PDA

View Full Version : Footswitch Marshall op Pedalboard



FrankyV
25 maart 2011, 15:31
Hallo muzikale vrienden!

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn pedalboard. Ik speel al een tijdje op een Marshall JCM900 en vind zowel het clean-, als het overdrive-kanaal erg lekker en goed passen bij mijn muziekstijl. Ik gebruik verder een aantal pedalen zoals delay, boost en stempedaal. Ik heb mijn footswitch van de versterker op mijn pedalboard zitten en sluit deze apart aan via de 'footswitch-ingang' op de versterker (kabel van de footswitch zit dus altijd in de pedalcase)...

Normaal gesproken gebruiken veel gitaristen het 'cleankanaal' van de versterker en gebruiken voor de overdrive e.d. de pedalen. Ik wil graag de overdrive van de versterker gebruiken en daarbovenop mijn pedalen.. Is het dus mogelijk deze op één of andere manier achter elkaar te zetten i.p.v. de footswitch apart??

Nu:
Footswitch
Gitaar---stempedaal---boost---delay----Marshall


Dit wil ik (bijvoorbeeld):
Gitaar----stempedaal---footswitch/channelswitch---delay----boost----Marshall


Er is hier vast iemand met meer verstand van zaken dan ikzelf, dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen?...

Alvast erg bedankt!

Basileia
25 maart 2011, 15:37
Volgens mij ga je er even aan voorbij dat er geen signaal door je footswitch gaat. Met je footswitch kies je alleen op welk kanaal je marshall staat. Je kunt dus gewoon alle pedalen voor je marshall aansluiten, met eventueel je delays/chorussen in de fx loop, en je footswitch gebruiken om je kanaal te kiezen.

FrankyV
25 maart 2011, 21:58
Volgens mij ga je er even aan voorbij dat er geen signaal door je footswitch gaat. Met je footswitch kies je alleen op welk kanaal je marshall staat. Je kunt dus gewoon alle pedalen voor je marshall aansluiten, met eventueel je delays/chorussen in de fx loop, en je footswitch gebruiken om je kanaal te kiezen.

Bedankt voor je reactie! Oke, maar bestaat er ook een andere manier om bijvoorbeeld (i.p.v. via de marshallfootswitch)via een 'switchpedaal' van wat van merk dan ook, te switchen tussen de twee kanalen van de versterker en deze tussen je gitaar en versterker te zetten?

Misschien erg domme vraag, maar wil graag af van de kabel die van mijn marshallfootswitch naar de versterker moet... (het liefst zo min mogelijk kabelwerk he.......;))

iWishmaster
25 maart 2011, 22:14
Bedankt voor je reactie! Oke, maar bestaat er ook een andere manier om bijvoorbeeld (i.p.v. via de marshallfootswitch)via een 'switchpedaal' van wat van merk dan ook, te switchen tussen de twee kanalen van de versterker en deze tussen je gitaar en versterker te zetten?

Misschien erg domme vraag, maar wil graag af van de kabel die van mijn marshallfootswitch naar de versterker moet... (het liefst zo min mogelijk kabelwerk he.......;))

Nee dat kan niet. Je zit vast aan die extra kabel.

Kim Wilson
25 maart 2011, 22:14
Dat ding werkt niet als een effectpedaal. Even een beetje uitleg:

Effectpedaal: pedaal waar je gitaarsignaal doorheen gaat en het geluid verandert indien ingeschakeld.

Footswitch: pedaal die een klein stroompje naar je amp stuurt, zodat die van kanaal verandert.

Je kunt dus niet zonder die kabel. Je stuurt je gitaarsignaal er niet doorheen.

FrankyV
25 maart 2011, 22:22
Ik had inderdaad het vermoeden al, maar ik hoopte dat zoiets misschien mogelijk was... Superbedankt mannen! Weer een beetje wijzer over de wondere wereld van de gitaar!

TimS
25 maart 2011, 23:32
Je kunt natuurlijk wel je pedalen bij je versterker leggen en alles switchen met midi, maar dat is waarschijnlijk voor jou niet zo praktisch.

Nielsje
26 maart 2011, 11:46
Ik had inderdaad het vermoeden al, maar ik hoopte dat zoiets misschien mogelijk was... Superbedankt mannen! Weer een beetje wijzer over de wondere wereld van de gitaar!


...juist, de gitaar, dat is dat ding met die 6 touwtjes erop gespannen.

De versterker, waar jij het over hebt, is die logge rechthoekige bak, waar 'Marshall' op staat en waar geluid uitkomt op het moment dat je een gitaar erop in plugt. Snappievou?

j3lt3
27 maart 2011, 23:03
Is er al een patent op een snoerloos voetschakelaartje voor van kanaal te wisselen op je amp, die je gewoon tussen je pedalen flikkert en op 9v aansluit? Lijkt me een vrij simpel doch doeltreffend concept voor een beetje moderne versterker met meer dan 1 kanaal.