PDA

View Full Version : Marshall stack eruit, nu op zoek naar een kleine buizencombo. Maar welke.......



Baker
22 maart 2011, 23:10
Yes, ik heb mijn Marshall JVM verkocht. Nu kan ik gaan kijken naar een nieuwe amp. De classic rock coverband waar ik altijd inzat is gestopt, dus mijn marshall stack stond te verstoffen. Ik zit nog wel in een dialect pop bandje. Daar heb ik dus ook een amp voor nodig. Ook wil ik de amp gebruiken om lekker thuis te gaan opnemen, maar dat is wel van ondergeschikt belang. Op dit moment gebruik ik thuis en in de band een POD 2.0, maar dat is even voor nood. Ik wil wel weer naar een "echt" lekker gitaargeluidje toe.

Mijn speelstijl en interesse is wel wat veranderd in de loop der jaren. Vroeger wilde ik nog wel eens een potje metallen, maar nu neig nu veel meer naar "clean met een randje" Of lekkere bluesloopjes.

Ook ben ik het gezeul met een 4x12 stack zat. De grootte is nog niet eens zo het probleem, maar meer het feit dat ik bijna nooit op podiums speel waar je een 50 watter of 100 watter eens echt lekker open kunt draaien heeft mij doen besluiten om over te stappen op een lekker klein buizen combo'tje.

Maar welke :dontgeti:

Even wat ik belangrijk vind:

-Buizen
-Combo, maximaal 40 watt.
-Echt lekker open geluid
-Mooi clean / clean met een randje
-Ook nog wel een redelijke scheur
-2 kanalen is zat
-Vette solo moet ook mogelijk zijn. Ik heb nog een delay pedaaltje een een
maxon 808
-Budget max. rond de 750 euro
-Tweedehands is ook een optie


Ik ben in ieder geval van plan om de volgende amps te gaan testen:

-Peavey Classic 30 Tweed (http://www.thomann.de/nl/peavey_classic_30.htm)
Dit lijkt voor mij de ideale bak.
Niet te groot, niet te duur, lekkere scheur

-Koch Jupiter (http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/koch-jupiter-45-c/100005514/105612)
Deze amps ken ik helemaal niet, maar de specs lijken goed

-Fender Hot Rod deluxe (http://www.thomann.de/nl/fender_hot_rod_deluxe_iii.htm)
Er zijn best veel fender amps die best interessant zijn. Alleen, er moet nog wel een beetje een lekkere scheur in zitten


Iemand nog andere, betere ideeën?

Martinklomp
22 maart 2011, 23:47
Was je op zich wel tevreden met marshall?

Probeer eens de Marshall Haze , 2 kanaals buizen, wat effecten onboard en mooi randje oversturing tot jcm 800 brul in het klein eruit te halen.

crapton
23 maart 2011, 06:37
H&K Statesman 20w of 40w.
Koch Studiotone
Bugera V20, V55

Baker
23 maart 2011, 07:51
Was je op zich wel tevreden met marshall?

Probeer eens de Marshall Haze , 2 kanaals buizen, wat effecten onboard en mooi randje oversturing tot jcm 800 brul in het klein eruit te halen.

Waar ie voor diende was ik erg tevreden over: classic rock en een lekkere marshall brul. Wat ik miste was een lekker open geluid, en clean met een randje maar toch vet.

Heeft de Haze dat wel?

Bolder
23 maart 2011, 08:32
Die Jupiter ziet er goed uit.
Fender Deluxe raadt ik zeker aan voor het clean, maar oversturings kanaal is werkelijk BAGGER slecht.

Die Peavy classic 30 is ook mooi. Misschien dat je tweedehands nog een Classic 50 kan scoren. Mooie clean, mooie drive, echt heel veelzijdig!

Baker
23 maart 2011, 09:07
Oh ja, is het tweede kanaal echt zo slecht van een deluxe? Wat mankeert eraan dan? Zijn er mensen die dat kunnen be-amen? Want dan begin ik er niet aan. Ik heb geen zin in een amp die maar half goed is.

