PDA

View Full Version : Hele lage tuning....



Jorrieporrie87
22 maart 2011, 22:31
Hoogstwaarschijnlijk zit ik straks in een nieuwe band.
Maar wat blijkt nu: Het is de bedoeling dat er een 7 snarige gitaar aan
te pas komt. Aangezien ik op dit moment niet het geld heb om een
mooie 7 snaar te kopen, vroeg ik mij af of het mogelijk is
om mijn 6 snarige omlaag te stemmen..
Het is de bedoeling dat ie naar de A gaat.. Kan dit met een setje dikkere (veel dikkere) snaren, zonder dat mijn hals meteen zo krom als een hoepel is?

marter544
22 maart 2011, 22:42
Ik heb dat ook op één van mijn gitaren gedaan, ik heb gewoon een setje van een 7-snaar genomen en de hoge E weg gelaten. Ik heb wel de topkam ingevijld voor de dikkere snaren en wat afgesteld, gaat verder prima. Deze gitaar staat in B gestemd.

Rock Bottom
22 maart 2011, 22:45
Ik heb dat ook op één van mijn gitaren gedaan, ik heb gewoon een setje van een 7-snaar genomen en de hoge E weg gelaten. Ik heb wel de topkam ingevijld voor de dikkere snaren en wat afgesteld, gaat verder prima. Deze gitaar staat in B gestemd.

Wat hier gezegd word!

Tankman
22 maart 2011, 22:46
Kan prima. Vaak genoeg gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik voor A-tuning een standaard 7-string 10-56 setje erg dun vind. Ik heb liever een 60 voor mijn lage A. Zo heb ik hem nu ook op mijn 7-string. Ik heb nu een Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom setje erop, met een extra 60 voor de A. Misschien kun je die maten dan proberen, minus de .010 uit het setje.

Gothra
22 maart 2011, 22:55
Hm wat voor gitaar heb je? In A spelen op een 24,75 inch mensuur gaat wel lastig worden ook al heb je hele dikke snaren.. tenzij jij het fijn vindt spelen natuurlijk.

aaronstonebeat
22 maart 2011, 23:05
Even theoretisch: als elke snaar de helft dikker zou zijn dan wat je nu standaard gebruikt, zou je met dezelfde snaarspanning drie en een halve toon lager klinken; van E naar A.

Bij dunnere snaren (en de helft dikker wordt behoorlijk dik voor een gitaar) moet de spanning navenant lager zijn om aan die A te komen.
Angst voor een kromme hals is dus volkomen ongegrond; eerder zul je de halspen wat losser moeten draaien omdat de hals rechter gaat staan bij lagere snaarspanning.

Formule en berekening lever ik desgewenst met genoegen.

Johannes
22 maart 2011, 23:29
Hm wat voor gitaar heb je? In A spelen op een 24,75 inch mensuur gaat wel lastig worden ook al heb je hele dikke snaren.. tenzij jij het fijn vindt spelen natuurlijk.

Helemaal mee eens. Een 25,5" mensuur is wel wenselijk, anders wordt het een flubber boel (vind ik). Je gitaar zal zeker een afstelbeurt nodig hebben als je voor een set dikke (7string minus hoge E) snaren gaat.

HaroldA
23 maart 2011, 00:32
Ik heb mijn oude RG560 (6 snaar) in B-dropped-A staan met een set GHS 011-070. Nice!

Ijselrobo 07
23 maart 2011, 08:07
Mijn EKO S-300 heb ik ooit naar Drop B gestemd met een 10-46 setje erop... ging prima ;)
eerder had ik daar altijd 009 op liggen, en de gitaar heeft nooit problemen met de neck gehad nadat er 010 op kwam :)

Tankman
23 maart 2011, 09:52
Mijn EKO S-300 heb ik ooit naar Drop B gestemd met een 10-46 setje erop... ging prima ;)
eerder had ik daar altijd 009 op liggen, en de gitaar heeft nooit problemen met de neck gehad nadat er 010 op kwam :)

Heb je dan niet verschrikkelijke flubber snaren?

HaroldA
23 maart 2011, 10:10
Heb je dan niet verschrikkelijke flubber snaren?

