PDA

View Full Version : Multi FX of losse pedaaltjes?



Strat_O_Master
23 maart 2011, 11:14
Hallo,

Ik zoek een goed multi effect pedaal. Budget is maximaal € 250,-. Of raden jullie losse pedaaltjes aan?

Tankman
23 maart 2011, 11:16
Wat wil je ermee kunnen doen, wat voor muziek speel je en wat heb je verder aan apparatuur en gitaren?

PT1989
23 maart 2011, 11:19
Boss ME-70

Strat_O_Master
23 maart 2011, 12:07
Ik wil wat gaan experimenteren met verschillende sounds. Tot nu toe heb ik alleen nog de effecten uit mijn versterker gebruikt (Chorus, Phaser, Flanger, Delay). Chorus vind ik niet echt mijn ding. Tot nu toe gebruik ik wel regelmatig Delay en Phaser. Deze wil ik ook zeker terug hebben maar dan met meer instelmogelijkheden dan op mijn versterker zitten...

Strat_O_Master
23 maart 2011, 12:12
Oja... Een looper lijkt me ook wel wat... Of vraag ik nu te veel? :dontgeti:

Riky
23 maart 2011, 12:47
Voor 250 euro heb je een Tonelab LE.
De effecten daaruit (behalve octaver) klinken zeer overtuigend. Lang gehad en eigenlijk niet weg moeten doen, maar had geld nodig. Ik wilde namelijk wel over op losse pedalen.

De tonelab le is betaalbaar, erg simpel in gebruik, goed gebouwd en klinkt gewoon goed. Ik was toe aan een eigen sound. Wist (dankzij de tonelab) welke effecten ik graag gebruik en nodig had en heb die dus los aangeschaft.

Overwegen waard dus.
Voor 250 euro zou ik gene losse pedalen kopen. Multi FX effecten doen niet onder voor goedkope pedaaltjes. Vaak klinken ze zelfs nog beter.

Of door sparen dus of gewoon een leuke Multi FX kopen en experimenteren.

Tankman
23 maart 2011, 13:22
Ik zou of voor een 2e hands TC Electronic Nova System gaan of je budget proberen uit te rekken en hem nieuw kopen. Je hebt echt top kwaliteit effecten met verschrikkelijk veel instel mogelijkheden. Je zou dan alleen nog een Wah er los bij moeten hebben, mocht je dat willen. Een Looper zit er niet in, maar dat is niet zo'n ramp vind ik zelf.

tidalwave_sideburns
23 maart 2011, 13:33
Het voordeel van die multifx is dat je er meestal vele presets kunt opslaan, itt analoge pedaaltjes waar je een stand hebt en een aan/uit schakelaar.

Ik heb een tijdje op zo'n Korg AX10G gespeeld, best leuk ding op zich, maar ik gebruik nooit phasers, chorus, flangers etc dus maar weg gedaan. Op zich leuk dat je allerlei parameters van effecten door dat expressiepedaal kon beinvloeden. Veel lol mee gehad.

M Kactus
23 maart 2011, 13:43
Ik quote maar even mezelf uit een ander topic, waarin ik mezelf ook quote: "Hier zijn echt al talloze topics over. Even zoeken op MFX, multieffect vs losse pedalen, en je komt al een hele hoop tegen.

Een samenvatting kan zijn: De budget multi-effecten kunnen wel eens barslecht klinken. Als je meer uitgeeft, zit je ook met betere effecten. Het voorbeeld wat ik altijd aanhaal, zijn de Damage Control-dingen. Top MFX-en met topgeluiden.
Aparte pedaaltjes zijn niet noodzakelijk beter van kwaliteit of geluid, maar het grote nadeel van een MFX is dat je meteen àlle effecten in dat apparaat koopt (en die vaak nog in een vaste volgorde staan). Stel dat je de Delay in de BOSS GT8 fantastisch vind, dan koop je meteen ook alle distortions en chorussen die erin zitten. Zo is een MFX heel vaak een compromis. En als je dan toch nog dat ene freaky pedaal erbij wilt, en later nog eentje, en dan nog eentje... Dan zit je aan een pedalenplank.

Kortom: Er is voor beiden wat te zeggen. Persoonlijk heb ik ook een combinatie van beiden. Ik heb de Rocktron Utopia als MFX (het beste compromis voor mij, met sommige heel goede geluiden en een paar mindere dingetjes) en ik heb een pedalenplankje. Zo kan ik in heel veel omstandigheden uit de voeten.

Afhankelijk van de smaak en de behoeftes:

Zoom G9.2 (of hoe noemtie ook al weer ?)
Digitech GNX4/GNX3/GNX3000
Boss GT8/GT10
Line 6 X3 Live/XT Live/M9/M13
Korg Pandora PX5
Rocktron Utopia G100/G200
Damage Control - Glass Nexus/Time Machine...
Vox Tonelab
TC Electronics Nova System

Dit zijn de meeste van de multi-effecten wel zo'n beetje. Ze hebben allemaal een eigen klank, net als versterkers. Je zult ze toch moeten gaan uittesten. Ik heb er een hele hoop getest en ben uitgekomen bij de Rocktron Utopia. Dat had ik toen niet verwacht. Ik ging eigenlijk voor de Digitech GNX3000, maar toen ik er stond, klonk hij verbazingwekkend anders dan ik had verwacht.

rasselbock
23 maart 2011, 14:14
Memory Man met hazarai kun je ook veel geluiden uitkrijgen. Vooral reverb en delay, maar ook wat modulatie. verder zit er een loop functie op, vrij compleet en goed geluid...

Hardwire heeft er ook één geloof ik. die is kleiner en goedkoper als het goed is. Weet niet of ie goed klinkt

Dirk_Hendrik
23 maart 2011, 14:54
Hardwire heeft er ook één geloof ik. die is kleiner en goedkoper als het goed is. Weet niet of ie goed klinkt
IMHO een stuk beter dan een MM met Hazarai.

Strat_O_Master
28 maart 2011, 15:35
Thanx voor alle tips tot zover!

Bij een winkel waar ik wel vaker koop kwam ik de korg ax3000g (http://www.dwmusicstore.com/korg-ax3000g-modeling-signal-processor-p-3222.html) tegen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?