PDA

View Full Version : Laney Cub 12R....WOW



Joppnl
24 maart 2011, 22:16
Vandaag de Laney Cub 12R opgehaald.

Wow, wat een geweldige sound.

Complete buizenbak(je), met reverb, maar met een bijzonderheid dat er 2 ingangen op zitten: 15W en 1W.

Eindconclusie: inprikken en je hebt meteen een geweldige sound!


Ik heb jaren over een fender Twin gespeeld (silverface, '75) en heeft een prachtig clean maar geen echte mooie buizenscheur (eigenlijk helemaal geen....), wel krijg je er gratis een hernia bij van t tillen.... tijdje over een Fender Blues Junior gespeeld, ook mooi maar toch wat steriel.

Ik was in de winkel en probeerde eerst een Vox 4Watt uit (schakelbaar naar 1W en 0,25W) maar daar was de headroom op clean me toch te weinig.

Blues/rock scheur heel aardig maar voor clean kwam er (m.i. ook voor thuisgebruik) te weinig geluid uit.

Deze Laney heeft t allemaal, voldoende power om clean erg goed mee te komen en voldoende mogelijkheden om een lekker blues randje tot stevige rock-sound te komen.

Metal kan je met dit ding vergeten maar dat lijkt me wel duidelijk.....

Verbazingwekkend hoe hard 1Watt nog is trouwens.....

Met die instelling krijg je m niet helemaal clean hoewel t er dicht tegen aan zit. Maar echt clean moet je m op de 15W zetten.

Kortom, zeer geschikt voor thuis, ik denk dat ie op t podium (klein) als monitor zeker goed mee kan, microfoon er voor en over de PA, klaar. En til-able trouwens.

Als enige versterking in een band zal ie voor te oefenen misschien wel mee kunnen (mits de drummer niet achterlijk hard speelt (daar heb je gitaristen voor namelijk...:-) )) maar voor in een zaal(tje) natuurlijk niet voldoende maar ik gebruik daar t liefst toch de PA voor (met een mix-mannetje in de zaal)

kortom, voor mij na vele jaren echt een vondst, erg blij mee, mocht je een kleine buizenbak overwegen probeer deze dan zeker ook eens uit!

Super ding (nou alleen nog even gitaar leren spelen :-) ach, details hou je altijd...)

http://www.nzmusician.co.nz/laney-combo-amp-1322.jpg

http://www.musik-produktiv.nl/downloadbar/017/17168/10044679det.jpg

Mr. Dynamite
24 maart 2011, 22:19
Gefeliciteerd met je aanwinst man!
Ik wil die bakjes altijd nog eens aan de tand voelen, lijken me erg gaaf voor kleine jams of voor thuis :satisfie:

macwilliams
24 maart 2011, 22:46
Ik ben onder de indruk van je review. De laney had toch aardig zwaargewichten ( :p )als tegenstanders. Maar is het nou een lekker ampje of hebben we het hier over een uit zijn eigen klasse ontstijgend product?

TimS
24 maart 2011, 23:05
Ik ben onder de indruk van je review. De laney had toch aardig zwaargewichten ( :p )als tegenstanders. Maar is het nou een lekker ampje of hebben we het hier over een uit zijn eigen klasse ontstijgend product?

Ik heb een tijdje geleden een behoorlijk aantal kleine buizenversterkers uitgebrobeerd (nieuwe Champs, Class 5, VC15, AC4TV etc), de Cub 12R sprong daar inderdaad wel duidelijk bovenuit.

Aan het einde heb ik hem toen voor de grap even naast een Princeton Reverb gezet, toen klonk de PR ineens weer een stuk beter. Erg goed in zijn prijsklasse dus, maar niet echt een verborgen schat ofzo.

Joppnl
25 maart 2011, 07:15
daar ben ik t wel mee eens, het is gewoon een hele lekkere amp maar de echte 'gouden toon' zal toch uit je vingers moeten komen (niet dat ik die heb hoor....).

Daarnaast is ie dus niet geschikt als solo-amp op een groot podium en voor sommige muziekstijlen zoals metal ook niet.

Maar van clean, blues, rock, jazz dat krijg je er allemaal wel uit (mits je het er in stopt :-) )!

schwalbe
25 maart 2011, 15:14
Ik had al het idee dat dit wel eens een toppertje kon zijn. Beetje vreemde stekker op het plaatje. Is die alleen voor Engeland of zit er in NL ook zo'n vreemd geval aan?

Joppnl
25 maart 2011, 16:52
nee hoor, zit een gewone geaarde stekker aan in t echt.

Overigens vind ik de service van Laney geweldig: had rechtstreeks bij hen gevraagd of ze me het schema wilden toesturen en de volgende dag in m'n email box ontvangen!

In t schema stond iets onduidelijks over het bias-voltage, mailtje, volgende dag antwoord, erg goed!

(service bij defect in NL weet in niet (heb m ook net een paar dagen....))

macwilliams
25 maart 2011, 20:27
daar ben ik t wel mee eens, het is gewoon een hele lekkere amp maar de echte 'gouden toon' zal toch uit je vingers moeten komen (niet dat ik die heb hoor....).

Daarnaast is ie dus niet geschikt als solo-amp op een groot podium en voor sommige muziekstijlen zoals metal ook niet.

Maar van clean, blues, rock, jazz dat krijg je er allemaal wel uit (mits je het er in stopt :-) )!

Ok, gewoon een (h)eerlijk versterkertje in zijn klasse.

tommus42
25 maart 2011, 20:36
Mooi ding lijkt me, ik zou hem gelijk op een grotere kast willen aansluiten:D.
Gefeliciteerd.

Nazlive
26 maart 2012, 22:31
Ik heb hem vandaag ook getest, zeer fijne versterker (ook voor 't geld). Ik vond hem ook fijner dan de vox nighttrain. Maar dat is smaak kwestie vermoed ik, vox vond ik beetje te veel hoog ofzo, klinkt zoals de versterker er uit ziet.

De Laney had wat lekkere lage warme cleans. Drive's ook wel prima, maar idd. voor blues and clean met randje, misschien nog ACDC achtig maar ook niet veel meer. Maar dat zal ik toch uit pedalen halen. De amp ook getest met blackstar ht dual tube drive pedaal. Dat was zeer fijn.

De versterker is wel behoorlijk aanwezig in 't laag geluid, je gaat er geen fender solid state hoge sprankele knetterende clean uit halen, maar ik kreeg er voor mij wel voldoende hoog uit, maar stond al wel behoorlijk op hoog ingesteld (tone helemaal omhoog, en equalizer ook wat hoog opgeschroefd) Niet dat ik trouwens zo'n super schel geluid wil, maar vond het wat bassig. Helemaal op youtube sommige youtube samples. Amp zag en voelde er verder ook degelijk uit, en zal ongetwijfeld wel een drummer kunnen bij houden. De 1-watt vond ik trouwens ook nog behoorlijk hard gaan. Heb hem niet op z'n aller zachtst uitgeprobeerd, maar dat zal vast wel prima zijn, maar ik had van 1 watt echt heel zacht verwacht. Hoorde trouwens niet direct een mega verschil tussen 1 en 15 watt, maar dat is volgensmij wel normaal. Ik wil zelf deze versterker ook gaan halen. Ander alternatief is de blackheart bh-15 handsome devil. . In Nederland bij baxshop 400,- en musicstore 345,- ongeveer. En de Ibanez TS versterker, en blackstar ht-5 (5 watt)

Ik ga voor deze ik heb niet zoveel budget, en wil straks ook nog andere studio gear kopen straks komend jaar(en). Dit is dus een leuke versterker die aan m'n wensen voldoet. Beetje stevig, prima clean, en buizen, 15 watt, zodat ik live er mee uit de voeten kan. Als straks me salaris binnen is hoop ik dat die er staat en direct kan mee nemen. Het is voor dat bedrag een goeie concurrent van andere versterkers, en kan ook nog wel competitie aan met versterkers van 100 euro meer denk ik. Maar veel zal ook wel smaak kwestie zijn.

Ik ben overigens geen buizen versterker expert, maar ik had het idee dat je de gain erg laag moet zetten om clean te krijgen, tussen 7 en 10 uur (klok gezien) Wel leuk dat er nu steeds meer zulke versterkers komen. Ik heb aantal jaren terug line 6 spider III gekocht, maar speel ik nu al 2 jaar niet meer op ofzo, jammer dat ik toen geen buizen versterker heb gekocht eigenlijk. Maarja nu bewuste keuze maken straks :)

LGK
27 maart 2012, 08:51
Ja, ik heb ook dit ding. Eerste versterker, en wat ben ik blij dat ik hem gekozen heb.woon gewoon bij me ouders en die zijn wel bij dat er 1 watt op zit haha. En als je hem dan op 15 watt zet dan merk je het wel hoor! moest hem w wel pas weg brengen omdat ie ging krakak piepen enz.. Beeetje jammer maar het is weer opgelost en hij doet het weer prima! En als ik hard wil op clean. Doe ik de volume helemaal voluit. En hoe hard je dan wil regel ik met de gain. De volume hier, kan je denk ik als een master zijn. En de gain als je volume. Maar ik ben er echt blij mee en zeker dat geld! Lekker ding!!

Grz

LGK
27 maart 2012, 08:54
Sorry voor de fouten.. Ik probeerde swype uit.. ;) haha

muziekschuur
27 maart 2012, 09:28
Interessante review. Ik wachtte al een tijdje op een review van deze Laney's. Leuk dat ze zijn wat ik hoopte.

Nazlive
27 maart 2012, 23:40
Ik hoop hem met 1 a 2 week aan te kunnen schaffen, dan zal ik ook even wat samples proberen op te nemen met de zoom h2 of als ik in de buurt van een soundcard ben met mn rode nta-1. Daarna direct eind april testen op grote stage een uur lang :)

LGK
31 maart 2012, 16:33
Zou je eigenlijk 2 gitaren kunnen inpluggen..? 1 in de 1 w en 1 in de 15 w.. Ik heb er echt geen verstand van dus zeg het a.u.b. als ik nu iets heel geks zeg ;)

Grz

Nazlive
31 maart 2012, 20:39
Ik denk het niet, gaat zowiezo niet lekker door elkaar 2 gitaren.

Nazlive
31 maart 2012, 20:48
Ik ga hem trouwens btw. dinsdag halen :) M'n OLP nog even frets vlakken. En misschien wireless set, of cab. Ben er nog niet overuit.

Nazlive
18 april 2012, 13:16
Ik heb hem een nu al een week en bevalt prima. Als er nog mensen geinteresseerd zijn zal ik wat audio demo's plaatsen. Volgende week grote live optreden, dan weet ik hoe die zich onstage houd!

Eko
18 april 2012, 13:35
Er zijn zat artiesten die met 15Watt optreden. Jeff Beck heeft een mooie rig met 4 Blues Juniors. In kroegen kan het vaak zonder extra versterking. Op grote podia gooi je er een microfoon voor. Het Layla album is opgenomen terwijl Clapton op zo`n klein ampje speelde. Niemand die klaagt dat ie daar een grote amp voor had moeten hebben.
Ziet er ook nog eens tof uit!

Buzzel
18 april 2012, 13:52
Als je altijd uitversterkt word of in de studio heb je inderdaad niet veel watts nodig, maar zonder uitversterking heb ik toch minsten 30 watt nodig. De drummer drumt nogal hard ;)

Maar die laney lijkt me wel een vet ampje voor thuis.

Flor
21 mei 2012, 14:05
en waarom klinken die Cubjes nu net zo goed? Ze hebben 6V6 buizen net als de Deluxe Reverb van Fender. Elke versterker met 6V6 buizen klinkt goed. Ideaaaal voor groovy rock en roots Americana etc..waar je net dat randje nodig hebt. Grtz

jim__
21 mei 2012, 14:59
en waarom klinken die Cubjes nu net zo goed? Ze hebben 6V6 buizen net als de Deluxe Reverb van Fender. Elke versterker met 6V6 buizen klinkt goed. Ideaaaal voor groovy rock en roots Americana etc..waar je net dat randje nodig hebt. Grtz
Wist je dat de Cub 12R (http://www.laney.co.uk/show_spec.php?prod=cub12r), waar dit topic over gaat, 2 EL84 buizen heeft? Maar goed, het topic staat weer omhooggeschopt na een maand radiostilte. Ik neem aan dat dat het doel was?

Skinny Stupido
14 maart 2013, 16:44
het is altijd kl.te als je versterker naar de haaien gaat, ik ben zeer kritisch als het om geluid gaat. een 20 of 30 tal versterkers geprobeert, marshalls enz, leuk, maar dan toch liever met 4x12, fender zeer mooi in clean, maar geen scheur, peavey, 1 van de weinige met een redelijk scheurkanaaltje er op, clean gaat richting fender, maar is het net niet, ook al is het een 8, het is geen 10. een zwaardere laney geprobeert, maar was weer 2 x 12, en sleep je rot.

vandaag zet ik mijn ashdown peacemaker 60 aan, (had een mooie clean en een redelijke scheur voor solo's,je moet er geen accoorden mee spelen) maar goed, klaar om te oefenen, ik druk op de standby, en POEF alles uit, deed niets meer. gekocht voor 400 euries 2e hands, voor 140 laten repareren, en nu weer op weg naar de reparateur, twijfelend, wat moet ik nou.
onderweg zeg ik tegen mijn vriendin, waarom bouwd er niemand een kleine versterker, die je makkelijk mee kan nemen, 1 speakertje, met een heerlijke clean, een tikkeltje scheurend, en met buizen?? ik denk dat ik zelf maar ga bouwen ((makkelijker gezegt als gedaan maar goei) bij de reparateur binnen, kijk ik naar 2 combotjes, nee, en nee, de derde was deze laney cub 12 r. even van achter kijken, jep, met buizen. meteen aangezet, en meteen verliefd, het kan dus wel.
meer over de versterker later misschien, ik kwam thuis, evn de prijs vergelijken, en hoe andere mensen er over denken, zo kwam ik dus hier. maar lang genoeg gel,lt, ik ga oefenen, voorlopig ben ik happy ;o))))))))))))

OJee
14 maart 2013, 23:06
Ik heb de top versie (Laney Cub 15). Doet het met een 4x12 Marshall kast en komt heel goed mee in ons bandje (volume en gain op 12 uur). Heeft totnutoe alleen nog in de oefenruimte zich mogen bewijzen. Hiervoor had ik een Marshall Valvestate 4100. Lekkere schelle bak, maar de Laney is toch geschikter voor de bluesrock die we spelen.

Eén kanaal, dus overdrive en distortion haal ik uit een tubescreamer en een Memphis distortion. Blijft ook op volume nog redelijk clean. Als hem echt open draait, geeft hij een mooie rand aan je geluid. De 1 watt stand gaat ongeveer net zo hard, maar overstuurt eerder.

Prijs is prettig, heb hem blind in duitsland gekocht.

OJ