PDA

View Full Version : Vox wah modificeren (v847a)



tomdiedom
26 maart 2011, 12:24
Ik dacht binnenkort mn wah aan te gaan passen, schroef ik hem open blijkt de pcb voor het grootste gedeelte uit zeer kleine componenten te bestaan (SMT?). De meeste mods die op het internet te vinden zijn blijken dus niet uitvoerbaar aangezien ik de benodigdheden voor smt solderen niet heb.
Ik vraag me dus af of er überhaupt mods zijn voor de 847a versie, ik misschien een andere pcb kan kopen en waar die dan te vinden is of er niet aan beginnen en gewoon gaan voor een andere wah. Over de klank ben ik niet al te kritisch, ik wil gewoon nu ook een project hebben en een wah die redelijk breed inzetbaar is (clean, overdrive, single, coil, humbucker moet allemaal redelijk ok klinken).

graag uw input.

tommus42
26 maart 2011, 12:47
In een Dunlop JH-1 (Jimi Hendrix wah) heb ik flink wat rondgeprutst. Uiteindelijk kwam ik uit op een crybaby:D. Maar zeer wel mogelijk, zeker in een Vox, een aantal mooie geluiden te maken.
Vooral de buffer, moet je eruit slopen en een DPDT switch erin zetten voor true-bypass.
Op internet staat precies hoe je dat moet doen, op basis van foto's van de print.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?106542-Vox-V847A-True-Bypass

Dirk_Hendrik
26 maart 2011, 14:35
Alle mods die op wahs van toepassing zijn kunnen worden gedaan op een SMT gebaseerde wah. Je moet alleen even over die drempel heen. Ik heb jarenlang SMD ge(de) soldeerd met een doodgewone soldeerbout. Benodigdheden zijn verder een paar pincetten en een paar sateprikkertjes,

tomdiedom
26 maart 2011, 14:50
Bedankt voor de reacties.
Ten eerste, de tb mod vind ik niet interessant. Ik heb de gitaar direct in de amp en met de wah in bypass geABt (raar ww) en ik vind het verschil echt te klein/onbelangrijk om er iets aan te gaan doen.
Over die smd onderdelen. Het circuit blijft hetzelfde? Dus c7 blijft hetzelfde in de gewone 847 alswel de 847a? Verder geen toevoegingen of dingen weggelaten?
Moet ik zelf dan ook die kleine smd componenten kopen of kunnen "gewone" maten volstaan. Volgens mij is er in ieder geval genoeg ruimte voor tussen de printplaat en de wah-behuizing.

tomdiedom
27 maart 2011, 22:34
iemand nog iets zinnigs te zeggen? Vooral mbt vervanging van de surface mount onderdelen.

guitarnijboer
28 maart 2011, 00:41
Tja, het lijkt mij lastig omdat de meeste mods zijn gericht op het vervangen van onderdelen door meer originele oudere onderdelen. Het handigst is dan om gewoon een andere print in de wah te stoppen. Volgens mij zijn die gewoon te koop.

tomdiedom
29 maart 2011, 21:32
OW YEAH! Printje gemold en daarvoor, na mijn schijnbare fix/mod gaf de wah ook geen leven meer... Onder het mom: solderen kun je leren.. Wie weet waar ik wah pcb-tjes ergens vandaan kan krijgen, zodat ik er toch nog iets van kan maken?
mijn dank is groot.

guitarnijboer
30 maart 2011, 10:33
Solderen kun je leren ja, maar dan zou ik niet met SMD beginnen....

In amerika kun je gemakkelijk PCB's (printed circuit boards) vinden voor Wah pedalen. Op general guitar gadgets bijvoorbeeld.

Gezien het zeer beperkte aantal onderdelen zou je natuurlijk ook gewoon een stukje experimenteerprint kunnen gebruiken om een wah mee te maken.

Misschien kun je bij Dirk H. een reeds gesoldeerde print bestellen (brand je hem in ieder geval niet stuk) nadat je hebt doorgegeven wat je precies wilt. Hoef je hem alleen nog vast te schroeven en de draadjes vast te solderen.