Ik ga het uiteindelijk natuurlijk wel zelf testen.

Die jupiter heb ik wat meer info over opgezocht. Volgens mij is de amp niet volledig buizen, maar een soort hybride, met 4 pre-amp buizen. De filmpjes op youtube werd ik ook niet echt heel erg enthousiast van.

Is die peavey dan echt de enige optie? :dontgeti:

Rinze
23 maart 2011, 09:31
De Jupiter is idd een hybride, voortrap zitten buisjes in (ik meen twee) en de eindtrap werkt met mosfets. Digitale reverb, tja. Kan best goed klinken, wel apart van Koch dat ze dit proberen, ze zullen er toch wel iets in zien ;)

Peavey Classic 30 is leuk, Classic 50 gaat voor jou waarschijnlijk weer te hard en is ook zwaar.

E-J
23 maart 2011, 09:55
Oh ja, is het tweede kanaal echt zo slecht van een deluxe? Wat mankeert eraan dan? Zijn er mensen die dat kunnen be-amen? Want dan begin ik er niet aan. Ik heb geen zin in een amp die maar half goed is.

Nu is er een nieuwe lijn Fender Hotrods, de Hotrod III, je zou die eens kunnen checken. De filmpjes die ik op youtube zag beloven i.t.t. de oudere serie veel goeds, ik vind het overdrivekanaal hier erg lekker klinken. Er zit ook een andere speaker in de versterker.

Een jaar of wat geleden heb ik met een vriend die ongeveer dezelfde eisen had een hoop versterkers getest. Uiteindelijk ging het tussen een Fender Blues Jr (oud model), een Peavey Classic 30 en een Peavey Delta Blues (het werd de laatste).

Kan je samen met de Peavey's en de Fenders ook de Hughes & Kettner Statesman aanraden. Koch ben ik niet zo wild van (maar test hem, je weet maar nooit).

Baker
23 maart 2011, 10:23
Bedankt voor de tips allemaal.

Weet je nog om welke reden het de de delta werd?
En of het de 2x10 of de 1x15 was?

Fiendish
23 maart 2011, 11:38
H&K Statesman 20w of 40w.


Daar sluit ik me bij aan, heb 3 jaar lang plezier gehad van m'n Statesman dual 20.
Heb hem uiteindelijk alleen weggedaan omdat ik het spelen van blues en rock zat was, anders had 'ie hier nu nog gestaan.

Baker
23 maart 2011, 12:48
Hoe klinkt zo'n stateman clean en/of met een gitaar met single coils?
daarnaast, heeft ie een beetje een open karakter? Krijg je er een lekker "belletjes" geluid uit?

Baker
23 maart 2011, 14:06
Ok, de volgende buziencombo's ga ik testen.

-H&K statesman
-Peavey Classic 30
-Laney Lionheart

Fender:
-Hot rod deluxe III
-Blues deluxe reissue (kan iemand mij hier iets over vertellen?)
-Vintage deluxe vintage modified (kan iemand mij hier iets over vertellen?)

De oude hot rod deluxe valt af omdat het overstuurde kanaal bagger is
De Marshall Haze valt af omdat ik een open en clean geluid wil
De koch jupiter valt af. Onbekend maakt onbemind en op youtube vond ik hem echt niet mooi klinken.

De afvallers onder voorbehoud. Als ik er 1 tegenkom ga ik hem heus wel testen, maar ik ga ze niet opzoeken.

guitarguru
23 maart 2011, 14:38
Ik denk dat je wel eens gelukkig zou kunnen worden van een Vox AC-30CC lijn. Geweldig clean met belletjes, fraaie overdrive en vanwege de Mastervolume ook behoorlijk wat scheur uit te halen. In 2x12, 1x12 of top verkrijgbaar. 2e Hands wel binnen jouw budget. Weet niet hoe duur die nieuwe C-lijn is....

Baker
23 maart 2011, 15:06
Het zou dan sowieso de1x12 versie worden. Anders wordt het weer te lomp allemaal. Sowieso heb ik het idee dat zo'n vox ook echt wel weer hard moet om een beetje lekker te klinken.
Ik weet het niet, het trekt me niet zo, zo'n vox.
Maar laat ik nou toevallig iemand kennen die er 1 heeft. Die ga ik maar eens testen denk ik.

guitarguru
23 maart 2011, 15:11
Het zou dan sowieso de1x12 versie worden. Anders wordt het weer te lomp allemaal. Sowieso heb ik het idee dat zo'n vox ook echt wel weer hard moet om een beetje lekker te klinken.
Ik weet het niet, het trekt me niet zo, zo'n vox.
Maar laat ik nou toevallig iemand kennen die er 1 heeft. Die ga ik maar eens testen denk ik.

Moderne Vox-en hebben een uitstekende Mastervolume. Lekker uittesten en weg met die vooroordelen en -gevoelens ;)

E-J
23 maart 2011, 15:50
De oude Hotrods zijn op zich prima versterkers hoor (ook het overdrivekanaal) alleen vind ik dat ze op hoog volumes wat scherp kunnen klinken wat er vrij moeilijk uit te draaien valt.

Als ik je zo hoor, pin je niet vast op namen of meningen, ga naar een grote winkel en test elke versterker in je budget. Het duurt even, maar dan creëer je al snel een beeld wat je zoekt en heb je zo je versterker te pakken.

Kim Wilson
23 maart 2011, 15:58
Ik denk dat je niet heel blij gaat worden van een Hotrod Dlx. Ik vond het op zich wel een lekkere amp, maar het drive-kanaal is niet bijzonder en op hogere volumes worden ze dun en schreeuwerig.

Je budget laat het niet toe, maar je zou eigenlijk eens een Vibrolux moeten checken. Extra overdrive ervoor en je hebt een dijk van een geluid.

Baker
23 maart 2011, 16:05
@kim wilson
@E-J

Geldt dat ook voor de hotrod deluxe III? Dat dunne en schreeuwerige?

Daarnaast, zo'n vibrolux is meteen weer met twee speakers. Ik wil als het even kan naar een 1x12. Daar wordt de combo meteen een stuk compacter, lichter en goedkoper van.

Gitaar4LifeDude
23 maart 2011, 18:06
Ik heb toevallig laatst een Fender super sonic 22 combo gekocht.
Heb ook z'n grote broer getest maar deze kleine combo was naar mijn mening het beste wat er te krijgen was in de winkel.
Prachtig helder clean en er zit ook nog flink wat scheur op kanaal twee.
Reageert goed op je volume knop ook nog.
Het vervelende is dat het een redelijk nieuw apparaat is en nieuw de prijs 1049 euro is wat even buiten je budget ligt.
Deze versterker is trouwens gebaseerd op de vibrolux maar dan 1x12 :)
gr

Fireburst
23 maart 2011, 18:20
Ik denk dat jij wel eens heel gelukkig zou kunnen worden met een Rivera Chubster40 : op papier voldoet die akelig perfect aan je eisen.
Zeker meenemen in de testronde !

Kim Wilson
23 maart 2011, 22:16
@kim wilson
@E-J

Geldt dat ook voor de hotrod deluxe III? Dat dunne en schreeuwerige?

Daarnaast, zo'n vibrolux is meteen weer met twee speakers. Ik wil als het even kan naar een 1x12. Daar wordt de combo meteen een stuk compacter, lichter en goedkoper van.

Mijn Vibrolux is niet zwaarder, nauwelijks breder en zelfs lager dan een Hotrod. Het is een 2x10, dat maakt hem lekker handzaam. En eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n dikke sound uit zo'n klein ding horen komen. Ook niet uit een 1x12.

En alleen bij nieuwe amps ga je het aantal speakers merken in de prijs. Bij vintage bakken maakt dat niet uit. Of wil je per se een nieuwe?

De Hotrod III ken ik niet trouwens.

