PDA

View Full Version : Beginner heeft een aantal vragen.



Vinh
26 maart 2011, 18:48
Hallo beste mensen :)

Uiteindelijk toch besloten om gitaar te spelen en heb daarom een paar vragen.

Heb al een beetje rondgekeken en heb nu 1 gitaar op het oog namelijk:
Yamaha FG700S. Vinden jullie dit een goed beginners gitaar? (Ik sta natuurlijk open voor suggesties voor andere gitaars die uitblinken. Budget is €250~ omgeving Utrecht) Ik wil er voornamelijk fingerstyle op spelen en wou ook graag weten of dit een geschikt gitaar is voor fingerstyle.

Is het ook handig om een metronoom te kopen of een tuner? of kan ik beter gewoon via sites online tunen?

Alvast hartelijk bedankt,

Vinh

-Martijn-
26 maart 2011, 20:26
Allereerst leuk dat je gitaar bent gaan spelen!

De gitaar die je noemde is oke, maar voor meer suggeties kan je het beste even wat oude topics doorlezen. Een staalsnarige gitaar speelt wel zwaarder dan een nylonsnarige, het is dus niet de makkelijkste optie om mee te beginnen.

Een metronoom heb ik nog nooit gebruikt, maar er zijn wel gitaristen die dat doen. Ikzelf zou het niet aanraden; probeer met je voet het ritme te houden. Het lijkt me niks om afhankelijk te zijn van een metronoom.

Toen ik begon stemde ik wel altijd met een stemapparaatje, maar tegenwoordig gebruik ik een mp3'tje als referentie. In het begin is het misschien een beetje lastig om op je gehoor te stemmen, maar dat leer je vanzelf wel.

LaurentB
26 maart 2011, 21:17
Da's een goede keus, die Yamaha. Als je staalsnarig wilt spelen moet je ook gewoon een staalsnarige kopen, geen gekloot op een nylonsnarige want die zijn vooor iets heel anders bedoeld.

Een metronoom is een heel goede manier om je ritmevastheid te trainen. Met je eigen voet meetikken helpt niks, want daarmee tik je precies even onvast als je eigen ritmegevoel. Wat de vorige poster zei klopt in zekere zin: het is helemaal niet leuk om met een metronoom te spelen, maar juist daarom is het zo nuttig.

Ik ben niet helemaal bij wat moderne digitale zeut betreft, maar het is wel leuker om met een drumcomputertje mee te spelen dan met een metronoom.

Ik ben pas goed strak gaan spelen toen ik mezelf ging opnemen met een drumcomputer.

mastermind
26 maart 2011, 21:35
Die Yamaha FG700S is een prima gitaartje. Fingerstyle zit ik eerder te denken aan een OM model of kleiner. (Tanglewood TW133 :P rond € 250,-).

Kleine tip, omdat je begint, western gitaren zijn voorzien van stalen snaren met standaard dikte van 0.12. Als je in het begin teveel last van hebt, kun je ze vervangen voor een 0.11 of zelfs 0.10. Voordeel is dat je minder kracht hoeft uit te oefenen op de snaren en dus lichter bespelen (vaak ook even de hals afstellen, een beetje gitaarzaak kan dat ook voor je doen).
Enig minpuntje is dat je minder laag hebt (bass).

Laatst een Greg Bennett GD100S in handen gehad voor iets van €*150,-, maar met een massief topje, degelijke stemmechaniekjes, heel goed afgewerkt, lekkere lage actie. M.a.w. ik verbaasde me dat er zulke gitaren gemaakt kunnen worden voor zo'n prijs!

Stemapparaat vind ik altijd wel handig.

Cue Zephyr
27 maart 2011, 14:59
Yamaha heeft ook nog de FS720S voor een OM-stijl gitaar. ;)

Vinh
29 maart 2011, 19:28
Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties :)

Enig idee hoe ik kan zien welke gitaren een OM model zijn?

Ik zal is binnenkort even een lijstje samenstellen en wat rondneuzen in feedback/staffhorst.
Iemand nog goede ervaring met andere winkels? of online bestellen?

beruk
29 maart 2011, 19:31
In Utrecht ook zeker naar Ebbeling, kleine keus maar goede winkel. Vooral ook effies de trein naar Amersfoort nemen om bij Kees Dee langs te gaan, veul keus, prima zaak!
Yamaha overigens uitstekende keuze.

mastermind
9 april 2011, 12:13
Heb even gekeken op de site van Ebbeling, nog niet van gehoord namelijk. Maar staan wel wat typ foutjes in, Furg (ipv Furch), Squire (ipv Squier) :P

Maar leuke foto's! Binnenkort ook eens langs hoppen :D.

