PDA

View Full Version : Welke "one trick pony" voor cleane sounds?



Sanderltd
23 maart 2011, 12:52
Dag allemaal,

Allereerst wil ik even duidelijk maken dat het absoluut niet mijn bedoeling is hier een potje te gaan "roelsmoelen"... ;) Ik weet wel degelijk waar ik naar op zoek ben.

Ik heb momenteel een Peavey 5150 voor het zwaardere werk, en daar ben ik erg tevreden van. Maar zoals iedereen wel weet, moet je daar geen subtiele cleans van verwachten. Cleane sounds zijn er wel op mogelijk, maar klinken vrij compressed met dat 5150-randje.

Dus nu ben ik aan het zoeken naar een versterkertje voor erbij. Liefst eentje die ik ook gewoon op mijn Marshall 1960 cab kan aansluiten.
Die versterker zou dan vooral een aantal mooie clean sounds moeten kunnen maken. Distortion is voor mij van ondergeschikt belang.
Er mag natuurlijk wel een crunch kanaal op zitten, voor een iets feller randje. Eventueel probeer ik dat dan ook te combineren met een pedaaltje.

Nu heb ik echter wel geen groot budget. Het zal maximaal 300-400 euro mogen kosten, tweedehands.

Ik heb al gekeken naar een Orange Tiny Terror, en voor die prijs lijkt me dat een erg fijne amp. Vooral omdat het eens iets anders is als mijn 5150. Alleen kan ik uit de verschillende Youtube-filmpjes niet direct afleiden of de cleane sound nu ook wel zo geweldig is?

Een tweede optie was de Roland JC120. Dat is wat mij betreft één van de mooiste cleane sounds, alleen zijn de combo's me te log en te zwaar en iets boven budget.
De oplossing zou dan de head-versie zijn van de JC120; die stond laatst ook te koop op Marktplaats voor een zachte prijs, maar was helaas direct al verkocht. :( Heb nog altijd spijt dat ik niet eerder gereageerd heb!

Verder vind ik de Fender twin sounds ook erg mooi en mijn inziens ietsje warmer als die van de Roland JC. Alleen is zo'n buizenamp me momenteel te duur.

Nu ben ik absoluut geen "merken-mannetje", dus het hoeft voor mij allemaal niet van Fender, Marshall, Orange of Roland te zijn. Dat waren gewoon de merken die ik snel wist op te noemen.
Ik weet zeker dat er nog heel wat andere (onbekende) merken zijn die misschien ook wel kunnen wat ik ervan verwacht. Maar welke?

Als iemand hier een idee van heeft, hoor ik het graag. :)

Mvg
Sander

Comfortably Daniel
23 maart 2011, 13:07
Tjah...voor clean is in mijn Fender het naampje met de meeste kans. Maar misschien is Vox ook wel een kanshebber?

Misschien een Showman/bandmaster topje...?

Toaster
23 maart 2011, 13:35
Je snapt natuurlijk wel dat je maar een van de twee versterkers over dat ene cabinet kan laten draaien? Of heb je twee cabs?

Stel je wil over beide versterkers spelen kan je de volgende opties hanteren:
In het geval van één cab zal je een headswitcher met dummyload moeten gebruiken zoals de Radial Headbone
In het geval van een combo en een stack zal je een loopertje er tussen kunnen zetten. Bijvoorbeeld een Little Lehle.

Ik heb beide opstellingen in gebruik of gebruikt. En de laatste bevalt het beste. Zeker omdat de headbone een beetje vertraagt.

Maar goed als dit niet het geval is en je bent op zoek naar een losse cleanhead....
Misschien een oude musicman top
Of inderdaad een silverface Bandmaster voor die prijs proberen te zoeken

Nieuwerwets:
Het enige wat ik in de buurt vind komen is een Hook maar dat valt niet in je budget. Misschien een Mesa F50 zoeken?
Of een koch Studiotone twintone topje.

showband
23 maart 2011, 13:36
belangrijk is het te weten of je zoekt naar echt clean. Als in: "geen vervorming" of naar clean als in: "helder bel achtig"

Clean is namelijk makkelijk te doen met een dikke transistorbak. Dan ga je voor de "geen vervorming" route. De jazzchorus is er zo eentje. Ik heb er ook een. Gewoon een oude peavey bandid is ook een prima keuze of een polytone.