Dat moet wel. Daar gaat hij geen 64-sten op spelen!

iWishmaster
23 maart 2011, 10:16
Heb wel eens op 6-string met een 7-string setje (lage B) gespeeld. Vond het geluid erg bagger: gebrek aan laag, maar toch rommelig / modderig. Niet fijn om te horen: ik heb het vermoeden dat het aan de pickups lag die niet echt voor die lage frequenties gemaakt zijn ...

marter544
23 maart 2011, 11:43
Idd wel dikke snaren er op! Ik heb GHS 011-??? gebruikt, de standaard 7-snaar setjes met een 56 voor de lage b spelen als rubberbandjes.. De elementen, tja, iets met veel mid is wel handig als je zo laag op speelt, pickups met tonnen laag heb je dan imo vrij weinig aan, en je amp er een beetje op afstellen helpt ook wel.

Menneskedyr
23 maart 2011, 17:02
Het is te doen hoor, ik sta met een .60 in B gestemd (25,5 inch), en dat klinkt prima.
Ik heb 1 gitaar in F# staan, met een .85, maar dat klinkt niet echt super, vooral omdat het een te korte mensuur is denk ik (25,5).

Liquid_Metal
23 maart 2011, 17:11
Kan prima. Vaak genoeg gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik voor A-tuning een standaard 7-string 10-56 setje erg dun vind. Ik heb liever een 60 voor mijn lage A. Zo heb ik hem nu ook op mijn 7-string. Ik heb nu een Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom setje erop, met een extra 60 voor de A. Misschien kun je die maten dan proberen, minus de .010 uit het setje.

Ik gebruik standaard de Regular Slinkies van Ernie Ball, maar ik gebruik nooit drop tunings. Als je echter alles een hele toon omlaag stemt is deze set waarschijnlijk wel te laag.
Voor spelen in D gebruik ik Beefy Slinkies maar je zou bijvoorbeeld de Power Slinkies in sevenstring variant kunnen gebruiken.

Indiedennie
23 maart 2011, 17:25
Baritone snaren zijn je vriend:ok:

interessander
24 maart 2011, 09:14
Heb wel eens op 6-string met een 7-string setje (lage B) gespeeld. Vond het geluid erg bagger: gebrek aan laag, maar toch rommelig / modderig. Niet fijn om te horen: ik heb het vermoeden dat het aan de pickups lag die niet echt voor die lage frequenties gemaakt zijn ...

Welke elementen waren dat dan? Ik heb zelf nooit problemen gehad met verschillende lage stemmingen en 6 snarige gitaren, maar in de meeste gevallen had ik al wel andere elementen in die gitaren.

marc_o
24 maart 2011, 09:49
Er zijn merken, zoals bijvoorbeeld Curt Mangan, die een speciale Drop tuning set verkopen.
Je hebt dan een "normale 010 set met een 060 E-snaar, kan dus makkelijk.

iWishmaster
24 maart 2011, 09:54
Welke elementen waren dat dan? Ik heb zelf nooit problemen gehad met verschillende lage stemmingen en 6 snarige gitaren, maar in de meeste gevallen had ik al wel andere elementen in die gitaren.

Geen idee, het was ook niet mijn gitaar, maar in ieder geval een ibanez superstrat met dimarzio's. Voelde absoluut niet goedkoop aan overigens: geen budget modelletje, best een degelijke gitaar met een hele goede tremelo (een Edge, geen idee welke). Heb ermee door een Line 6 Spider II gespeeld. Je kunt veel zeggen van die versterker, maar mits goed afgesteld is het geluid wel strak en heeft het ook definitie (maar is totaal onhoorbaar in een band, dat dan weer wel).

munkie
24 maart 2011, 10:20
Ik heb een oude Ibbie S540 in drop C met 011 medium top heavy bottom snaren en EMG's. Klinkt strak vind ik. Alleen is het wat lastig snel soleren op die dikke snaren.

JTB
25 maart 2011, 09:26
ik vind .60 veel te los voor A op een standaard mensuur. Ik heb nu een .65 erop liggen en dat gaat net. .70 zou beter zijn.

HaroldA
25 maart 2011, 09:43
ik vind .60 veel te los voor A op een standaard mensuur. Ik heb nu een .65 erop liggen en dat gaat net. .70 zou beter zijn.


Ik heb mijn oude RG560 (6 snaar) in B-dropped-A staan met een set GHS 011-070. Nice!

My point exactly! :ok: