PDA

View Full Version : Advies gevraagd bij versterker keuze (nog zo'n topic...)



vpilot
23 maart 2011, 12:35
Hoi Gitaarnetters,

Gisteren heb ik weer opnieuw met ons bandje gerepeteerd, was weer erg leuk! Nu was de drummer er wel, dus had ik opnieuw mijn Kustom HV30 meegenomen om te horen of die zich staande kon houden... mja als de drummer zich inhoud, dan wel. Maar als hij los gaat, verzuip ik.
Ik zal dus toch op mijn gemakkie eens rond moeten gaan kijken voor een vervanger. Nou weten sommige van jullie misschien al dat ik flink GAS heb voor een Ibanez TS15 setje, maar ik ben eigenlijk benauwd dat die het ook niet gaat trekken tegen een fanatieke drummer. Daarbovenop speelt de lead gitarist over een Marshall jcm900 half-stack...

Dus: Welke amp zou de mooie sound van die Ibanez kunnen benaderen, in dezelfde prijsklasse (rond 450 pleuro) maar dan dan met voldoende headroom om clean boven een drummer uit te komen? Combo of stack maakt me dan niet zoveel uit. Maar alleen een head heb ik natuurlijk niet veel aan.
Qua scheur is rock al voldoende, metul ga ik er zeker niet op spelen. Mijn gitaar is een semi-hollowbody (Vintage AV3P). Tubes heeft mijn voorkeur.

Alvast bedankt! O ja, ik weet dat er bergen "help me kiezen!" topics rondslingeren, die heb ik ook wel doorgekeken maar het leek me dat ik toch met een ander uitgangspunt zocht. Vandaar dus een nieuw topic.

Fireburst
23 maart 2011, 18:43
De TS15 heeft in ieder geval niet genoeg headroom om clean boven een drummer uit te komen. Je hebt toch wel zo'n 30 tot 50W nodig, en dan zal het ook geen clean-clean meer zijn.

Waarom ook niet een JCM900 (combo dan) scoren, en die net anders instellen? Moet met jouw budget zéker lukken.

Verder : Vox AC30, Peavey Classic30.

LesPaul1612
23 maart 2011, 19:40
Met 15 watt buizen zou je toch wel over de meeste drummers uit moeten komen. Ik maak met mijn 30 watt transistor echt compleet gehakt van onze bokito. 15 Watt buizen is natuurlijk helemaal niet meer clean op jouw volume, maar ik denk dat het moet lukken.

Ik moet trouwens wel zeggen, dat ongeacht het wattage of de grootte van de speaker, de herrie uit de versterker toch weer veel verschilt. Ik hield met een Kustom 30 watt bakkie niet veel over tegen de elektrische drummer, terwijl ik met mijn 30 watts cube een akoestische drummer volledig wegblies:crazyhappy:

Maar het is natuurlijk de vraag of die Iba ook luid is!

Exi
23 maart 2011, 20:01
Het zegt denk ik meer over de Kustom dan over de gemiddelde buizenamp dat je niet boven de drummer uitkomt.
Die TS15 is simpele amp met een tubescreamer erin gebouwd.
Je zou de genoemde AC30 of Classic30 kunnen gebruiken en er een tubescreamer voor kunnen zetten zo ook bij elke andere amp met een goede clean en crunch.

vpilot
23 maart 2011, 20:02
Dank voor de reacties!

@Fireburst
Marshall jcm900: Nooit bij stilgestaan, ik had wel eens een paar Marshall combo's getest (slaapkamer spul) maar daar was ik niet zo weg van. Ik houd 'm in de gaten, dank voor de tip!
Peavey Classic 30: Had ik ook al in de smiezen, erg mooie sound maar ik las ook veel dat er niet veel clean headroom in zit (o.a. ook op dit forum).
Vox AC30: Zowel nieuw als op marktplaats toch best een eind boven budget.

@LP1612 het kan inderdaad per merk/type verschillen hoeveel db een versterker produceert, daarom vind ik het ook zo lastig.

vpilot
28 maart 2011, 09:33
Bij deze nog even een update, ik heb nu een lijstje van amps die ik wil/ga proberen voor zover mogelijk:

- Laney VC30 (2de hands?)
- Peavey Classic 30 (2de hands?)
- Fender Hotrod Deluxe (zeker 2de hands)
- Hoest & Knetter Statesman quad (2de hands)
- Epiphone Blues Custom 30
- Kustom Defender

Het zijn allemaal buizen amps van 30W of iets meer, de ene heeft wat meer opties dan de ander (zoals effects loop). Ik heb ze ook allemaal in webshops of advertenties gezien, behalve de Epi BC30. Dat wil zeggen, ik ben de Epi wel in webshops tegengekomen maar nergens op voorraad. Weet iemand misschien waar ik die BC30 zou kunnen vinden om eens uit te proberen?

De Defender is de goeiekoopste in de rij en is bovendien bij mij om de hoek verkrijgbaar. De Laney ben ik een beetje "per ongeluk" tegenaan gelopen, heb er veel positieve berichten over gelezen en de Youtube filmpjes klinken veelbelovend. Ik vond de Lionheart ook wel erg mooi, maar die is weer boven mijn budget. Ik heb ook nog kort gekeken naar de Peavey Valve King, maar die kan mij niet bekoren. Lijkt me meer een amp voor hi-gain werk.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

TimS
28 maart 2011, 09:39
Die Laney is zeker een goeie, als je die tweedehands tegenkomt zou ik hem in ieder geval even proberen.

lefthandstrat
28 maart 2011, 09:43
Bij deze nog even een update, ik heb nu een lijstje van amps die ik wil/ga proberen voor zover mogelijk:

- Laney VC30 (2de hands?)
- Peavey Classic 30 (2de hands?)
- Fender Hotrod Deluxe (zeker 2de hands)
- Hoest & Knetter Statesman quad (2de hands)
- Epiphone Blues Custom 30
- Kustom Defender

Het zijn allemaal buizen amps van 30W of iets meer, de ene heeft wat meer opties dan de ander (zoals effects loop). Ik heb ze ook allemaal in webshops of advertenties gezien, behalve de Epi BC30. Dat wil zeggen, ik ben de Epi wel in webshops tegengekomen maar nergens op voorraad. Weet iemand misschien waar ik die BC30 zou kunnen vinden om eens uit te proberen?

De Defender is de goeiekoopste in de rij en is bovendien bij mij om de hoek verkrijgbaar. De Laney ben ik een beetje "per ongeluk" tegenaan gelopen, heb er veel positieve berichten over gelezen en de Youtube filmpjes klinken veelbelovend. Ik vond de Lionheart ook wel erg mooi, maar die is weer boven mijn budget. Ik heb ook nog kort gekeken naar de Peavey Valve King, maar die kan mij niet bekoren. Lijkt me meer een amp voor hi-gain werk.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Hoi, ik heb er geen betrokkenheid bij en ken de verkoper niet, maar volgens mij is het ook een GN'er........misschien is dit iets voor jou? Een BC voor een goede prijs.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=137487

muziekschuur
28 maart 2011, 09:50
Jet City combo
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/jet-city-jca-2112-rc-20w-all-tube/100005514/105658
Net geen 500 euro.

Bugera V55HD (nog geen 300 euro) & een 2x12 cab (Bugera 2x12 =150 ongeveer)

De Bugera heeft 30 watt en je hebt voldoende clean headroom nodig voor je acoustisch geluid. M.a.w. met een 15 watter kom je er niet.

Een Peavey Valveking (2x12) is ook een mooie keuze maar misschien net boven je budget.

arcane
28 maart 2011, 15:56
Kuch... zie onderschrift

vpilot
29 maart 2011, 10:31
Gisteren heb ik een avond mogen spelen over een Marshall halfstack, een ValveState dacht ik. Gewoon m'n gitaar zo d'r aan geknoopt. Ik ontdekte dat het Marshall geluid toch niet echt mijn ding is, ook na wat pielen met diverse instellingen op de amp.

