PDA

View Full Version : ouder laten lijken van nieuwe onderdelen?



jan jansen
24 maart 2011, 08:49
Heb je er weer een zie ik iedereen gelijk denken....maar het volgende:

Ik heb al heel lang een minitelecaster liggen en met het lakken ging het fout.
Nu maak ik die mini gelijk een gitaar die dagelijks gedurende 30 jaar is bespeeld.
De rest van de hardware steekt er nu bij af omdat het splinternieuw is. Nu heb ik al eens gezocht op relic op dit forum maar azijnzuur helpt dus geen ene moer..tja het glimt nu nog mooier die nieuwe brug.

Iemand echt een goeie tip hoe het wat doffer kan gelijken...?

Basileia
24 maart 2011, 09:47
Iemand echt een goeie tip hoe het wat doffer kan gelijken...?

Ja hoor, gewoon 30 jaar lang elke dag op spelen.

fred dons
24 maart 2011, 11:12
hangt een beetje af of je onderdelen verchroomd of vernikkelt zijn, met chroom werkt zuur inderdaad niet of nauwelijks (en als het al werkt krijg je alleen maar afbladderend chroom) met nikkel gebruik ik zelf meestal een 3m schuurmatje om het nikkel mat te krijgen, of dit voor chroom ook zo werkt is denk ik een kwestie van uitproberen maar ik heb er tot nu toe geen succes mee gehad

jan jansen
24 maart 2011, 15:18
hangt een beetje af of je onderdelen verchroomd of vernikkelt zijn, met chroom werkt zuur inderdaad niet of nauwelijks (en als het al werkt krijg je alleen maar afbladderend chroom) met nikkel gebruik ik zelf meestal een 3m schuurmatje om het nikkel mat te krijgen, of dit voor chroom ook zo werkt is denk ik een kwestie van uitproberen maar ik heb er tot nu toe geen succes mee gehad

oke fred,

das duidelijk.Das zet ik alles er gewoon nieuw op..en zoek wel ergens een slachtoffer die er op mag spelen...

G.G.
24 maart 2011, 20:32
Heb toch wel hele goeie resultaten gehad met azijn. je hebt het toch niet ondergedompeld, maar in de damp gezet?

pim raaijmakers
24 maart 2011, 22:58
Ik heb mijn onderdelen (chroom) eerst goed geschuurd en daarna inderdaad in de zuurdamp. chroom is idd moeilijk, maar de nieuwigheid gaat er wel mee af.

Zatar
26 maart 2011, 01:36
In een bad van ijzer-III-chloride of natrium persulfaat steken (= wat men gebruikt om printplaten te etsen). Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar ik vermoed dat het daarmee wel zou kunnen lukken.

jan jansen
26 maart 2011, 07:56
In een bad van ijzer-III-chloride of natrium persulfaat steken (= wat men gebruikt om printplaten te etsen). Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar ik vermoed dat het daarmee wel zou kunnen lukken.

Vroeger etste ik idd daar printplaten mee,verschrikkelijke troep wat je nergens meer uit krijgt...zelfs niet uit nieuwe kleding....hahaha.
Het zal wel werken denk ik maar ik ben blij dat ik het niet meer gebruik...

Nu na 2 dagen is het net of zit er een kalklaag op de onderdelen die ik in azijn heb gedompelt en een blauw achtig aantal vlekken...heeft even tijd nodig dus...

:rockon::rockon:

G.G.
26 maart 2011, 15:51
Nu na 2 dagen is het net of zit er een kalklaag op de onderdelen die ik in azijn heb gedompelt en een blauw achtig aantal vlekken...heeft even tijd nodig dus...

:rockon::rockon:

Fout!!! Niet onderdompelen. Neem een grote afsluitbare bak, leg daarin een laag azijn, in de laag azijn laat je een kleinere open bak drijven en daarin leg je de onderdelen. Onderdelen liggen dus droog, in de kleine bak, die drijft in de azijn, in de grote bak die afgesloten is, waar de damp in blijft hangen (lange zin, maar dit is de methode die werkt).

Onderdompelen heb ik ook al eens geprobeerd en daar gebeurd niets mee.

http://img381.imageshack.us/img381/4421/p1000181mp5.jpg

Dit waren nieuwe onderdelen na een dagje azijndamp.

de VOOR foto:
http://img352.imageshack.us/img352/5079/p1000164iz7.jpg

fred dons
27 maart 2011, 08:36
GG, dit zijn wel vernikkelde onderdelen die je gebruikt hebt zo te zien (meeste klusons zijn niet verchroomt) heb je ook zo'n vergelijkingsfoto met chroom ? het is mij in ieder geval nog niet gelukt om chroom mooi oud te krijgen en benieuwd wat ik daarvoor kan gebruiken

G.G.
27 maart 2011, 09:54
Chroom krijg je bijna niet mooi verouderd. Dat wordt schuren, schuren en schuren met staalwol. Anders wordt het vlekkerig. Zal eens kijken of ik daar een foto van heb.

fred dons
27 maart 2011, 20:30
zenks, ik heb een kopie nashville brug die verchroomd is en dat ding blijft er te nieuw uitzien :D