Baker
24 maart 2011, 16:37
Ik denk dat jij wel eens heel gelukkig zou kunnen worden met een Rivera Chubster40 : op papier voldoet die akelig perfect aan je eisen.
Zeker meenemen in de testronde !


mja,

die kost nieuw 1600 euro...
http://www.eig.nl/index.html?id=14556

Deze gaat waarschijnlijk dus niet in het budget vallen.
Nu ik er zo over nadenk, ik denk dat ik ook eerder voor de categorie 20 a 30 watt zal gaan dan 40 watt.

muziekschuur
24 maart 2011, 16:44
http://www.thomann.de/nl/fender_vibrolux_reverb_custom_gitarrencombo.htm 1299 euro

Baker
24 maart 2011, 16:51
Gezien het budget (max 750 tweedehands) en de wens naar klein en compact blijft het lijstje als volgt:

-H&K statesman
-Peavey Classic 30
-Laney Lionheart

Fender:
-Hot rod deluxe III
-Blues deluxe reissue (kan iemand mij hier iets over vertellen?)
-Vintage deluxe vintage modified (kan iemand mij hier iets over vertellen?)

Robdop
24 maart 2011, 17:48
ik kan niet veel zeggen over alle versterkers die je opnoemt.
Maar ik heb uitvoerig versterkers getest, o.a. peavey classic 30 en een fender hotrod (deville in dit geval). maar ik was gauw weer uit de peavey geplugged, het klinkt een soort als de Fender maar dan gewoon minder goed...
minder mooi clean en minder mooie overdrive.

Fireburst
24 maart 2011, 20:36
mja,

die kost nieuw 1600 euro...
http://www.eig.nl/index.html?id=14556

Deze gaat waarschijnlijk dus niet in het budget vallen.
Nu ik er zo over nadenk, ik denk dat ik ook eerder voor de categorie 20 a 30 watt zal gaan dan 40 watt.

2ehands moet hij wel in je budget vallen hoor :
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/433903152-rivera-chubster-40watt.html?return=eJw1jlsKwjAQRfdSsH9t%2BhIlpYjuZ GyjDXk0ZKYqint3AvVrzuFehguylh8tqx5l09YyQwVxnPuZKEg hzBKULx1EQ8ECEJbeCre%2BtTKF8oX2SHF1ypPy4qEikoqGT3E FTPldE0AU46HblzM5e3rZoc4nHGjZted6117CylAxWLbzoTkmb BJ2e8ZJM6Za%2BNeI4a1ZL3ibcEtpS12qeR4U9chqnqxR8zBgW zA9a%2FIQ1qHK%2Bu8PZxFO4A%3D%3D&df=1&fta=eNotjkFuwzAMBP%2FCQ86Sk9TREv5CvmCooZsKlWPBlB2j Qf5eyeiNGC5n6dHipbiAljn2q49KrHAWtMXOHkS7PMFyWmA4Wr TNhWOD9nRmCeCUKs74DYn1S7SQXMiY8FjGYQ43%2FnliDuswe5 40oDmktHSmVpxAyd8H4lD0iiMoyN5tW5B1cpOPo9msc%2B4sn3 ZflEyekhft4%2FC45%2B96a%2Bq3oNFvfdUVg%2By%2BBuSfxN f%2FcSX2MHi93398gUpj&fta_ind=1&fs=1

Kim Wilson
24 maart 2011, 22:33
http://www.thomann.de/nl/fender_vibrolux_reverb_custom_gitarrencombo.htm 1299 euro
Een silverface uit de jaren 70 doet ongeveer 1200 voor een goeie. Ik weet niet, maar mijn gevoel zegt dat zo'n oud beestje nog beter klinkt dan een nieuwe. Maar dat heb ik nooit getest, dus het is slechts een gevoel.

Baker
25 maart 2011, 21:19
Ok net de Hot rod deluxe getest.