Dus de Fame en overigens ook de Peavey VK zie ik niet echt zitten, maar toch bedankt voor het meedenken/aanbieden! Het lijstje zoals ik die eerder had opgesteld, blijft zo goed als intact. Ik heb ook de Kustom Defender nu geschrapt. De Laney VC30, de Epiphone BC30 en de H&K Statesman staan in de top 3.

Ik heb nu eerst maar eens mijn spulletjes te koop gezet, hopelijk kan ik die redelijk vlot en voor een mooie prijs aan een nieuwe eigenaar helpen. Dan heb ik mijn budget compleet en durf ik tenminste ook bij 2de-hands aanbieders aan te komen om amps te testen.

Tankman
29 maart 2011, 10:34
Een Valvestate is nou niet echt een goede weergave van het Marshall geluid. Als ik jou was zou ik toch proberen wat andere Marshalls te testen om het zeker te weten.

Hoezo valt de Valveking weg na het testen van een Marshall? Het is toch een heel andere versterker, hoor.

vpilot
29 maart 2011, 11:14
Ah excuus, ik zie dat ik een beetje warrig overkom. Ik zie de Peavey VK niet zitten omdat de sound van die amp mij niet aanstaat, net als de Marshall. Dus niet dat ik vind dat ze hetzelfde klinken :) De Peavey Classic klinkt heel anders, die staat zeker nog op mijn lijstje.

Als je naar mijn lijstje kijkt, welke Marshall zou daar tussen passen naar jouw mening? De Marshall zou dan ook moeten voldoen aan mijn wensen, namelijk buizen, rond de €450-500 en luid genoeg om met headroom boven een drummer uit te komen. Ik denk eerlijk gezegd dat een goeie Marshall die aan mijn wensen voldoet (ook qua sound), gewoon boven mijn budget ligt.

Mr. Dynamite
29 maart 2011, 14:06
Misschien kun je een leuke dsl combo scoren voor die prijs, wel even een ander niveau dan een valvestate..

arcane
29 maart 2011, 23:05
Ah excuus, ik zie dat ik een beetje warrig overkom. Ik zie de Peavey VK niet zitten omdat de sound van die amp mij niet aanstaat, net als de Marshall. Dus niet dat ik vind dat ze hetzelfde klinken :) De Peavey Classic klinkt heel anders, die staat zeker nog op mijn lijstje.

Als je naar mijn lijstje kijkt, welke Marshall zou daar tussen passen naar jouw mening? De Marshall zou dan ook moeten voldoen aan mijn wensen, namelijk buizen, rond de €450-500 en luid genoeg om met headroom boven een drummer uit te komen. Ik denk eerlijk gezegd dat een goeie Marshall die aan mijn wensen voldoet (ook qua sound), gewoon boven mijn budget ligt.

De fameversterker is wel wat anders dan een valvestate. De valvestate is een transistor versterker met een buisje in de voorversterker. De fame is een volledige buizenversterker, gebaseerd op de marshall jcm2000/dsl maar met iets meer gain.

Fireburst
30 maart 2011, 21:28
Ah excuus, ik zie dat ik een beetje warrig overkom. Ik zie de Peavey VK niet zitten omdat de sound van die amp mij niet aanstaat, net als de Marshall. Dus niet dat ik vind dat ze hetzelfde klinken :) De Peavey Classic klinkt heel anders, die staat zeker nog op mijn lijstje.

Als je naar mijn lijstje kijkt, welke Marshall zou daar tussen passen naar jouw mening? De Marshall zou dan ook moeten voldoen aan mijn wensen, namelijk buizen, rond de €450-500 en luid genoeg om met headroom boven een drummer uit te komen. Ik denk eerlijk gezegd dat een goeie Marshall die aan mijn wensen voldoet (ook qua sound), gewoon boven mijn budget ligt.

Je zou eens kunnen kijken naar een JTM60 : mooie clean en (blues)rock-versie van "de Marshall sound". Voor metal-versie bv. zou je eerder naar een JCM800 moeten kijken.
Moet ik er nog aan toevoegen dat dé Marshall sound eigenlijk niet echt bestaat, want dat er vele versies bestaan met weinig, meer of véél gain.
Forumlid Tillens kan je veel meer over de JTM vertellen trouwens.

grayfink
2 april 2011, 21:00
Toch heeft zo´n Valveking wel een breed spectrum aan klanken hoor.
Lijkt me sterk dat je met jouw budget een veel beter ding kunt kopen.
En dat zeg ik niet omdat ik er eentje te koop heb.


