PDA

View Full Version : Probleem zekeringen Koch KC-50



stomas
18 mei 2003, 21:38
Hallo mensen,

Eergisteren zette ik mijn Koch KC-50 deluxe head aan en toen brandden alleen de ledjes van de kanalen en ik kon alleen nog maar kanaal schakelen.

De buizen brandden niet en de ventilator draaide ook niet.

Een vriend van me waarvan ik de versterker heb overgekocht had dit ook een jaar terug en hij heeft hem bij Feedback ingeleverd en zij zeiden dat het een interne zekering was.
Daarna deed hij het dus weer.(wel 70 euro verder!)
Ik heb dus de amp opengeschroefd en er zitten drie zekeringen van 500mA in. Langzame zekeringen wel te verstaan. Nou heb ik na veel testen (ik had niet genoeg nieuwe zekeringen) de gloeispanning weer op de buizen gekregen, maar nog niet de hoogspanning die aangaat als je de standby-knop aanzet.
Nou zal dit morgen allemaal wel lukken als ik nieuwe zekeringen heb, maar mijn vraag is waarom deze zekeringen dan doorbranden. Het is niet dat ze heel vaak doorbranden, dus het lijkt me niet een component dat helemaal kapot is.
Het is dus een jaar geleden ook gebeurt. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Moet er dan toch een iets grotere zekering in?

De buizen zijn trouwens net nieuw.(2 maanden)

Sorry voor het lange verhaal jongens :smile:

Iemand?

mzzl

Sjoerd

aadplagiaat
18 mei 2003, 21:52
Het lijkt mij een te lage waarde voor de zekeringen. Maar ik zou wel proberen te schatten wat ze aan waardes zouden moeten hebben. De gloeispanning mag best stevig zijn als die secundair gezekerd is (en dat is-ie w.s.). Uit mijn hoofd heeft een eindbuis zo'n 0,5 ampere (per buis) aan gloeistroom en pre-amp buisjes 0,3 ampere (per buis). Tel maar op en dat zou je zekering moeten kunnen, met een beetje extra anders gaat-ie weer zomaar.
500mA voor je versterker kan wel eens te krap zijn. Zeker als je de stand-by schakelaar gebruikt geeft het aanzetten van die switch een stevige dreun op je zekering. Na verloop van tijd is de zekering "op" en geeft de geest.

Let wel voor de nominale werking is die 500mA wellicht goed maar voor die schakelpuls denk ik niet. Die andere zekering zal voor de primaire kant zijn? (de 220volt kant).

stomas
18 mei 2003, 22:06
Aad,

Er is zeker wat op te merken over de waardes van de zekeringen. Ik zal het ff op een rijtje zetten voor de duidelijkheid:

Hoofdzekering(extern): Volgens opschrift moet hij 1 ampere zijn, maar er zit er een van 1.25 ampere in. De reserve die erbij zit is ook 1.25, dus dit vertrouw ik wel.
Intern:
Op 1 aparte plek zit 1 zekering van 500mA(vlakbij eindbuizen). Op de printplaat staat ook dat er 500mA in moet.

Op de 2e plek zitten twee zekeringen. Op de printplaat stond origineel dat er 2x250 mA in moet, maar dit is doorgestreepd en er staat 500 mA geschreven. Ik neem aan dat dit door Koch zelf is gedaan (dezelfde pen gebruikt als het serienummer) en dat er 2x 500 mA mee bedoeld wordt. Er zat/zit dan ook 2x 500 mA in.
Over de eindbuizen: het zijn EL84 buizen dus zoveel stroom zouden ze niet moeten trekken. Volgens ga jij uit van EL34 of niet?

BTW: Ik heb wel is gelezen dat je je versterker uit moet zetten door in 1 keer de hoofdschakelaar uit te zetten ipv via de Standby. Dan zou er een minder grote stroom lopen. Kan dat het misschien zijn?

Bedankt voor je reply!

Sjoerd

stomas
18 mei 2003, 22:08
BTW: voordat ik die gloeispanning weer aan de praat kreeg heb ik warschijnlijk twee kapotte zekeringen moeten vervangen: dus de gloeispanning zal wel secundair gezekerd zijn.

aadplagiaat
18 mei 2003, 22:21
Het feit dat je vriend hetzelfde ook al eens heeft gehad doet vermoeden dat een te lage waarde inderdaad het euvel is, maar een reeele waarde is wel nodig om de zekering ingeval van een echt probleem ook inderdaad af te laten schakelen. Daar is ie tenslotte voor. Een spijker zou ervoor zorgen dat die zekering NOOIT meer doorbrandt, maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Ik denk dat het beste zou zijn om de stromen door de zekeringen te meten en een juiste waarde te nemen. Deze waardes zijn in ieder geval niet lekker.

Slowhand41
18 mei 2003, 23:17
Misschien is het verstandig om Koch even een mailtje te sturen met je probleem, wellicht geeft dit meer duidelijkheid wat je nu het beste kunt doen om de problemen op te lossen.

aadplagiaat
18 mei 2003, 23:27
Op 2003-05-18 23:17, schreef Slowhand41:
Misschien is het verstandig om Koch even een mailtje te sturen met je probleem, wellicht geeft dit meer duidelijkheid wat je nu het beste kunt doen om de problemen op te lossen.


Natuurlijk :smile:

stomas
19 mei 2003, 14:00
Slowhand: ik denk dat ik dat maar doe.
Ik ga denk ik niet de stroom over de zekeringen meten, vind ik iets te gevaarlijk voor een zesdeklasser met basic elektronica knowhow.
Bedankt voor je hulp Aad!

Sjoerd

piezo
20 mei 2003, 18:33
Ik heb hetzelfde probleem jaren geleden gehad en toen na telefonisch overleg met Koch de zekeringhouder gewoon kortgesloten. Volgens Koch hadden ze die probleemzekering er in moeten zetten voor de amerikaanse markt, maar bij de Europese netspannning bleek de zekeringhouder te warm te worden. Toen de versterker eens bij Koch was hebben ze de zekeringhouder er uit gehaald en de boel netjes kortgesloten.
Bel Koch voor de zekerheid toch maar even.