Wat veel gitaristen willen bij "clean" is echter toch een flink stukje bijgeluid van een buizeneindtrap die rinkelt.
Een fender twin (wel gruwelijk hard dan) of dingen als AC30, peavey classic kun je met de gain dicht en de master vol open hemels mooi dynamisch en rijk clean laten klinken. Maar in werkelijkheid is het natuurlijk zo vervormd als de neten.
Marshall wordt bij dit soort behandeling "glazig" van klank. Sommige vinden dat mooi anderen weer niet.

Bepaal dus eerst of je zoekt naar transistorclean of eindbuizen-die-op-zijn-donder-krijgen.

Bolder
23 maart 2011, 14:09
.
Marshall wordt bij dit soort behandeling "glazig" van klank. Sommige vinden dat mooi anderen weer niet.


Wat is glazig?

Kim Wilson
23 maart 2011, 15:44
Probeer een Fender Bandmaster of Bassman topje te scoren. Ideaal voor clean IMO.

showband
23 maart 2011, 16:10
Wat is glazig?

een armoedige poging geluid te omschrijven.
(als je het hoort is het duidelijk ;))

Mijn beste poging: heel veel boventonen met wat overdaad waardoor het midgebied tekort gaat schieten. Beetje ringmodulatie achtig.

arcane
23 maart 2011, 16:46
Je kunt ook overwegen een Fender Super Champ XD aan te schaffen. Heerlijk fender clean (plus nog veel meer) voor een mooie prijs.
Is een combo, maar heeft ook een externe speaker uitgang, dus prima aan te sluiten op je cabinet (mits die 8 ohm is).

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-Super-Champ-XD-Combo-/art-GIT0012144-000

Deze amp is overigens alles behalve een one trick pony.

Fireburst
23 maart 2011, 18:31
Puur voor het cleane kanaal zou je een Cube60 kunnen nemen, het cleane kanaal is gebaseerd op de JC.
Voordeel : die dingen kosten geen drol (de JC wordt soms wel wat gehyped vanwege Hetfield), maak er desnoods een head van en je veegt dit uit met 300 euro.

Ook te overwegen : een Bluescube BC60. Cleane kanaal idem als hierboven, drive kanaal is te verteren met single coils maar minder met humbuckers IMO.

Sanderltd
23 maart 2011, 23:03
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga eens naar die versterkers kijken, met name die Fenders. :)

Overigens zou de versterker niet tegelijkertijd met de 5150 gebruikt moeten worden. De twee versterkers worden wel op dezelfde cab aangesloten, maar niet tegelijkertijd. Dus ik zit er niet mee in als ik de 5150 en de nieuwe versterker even moet switchen.

Verder; naar welke clean sound ben ik op zoek? Goede vraag! Het is zo dat ik eigenlijk helemaal geen fan ben van de transistorsound. Het "warme" wil ik absoluut wel behouden. En dat rijmt inderdaad het best met een buizenbak.
De JC120 is daarop voor mij een uitzondering, omdat ik gewoonweg het cleane Metallica-geluid erg mooi vind. Op één of andere manier klinken die dingen ook gewoon erg speciaal.
Maar inderdaad; moest ik kiezen, zou ik eerder voor het buizengeluid gaan.

Ik zou inderdaad ook wel een cube kunnen gebruiken. Normaal hou ik er niet echt van om versterkers in stukken te gaan zagen, maar voor die prijs kan ik het best wel eens proberen. Voor die prijs zou ik ook best wel kunnen leven met een transistortje. ;)

Hoe dan ook; ik ga de aangeraden versterkers eens in de gaten houden op marktplaats, 2dehands en ebay.
Thanks!

TimS
24 maart 2011, 00:34
Je was het waarschijnlijk al van plan, maar ik zou wel zorgen dat je versterkers kunt testen met je eigen cabinet. Over het algemeen worden er volgens mij geen Marshall 4x12's gebruikt voor Fender clean.

Kamiess
24 maart 2011, 12:10
Je snapt natuurlijk wel dat je maar een van de twee versterkers over dat ene cabinet kan laten draaien? Of heb je twee cabs?