Nou ja, eigenlijk wel.

Mitch
2 april 2011, 22:28
De gitaar die je hebt heb ik ook eens getest en ik vond 'm vrij donker. Als een gitaar wat meer laag heeft en je wil goed clean kunnen klinken dan moet je in ieder geval kijken naar een versterker die clean genoeg kan en helder genoeg is.
Besef echter wel dat je in een lastig budget zit. Hoger vermogende amps (die meestal cleaner blijven) zijn dan de budget broertjes en da's ook weer niet alles qua betrouwbaarheid.

vpilot
2 april 2011, 22:54
De gitaar die je hebt heb ik ook eens getest en ik vond 'm vrij donker. Als een gitaar wat meer laag heeft en je wil goed clean kunnen klinken dan moet je in ieder geval kijken naar een versterker die clean genoeg kan en helder genoeg is.
Besef echter wel dat je in een lastig budget zit. Hoger vermogende amps (die meestal cleaner blijven) zijn dan de budget broertjes en da's ook weer niet alles qua betrouwbaarheid.

Ja wat die budget broertjes betreft, heb ik ook zitten twijfelen (nog steeds, eigenlijk) aan de Bugera V55. Ze zijn al een poosje op de markt en bij het zoeken naar reviews kom ik meer positieve dan negatieve berichten tegen. En wat ik dan ook wel weer grappig vond, ook bij het graven naar reviews van de andere amps die op mijn lijstje staan, kwam ik positieve en net zo goed negatieve berichten tegen. Er is er niet eentje die erboven uitspringt.

Waar ik ook nog aan zat te denken, er is bijvoorbeeld een Laney VC30 combo met 2x10 speaker configuratie. Zou die configuratie naar jouw mening beter passen bij mijn gitaar dan een 1x 12 of 2x12?

Henri H
3 april 2011, 00:13
Hoewel de verkoper van deze JCM 800 (http://link.marktplaats.nl/433025678) ook uit de Koekstad komt, ken ik hem niet, althans ik denk het niet.

Zonder flightcase vraagt ie €450,-. De speakers zijn misschien niet de eerste keus, maar kan meevallen. De speakers zou je in de toekomst nog kunnen upgraden misschien.

Dan heb je ook nog deze (http://link.marktplaats.nl/435910210), heeft betere speakers imo, maar misschien zijn de buizen aan vervanging toe.

Al die andere amps raak je veel minder snel kwijt, mochten ze niet bevallen.
Marshall en Mesa, dat verkoopt!

Misery Signals
3 april 2011, 00:53
Again... Willen de mensen die met een 30 watt transistor bakkie gehakt maken van een akoestische drummer die kerel buitengooien, want die slaat op zijn troms een halfzacht eitje :)
Bandsituatie, niet uitversterkt: Minstens 40 Watt Buizen, 50 beter, 100 nog beter. Een 30 watt transistor bakkie klinkt ongeveer als achtergrondruis in een repetitieruimte.
450 tweedehands moet inderdaad lukken voor een Marshall JCM combo. Je geluid dat in de buurt van de andere gitarist komt en elkaar aanvult, is mooi meegenomen.

MS

Mitch
3 april 2011, 11:35
Bandsituatie, niet uitversterkt: Minstens 40 Watt Buizen, 50 beter, 100 nog beter. Een 30 watt transistor bakkie klinkt ongeveer als achtergrondruis in een repetitieruimte.

Iets zegt me dat je niet zo'n brede muzikale ervaring hebt. Om te beginnen hangt dat al af van de akoestiek en grootte van de ruimte. Daarnaast speelt muziekstijl ook een 'kleine' rol. Weet je überhaupt wel wat voor muziekstijl de topic starter heeft met zijn band? Hoe weet je dan dat -ie minimaal 40W buizen nodig heeft?
Ik zal niet betwisten dat een 30W transistor aan de krappe kant is voor een live situatie, maar minimaal 40W buizen? En al die stakkers die al decennia lang met Tweed Deluxes staan te spelen, hoe doen die dat dan?

muziekschuur
3 april 2011, 11:37
Ze spelen jazz.

