PDA

View Full Version : Hoe precies moet een stemapparaat zijn om goed te intoneren?



lollol
22 maart 2011, 20:51
Hoe precies moet een stemapparaat zijn om goed te intoneren?
1%, 0,5% of 0,1%?

brand maar los:ok:

Gearjunkie
23 maart 2011, 21:07
Hoe precies moet een stemapparaat zijn om goed te intoneren?
1%, 0,5% of 0,1%?

brand maar los:ok:

Wat je nu noemt is niet echt precies natuurlijk. Je bedoelt 99 of 99,5% neem ik aan.
Je weet dat een gitaar nooit helemaal exact is, ook al intoneer je hem op de 12e fret 100% ??
Ik zou zeggen neem het beste stemapparaat dat je jezelf kan veroorloven.

Terminus
23 maart 2011, 21:15
Een stemapparaat dat voor normale doeleinden is bedoeld werkt naar mijn ervaring prima, ik zie niet in waarom het ineens preciezer moet als het om intonatie gaat. Als het verschil te klein is om te horen dan hoef je je gitaar er toch ook niet op af te stellen? Daarnaast hangt intonatie ook af van hoe hard je drukt, dus er is altijd fluctuatie.

lollol
23 maart 2011, 23:10
Wat je nu noemt is niet echt precies natuurlijk. Je bedoelt 99 of 99,5% neem ik aan.
Je weet dat een gitaar nooit helemaal exact is, ook al intoneer je hem op de 12e fret 100% ??
Ik zou zeggen neem het beste stemapparaat dat je jezelf kan veroorloven.

Ja klopt, ik was in de war omdat bij tuners vaak de afwijking staat (Wat dus wel 1%, 0,5% of 0,1% is)

Jeroen_K
24 maart 2011, 13:24
Net zo precies als waar je genoegen mee neemt als je normaal je snaren stemt.

Enra
24 maart 2011, 13:46
Ik heb altijd ruzie met stemapparaten. Ik stem daarom altijd met een stemvork 440 herz. Vervolgens gebruik ik een paar verschillende stemmethoden door elkaar ter controle tot de gitaar dat doet wat ik verlang.

Met slechts een stemapparaat is mijn gitaar (zijn mijn gitaren) altijd vals.

Kortom, bij mij is het met een stemapparaat nooit goed.

mesaman
24 maart 2011, 23:31
gewoon kassie moet toch werken?

ik ben zelf niet in stemming te krijgen,dus om mn gitaar maak ik me al helemaal niet druk.

HaroldA
25 maart 2011, 18:52
Kortom, bij mij is het met een stemapparaat nooit goed.

Met mijn (ex-)TU-2 kreeg ik ook nooit een gitaar gestemd. Met m'n Turbo Tuner gaat het al een stuk beter!