Wel een gave bak hoor, Het clean is natuurlijk geweldig. Het drive kanaal viel me niet tegen. Vooral het clean met een randje werk is echt te gek. Of met wat meer drive akkoorden rammen en belletjes everywhere.

Maar toch, ik ben bang dat dit hem niet gaat worden. Hoofdreden: Te hard!
Ik denk dat ik toch naar de 30 watt of minder wil. De hot rod deluxe komt toch pas echt tot leven als je hem weer behoorlijk opendraait. Dat viel me een beetje tegen.

Punt is dan wel dat er veel amps af gaan vallen... lastig lastig... :dontgeti:

Midwolda
25 maart 2011, 21:31
mja,

die kost nieuw 1600 euro...
http://www.eig.nl/index.html?id=14556

Deze gaat waarschijnlijk dus niet in het budget vallen.
Nu ik er zo over nadenk, ik denk dat ik ook eerder voor de categorie 20 a 30 watt zal gaan dan 40 watt.

Er bestaat ook een Rivera Clubster 25... :soinnocent:

muziekschuur
25 maart 2011, 21:35
Ik zou als een speer die Chubster 40w arresteren...

Baker
26 maart 2011, 21:10
Die chubster is boven mijn budget. Ik heb mijn budget namelijk wat naar beneden bijgesteld. Ik wil perse een tweedehandse, en dan max. 500 besteden, liefst iets minder.

Even een vraagje, zo'n H&K Statesman quad heeft 4 buizen. Kun je ook eenvoudig "buizen trekken" met zo'n amp en klinkt het dan nog?

hole
30 maart 2011, 09:55
Je hebt ook een Dual van 20W, van die statesman he? En nieuw valt die nog in je budget ook (de 1x12). Link (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Hughes-Kettner-Statesman-Dual-EL84-BK-Combo-Black/art-GIT0015546-000)

muziekschuur
30 maart 2011, 10:08
http://www.thomann.de/nl/hugheskettner_edition_tube_25th_anniversary.htm

385 euro

Slim kleine combo

Fame GTA15 (Yerasov gebouwde combo's (point to point) 277 euro
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-GTA-15-R-15-Watt-all-Tube-Combo/art-GIT0007942-000

Fame GTA40 (Yerasov gebouwde combo's (point to point) 333 euro (40 watt)
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-GTA-40-R-40-Watt-all-Tube-Combo/art-GIT0007943-000

Henri H
31 maart 2011, 23:42
JCM 800 combo, en dan éénkanaals 50W.
Er staat er één op MP, is echter 2x12.

Eventueel kun je er een 2e MV in (laten) zetten, heb ik ook gedaan bij mijn 2204, werkt prima.
Ook op lage volumes blijft ie goed klinken.

Met een Strat met SC's draai je hem simpel echt clean, en met een "flick of the switch" heb je je randje of overdrive.
TS ervoor en headbangen maar. :blast:

JCM 800! Ik zweer het je! :supercool:

Baker
3 april 2011, 21:13
Nou de kogel is door de kerk. Het is een statesman geworden. Van marktplaats.

Hij voldoet exact aan de verwachtingen! (zie mijn eerste post)

Het clean is mooi vol, maar toch helder. Dit kanaal is ook echt extreem dynamisch kwam ik achter. Lekker hoor... De twang functie is leuk voor wat extra bite. Het drive kanaal icm de Godin is echt prachtig. Vooral het drive kanaal met extreem weinig gain is echt top dan!
Met de LP verandert de amp ineens in een dikke rockbak. De reverb is ook mooi. Niet te overdreven maar lekker functioneel.

Wat me trouwens ook echt opviel is dat de amp echt enorm regageert op EQ settings. Dat ben ik niet zo gewend. Niet met Marshall, maar zelfs de koch die ik ooit gehad heb reageerde niet zo extreem. Wel gedeeld over twee kanalen, dat is dan weer jammer, maar ja, ik wilde simpel, en nu heb ik simpel.