Il_Falco
3 april 2011, 11:49
Again... Willen de mensen die met een 30 watt transistor bakkie gehakt maken van een akoestische drummer die kerel buitengooien, want die slaat op zijn troms een halfzacht eitje :)
Bandsituatie, niet uitversterkt: Minstens 40 Watt Buizen, 50 beter, 100 nog beter. Een 30 watt transistor bakkie klinkt ongeveer als achtergrondruis in een repetitieruimte.
450 tweedehands moet inderdaad lukken voor een Marshall JCM combo. Je geluid dat in de buurt van de andere gitarist komt en elkaar aanvult, is mooi meegenomen.

MS

Excuseer. Wij spelen rock, ik ben de enigste gitarist en ik kom zonder problemen weg met een 20w buizen eenkanaler... Hoe luid jullie repeteren wil ik dan echt niet weten...

vpilot
3 april 2011, 11:51
Iets zegt me dat je niet zo'n brede muzikale ervaring hebt. Om te beginnen hangt dat al af van de akoestiek en grootte van de ruimte. Daarnaast speelt muziekstijl ook een 'kleine' rol. Weet je überhaupt wel wat voor muziekstijl de topic starter heeft met zijn band? Hoe weet je dan dat -ie minimaal 40W buizen nodig heeft?
Ik zal niet betwisten dat een 30W transistor aan de krappe kant is voor een live situatie, maar minimaal 40W buizen? En al die stakkers die al decennia lang met Tweed Deluxes staan te spelen, hoe doen die dat dan?

Goed punt, we spelen een breed repertoire covers van bijvoorbeeld Anouk, Adele, Caro Emerald, Blof, de Dijk, Goede Doel, Amy Winehouse. Daarbij neem ik voornamelijk de slaggitaar partijen op me.

geert1976
3 april 2011, 12:32
Ik gebruik op dit moment in de oefenruimte een Roland Bolt 60 (trans. pre-amp en buizen eind), die doet het werk prima hoor.
Erg goede clean, crunch is minder, maar de diverse crunches haal ik toch uit mijn pedaaltjes:ok:

Voor in de oefenruimte en kleine optredens heb je zat aan een 30 watt buizencombo.
Voor kleine optredens heb ik zelf een Peavey Classic 30 staan en ook die voldoet prima.

Mr.Bluesbreaker
3 april 2011, 17:38
En al die stakkers die al decennia lang met Tweed Deluxes staan te spelen, hoe doen die dat dan?

Prachtig:D Kolere, snel mijn Deluxe clone op marktplaats dumpen - ik kom niet boven de drummer uit, ook al staat mijn master nooit boven de 4 en speelt mijn drummer ook wel met de achterkant van de stokken. Ik heb minstens 40 watt nodig.

vpilot
27 mei 2011, 22:02
Hoi Allemaal,

Weer even een update, helaas gaat het allemaal niet zo vlot...
Maar ik heb nu een bod gedaan op deze:

http://link.marktplaats.nl/452752644

Ik heb eens gekeken naar de foto van de achterkant, maar ik kan daar niet aan zien welke speaker daar in zit. De verkoper wist het ook niet, er lijkt een extra sticker overheen te zitten. Volgens mij zou dit de HH Invader wel eens kunnen wezen, maar dat kan ik niet zien. Weet iemand hier dit misschien?
Dit lijkt me verder wel een erg mooie set. Hopelijk kan ik 'm van 't weekend al proberen en meenemen.

Midwolda
27 mei 2011, 22:22
Heb hier thuis dezelfde cab staan, daar zit inderdaad een HH Invader in.
Geen slechte speaker, vind ik, zeker niet voor blues-rock, hij breekt mooi op.
Ziet er inderdaad anders uit als op de foto dus dat van die sticker kan wel kloppen.
Volgens mij heb je daar een hele mooie set voor een hele mooie prijs aan. ;)