SantaX
9 april 2011, 12:28
Dat is alleen maar een goed teken. De tijd dat anderen bezig zijn geweest met het leren van de correcte spelling heeft deze man gestoken in gitaren :ok:
En laten we eerlijk zijn, als je goed advies wenst over een gitaar, vraag je dan de drs. Nederlands, of de gitaarbouwer met dat rare russische accent :seriousf:

(je hebt trouwens een mooie hobby gekozen, ga je nog een tijdje zoet mee zijn als je het eerste jaar doorkomt. Mijn ongevraagde advies zou zijn: starten met nylon. Dat is makkelijker voor je vingers qua kracht (denk niet: makkelijk, maar makkelijker...) en het goed bespelen van een nylonsnaar is misschien wel het moeilijkste van alles bij het gitaarspelen. Je kunt je gehoor er echt goed mee laten werken).

LaurentB
9 april 2011, 21:41
9...)
Mijn ongevraagde advies zou zijn: starten met nylon. Dat is makkelijker voor je vingers qua kracht (denk niet: makkelijk, maar makkelijker...) en het goed bespelen van een nylonsnaar is misschien wel het moeilijkste van alles bij het gitaarspelen. Je kunt je gehoor er echt goed mee laten werken).

Ik ben het daar niet mee eens. je moet het instrument gaan bespelen dat klinkt zoals jij wilt. Als dat staalsnarig is, dan moet je op staalsnarig beginnen. Speelt iets zwaarder, maar niet onoverkomelijk.
Iets dat niet klinkt zoals je eigenlijk wilt werkt zwaar demotiverend, en is een veel grotere barrière dan een iets zwaarder spelend instrument.

-Martijn-
9 april 2011, 22:31
De vraag is denk ik meer of de topicstarter bewust voor staalsnarig heeft gekozen. Misschien heeft ie Andy McKee op Youtube heeft gezien met een een staalsnarige gitaar en dacht vervolgens 'dat wil ik ook kunnen, dus moet ik ook een staalsnarige gitaar hebben'. Als ie er bewust voor heeft gekozen geef ik hem helemaal gelijk, in het tweede geval kan ie misschien iets meer advies gebruiken.

Okee, klassieke gitaristen spelen bijna altijd op nylon, maar dat wil nog niet zeggen dat een nylonsnarige gitaar voor klassiek bedoeld is. Kijk bijvoorbeeld maar naar wat Harry Sacksioni allemaal op nylon snaren doet. En Tommy Emmanuel speelde op zijn oudere cd's ook niet altijd op stalen snaren.

Wil je zoals de topicstarter fingerstyle leren spelen, dan raad ik altijd aan om op nylon snaren te beginnen. Als je het mij vraagt kan je daar een betere basis op leggen. Nylonsnarige gitaren spelen niet alleen lichter, maar het is zeker in het begin veel minder gepriegel om de juiste snaren te vinden. Alleen daarom al vind ik een nylonsnarige gitaar in het begin veel motiverender dan een staalsnarige.
In het begin wil je vooral (snel) gitaar leren spelen, en of dat dan klinkt als staal of nylon is voor de meesten jongens die ik tegengekomen ben (nog) niet zo belangrijk.

Cue Zephyr
10 april 2011, 00:54
Bedankt voor de winkel-tip, ik hou wel van Furch. :D

SantaX
11 april 2011, 03:06
Ik ben het daar niet mee eens. je moet het instrument gaan bespelen dat klinkt zoals jij wilt. Als dat staalsnarig is, dan moet je op staalsnarig beginnen. Speelt iets zwaarder, maar niet onoverkomelijk.
Iets dat niet klinkt zoals je eigenlijk wilt werkt zwaar demotiverend, en is een veel grotere barrière dan een iets zwaarder spelend instrument.

Trage reactie van mijn kant (heb op maar enkele onderwerpen een abbo) maar deze mening is natuurlijk ook goed te verdedigen. Als je nylon inderdaad echt niet vind klinken dan is het inderdaad een ander verhaal. Uiteindelijk moet het spelplezier inderdaad voorop staan.

Muzieknono
11 april 2011, 07:21
Luister maar eens naar Rodrigo en Gabriella
http://www.youtube.com/watch?v=vNc5o9TU0t0
Allemaal nylonsnarig.
Ik speel beiden, maar het is eigenlijk helemaal niet nodig.
Mvgr. Dirk Jan :B