PDA

View Full Version : Welke fuzz?



EuroCinema
22 maart 2011, 17:15
http://www.youtube.com/watch?v=X4VhTVTBrpE

Studiolegende Dennis Coffey is terug met een fijne plaat. Vroegah (1970) gebruikte hij een Vox Tonebender, die staat nu in een museum. Geen idee wat de man nu gebruikt, zie op foto's bosspedaaltjes (geen fuzz) en in zijn boek vertelt-ie dat hij o.a. modeling gear gebruikt.

Maar eh... als ik nou zo'n fuzzsoundje wil, wat moet ik dan hebben? Geen exacte kopie, maar in the ballpark. Googlen levert vooral heel veel thegearpage-achtige mega-obscure, dure en ouwe dingen op. Ga ik allemaal niet op ebay bestellen zonder zelf getest te hebben, dus ik zoek iets wat in NL te proberen is.

Fire away!

lollol
22 maart 2011, 17:55
Ik zou zeggen een Germanium Fuzz, maar ik ben geen expert;)

onrust nv
22 maart 2011, 19:37
Fulltone 69 heb ik gehad(geruild tegen tokai TDL-1 en TMD-1:hide:omdat dit effect(69) niet zo mooi is op drumsounds of synths). Heb de gitarist waarmee ik geruild heb er vast erg blij meegemaakt.
De Way huge vind ik ook erg interesant(vanwege het filter).
Schaller fuzz die heeft mijn bandlid die is ook tof en oud(gekocht voor 5gulden in een 2e hands winkel).
Je zou ook voor een tonebender clone kunnen kijken. Zvex mastotron vind ik van de nieuwe fuzzen erg mooi, die houd het laag in je geluid intact en is behoorlijk ruig.

vinni
22 maart 2011, 19:44
Ik zou zeggen.....Probeer eens een Dano Coolcat Fuzz....de eerste versie.
Rete goedkoop en zonder meer goed. Er zijn ook mods voor te vinden op internet mocht je het geluid niet helemaal lekker vinden.
Als het geluid je toch in totaal niet moch bevallen dan kan je'm wellicht zonder verlies doorverkopen.

Vinni

lollol
22 maart 2011, 19:46
Ik zou zeggen.....Probeer eens een Dano Coolcat Fuzz....de eerste versie.
Rete goedkoop en zonder meer goed. Er zijn ook mods voor te vinden op internet mocht je het geluid niet helemaal lekker vinden.
Als het geluid je toch in totaal niet moch bevallen dan kan je'm wellicht zonder verlies doorverkopen.

Vinni

Maar dat is een Muff, dat lijkt me nou niet echt wat voor deze sound

Mitch
22 maart 2011, 19:46
Gezien de bite en de soms rommelige vervorming zou ik toch denken silicon transistor Fuzzface ver open óf een Tonebender mk2 kloon, met single coil gitaar en volume wat terug.
Er zijn redelijk veel kloontjes, de één wat duurder dan de ander. Kijk anders eens op www.tonefactor.com. Af en toe komt er ook wel wat DIY stuff voorbij op Marktplaats, kan ook prima zijn.

onrust nv
22 maart 2011, 19:52
Was de danelectro French toast niet een betaalbare tonebender clone?

Mitch
22 maart 2011, 19:56
Het succes van een fuzz is wat mij betreft afhankelijk van twee dingen: een goed, eenvoudig circuit en goede componenten. Danelectro en goede componenten zie ik niet samen gaan.
En ja, ik heb 'm wel eens geprobeerd.... nee, het is het niet.

Fuhgawz
22 maart 2011, 20:17
Was de danelectro French toast niet een betaalbare tonebender clone?

Nee, dat is een fOXX Tone Machine clone. Zit inderdaad ook 'Tone' in de naam, maar daar houd het vergelijk dan ook op.

Wat betreft het geluid op het filmpje neig ik ook naar een oudere Tone Bender. Een MKII, zoals Mitch zei, zou kunnen. Met mijn eigen MKII clone kan ik dit geluid in ieder geval wel krijgen. Een MKI zou ook kunnen. Vergelijk het geluid bijvoorbeeld hier eens mee: http://www.youtube.com/watch?v=l23o4hS_HUM vanaf de tweede minuut. Tone Bender MKIII en verder klinkt dan weer anders.

EuroCinema
22 maart 2011, 22:21
Wat voor MKii clone heb jij? En hoe kom ik aan zo'n pedaal? Op het gebied van tubescreamers kan ik echt uren meekletsen, maar verder dan een fuzzface ben ik nog nooit gekomen en ik zie door de fuzzen het bos niet meer. Zit stiekem te hopen dat er gewoon zoiets is van een mxr-achtig merk wat op elke straathoek/bij Thomann te koop is, maar da's tevergeefs geloof ik he?

Fuhgawz
22 maart 2011, 22:54
Wat voor MKii clone heb jij? En hoe kom ik aan zo'n pedaal? Op het gebied van tubescreamers kan ik echt uren meekletsen, maar verder dan een fuzzface ben ik nog nooit gekomen en ik zie door de fuzzen het bos niet meer. Zit stiekem te hopen dat er gewoon zoiets is van een mxr-achtig merk wat op elke straathoek/bij Thomann te koop is, maar da's tevergeefs geloof ik he?

Ik heb een zelfgebouwde MKII op een GGG printje: http://www.generalguitargadgets.com/projects/73-fuzz-tones/84-tone-bender-projects Om precies te zijn de PNP negative ground versie, met drie OC75 transistors van eBay. Verder heb ik een externe bias pot voor de derde transistor toegevoegd ipv die 8k2. Dat is wat praktischer en veelzijdiger. Volgens mij heb ik de condensator voor de uitgang ook verhoogd voor meer bas, maar dat weet ik niet meer zeker. Mijn MKII heeft in ieder geval wel dat typische felle ietwat chaotische fuzzy geluid dat je ook in die clip hoort.

Ik weet niet hoe goed je soldeerskills zijn, maar dit is een vrij simpel circuit dat goed zelf te maken is. Check bijvoorbeeld eens het Newtone forum voor meer info. Of je zoiets ook voor een 'normaal' bedrag kunt kopen weet ik eigenlijk niet, maar misschien dat iemand anders daar wel antwoord op kan geven.

EuroCinema
23 maart 2011, 13:53
Bedankt allen! Ik heb dan toch maar ongetest een 2knops MJM Brit Bender besteld, wat volgens de diverse fora in de buurt van een Tonebender MKii moet komen. Ben benieuwd & hou jullie op de hoogte.

EuroCinema
11 april 2011, 18:35
Update: de 2knops Brit Bender is binnen en heeft inmiddels 1 repetitie en 1 gig meegedaan. Mooi ding. Met het gitaarvolume open ben je meteen bij de Yardbirds, maar draai het wat terug en je hebt eigenlijk gewoon een pittige, warme overdrive met veel sustain. Nu nog leren om hem echt goed te gebruiken, want door zo'n fuzz is je gitaar bijna een ander muziekinstrument!

Comfortably Daniel
12 april 2011, 13:25
Leuk speelgoed hè ;)

't Kan inderdaad even wennen zijn.

TopRob
12 april 2011, 17:36
Ik heb zelf al een hele tijd de Trobak Stone Bender (http://www.youtube.com/watch?v=4nKbHyKgiFg), een Tone Bender MKII-kloon, met Germanium transistoren. Ik ben er zeer content mee, met name omdat je hem d.m.v. een switch ook als overdrive kunt gebruiken, lekker veelzijdig dus. Maar vooral de heerlijke vintage fuzz-sound vind ik geweldig. Er worden trouwens wel meer MKII-pedaaltjes gebouwd, zoek maar eens op eBay, daar kom je ze veel tegen.