Stel je wil over beide versterkers spelen kan je de volgende opties hanteren:
In het geval van één cab zal je een headswitcher met dummyload moeten gebruiken zoals de Radial Headbone
In het geval van een combo en een stack zal je een loopertje er tussen kunnen zetten. Bijvoorbeeld een Little Lehle.

Ik heb beide opstellingen in gebruik of gebruikt. En de laatste bevalt het beste. Zeker omdat de headbone een beetje vertraagt.

Maar goed als dit niet het geval is en je bent op zoek naar een losse cleanhead....
Misschien een oude musicman top
Of inderdaad een silverface Bandmaster voor die prijs proberen te zoeken

Nieuwerwets:
Het enige wat ik in de buurt vind komen is een Hook maar dat valt niet in je budget. Misschien een Mesa F50 zoeken?
Of een koch Studiotone twintone topje.

Als je een stereo 4x12 cab hebt kun je hem toch gewoon gebruiken als 2 2x12's en beide versterkers aansluiten in stereomodus?
Of heb ik dat helemaal verkeerd?

stikel
24 maart 2011, 14:31
:ok: http://www.youtube.com/watch?v=_McsyKVFDPY

Er is ook een headversie n.l. de V. Een cab heb je al. Head kost geen drol. En kan alle Fender cleans en ook nog wat brit's en usa en hoppa het zoveelste slaapkamerversterkertopic opgelost ;)

LET LIMBOLAND (met name Blackstarcity) OOK FF OP.

muziekschuur
24 maart 2011, 14:40
Je kan ook "upgraden" naar een 3120 van Peavey. Als je je 5150 verkoopt & je legt bij kom je er misschien net/niet.

tommus42
24 maart 2011, 14:59
Ze worden niet zovaak aangeboden, maar Guyatone (Japan) maakte erg goede Fender kopieen. Ik heb een Flip G1500 (what's in a name:D), origineel met een transistor voorversterker als van een Jazz Chorus, met een 6L6 eindtrap. Die moet je tussen de 100 en 200 euro kunnen vinden. Volledig buizen, bv. een 'twin reverb', misschien voor 400.

Sanderltd
24 maart 2011, 16:06
@ Muziekschuur: de 5150 gaat echt nog lang niet weg! :D Daar heb ik veel te lang naar gezocht, en ben ongelofelijk tevreden van deze versterker. Er zijn maar weinig versterkers geweest waarbij ik direct hoorde dat hij goed was. De 5150 was er zo eentje. Wilde die amp ook al jaren hebben, en heb er onlangs eentje in letterlijke nieuwstaat kunnen kopen voor een hele zachte prijs. :)

@Stikel: hoe kom je erbij dat dit een slaapkamerversterker zou moeten worden? Ik heb een slaapkamerversterkertje (peavey vypyr 15), maar ik ben niet op zoek naar nog zo eentje hoor. :)

Ondertussen heb ik naar volgende amps geluisterd/gekeken/gezocht:

- Fender bandmaster, showman en bassman. Deze klinken érg goed, maar kan ze voorlopig nog niet binnen mijn budget vinden.

- Orange tiny terror. Voordeel is dat ze volledig binnen mijn budget liggen, compact zijn, en de sound klinkt erg goed vind ik. Ik heb hem gisteren kunnen testen op een 1x12 cabje met een V30.
Het clean heeft weinig weg van die van de Fenders, maar spreekt me toch ook zeker aan. Met een pedaaltje ervoor een vrij veelzijdig ding lijkt me.

- Peavey classic. Volgens mij iets veelzijdiger als een Fender, maar daar kan ik me in vergissen. De prijs valt ook goed mee, dus deze ga ik in de gaten houden tweedehands.


@Tommus; bedankt voor de tip! Ik had nog nooit gehoord van het merk, en voor die prijs zeker de moeite waard eens te bekijken. :)

Exi
24 maart 2011, 16:10
Kijk wel uit dat je genoeg cleane headroom hebt met de Tiny Terror. In een bandsituatie zal hij vrij snel oversturen.
Classic 30 wordt de laatste tijd enorm veel genoemd. Lijkt me ook terecht een prima amp.

Martijn-w
24 maart 2011, 16:32
Ze worden niet zovaak aangeboden, maar Guyatone (Japan) maakte erg goede Fender kopieen. Ik heb een Flip G1500 (what's in a name:D), origineel met een transistor voorversterker als van een Jazz Chorus, met een 6L6 eindtrap. Die moet je tussen de 100 en 200 euro kunnen vinden. Volledig buizen, bv. een 'twin reverb', misschien voor 400.

Er staat nu een guyatone GA-1100D ( twin reverb) op marktplaats voor 500.

stikel
24 maart 2011, 18:30
@Stikel: hoe kom je erbij dat dit een slaapkamerversterker zou moeten worden? Ik heb een slaapkamerversterkertje (peavey vypyr 15), maar ik ben niet op zoek naar nog zo eentje hoor. :)

Ondertussen heb ik naar volgende amps geluisterd/gekeken/gezocht:

- Fender bandmaster, showman en bassman. Deze klinken érg goed, maar kan ze voorlopig nog niet binnen mijn budget vinden.






De slaapkamer versterkertopics komen hier dagelijks, door diverse leden geplaatst, voorbij en was niet specifiek voor jouw bestemd. Daar zijn wel kleinere Mustangs voor. Ik dacht meer vliegen in een klap te slaan ;) Overigens had je zelf ook wel kunnen begrijpen dat een 150 watts trannie head (de V, volgens mij een "one trick pony ") ook het podium op kan en dat voor euro 289. En bovenstaande genoemde Fenders kan hij redelijk goed nadoen gebaseerd op YT filmpjes. Ik hem in het eggie (nog) niet gehoord.

Sanderltd
24 maart 2011, 19:01
No hard feelings dan. ;) Dacht even dat jij dacht dat ik een Roelsmoeler was! :seriousf:

Sanderltd
24 maart 2011, 23:29
Ik heb eens gekeken naar zo'n Peavey Classic Chorus 212. Zijn die combo's een beetje te vergelijken met die andere Peavey Classics? Het zou in elk geval ook om een buizenversterker gaan als ik het goed heb?

De prijzen lijken ook mee te vallen, en ze lijken me een kopie van de JC120 te zijn?

geert1976
25 maart 2011, 00:07
Indien je goede clean wilt (ook op laag volume) is een oude Roland Bolt 30 of Bolt 60 ook wel een goede kandidaat, transistor pre-amp en buizen eind.

En let op, De Bolt 60 kan van kamerzacht, naar loei hard.

Ze zijn al aardig oud, maar nog wel te vinden en voor E 300,00 a E 400,00 kun je een goed exemplaar scoren.

Ik heb er zelf ook eentje die laatst door forummer Clusau onder handen is genomen en dat is een heerlijke amp.

Sanderltd
27 maart 2011, 23:01
Loop ik toch niet net een prachtige Peavey Classic 50 mis! :( Ben er namelijk achter dat het toch sowieso een Classic zou moeten worden. Liefst de top versie.

Ze bestaan blijkbaar in 30, 50 en 100 watt. Maar die 100 watters alleen in de VS. De 30 watter en de 50 watter leken mij perfect.
Zo'n 30 watter staat te koop op Marktplaats, maar is helaas ook al gereserveerd, en hij vraagt er te veel voor naar mijn mening.

De 50 watter die ik op het oog had, glipte me op de welbekende veilingsite net door de vingers voor een prijs die 2 keer in mijn budget had gepast. :mad:

Ach ja, nog maar even afwachten dan. Ben er hoe dan ook vrij zeker van dat het een Classic zou moeten worden. Heb de combo versie ervan kunnen testen en dat is precies wat ik zoek. :)

sideburns
30 maart 2011, 11:40
even een snelle en impulsieve post, maar man man...wat een vet clean geluid, met de chorus ook prachtig en nee ik ken de verkoper niet:)

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/roland-jc-120-80928924.html

Little Jay
30 maart 2011, 12:53
Ik heb ook zo'n Guyatone GA1100D Dual Reverb en dat is een zeer coole Twin-clone met een vrijwel identieke sound, iets donkerder en iets minder knalhard (geen nadeel in mijn optiek overigens). Die is er ook in een head-versie, de Reverb Rock geloof ik. Komt soms ook nog wel eens langs op marktplaats.

Houd er wel rekening mee dat je dan een jaren '70 amp koopt en als 'ie nog helemaal origineel is moet je waarschijnlijk wel lekkende elco's en caps (laten) vervangen.