PDA

View Full Version : ENGL Thunder combo vreet buizen



Franc
22 maart 2011, 16:30
Ik heb een bijzonder probleem met een ENGL Thunder combo (50W).
Hij kwam bij me binnen met de klacht dat hij erg bromde.
Bij de eerste keer aanzetten viel me al op dat 1 eindbuis erg microfonisch was (deze zat op +/- 1 cm van de speaker). Na een beetje warm draaien kwam er inderdaad een luide brom.
"Nieuwe buizen proberen" was uiteraard mijn eerste gedachte maar voordat ik dat kon doen was er vuurwerk in de buis en sloegen de zekeringen door.
Sluiting in de buis heeft de veligheidsdiodes op de primaire zijden van de uitgangstrafo doen smelten. Na vervanging van diodes en buizen heeft de amp het geruime tijd goed gedaan, zonder brom. Bewust Sovteks erin gedaan met een kleinere basis zodat de buis op die bewuste positie wat verder van de speaker komt (scheelt toch al gauw een cm.).

Nu komt de amp weer terug met dezelfde klacht. Na aanzetten geen probleem, dan standby eraf, een klap door de speaker waarna de eigenaar hem maar snel heeft uitgezet.
Bij de eerste keer hier aanzetten zie ik het al: vuurwerk binnenin de buis op diezelfde positie :( en de zekering er weer uit. Diodes blijven heel.

Na de eerste keer dacht ik gewoon aan pech met een buis, maar nu vermoed ik toch iets ergers.... De vraag is wat kan er zijn dat een goede buis in een aantal uur naar de eeuwige jachtvelden stuurt?
Is de eindtrafo rot en trekt hij een eindbuis mee of is de eindbuis gewoon (weer) rot of niet bestand tegen de spanningen?
Het probleem is dat er niet te meten valt, want zodra ik de standby eraf haal gaat de zekering..... Ik wil dus graag beredeneren wat het zou kunnen zijn en het nodige vervangen. Meest voor de hand liggend is nieuwe OT en nieuwe buizen, maar wel erg rigoreus en misschien niet de oplossing....

Alle suggesties zijn welkom, voor de gouden tip mijn eeuwige dank :)

nico verduin
22 maart 2011, 16:47
Wat is de kwaliteit van de buisvoeten? Zou eerder denken dat je bias af en toe wegvalt. Al was de OT helemaal kortgesloten, dan had je nog steeds geen problemen mogen hebben (hooguit bagger geluid). Wat zijn de spanningen zonder de eindpitten erin (dan springt de zekering niet).
Wat ook het geval kan zijn is dat een van de koppel kondensatoren lek is en bij warmte, meer DC gaat doorgeven boven op de bias. Gevolg is dat de buis veel te weinig bias spanning krijgt, stroom neemt toe in de buis en whoppa....

nico verduin
22 maart 2011, 16:49
Meest voor de hand liggend is nieuwe OT en nieuwe buizen, maar wel erg rigoreus en misschien niet de oplossing....
Dit is symptoom bestrijding. Lost niks op behalve dat de klant een heleboel geld voor nop betaald.

cluseau
22 maart 2011, 16:54
Ik heb een bijzonder probleem met een ENGL Thunder combo (50W).

Franc, ik zou iig niet zou gauw in de OT zoeken tenzij hij onderbreekt, dan wordt het wel een ander verhaal. Heb je een idee waar in de buis het fout gaat? Deze amp heeft een vrij veilige standby dus daar verwacht ik ook geen probleem van. Zou de trafo onderbreken nek je de buis door de oplopende G2 stroom maar dan vliegt er geen zekering uit. Het enige wat ik kan bedenken is tijdelijk sluiting in de gelijkrichter.

Frans.

Franc
22 maart 2011, 16:57
Hoi Nico, ik hoopte al op een reactie van jou :)

De buisvoeten had ik vorige keer vervangen. Die witte keramische dingen op de print. Dus die zijn goed.
Het geluid is dus een aantal dagen goed geweest en nu klapt hij er direkt bij aanzetten uit. Ik zal eens gaan meten zonder buizen.

De standby zit overigens op de aarde van de eindpitten. Dus alle spanningen zijn er bij aanzetten en bij standby omzetten maak je de aarde van de eindbuizen.

Franc
22 maart 2011, 17:06
Frans ook bedankt.
Ik ga hem op standby aanzetten en nauwkeurig de spanningen volgen.

Franc
26 maart 2011, 15:55
Inmiddels wat langere tijd gemeten, maar ik zie nog niets afwijkends.
Zonder buizen heb ik ongeveer 450V op de platen en schemroosters.
Die spanning blijft netjes gelijk voor en na inschakelen van standby (was ook wel te verwachten want de standby in dit geval schakelt alleen de kathodeverbinding naar aarde en doet dus feitelijk niets als er geen buizen inzitten).
Ook de negatieve roosterspanning blijft mooi stabiel, geen hikje op te zien.

Zou ik nou gewoon pech gehad hebben en is de plaatspanning misschien te hoog voor dit merk 6L6? Zijn de Sovteks zo gevoelig?

Franc
31 maart 2011, 16:51
Ik begin toch te vermoeden dat er iets mis is met de uitgangstrafo.
Na lang testen zonder buizen en geen abnormale waardes aangetroffen te hebben, heb ik er toch maar een nieuw paar 6L6s ingestoken.
De plaatspanning zakt naar 425V met de biasspanning minimaal.
Maar de ene eindbuis draait dan op 18W en de andere (in de positie waar er nu al 2 zijn overleden) op ruim 22W. Dus een stukje uit balans, maar ook erg heet voor een 6L6.

Wellicht weet iemand wat de gelijkspanningsweerstand van de primaire zijdes ongeveer zou moeten zijn? Ik meet 56 en 62 ohm.

cluseau
31 maart 2011, 16:56
Wellicht weet iemand wat de gelijkspanningsweerstand van de primaire zijdes ongeveer zou moeten zijn? Ik meet 56 en 62 ohm.

Dat verschil is normaal, de buitenste wikkeling legt een grotere weg af bij hetzelfde aantal windingen.

Als je de trafo wil testen kun je er ook een paar vermogensweerstanden inhangen. Tussen anode en kathode.

Het vermogensverschil zit echt in de buizen, ervanuit gaande dat de roosterspanningen gelijk zijn De DC weerstand van 50 of 60 Ohm whatever gaat echt de buisstroom niet beinvloeden.

Franc
31 maart 2011, 17:04
Ik maak me ook niet de meeste zorgen over het verschil, maar wel over het feit dat die ene buis dus met maximale negatieve roosterspanning al 22W staat te verstoken (en de ander 18W). Het zou wel kunnen verklaren waarom die buis na een tijd de geest heeft gegeven.

cluseau
31 maart 2011, 17:14
Het zou wel kunnen verklaren waarom die buis na een tijd de geest heeft gegeven.


Nou nee, dat moet die buis makkelijk aan kunnen. Wel is het een groot verschil voor een set buizen welke een kort leven achter de rug hebben.

Vraagje: Wat is het cleane maximaal vermogen wat hij kan leveren, maw komt hij aan zijn max?

nico verduin
31 maart 2011, 17:25
Ik begin toch te vermoeden dat er iets mis is met de uitgangstrafo.
Na lang testen zonder buizen en geen abnormale waardes aangetroffen te hebben, heb ik er toch maar een nieuw paar 6L6s ingestoken.
De plaatspanning zakt naar 425V met de biasspanning minimaal.
Maar de ene eindbuis draait dan op 18W en de andere (in de positie waar er nu al 2 zijn overleden) op ruim 22W. Dus een stukje uit balans, maar ook erg heet voor een 6L6.

Wellicht weet iemand wat de gelijkspanningsweerstand van de primaire zijdes ongeveer zou moeten zijn? Ik meet 56 en 62 ohm.
Al hang je een dikke draad rechtstreeks van de B+ naar die Anodes, heb je hetzelfde probleem. Je redenering klopt niet. Die OT is bij de bias instelling niet meer dan een dikke weerstand waar gelijkspanning doorloopt.
Als je zo'n verschil hebt tussen de ene en andere buis ben ik toch vooral nieuwsgierig wat de spanningen zijn op pin 5 en op pin 4 van die eindpitten. OT ?.... geloof er nog niets van.

Franc
31 maart 2011, 17:33
Nou ik heb op dit moment dus geen probleem.
Met de nieuwe buizen erin is er niets aan de hand.
Heb ik een constante spanning van 425 op pin 5 en iets minder op pin 4 van beide buizen.
Het enige dat ik nu zie is het verschil in ruststroom, maar inderdaad dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Het hele probleem is ook dat er misschien helemaal geen probleem is en ik gewoon pech heb gehad met een rotte buis.
Wellicht is het een kwestie van heel lang laten draaien en alle spanningen in de gaten houden. :)

cluseau
31 maart 2011, 17:36
Nou ik heb op dit moment dus geen probleem.


Duurproef......laat hem maar een paar uur maximaal draaien op een load. En meet nou het max clean vermogen. Doen ze met auto's ook om een probleem aan het licht te brengen. :sssh:

nico verduin
31 maart 2011, 18:01
En wat is nu de spanning op pin 5? En ik neem aan dat je het over Pin-3 hebt. Pin-5 is de G1. Pin-3 is de Anode.

Franc
31 maart 2011, 18:02
Nu op dit eigenste moment 0V (ik zit te eten :seriousf:), maar hij was zoals ik al zei 425V

nico verduin
31 maart 2011, 18:11
Nu op dit eigenste moment 0V (ik zit te eten :seriousf:), maar hij was zoals ik al zei 425V
Lijkt me stug.... Dan had je heel even heel veel vuurwerk gehad..... Waarna vrijwel zeker de OT was onderbroken (is niet het geval want je meet een normale weerstand), Was de zekering gesprongen van de voeding omdat je ongelimiteerd stroom wilde vragen van de voedingstrafo en dan wil primair meer stroom vragen dan de zekering aan kan.

Zoals ik al eerder zei die OT is tot nu toe nog steeds heel.

Een buis trekt stroom. De voeding gaat niet meer stroom leveren als dat die buis trekt. De hoeveelheid wordt bepaald door de negatieve bias spanning (=pin 5). Als het verschil te groot is in beide buizen, zou het kunnen zijn dat je BIAS wordt vernaggelt door de koppelcondensator of iets anders.

Vandaar mijn eerdere vraag wat nu de biasspanning is op pin-5.

Daarnaast als er een mismatch is, dan gaat dat gepaard door een irriterende hum via de speaker. Op de scope worsdt het al irritant bij een pp van rond de 1V op de speaker.

Franc
31 maart 2011, 18:14
Owww sorry, pin 5 :soinnocent:

Ik zit te pitten. Die spanning is ongeveer -42V

nico verduin
31 maart 2011, 18:14
Allebei de buizen?

Franc
31 maart 2011, 18:27
Yep. -41,3V om precies te zijn en 420V op de platen, 415V op de schermroosters.

Maar nogmaals, op dit moment (in rust) is er ook geen probleem. Ik ga er dit weekend een signaalgenerator op zetten en alles langdurig meten.
Als er op een punt een spanning de verkeerde kant op gaat, dan moet dat te zien zijn.

Franc
11 april 2011, 20:51
Het heeft even geduurd, maar ik heb wat resultaten.
Clean output zit rond de 36W in een 16ohm dummy, vervormend komt hij tot wel 70W.

Heb hem nu al geruime tijd met een sinus draaien en heb nog geen problemen kunnen ontdekken....

nico verduin
11 april 2011, 20:57
Dus geen OT stuk:seriousf: Gewoon rot setje buizen?

Franc
11 april 2011, 21:06
Nee, de OT lijkt me ook prima.
Ben toch bang dat het een rot setje buizen is geweest.

nico verduin
11 april 2011, 21:24
Terugsturen naar de leverancier

cluseau
12 april 2011, 11:21
Zou de meting nog eens herhalen met een paar goede buizen om voor jezelf te bewijzen dat het idd de buizen zijn.

Hoe meet jij trouwens die 70W vervormt?

Frans.

Franc
12 april 2011, 11:41
Hij draait nu al een aantal uur een sinus met gloednieuwe buizen van hetzelfde merk als die het eerder opgaven (Sovtek) en gaat nog steeds goed.

Die waarde voor vervormd is heel onnauwkeurig realiseer ik me nu.
Ik heb het volume verder opengedraaid zodat de sinus ging vervormen en het signaal globaal een max had bereikt, maar op dat punt was het signaal nog alles behalve een sinus, dus mijn RMS waarde klopt dan helemaal niet meer.
Het zal wel een stuk onder de 70W liggen.

cluseau
12 april 2011, 12:37
Die waarde voor vervormd is heel onnauwkeurig realiseer ik me nu.

Toch zou het aardig kunnen kloppen, Als je een sinus vermogen meet van 36W in 16 Ohm hoort daar een topwaarde bij van 33.9V. Als het signaal zo vet gaat clippen dat een mooie blokgolf ontstaat is dat bijna gelijkspanning. En 33.9V DC in 16 Ohm is ruim 70W. Jouw uitkomst is dus helemaal zo gek niet maar ik vroeg me alleen af hoe je het meet. Om 100% zeker te zijn dat je een rot setje had zou je dat kunnen aantonen door het verschil met de nieuwe buizen te meten. Als ik ergens een paar buizen in prik meet ik altijd de prestatie's, de enige manier om zeker te weten dat je (de klant) krijgt waar je recht op hebt.