Succes.

tomdiedom
30 maart 2011, 11:11
Ik ben ook niet meteen met smd begonnen..;), Nog even een bridge too far denk ik. Met de normale onderdelen krijg ik een verdomd net resultaat al zeg ik het zelf.
De pcb's bij ggg zijn helaas discontinued. En ik heb er alleen nog 1 op ebay kunnen vinden, maar ik wil graag wat meer opties. Newtone heeft ze ook niet.

nico verduin
30 maart 2011, 12:14
Ik ben ook niet meteen met smd begonnen..;), Nog even een bridge too far denk ik. Met de normale onderdelen krijg ik een verdomd net resultaat al zeg ik het zelf.
De pcb's bij ggg zijn helaas discontinued. En ik heb er alleen nog 1 op ebay kunnen vinden, maar ik wil graag wat meer opties. Newtone heeft ze ook niet.Zelf maken?
http://fuzzcentral.ssguitar.com/axiswah.php

tomdiedom
30 maart 2011, 12:50
Zelf maken is ook een optie, maar dan moet ik een zooi extra kopen (etsmiddel, boor enz). En ik ben niet van plan om dit vaker te doen, waarschijnlijk niet zo'n goede investering... denk ik. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

flo123
30 maart 2011, 13:08
André (zit op het Newtone forum) wil nog wel eens een printje tegen betaling maken. Misschien kun je het aan hem vragen via PM?
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=profile;u=349

Een cry baby wah is niet ingewikkeld.
Een pcb layout kun je best makkelijk op gaten experimenteer print solderen. Gewoon de componenten erop prikken, daarna de verbindingen maken met de component pootjes en draadjes en dan solderen.
Je zou ook een "vero" layout kunnen zoeken en die op banen experimenteer print solderen.
Zoek naar "vero crybaby" of "layout crybaby".

tomdiedom
30 maart 2011, 13:30
Thanks! Fijne tip van die "vero" layout. Dat moet mogelijk zijn.

tomdiedom
26 april 2011, 13:02
als ik deze vero layout ga gebruiken, welke experimenteer printbaan moet ik dan kopen? Er zijn bij newtone exp printje met banen&gaten, of alleen gaten of alleen banen te vinden... Welke moet ik dan hebben?

edit: linkje is redelijk handig: http://www.aronnelson.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6509&g2_serialNumber=2

guitarnijboer
26 april 2011, 13:09
Ik zie banen en gaatjes, zie jij ze niet?? Die rode vierkantjes met een rode stip betekent dat je daar de baan moet onderbreken door hem wel te krassen met een schroevendraaier / mesje o.i.d.

tomdiedom
26 april 2011, 13:53
Kijk, dat is ook wel redelijk logisch, maar ben wel een complete noob op dit gebied, vandaar de vraag. bedankt voor het antwoord! Ik laat het resultaat misschien nog wel zien/horen.

cluseau
26 april 2011, 14:02
Met alle respect maar een mesje is niet handig. Regelmatig kun je daar mee uitschieten en de onderbreking is ook flinterdun waardoor je de handeling moet herhalen. Als je een boortje neemt iets breder dan het printspoor kun je met de hand (natuurlijk aan de koperzijde) een stukje wegboren. Je moet ahw een gaatje een beetje verzinken. Zo krijg je een onderbreking met constante grote.

nico verduin
27 april 2011, 07:42
Of er een speciaal tooltje voor kopen
http://www.verelec.com/catalog/images/R543535-01.jpg

lauke_101
2 mei 2011, 07:12
Ik doe dat toch gewoon met een scalpel (ja, die heb ik zat liggen thuis), werkt perfect. Gewoon het puntje in het gaatje prikken en een paar keer goed ronddraaien, dan is het koper wel weg.

Tip: markeer vantevoren wel even alle punten waar je moet onderbreken met een cd-marker stiftje ofzo en dubbelcheck dan of het klopt. Hoeveel vero board ik al niet weg heb moeten gooien... :soinnocent:

driftkop
2 mei 2011, 15:39
In amerika kun je gemakkelijk PCB's (printed circuit boards) vinden voor Wah pedalen. Op general guitar gadgets bijvoorbeeld.

Helaas niet meer: http://www.generalguitargadgets.com/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=113&category_id=26&keyword=wah Ook bij Guitarpcb is die niet meer verkrijgbaar.

Ik heb ergens gelezen dat Madbean binnenkort met een Wah peeceebeetje uitkomt, misschen is dat wat.

flo123
2 mei 2011, 17:27
Je zou bijna denken dat het zin heeft om een effecten PCB shop te beginnen voor Nederland en omstreken. Vreemd dat er zoveel Nederlandse bouwers zijn maar het PCB aanbod vooral uit Amerika komt.

nico verduin
2 mei 2011, 18:14
Je zou bijna denken dat het zin heeft om een effecten PCB shop te beginnen voor Nederland en omstreken. Vreemd dat er zoveel Nederlandse bouwers zijn maar het PCB aanbod vooral uit Amerika komt.Wat houd je tegen

Dirk_Hendrik
2 mei 2011, 19:16
+1
Houd er rekening mee dat een pcb shop betekent dat je ook tech support vragen zult krijgen op alle "er zit een ontwerpfout in!" klachten voor om wat voor reden dan ook niet in 1 keer werkende bouwsels.

Fuhgawz
2 mei 2011, 20:28
Helaas niet meer: http://www.generalguitargadgets.com/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=113&category_id=26&keyword=wah Ook bij Guitarpcb is die niet meer verkrijgbaar.

Ik heb ergens gelezen dat Madbean binnenkort met een Wah peeceebeetje uitkomt, misschen is dat wat.

Tonepad heeft wel nog wah PCB's te koop: http://www.tonepad.com/tonepadshoppingcart.html

tomdiedom
2 mei 2011, 21:50
Bedankt voor de tips, zit de baan op het experimenteer printje te onderbreken dmv een kruiskopschroevendraaier in het gaatje te prikken en een paar keer rond te draaien zodat het koper weggesleten wordt. En ik ga eerst flink kloten met de vero-layout voordat ik een kant en klaar pcbtje ga kopen.
Heb ik nog een vraag.
Kan ik de inductor van mijn vox wah gebruiken in het vero schema in mn vorige post? De inductor in de vox heeft 4 aansluitingen, maar in de lay-out zijn er maar twee....
nogmaals: ik ben echt een noob op dit gebied......

guitarnijboer
3 mei 2011, 11:23
Er zitten 4 pennen op de spoel maar in werkelijkheid zijn het maar 2 aansluitingen... Ik dacht dat er gewoon twee pennen op zitten die niet aangesloten zijn, maar het zou ook kunnen dat de pennen twee aan twee doorverbonden zijn. Dat weet ik niet meer. Ik ieder geval kun je zien waar de koperdraad van de spoel naar de pennen gaat. Gewoon even kijken dus...

tomdiedom
3 mei 2011, 18:30
Ennnnn volgens mij is de soldeerbout die ik gebruik ook redelijk naar zn grootje... Alhoewel ik hem wel schoonmaak wordt de zijkant heter dan punt...

Moet ik iets van een nieuwe punt kopen, doe ik iets fout, is het de bout überhaupt geschikt( 30W, 220~240 V voor iets van een tientje), ben ik nou zo slecht in solderen?
Misschien een paar soldeertips voor een beginneling? Elke hulp is welkom.

nico verduin
3 mei 2011, 19:21
Ik heb jaren lang plezier gehad van een 18W ersa boutje voor het transistor en microprocessor werk

Oeps foutje: Het was een Antex 15W. Die ERSA was later gekomen. Was ik minder blij mee.

Deze dus....
http://img-europe.electrocomponents.com/largeimages/R518826-91.jpg

guitarnijboer
3 mei 2011, 19:57
De zijkant (ik neem aan dat je het metalen gedeelte bedoeld) bevat het verwarmingselement en wordt eerder heet dan de punt. Als de punt niet goed heet wordt zou je deze er uit kunnen halen, de troep er even uit kunnen kloppen en hem weer stevig terug zetten. Als dat niet werkt gewoon weer een tientje investeren in een nieuwe.

tomdiedom
3 mei 2011, 20:07
Nee ik bedoel de zijkant van de punt. 2 tot 5 mm van de daadwerkelijk punt af. Denk dat ie echt naar zn grootje is.....

tomdiedom
10 mei 2011, 21:01
Maak het ook uit hoe de condensatoren geplaatst worden? Had het idee dat ze een plus en min kant hebben... Zoja hoe kan ik zien welke kan welke is? en hoe past dat dan in het schema?

lauke_101
11 mei 2011, 18:07
Elco's hebben een + en - ja, de min is daar meestal aangegeven met een streep langs de kant waar vaak één of meerdere mintekens op staan. Ook is het pootje aan de negatieve kant vaak langer, maar niet altijd. In het schema zal altijd de polariteit aangegeven staan.

Er zijn ook zat condensatoren die niet polair zijn overigens, die zul je ook tegenkomen in die wah.