PDA

View Full Version : auto wah



Taff
22 maart 2011, 17:00
ik ben opzoek naar een nieuw auto wahtje,
maxon af 9?
iets van ehx?

bij welk pedaaltje hebben jullie goede herinneringen?

gr ruben

onrust nv
22 maart 2011, 17:37
Tja ik kan alleen afgaan op wat ik tot nu toe van maxon heb gehoord. Als de kwaliteit hetzelfde is zou ik voor de AF-9 gaan. Want ik vond de ibanez AF-9 ook zo'n leuk effectje. Ben tot nu toe altijd erg onder de indruk van maxons studio kwaliteit.

Mitch
22 maart 2011, 17:44
Ja, wat wil je nu precies? Een auto wah of en envelope filter?
Kwam er van de week achter dat ze 't bij Vox ook niet helemaal snappen, op mijn DA5je-voor-thuis zit ook een auto-wah functie. Dat blijkt dus een perfect werkende envelope filter te zijn waarmee ik boven verwachting goed de 'synthy' solo uit "I Want to Break Free" kan spelen. Als ik die nou op mijn pedalboard kon plakken... :sneaky:

tomdiedom
22 maart 2011, 18:07
Wat is het verschil dan tussen auto wah, envelope filter? En de maxon is dan weer een auto filter, waar moet dat dan passen in het rijtje?

ot:
Heb de maxon gehad en dat was een prima, veelzijdig in te regelen effect. Nieuwprijs zou ik er niet voor over hebben (160 e bij thomann dacht ik), maar tweedehands voor rond de 80 a 90 moet mogelijk zijn.

Fireburst
22 maart 2011, 18:34
Ik heb een Boss AW-2 die ik wel eens aansluit. Leuk voor even, maar dan ben ik het weer beu en gaat hij terug de kast in.

Ben er totaal niet aan gehecht, dus via PM te koop moest je willen.

onrust nv
22 maart 2011, 19:19
Wat is het verschil dan tussen auto wah, envelope filter? En de maxon is dan weer een auto filter, waar moet dat dan passen in het rijtje?

ot:
Heb de maxon gehad en dat was een prima, veelzijdig in te regelen effect. Nieuwprijs zou ik er niet voor over hebben (160 e bij thomann dacht ik), maar tweedehands voor rond de 80 a 90 moet mogelijk zijn.

Ik dacht dat een wah ook een filter was. Ik weet alleen niet wat voor filter(lowpass, bandpass, highpass, notch en bandreject filters ken ik van de synths).

Mitch
22 maart 2011, 19:19
Een auto wah is precies wat het zegt: automatisch een wah geluid maken. Alleen gaat dat met een LFO, gewoon op tijd dus, net als je chorus of phaser. En da's saaaaaaaaaai. Een filter is normaal gesproken goed aanslaggevoelig. En die aanslaggevoeligheid is wat me dus zo ontzettend opviel aan het ingebouwde multi-effectje op mijn oefenversterkertje. Perfect te doseren met je aanslag. Dán wordt het leuk.

Taff
22 maart 2011, 19:59
even om wat verwarring te voorkomen; ik zoek een auto wah, pedaaltje dat mn wah geluid bezorgt, maar dan in stompboxformaat.

ik geloof dat ik de maxon af 9 op de rockpalace site voor 129 zag staan,

onrust nv
22 maart 2011, 22:23
ik geloof dat ik de maxon af 9 op de rockpalace site voor 129 zag staan,

Ik zeg: gewoon doen maxon is goed spul. Veel beter dan ehx of ibanez(sorry dirk-hendrik :hide:)

Mitch
23 maart 2011, 08:30
En voor de duidleijkheid: een AF9 is dus geen auto wah :seriousf: Maar een fijn ding is het wel. Wah in stompbox formaat: je kan ook naar de chi wah wah kijken.

onrust nv
23 maart 2011, 10:04
En voor de duidleijkheid: een AF9 is dus geen auto wah :seriousf:

Dat zegt de naam toch al? Auto Filter.

Mitch
23 maart 2011, 10:09
Ja, met de nadruk op filter ;) Maar het grote verschil zit 'm in het feit of iets aanslaggevoelig is of gewoon op een LFO werkt met instelbare snelheid.

Om dan maar even een stukje tekst van Maxon zelf te kopiëren:

Originally introduced as a key component of analog synthesizers, envelope controlled filters came into prominence in the early 1970s with the release of the legendary Mutron III. Envelope filters are wah-wah type sliding filters that are triggered by an input voltage. Unlike standard wah pedals whose center frequency is controlled by moving a treadle, an envelope filter's center frequency is controlled by playing dynamics, allowing for an almost unlimited variety of effects based on expressive nuances in a player's performance. From simple wah-wah's to outer-space noises, the AF-9 provides the most desirable swept filter effects in a compact, user-friendly package.

Misschien dat het zo duidelijker is dat dit géén auto wah is.

jim__
23 maart 2011, 10:14
Zie deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142716-auto-wah-envelope-filter) eerdere thread: kan de Modtone Funk Filter wel aanbevelen. Is dus een envelope filter (aanslaggevoelig), maar kwaakt als een malle ;). Weet niet wat je budget is, anders kun je hier (http://www.plutoneium.com/aboutchiwahwah.aspx) (Chi Wah Wah) ook nog aan denken. Is een reguliere wah, maar dan op stompboxformaat met een veer erin zodat je met de punt van je voet het ding kan bedienen. (Edit: zie dat Mitch deze ook al genoemd heeft)

onrust nv
23 maart 2011, 10:18
Ja, met de nadruk op filter ;) Maar het grote verschil zit 'm in het feit of iets aanslaggevoelig is of gewoon op een LFO werkt met instelbare snelheid.

Om dan maar even een stukje tekst van Maxon zelf te kopiëren:


Misschien dat het zo duidelijker is dat dit géén auto wah is.

Dat aanslag gevoelige komt inderdaad door de envelope. Zonder filterd hij alleen. En een envelope heeft dezelfde werking als in een synth. Het zorgt namelijk voor de Attack, decay, sustain en release (ADSR) een zeer belangrijk component van een synth. Hier zit de ADSR op het filter die dan bepaald wanneer het filter begint te werken(attack), wat de uitsterf tijd van de piek is(decay), hoelang het gefilterde op het geluid blijft(sustain) en hoelang het duurt voordat het filter effect wordt losgelaten(release).

LordOfLager
23 maart 2011, 15:52
En voor de duidleijkheid: een AF9 is dus geen auto wah :seriousf: Maar een fijn ding is het wel. Wah in stompbox formaat: je kan ook naar de chi wah wah kijken.

niet om het topic te kapen, maar heeft iemand zo'n Chi-Wah-Wah daadwerkelijk getest of langere tijd gebruikt?? Review?

Taff
23 maart 2011, 16:45
- haha best wel stom van me, AF = auto filter

- Ja die chi wah wah had ik voorbij zien komen ja, maar dat bleek volgens mij een behoorlijk prijzig dingetje te zijn..

Mitch
23 maart 2011, 18:03
Ja, is hier al een topic over geweest. Moet je wel via google zoeken, drie letters werkt niet in deze zoekfunctie... Soundclips zijn er inmiddels plenty op YouTube.

Ik krijg zo waar GAS voor een envelope filter; besef me dat ik 'm eigenlijk best vaak zou kunnen gebruiken binnen de band :chicken:

Dreverhaven
23 maart 2011, 19:08
Ben zelf nog steeds erg blij met m'n Q-tron+ die ook als autowah te gebruiken is als je hem met iets anders dan je gitaar triggert in de input en je gitaar in de effectloop propt.
Die nieuwe Riddle van ze lijkt me ook erg gaaf.


http://www.youtube.com/watch?v=LdSf6RhQY-I

Mitch
23 maart 2011, 19:15
Jack is GOED :D

onrust nv
24 maart 2011, 15:21
Ik krijg zo waar GAS voor een envelope filter; besef me dat ik 'm eigenlijk best vaak zou kunnen gebruiken binnen de band :chicken:

Welke filter heb je in gedachte? Als alleen lowpass genoeg is kan ik je zeker de moog MF-101 aanraden. Er zitten achter op allemaal ingangen voor exp. Daar kan er 4 insteken dan heb je controle over de Envelope amount, mix, cutoff en resonance. Verder heb ik ook wel GAS voor die Maxon AF-9.

Dreverhaven
24 maart 2011, 15:30
Ik vond die Moog echt super dun klinken. Eigenlijk vielen al die Moogerfoogers me een beetje tegen. Heb alleen die delay niet getest dacht ik. De prijs is ook erg hoog.
Heb van die Maxon een filmpje gekeken, niet echt getest nee, maar vind hem het dik afleggen qua sound tegen mijn Qtron+.

Mitch
24 maart 2011, 18:07
Ik zit meer te kijken naar de AF inderdaad, onrust. Maar ik ben bang dat ook die alweer te groot is voor mijn board. Dus het wordt óf een reorganisatie, óf lekker zo doorgaan zonder filter :D
De QTron+ heb ik nog niet gehoord maar is ook te groot voor mij ongeacht de sound. De kleinere QTron varianten vond ik iets te dun en teveel naar de treble filteren. Eeeeh..lelijk taalgebruik....een te grote shelf laag en mid afkappen dus. De AF zou ik zowel in de low peak als de band pass kunnen gebruiken, dus zowel iets meer prominent in de mix en achter in de mix.
Ik ben dan wel gitarist, maar toch vooral bandmuzikant, ik wil soms bewust naar achter in de mix :listen:

onrust nv
25 maart 2011, 11:22
Ik zou voor die maxon gaan Mitch, mooie kwaliteit, voor minder dan een moog.

onrust nv
25 maart 2011, 11:29
Moog dun???? Ik blaas door alle noise heen met mijn MF-101 en MF-102. Wanneer je de filter te dun vind moet je het filter op op 2 pole(12db filtering) zetten dat is een brutere filtering dan 4 pole(24db filtering), want dan word er meer van je geluid weggesneden. Lijkt me logies. Ik ben nu een polivoks filter aan het bouwen, dat is een van de extreemste filters(12db) die ooit gebouwd is. Veel mensen denken dat 4 pole extremer geluid heeft, maar dat klopt niet het is alleen extremere filtering. Al die gitaar filters zijn 2 pole.

Met de ringmodulator heb ik een gitaar als een beiaardier laten klinken, dus dat kan ik ook niet echt dun noemen.

Bastin
25 maart 2011, 11:33
mijn duit in het zakje....

Onze 2e gitarist gebruikt een MXR auto Q
maar dat klinkt toch wel erg goed

tommus42
25 maart 2011, 16:29
Die Boss AW-2 is erg lastig in te stellen, in het eerste achste van de potmeter ergens, had ik hem.
Het leuke van dat ding is dat het een auto-wah is (door een LFO gestuurd), maar los of samen daarmee is het een envelope-controlled-filter, begrijp ik.
Maar ik vond het een mooi pedaal.

Mitch
25 maart 2011, 16:58
Ik zou voor die maxon gaan Mitch, mooie kwaliteit, voor minder dan een moog.
Ja, ga toch maar wat verkopen om budget vrij te maken :) Ik zag gisteren bij de repetitie dat er nog wel een beetje te schuiven valt. Centimeters sprokkelen wordt het, dus een Ibanez AFL met jacks on top zou eigenlijk het fijnste zijn :D

Dirk_Hendrik
25 maart 2011, 17:09
En die is ook al zo lekker ruk te vinden....

Zowel mijn het compleet maken van de collectie Masters als bij de 9-s was de AF de laatste die ik te pakken kreeg.

Mitch
25 maart 2011, 17:13
O, als je er van baalt dat je niet meer hoeft te zoeken om de verzameling compleet te maken wil ik best die AFL van je overnemen hoor :D

Dirk_Hendrik
25 maart 2011, 19:34
naah.
Ben nog bezig voor een loop selector. Dan is de 10reeks semi compleet. Semi omdat ik de wh10 en z'n andere verkeerd gevormde broertjes standaard niet meereken...

daarna maar eens een andere hobby zoeken geloof ik. Na de masters (L serie), de negers (9 serie) , de powers (10 serie), soundtanks (5 dus), Neo classics en de DCP's...


Een ander merkje ofzo?

Mitch
25 maart 2011, 23:58
Zo dan (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250788791282&ssPageName=STRK:MEWNX:IT) :D
Geen buitenkansje maar ok niet de hoofdprijs. Bij de juiste winkel heb je er ook een nieuwe Maxon voor, maar ja... classic Ibanez doet mijn hart toch wel harder kloppen. En bovendien, als -ie op het board komt heb ik straks vier Iba's uit vier verschillende lijnen (9, Master, Power, Neo Classic) op mijn board staan.
Nerd-alert!

scabiosa
29 maart 2011, 19:55
ik heb net voor 70 € een boss touch wah (tw-1) kunnen scoren
vette auto wah!! na heel wat envelope filters geprobeerd te hebben vind ik deze eigenlijk het vetste klinken!

al vermoed ik dat die af-9 van ibanez of maxon zeker ook wel supervet moet zijn
of de moog lowpassfilter!!

zoon van Piet
30 maart 2011, 10:37
naah.
Ben nog bezig voor een loop selector. Dan is de 10reeks semi compleet. Semi omdat ik de wh10 en z'n andere verkeerd gevormde broertjes standaard niet meereken...

daarna maar eens een andere hobby zoeken geloof ik. Na de masters (L serie), de negers (9 serie) , de powers (10 serie), soundtanks (5 dus), Neo classics en de DCP's...


Een ander merkje ofzo?

Ja.. Jennings of Eurotec of zo.. dan ben je wat jaartjes zoet en het kost alleen geld als je écht iets vind ( dan wel meteen een heleboel..)

OT: toevallig ben ik sinds een week of drie ook weer aan de auto-kwaakwaak. Zeer tot mijn plezier, al blijf je bij ieder optreden met die regelaars kloten/kutten, het moet iedere keer anders. Ik gebruik de Ibanez AF 201, vanzelfsprekend hartstikke vintage, in een quasi-akoestische setup ( geen amp) en dat kleine ding kan volgens mij een hele PA opblazen! ;)

Leuke prijs, Mitch.. een paar jaar terug betaalde je je nog scheel voor een oude 9 of 201. terecht, want ze klinken veel goorder dan de reissues ( en dat is een compliment). De oudere Bossjes zijn ook leuk, met name die TW-1. Ze zijn wat cleaner en minder extreem dan de Ibanezzen.

Mitch
30 maart 2011, 19:03
Thanks ZvP. Hij is één dag onderweg vanuit Italië, ik kan niet wachten...