, ik krijg dan mezelf en de andere gitarist over de monitor erbij als het nodig is.

Mijn ervaring is idd dat wat je op het podium hoort vaak verschilt van hoe je in de zaal klinkt. Zeker als je geluid voor een deel door de monitors terugkomt. Voor mij is de prioriteit met PA dat ik een geluid lever waarmee de geluidsman wat moois kan doen, waarbij ook de balans met de andere gitarist belangrijk is (volume/frequenties). Het podium geluid is minder van belang, hoewel een lekker geluid natuurlijk wel prettiger speelt.

Little Jay
30 maart 2011, 10:59
Zo zacht als mogelijk spelen is altijd een goed advies.......!

guitarnijboer
30 maart 2011, 14:21
Heel simpel gezegd: in een relatief kleine ruimte werkt de ruimte mee om je laag goed hoorbaar te houden. (geluidsdruk kan niet weg) Hoe groter de ruimte, des te meer vermogen heb je hiervoor nodig. Midden en hoge frequenties zijn veel meer gericht. Het resultaat is dan dat als je voor je speakerkast staat in een grote zaal je alleen nog mid en hoog hoort. Het laag vervliegt als het ware.

Voor een PA geld precies het zelfde. Zet de instalatie die je in de kroeg gebruikt maar eens in een feesttent en er blijft niets van over.

Gesloten speakerkasten helpen bij het overeind houden van je toon, maar ook erg belangrijk is dat je een versterker hebt met voldoende vermogen en... dat de geluidsman zijn werk goed doet. Klinkt het op het podium dun en schel? Dan komt dat omdat de geluidsman in de zaal het laag uit je gitaar heeft gedraaid. Veel van die jongens gebruiken het 100Hz filter op op de tafel bij de microfoon van de gitaar (vanaf 100Hz en lager wordt het signaal afgekapt) terwijl bij een normaalgestemde gitaar de lage E snaar 82Hz is en de open A 110HZ... en dan hebben we het nog niet eens over stemmingen in Eb of nog lager.

Staat de de PA wel goed afgeregeld (en is deze groot genoeg), dan heb je voldoende laag, ook in grote zalen en buiten. Het laag is namelijk niet gericht net als mid en hoog en hoor je dus ook goed als je achter de speakers van de PA staat. (op het podium)

Baker
30 maart 2011, 15:21
Ik loop al een tijdje mee, maar toch:
Verrekt leerzaam topic dit :supercool:

Comfortably Daniel
30 maart 2011, 15:30
Veel van die jongens gebruiken het 100Hz filter op op de tafel bij de microfoon van de gitaar (vanaf 100Hz en lager wordt het signaal afgekapt) terwijl bij een normaalgestemde gitaar de lage E snaar 82Hz is en de open A 110HZ... en dan hebben we het nog niet eens over stemmingen in Eb of nog lager.


Dit heb ik inderdaad ook al eens meegemaakt...heel vervelend.

Geoff
30 maart 2011, 20:43
Nog iemand die jou probleem als een vermogenskwestie beschouwt, misschien toch geen loze tip om een versterker bij te kopen:-)
Is trouwens elke reden niet goed om nieuw gerief bij te kopen;-)
Uiteraard is dit niet de goedkoopste, en meest praktische oplossing, en wellicht ook wel overdreven.

Volgens mij is het probleem trouwens niet te veel hoge tonen, eerder te weinig lage tonen om de balans te krijgen die je wil.
Laat daarom de settings van je amp staan zoals je ze op kleine podia goed vindt klinken.
Gitaar door de monitor is trouwens altijd een compromis, de meeste monitorkasten zijn er op gericht om de stem verstaanbaar te houden door hoge volumes, en dus minder om een mooi gitaar geluid weer te geven.

Ps, ik dacht dat een op A snaar 440hz was, ik heb in ieder geval nog nooit last gehad van de lo cut filters op de mengtafel, die meestal rond de 80hz staan afgeregeld, en die wel een hoop podium gerommel tegen houden.

drudoc
30 maart 2011, 20:51
Morgen speel ik in de 013 in Tilburg. Ik ga daar maar eens proberen om de achterkant van mn amp wat af te dekken. Ik zal ook aan de geluidsman vragen of hij mijn laag niet gewoon weg filtert. Misschien werkt het wel als ik mn amp zo dicht tegen de achter kant zet? Ik laat jullie weten hoe het is gegaan :)

guitarnijboer
31 maart 2011, 09:59
Ps, ik dacht dat een op A snaar 440hz was, ik heb in ieder geval nog nooit last gehad van de lo cut filters op de mengtafel, die meestal rond de 80hz staan afgeregeld, en die wel een hoop podium gerommel tegen houden.

De A van 440Hz zit op de hoge E snaar 5e vakje.

the sure thing
31 maart 2011, 13:33
Veel zin en onzin in dit topic. De BELEVING van het geluid op het poium (zeker een groot podium) is gewoon heel anders dan in een oefenhok. Ik heb zo vaak gehad dat ik op het podium vond dat ik een KUTgeluid had direct uit de amp (terwijl dezelfde instellingen in de oefenruimte tot een geweldig geluid leidde) en dat ik mijzelf via de PA (dus monitor) weer goed vond klinken.

Of dat het op het podium echt vreselijk klonk, maar dat later via opnames uit de zaal (dus zaalgeluid) weer het droomgeluid terughoorde waar ik zo lang naar op zoek ben geweest. Akoestiek van de zaal (+ de mensen in de zaal) doen zoveel met het geluid op het podium. Soundcheck (zonder publiek) klinkt briljant, en dan als je gaat optreden is dat mooie geluid weg... Vaak ligt dat aan het feit dat er (veel) mensen in de zaal zijn.

Beamblockers kan ik echt IEDEREEN aanraden, om de directe hoorbaarheid op het podium te vergroten. Al waren de beamblockers EUR 100,- per stuk, ik zou ze morgen weer kopen. Dat PA mensen er last van hebben is echt BULLSHIT. En daarnaast: mocht je een kutgeluid hebben, loop dan goed rond op het podium (of ervoor) en ga overal staan luisteren terwijl je speelt. De kans is groot dat je op sommige plekken jezelf prima hoort met een mooi geluid. Dat betekent dat je je positie als muzikant op het podium moet veranderen, of je amp ergens anders moet zetten.

De beleving van geluid is zo ontzettend subjectief en aan 1001 variabelen onderhevig....

Geoff
1 april 2011, 00:49
Amen, en +1.

DaveItUp
1 april 2011, 12:06
Zeker +1.

Die "sweetspot" zoeken probeer ik ook altijd te doen, helaas speel ik vaak op zulke kleine podia dat ik weinig keus heb :D