PDA

View Full Version : Floyd Rose schiet naar achteren



carnivore666
24 maart 2011, 01:37
Hoi Mensen,

Vorig jaar heb ik mijn Jackson solist laten vlakken en afstellen.
Thuisgekomen probeerde ik hem gelijk uit,en bij het eerste gebruik van de Floyd Rose sloeg de trem in een keer naar achter.
De spanning was van de snaren,maar naar het opnieuw spannen van de snaren en stemmen alles weer in orde.

Nu wilde ik net mijn gitaar pakken en spelen,merk ik dat de spanning van de bovenste 3 snaren af is en de trem weer helemaal naar achteren staat.

Hoe kan dit:???:
De toplock zit vast.
Ik heb er geen verstand van,maar ben bang dat er iets met de trem is.
Kan iemand me uitleggen wat er met mijn gitaar aan de hand is gisteren speelde die nog perfect.
Ik hoop niet dat er iets met die(knife edges?)aan de hand is want dat betekent toch dat ik en nieuwe Floyd Rose moet gaan zoeken:???:

M.v.gr

crapton
24 maart 2011, 07:03
Zitten er snaren los? Dat moet wel.

Snaren zitten aan twee kanten vast (ja hehe). Als ze bij de topkam los zijn dan zitten ze op de Floyd los, bv doordat de inbusboutjes te los zaten.

Ik knip meestal de snaren vlak bij het ringetje af zodat het uiteinde iets ruwer en dikker is, dit klemt dus heel goed. Wel ver genoeg erin steken (ja hehe dat moet altijd).

TimoSomers
24 maart 2011, 10:39
Zitten er snaren los? Dat moet wel.

Snaren zitten aan twee kanten vast (ja hehe). Als ze bij de topkam los zijn dan zitten ze op de Floyd los, bv doordat de inbusboutjes te los zaten.

Ik knip meestal de snaren vlak bij het ringetje af zodat het uiteinde iets ruwer en dikker is, dit klemt dus heel goed. Wel ver genoeg erin steken (ja hehe dat moet altijd).

:soinnocent:

hole
24 maart 2011, 10:50
Wel ver genoeg erin steken

"that's what she said" :crazyhappy:

Gothra
24 maart 2011, 11:44
Als de spanning van de snaren af is dan zou ik zeggen dat ze ergens zijn losgeschoten. Dat zou ik eerst even controleren, en dan voortaan iets beter vast doen:P

carnivore666
24 maart 2011, 15:30
De snaren zitten gewoon vast in de zadeltjes,wel zou het kunnen dat ze in de gitaar zaak de zadeltjes bij het intoneren niet vast genoeg hebben gemaakt.
Ik kreeg namelijk te horen dat ik de boel niet zo vast moest draaien.

Heeft iemand nog tips met betrekking op die imbusjes waar je de zadeltjes mee vast draait.Ik heb ooit ene dol gedraaid en door een langere vervangen,maar durf ze zelf nu niet meer harder aan te draaien.
Zou loctite kunnen helpen:???:

M.v.gr

Gothra
24 maart 2011, 16:35
Je meot ze natuurlijk wel gewoon vastdraaien totdat ze niet meer verder kunnen zonder extra kracht. Nooit dat kleine beetje extra geven want dan heb je de kans dat je ze niet meer los krijgt.

carnivore666
24 maart 2011, 17:25
Ik heb liever te vast dan dat ze losschieten,maar ben bang dat ik ze dan weer dol draai.
Nu moet die weer gestemd worden en geintoneerd,en ik pak liever gewoon mijn gitaar om te spelen in plaats van sleutelen.
Ik weet niet of de fabrikant en bepaalde Moment aangeeft waarmee ze vast gedraaid moeten worden,anders zou ik mijn kleine moment sleutel kunnen gebruiken.Effen googlen.

Jeroen_K
24 maart 2011, 17:32
Vast is vast.

Stevig vastdraaien en daarna niet meer doorduwen. Toen ik nog een floyd rose had duwde ik altijd de laatste slag met alleen mn duim ertegen. Het komt er gewoon op neer dat je er niet met je hele gewicht aan moet gaan lopen hengsten...

succes!

Liquid_Metal
24 maart 2011, 17:41
Bedoel je niet dat je brug naar voren geklapt is? Dat lijkt mij logischer als je snaren nog vast zitten. De brug wordt aan de voorkant met je snaren en aan de achterkant met veren op z'n plek gehouden. Als 'ie naar achter schiet betekent dit dat de spanning aan de voorkant weg is en er alleen nog door de veren aan de achterkant getrokken wordt. Zijn je stemmechanieken rot?

Braindead
24 maart 2011, 17:59
Kan je misschien een foto posten want ik vind het een vaag verhaal zo.

carnivore666
25 maart 2011, 01:47
Voor gister stond de tremelo horizontaal met de gitaar body,en nu dus scheef naar achteren.Vorig jaar toen me dit gebeurde dus echt op het hout en waren alle snaren ontspannen.
Nu zijn voornamelijk de eerste 3 dikke snaren ontspannen,en de zadels kunnen ook geloof ik niet meer verder naar voren van die snaren.
Ik hoop dat zadels opnieuw vastdraaien het probleem oplost.

De trem staat dus niet naar voren alsof je een divebomb maakt.

Gothra
25 maart 2011, 09:35
Oke nu snap ik helemaal niks meer van je verhaal.. post gewoon is wat fotos... als je zadels los zijn dan is het logisch dat ie naar achter staan omdat er dan geen snaarspanning meer op zit..

carnivore666
25 maart 2011, 10:10
Heb zojuist met de tremelo de snaren helemaal ontspant en tegen de zadels geduwt,ze zitten dus los.Niet goed vast gedraaid dus bij de grote beurt.
Kan ik dus weer gaan stemmen en intoneren:mad:

Kan iemand me zeggen wat ik nu het beste kan doen in de juiste volgorde,
Zadels helemaal naar achteren of in het midden en dan stemmen/intoneren.
Op zich zou ik de toplock vast kunnen laten,aangezien het probleem voor de toplock zit of moet ik weer alles losmaken?

Liquid_Metal
25 maart 2011, 10:14
Heb zojuist met de tremelo de snaren helemaal ontspant en tegen de zadels geduwt,ze zitten dus los.Niet goed vast gedraaid dus bij de grote beurt.
Kan ik dus weer gaan stemmen en intoneren:mad:

Kan iemand me zeggen wat ik nu het beste kan doen in de juiste volgorde,
Zadels helemaal naar achteren of in het midden en dan stemmen/intoneren.
Op zich zou ik de toplock vast kunnen laten,aangezien het probleem voor de toplock zit of moet ik weer alles losmaken?

Als je het over stemmen hebt zou ik het volgende doen:
eerst zorgen dat je zadels vastzitten. De toplock losmaken, zadels (ik neem aan dat je het over de finetuners hebt) ongeveer in het midden zetten en stemmen met de gewone stemmechanieken. Zodra je een goeie tuning hebt (hopelijk staan je veren goed) maak je de toplock vast. Dan hoef je nog nauwelijks bij te stemmen met de finetuners.

carnivore666
25 maart 2011, 10:34
Met zadels bedoel ik dus ook zadels,deze zijn immers naar voren geschoven waardoor de spanning van de snaren af is.
Het was dus meer de vraag in welke stand ik de zadels nu vast zet voordat ik begin met stemmen en dan intoneren.
Ik denk dat ik gewoon en blokje hout onder de tremelo zet en dan wat standen ga uitproberen.

Gothra
25 maart 2011, 11:12
Zadels in het midden. toplock moet natuurlijk los anders kan je ook niet intoneren/stemmen... blokje hout overigens nergens voor nodig als je gaat intoneren of stemmen.

Orpheo
25 maart 2011, 11:53
waarom intoneren? dat is echt nergens voor nodig! je veranderd niet van snaardikte, de brug is niet van plek veranderd, de hals is niet veranderd... gewoon die snaren goed vastzetten!!!!

McKaren
25 maart 2011, 12:01
waarom intoneren? dat is echt nergens voor nodig! je veranderd niet van snaardikte, de brug is niet van plek veranderd, de hals is niet veranderd... gewoon die snaren goed vastzetten!!!!

Zoals ik het begrijp waren zijn BRUGZADELS los... Dus dan moet je natuurlijk wel degelijk opnieuw intoneren.

Grt!

aaronstonebeat
25 maart 2011, 14:08
Dit lijkt mij altijd een handige methode:
Blokkeer eerst de tremolo door een blokje hout tussen het sustain-block en de body te steken, zo dat de tremolo exact in de stand staat die je wil (misschien moet je daarvoor de verenklauw iets naar binnen draaien zodat er spanning op het blokje blijft staan).
Vervolgens ga je stemmen en intoneren.
Als alles naar wens is, haal je het blokje weg en draai je, met je stemapparaat in het zicht, de verenklauw weer zover los dat de stemming en stand van de tremolo terugkeren in de correcte positie.