Ik ben er erg blij mee!!

http://dl.dropbox.com/u/4766418/IMG_9471.jpg

http://dl.dropbox.com/u/4766418/IMG_9472.jpg

Fireburst
3 april 2011, 21:19
Veel plezier met de H&K ! Welke versie is het trouwens geworden ?

Henri H
3 april 2011, 23:07
Gefeliciteerd!

Het lijkt me een interessante versterker, ook al heeft ie misschien niet veel "mojo".
Zat ie qua prijs rond je uiteindelijke budget?

Misery Signals
3 april 2011, 23:26
Ik vind hem prachtig. Sober, mooie tinten bruin,...

MS

muziekschuur
4 april 2011, 07:36
Mooie keuze. En een heel toffe foto. Zou ik inlijsten.

signsofzodiac
4 april 2011, 08:23
H&K heeft een ondergewaardeerd pareltje gebouwd met de Statesman-serie. Niet zaligmakend, dat kan ook niet voor het geld maar to the point, serieus, overtuigend, goedkoop en een dijk van een sound.

Gefeliciteerd met de aankoop, enjoy :)

Kim Wilson
4 april 2011, 08:28
Ziet er goed uit, Martin! Ben benieuwd hoe ie klinkt!

hole
4 april 2011, 08:54
Gefeli! Is het de Dual of Quad?

Midwolda
4 april 2011, 09:19
Very nice, mooie set zo... choe chedaan jochie! :rockon:

Erg leuk om die zwarte Studio (welk jaar?) te zien met een Bigsby er op.
Toch een lekker apart geval, met z'n dot markers en z'n beanie tuners.
Heb hier dezelfde gitaar staan, en er ook wel eens aan gedacht om er een Bigsby op te zetten.
Welk type is dit? Hoe bevalt jou dat nou? Geen behoefte aan een Graphtech topkammetje?

Er ligt hier nog een setje Seymour Duncan Phat Cat P90's, die gaan er eerst op.
Vind de standaard pu's vaak nogal donker klinken, hou ik niet zo van.
Voor de rest een heerlijke Les Paul, ja toch, niet dan? ;)

Baker
4 april 2011, 22:23
bedankt voor de reacties allemaal.

Het is de 40w quad versie. Heb hem net weer even flink aan de tand gevoeld. Het ding blijft me verbazen. De eerste 2 minuten dacht ik, wat een K*& geluid. Bleek dat de EQ verschoven was omdat een tijdje de amp als kruk gebruikt had. Echt heerlijk, een EQ die wat doet. Je kunt echt verschillende sounds maken zo.

Hij is wel wat aan de harde kant voor thuis. Maar het gaat net. vooral met de Godin (lage output) kan ik er prima op spelen thuis.

Mijn Boss DD2 en maxon 808 er ook maar eens op losgelaten. Dat werkt perfect! Met de Godin is de maxon een lekker drive pedaaltje, en met de LP creëert ie een prachtig solo geluid.

Ik ben nog steeds blij. Jammer dat pas volgende week de eerst band repetitie is.

Die LP studio (1999) is wel geinig he zo met die bigsby. Ik weet niet wat het voor type bigsby is, maar hij was wel echt voor LP weet ik nog. Heb hem er op laten zetten door een vakman. De gaten zijn opgevuld met zwart schuimrubber, dus daar zie je (bijna) niets van.

De topkam is al een speciale. Hand gevijld uit been door dezelfde vakman die de bigsby er op heeft gezet. Dat was nodig omdat de oude topkam kapot was omdat ik de gitaar een keer uit mijn handen heb laten kletteren.

Ik gebruik hem niet zo veel die bigsby, maar als het moet dan kan het en het staat gewoon cool. Vind ik :cooler:

Bolder
4 april 2011, 22:39
Gefeliciteerd!

Ik vind dat deze amp juist wel mojo heeft. Ziet er prachtig uit. Ergens kriebelt het..

vpilot
4 april 2011, 22:59
Tof dat je je amp gevonden hebt! Gefeliciteerd. :)

hole
4 april 2011, 23:22
GASSSSS :hide: