PDA

View Full Version : Stemsleutels fender 2 pinnetjes



Johan de Gier
23 maart 2011, 21:46
Hallo allemaal

Ik heb nieuwe stemsleutels besteld bij guitarsupplies, het gaat om de originele fender stemsleutels met 2 pinnentjes aan de achterzijde, ze passen precies in de hals.

maar ik heb misschien een hele stomme vraag 2 van de 6 stemsleutels steken hoger uit de hals als ik ze eenmaal bevestigd heb, is dat toevallig voor de E en A snaar? of zit daar enige andere logica in?

Misschien stomme vraag maar weet echt niet hoe dat zit?

m.v.g Johan de Gier

Muchachooo
23 maart 2011, 22:18
Toevallig heb ik net een nieuwe strat binnen waarbij me dat ook opviel ja. De lage E en de A snaar hebben een stemmechaniek wat anders is dan de andere 4. Het lijkt me dus normaal, aangezien die van mij er origineel al op zaten.

barno
23 maart 2011, 22:30
zijn staggered tuners.

Doordat de E en A dichter bij de nut staan moet de scherpere hoek die de snaren daar maken gecompenseerd worden, daarom gaan daar de snaren hoger de tuner in.

Johan de Gier
23 maart 2011, 22:59
Heeij,

Superbedankt voor de reacties! Korte en duidelijke uitleg, ik snap het nu. En mooi dat het bij een originele ook zo is, dan zal het helemaal wel goed zijn.

Allebei bedankt en slaap lekker

groet Johan

SantaX
1 april 2011, 10:05
Even voor mijn eigen bevestiging, want ik weet het niet zeker.
Het is toch zo, dat doordat die staggered tuners er zijn gekomen, die tweede stringtree overbodig is geraakt? Of is dat een denkfout van mij? Mijn eigen strat heeft ook staggered tuners, maar waar ik 20 jaar geleden een 2de stringtree zou hebben, ontbreekt deze nu. Terwijl mijn strat een toch wel heel begeerlijke intonatie heeft.

Eko
1 april 2011, 12:48
Ja, klopt. Door het gebruik van de staggered tuners is de 2e stringtree overbodig. Fender is niet zo snel met modernisering , maar het gaat wel.

Rock Bottom
1 april 2011, 14:15
Die 2de stringtree is inderdaad niet meer nodig met deze tuners.

Als iemand nog een paar zoek/ of wil ruilen met gouden zie mijn sig!

SantaX
1 april 2011, 16:55
Dank u voor de bevestiging!