PDA

View Full Version : Is het moeilijk om zelf 'eindballetjes' te maken aan een snaar?



adrinalino
22 maart 2011, 11:59
Ik ben nog steeds aan het proberen een betere oplossing te vinden voor het spannen van de snaren aan de body-kant. Het idee is een string-through-headstock design. De oplossingen die de markt biedt vereisen allemaal dat de tuners helemaal achter op de body zitten. De meeste ontwerpers maken daardoor een uitsparing achter en dat vind ik lelijk. Het idee dat ik nu aan het uitwerken ben behoeft een snaar met aan elke kant een balletje. Ik heb begrepen dat ze te koop zijn maar de lengte is vast niet de juiste voor mn oplossing.

Is het mogelijk zelf een balletje of een ander soort verdikking aan te brengen?

Ba-bay,

Adrian.

piezo
22 maart 2011, 12:15
Ja.

- knip de snaar ca 3 cm langer af dan je lengte nodig hebt
- peuter de evt wikkeling van het geknipte eind zover los als nodig
- steek de (binnen-) snaar door het kogeltje en wikkel het met een tangetje strak om de (eveneens binnen-)snaar
- overlengte van de wikkeling afknippen
- soldeer de rondgedraaide wikkeling vast


Het kogeltje na het doorsteken in iets langzaam ronddraaiends (boorkop op hele lage snelheid kan) vastklemmen geeft een strakker resultaat, want je hoeft dan alleen de tang vast te houden.

Ik heb geen gitaar met double ball end snaren (want zo heet dat) maar maak geregeld een nieuw kogeltje aan een gebroken snaar, als ik geen nieuwe snaar bij de hand heb.

snaarplukker
23 maart 2011, 16:27
Ik heb geen gitaar met double ball end snaren (want zo heet dat) maar maak geregeld een nieuw kogeltje aan een gebroken snaar, als ik geen nieuwe snaar bij de hand heb.
Heh? Gebroken snaren zijn toch sowiezo te kort voor hergebruik? Op dezelfde gitaar dan.:dontgeti:

pueblo
23 maart 2011, 18:31
Heh? Gebroken snaren zijn toch sowiezo te kort voor hergebruik? Op dezelfde gitaar dan.:dontgeti:

niet altijd, heb het ook al gedaan
als ze juist aan de brug breekt, of als je gewoon genoeg windingen rond je stemmechaniek hebt kan je ze nog gemakkelijk opschuiven

piezo
23 maart 2011, 19:18
Juist.

De snaren die ik wat vaker breek, knip ik niet af boven het stemmechaniek. En ze breken meestal op de brug. Zolang de oude kinken voorbij de topkam blijven, kun je ze wel hergebruiken.