PDA

View Full Version : zang microfoon door gitaarversterker



emiliano
23 maart 2011, 12:12
Ik ben aan het experimenteren om gitaar en vocals door een gitaarversterker te sturen. Mic via een adapter (xlr naar mono-jack) en gitaar via Y-adapter in de versterker. Werkt vrij goed; geeft wel een beetje een randje aan het stemgeluid, maar dat vind ik net leuk (zeker voor de blues die ik speel). Nu zou het volume van stem wat hoger mogen (gitaar klinkt veel harder dan de stem).
Kan een klein mengpaneeltje soelaas brengen? Kan die het volume van de mic (dmv gain-knop) wat opvoeren? Zijn er andere oplossingen?

Ik weet dat dit niet de meest orthodoxe manier is om te spelen, maar het is praktisch en klinkt ok genoeg voor mij.
Alvast dank voor de antwoorden.

Buzzel
23 maart 2011, 12:14
volgens mij heeft jou gitaar veel meer volume dan die microfoon. om dat flot te trekken moet je of je volume van de gitaar dicht doen of de microfoon door een voorversterker heen doen.

misschien werkt een basic clean boostertje wel

emiliano
23 maart 2011, 13:11
inderdaad, het volume van de gitaar is veel harder. Ik moet de versterker al heel hoog zetten om vocals er goed te laten uitkomen. Iets handiger zou het zijn als ik die microfoon op het niveau van de gitaar krijg.

cluseau
23 maart 2011, 13:16
Zangstem klink voor geen meter joh, althans niet door de meeste gitaarversterkers want deze kleuren het geluid in sterke mate. Is dat niet storend voor je zul je afhankelijk van het type mic en amp een buffertje moeten maken. Probeer eens achter de specs van je mic te komen.

Rick trodat
23 maart 2011, 13:34
Daarnaast kan je op het podium last krijgen van feedback. Zeker als er nog een monitor in staat te tetteren.

emiliano
23 maart 2011, 13:59
ik heb het Ruben Block, Steven De bruyn, Sarah Yu Zeebroeck en anderen al vaak zien doen voor kleinere projectjes.
Klinkt nog wel ca va. Ben geen purist hoor.
Hoe krijg ik dat volume omhoog van de micro? Ik heb nu een t-bone-kloon van de Shure SM 58.

emiliano
23 maart 2011, 22:44
niemand hier verder ervaring mee?

SEAL
24 maart 2011, 12:32
een huiskameroptreden (met drummer) door een 100watt vox gezongen. de versterker doet het nog. de mic was niet van mij, en heb ik dus niet teruggezien. het klonk wel goed, ik wil het misschien ook doen, met een apart basgitaarversterkertje, voor het volgende optreden.

iWishmaster
24 maart 2011, 12:55
niemand hier verder ervaring mee?

Ervaring heb ik niet, maar het is geen rocket science. Je moet het volume van je microfoon boosten. Dat kan op honderdduizend manieren. Mengpanelen, preamps, boosters (alsin gitaarpedalen), noem maar op. Makkelijkste en goedkoopste manier is denk ik een goedkope clean boost voor gitaar of bas kopen (of zelf maken natuurlijk). Misschien werkt een EQ pedaal nog iets beter omdat je wat frequenties apart kun boosten om het iets acceptabeler te laten klinken.

muziekschuur
24 maart 2011, 14:19
http://a2.images1.thomann.de/pics/prod/245678.jpg


Zoiets aan de effect return van de amp aansluiten.

emiliano
24 maart 2011, 14:31
dank voor de reacties!

andere ervaringen mogen zeker ook gedeeld worden.