PDA

View Full Version : pre amp classic rock



edje kadetje
22 maart 2011, 09:02
simpele vraag?

Ik ben de laatste tijd minder tevreden over de pre amps in mijn modellers (boss gt8 en roland gp100). Clean is prima (roland JC120 of fender twin modellen), meer modern overstuurd ook prima (metal lead modellen), maar een mooie crunch en warme ouderwetse overdrive krijg ik er (op het moment) niet uit.

Welke aparte (buizen?) pre amp moet ik zoeken voor classic rock?
ik moet er een heerlijk smoothe crunch en (evt met pedaal) een overdrive uit kunnen halen.
Ik zoek iets met een niet te grove korrel (heerlijk toch hoe we hier proberen te omschrijven wat we zoeken).
Alles bij elkaar genomen: Gilmour achtig.

Kom liever niet met het advies om dan een hiwatt top of stack aan te schaffen.
Ik wil hem (de preamp) in de loop van m'n gt8 of gp100 hangen en dan ofwel direct naar PA (dus met speaker sims) ofwel naar mijn mesa boogie eindtrap naar 2x12 marshall (1926 met 75watt celestion).

The Miracle
22 maart 2011, 09:06
De marshall JMP misschien. Die heeft op zich wel die klassieke sound.

peter_heijnen
22 maart 2011, 09:08
Ga eens op (onder)zoek naar een Groove Tubes Trio.

edje kadetje
22 maart 2011, 09:10
dank voor de snelle reacties!

keep 'em coming

tommus42
22 maart 2011, 09:52
simpele vraag?

Ik ben de laatste tijd minder tevreden over de pre amps in mijn modellers (boss gt8 en roland gp100). Clean is prima (roland JC120 of fender twin modellen), meer modern overstuurd ook prima (metal lead modellen), maar een mooie crunch en warme ouderwetse overdrive krijg ik er (op het moment) niet uit.

Welke aparte (buizen?) pre amp moet ik zoeken voor classic rock?
ik moet er een heerlijk smoothe crunch en (evt met pedaal) een overdrive uit kunnen halen.
Ik zoek iets met een niet te grove korrel (heerlijk toch hoe we hier proberen te omschrijven wat we zoeken).
Alles bij elkaar genomen: Gilmour achtig.

Kom liever niet met het advies om dan een hiwatt top of stack aan te schaffen.
Ik wil hem (de preamp) in de loop van m'n gt8 of gp100 hangen en dan ofwel direct naar PA (dus met speaker sims) ofwel naar mijn mesa boogie eindtrap naar 2x12 marshall (1926 met 75watt celestion).

Ik heb een tijdje uitgekeken naar een Peavey TG raxx. Een 1-kanaals preamp (gaat van clean naar een redelijke scheur), met eq voor de oversturing en erna. Met een booster ervoor heb je dan een mooi pallet aan geluiden.

interessander
22 maart 2011, 10:21
Ik denk dat de Soldano SP77 ook wel een goede kandidaat zou kunnen zijn.

edje kadetje
22 maart 2011, 10:59
Ik denk dat de Soldano SP77 ook wel een goede kandidaat zou kunnen zijn.

klinkt die niet te modern (vraag afgeleid uit de gegevens die ik op www vind)?

Pepe
22 maart 2011, 11:59
Classic, JMP en Gilmour? Dat is Butler/Chandler tube driver (http://home.comcast.net/%7Ejroscoe/bkbutler.html). Door Butler bedacht met de vroege ZZ TOP in gedachte maar vooral de Gilmour gebruikt.
Ik heb beide, pedal en 19 inch, versies. Er zijn hele goede preamps en overdrives op de markt maar voor DAT geluid heb ik nog steeds geen betere gehoord.

interessander
22 maart 2011, 12:35
Da's een leuk ding inderdaad, heb wel eens een tweedehands exemplaar getest in een winkel. Is die 19"versie een echte preamp of enkel de drive eigenlijk?

edje kadetje
22 maart 2011, 13:37
Classic, JMP en Gilmour? Dat is Butler/Chandler tube driver (http://home.comcast.net/%7Ejroscoe/bkbutler.html). Door Butler bedacht met de vroege ZZ TOP in gedachte maar vooral de Gilmour gebruikt.
Ik heb beide, pedal en 19 inch, versies. Er zijn hele goede preamps en overdrives op de markt maar voor DAT geluid heb ik nog steeds geen betere gehoord.

en dus 'stand alone' te gebruiken zonder voorversterker? Direct een poweramp in?

Pepe
23 maart 2011, 02:12
De 19 inch is een pre amp en het pedaal is hetzelfde, de 19 inch heeft nog een boost functie en contour en bias, de eerste geeft het laag van een Fender amp, de twee het mid van een plexi.
Waarom zouden ze niet in een poweramp kunnen? Output volume is niet veel anders dan de meeste overdrives. Je kan er ook heel goed clean op spelen.

Chiel
23 maart 2011, 12:07
Custom Audio Electronics 3+ SE.

Nocki
24 maart 2011, 22:14
De CAE 3+ is natuurlijk fantastisch. Er staat ook een Climax te koop op dit moment.

Mocht je minder uit willen geven en toch in het MArshall soundje willen zitten maar dan goed is de Soldano de beste keus.
De JMP klink helaas erg vlak en zou niet mijn eerste keus zijn. Ook erg moeilijk om een goede te vinden. Ik heb er een aantal gehad en ze klinken allemaal anders.

Een maat van me verkoopt zijn soldano trouwens (zie mijn zig) mocht je interesse hebben mag je me zeker mailen.
Ik zal er ook eens een filmpje van maken. Op youtube is trouwens oko genoeg te vinden!

edje kadetje
25 maart 2011, 10:39
Dank voor alle reacties.

Ik zit erg slecht in de slappe was op het moment, dus het wordt hem nu nog even niet. Tegen beter weten in hoopte ik nog op een oplossing die goedkoper zou zijn.
Bovendien vond ik gisteren uit dat de slechte geluiden uit m'n gt-8 vooral kwamen door interferentie met andere apparatuur. Nu ik de stroom ergens anders vandaan haal, is het al weer een stuk beter.

Even goed dank voor alle nuttige bijdragen. Er komt vast weer een moment dat gas en geld wel samengaan.

(wat mij betreft een slotje.)

Erik70
25 maart 2011, 13:09
Ik denk dat de Soldano SP77 ook wel een goede kandidaat zou kunnen zijn.

Als tevreden gebruiker hiervan kan ik dat alleen maar bevestigen.

Heynis
25 maart 2011, 16:21
(...)
Bovendien vond ik gisteren uit dat de slechte geluiden uit m'n gt-8 vooral kwamen door interferentie met andere apparatuur.
(...)Wacht maar tot je je gitaar ooit eens in een goeie versterker prikt, die dan opeens blijkt te reageren op je spel en niet zo plat en dynamiekloos klinkt ;) . Ik had ooit ook een GT8, ik heb er nooit spijt van gehad dat die weg is.

tnijland
26 maart 2011, 12:51
Ik heb nog wel een leuke buizen preamp van Marshall liggen. Type 9000. Bevat 2 kanalen met uitgebreide equalizer. Voorzien van nieuwe buizen en hij klinkt erg goed (beetje vergelijkbaar met de SL/SL2 module van Egnater). Vroeger was het zelfs een dure preamp. PM ff Indien nog belangstelling.

edje kadetje
27 maart 2011, 01:12
Wacht maar tot je je gitaar ooit eens in een goeie versterker prikt, die dan opeens blijkt te reageren op je spel en niet zo plat en dynamiekloos klinkt ;) . Ik had ooit ook een GT8, ik heb er nooit spijt van gehad dat die weg is.

ik houd niet van dynamiek ... althans niet van het soort dat je bereikt door harder of zachter aan te slaan.

Ik heb altijd al van modellers gehouden: GP100, nu gt8. Laat me maar, ik weet niet beter.

Liquid_Metal
27 maart 2011, 09:23
ik houd niet van dynamiek ... althans niet van het soort dat je bereikt door harder of zachter aan te slaan.

Ik heb altijd al van modellers gehouden: GP100, nu gt8. Laat me maar, ik weet niet beter.

Wauw, dat heb ik nog niet eerder gehoord (o wacht, misschien van Black Metal-fans :sssh:).

edje kadetje
10 mei 2011, 15:45
Wauw, dat heb ik nog niet eerder gehoord (o wacht, misschien van Black Metal-fans :sssh:).

ik ben geen black metal fan, en toch houd ik niet van dynamiek die ik kan maken door harder of zachter aan te slaan.
Ik maak dynamiek door verschillende soorten geluiden te gebruiken die allemaal precies in de juiste volumeverhouding tot elkaar staan, en die bijna allemaal ook allemaal harder en zachter te zetten zijn met voetpedalen. Maar dus niet door harder of zachter aan te slaan. 't Is gek, ik weet het.

marclinh0
12 mei 2011, 13:02
ik ben geen black metal fan, en toch houd ik niet van dynamiek die ik kan maken door harder of zachter aan te slaan.
Ik maak dynamiek door verschillende soorten geluiden te gebruiken die allemaal precies in de juiste volumeverhouding tot elkaar staan, en die bijna allemaal ook allemaal harder en zachter te zetten zijn met voetpedalen. Maar dus niet door harder of zachter aan te slaan. 't Is gek, ik weet het.


Maar dan begrijp ik de vraag niet...als je heel veel verschillende geluiden wil moet je juist bij een GT-8 zijn.
Ik gebruik hem zowel met een Fender (tijdens optredens) als met een Marschall (Repetitie) .
Een goede classic rock krijg ik via de Vox of Matchless pre-amp models.
Check ook eens de patches die op internet te downloaden zijn...sommige zijn bagger...de andere fantastisch

edje kadetje
12 mei 2011, 20:36
Maar dan begrijp ik de vraag niet...als je heel veel verschillende geluiden wil moet je juist bij een GT-8 zijn.
Ik gebruik hem zowel met een Fender (tijdens optredens) als met een Marschall (Repetitie) .
Een goede classic rock krijg ik via de Vox of Matchless pre-amp models.
Check ook eens de patches die op internet te downloaden zijn...sommige zijn bagger...de andere fantastisch

yep en die gebruik ik dus ook!

Ik had alleen een tijdje een probleem dat ik mijn geluiden (allemaal) heel slecht vond. Later vond ik uit dat het aan de stroomvoorziening lag. Mijn stroomvoorziening scheiden van alle andere apparaten die in mijn werkkamer aan staan, loste mijn probleem op.

Liquid_Metal
13 mei 2011, 12:18
ik ben geen black metal fan, en toch houd ik niet van dynamiek die ik kan maken door harder of zachter aan te slaan.
Ik maak dynamiek door verschillende soorten geluiden te gebruiken die allemaal precies in de juiste volumeverhouding tot elkaar staan, en die bijna allemaal ook allemaal harder en zachter te zetten zijn met voetpedalen. Maar dus niet door harder of zachter aan te slaan. 't Is gek, ik weet het.

Maar GEEN dynamiek bereik je alleen als je de boel compleet dood compresset. In ieder geval bij clean sounds.

edje kadetje
13 mei 2011, 13:19
Maar GEEN dynamiek bereik je alleen als je de boel compleet dood compresset. In ieder geval bij clean sounds.

wie heeft het nou over GEEN dynamiek?

Ik had het er alleen over dat ik een gebrek aan dynamiek niet zo erg vind. En volgens Heynis hoef ik geen moeite te doen (zoals compressie toevoegen) om een gebrek aan dynamiek te creëren met m'n gt-8, want dat zit er standaard op.

Nocki
13 mei 2011, 14:27
Zo gebruik ik speciaal 2 Relay 30 draadloze sets achterelkaar met een krulkabel aangesloten en dat op 30m kabel instelling gezet. Daarnaast heb ik regenboog kabels gekocht tussen de pedalen om te zorgen dat het tophoog wat minder wordt.
Ook de drive wordt daarvan wat meer vintage. Ik gebruik dan ook speciaal behringer pedals want deze kleuren mn geluid beter. Deze hebben namelijk een knunstof behuizing en deze nemen de "storingen en straling" op van de omgeving. Zo heb je het maximale effect als je bij een zendmast in de buurt speelt.

Een goede tip is ook om het kabeltje tussen je brug en de aarde te verbreken in je gitaar. Zonder al te veel moeite heb je dan een extra effect als je de gitaar los laat.

Wat ook goed werkt is een tl buis in je pedalboard plaatsen. Zorgt voor coolle verlichting en met een on/off switch kan je m dan op de juiste momenten aan en uit zetten.
Ik heb een tijd terug in een afbraakpand alle starters uit de TLs gesloopt om die vintage sound te krijgen.
Mn vader had ook nog NOS starters liggen maar die bewaar ik voor opnames.

Liquid_Metal
13 mei 2011, 15:15
wie heeft het nou over GEEN dynamiek?

Ik had het er alleen over dat ik een gebrek aan dynamiek niet zo erg vind. En volgens Heynis hoef ik geen moeite te doen (zoals compressie toevoegen) om een gebrek aan dynamiek te creëren met m'n gt-8, want dat zit er standaard op.

Je zegt dat je niet van dynamiek houdt. Dat kan opgevat worden als beide (je wilt geen dynamiek, of je vind een gebrek aan dynamiek niet erg). Wat betreft de GT-8 ervaarde ik dat ook zo.

edje kadetje
13 mei 2011, 15:23
Zo gebruik ik speciaal 2 Relay 30 draadloze sets achterelkaar met een krulkabel aangesloten en dat op 30m kabel instelling gezet. Daarnaast heb ik regenboog kabels gekocht tussen de pedalen om te zorgen dat het tophoog wat minder wordt.
Ook de drive wordt daarvan wat meer vintage. Ik gebruik dan ook speciaal behringer pedals want deze kleuren mn geluid beter. Deze hebben namelijk een knunstof behuizing en deze nemen de "storingen en straling" op van de omgeving. Zo heb je het maximale effect als je bij een zendmast in de buurt speelt.

Een goede tip is ook om het kabeltje tussen je brug en de aarde te verbreken in je gitaar. Zonder al te veel moeite heb je dan een extra effect als je de gitaar los laat.

Wat ook goed werkt is een tl buis in je pedalboard plaatsen. Zorgt voor coolle verlichting en met een on/off switch kan je m dan op de juiste momenten aan en uit zetten.
Ik heb een tijd terug in een afbraakpand alle starters uit de TLs gesloopt om die vintage sound te krijgen.
Mn vader had ook nog NOS starters liggen maar die bewaar ik voor opnames.

Bedankt voor de tips. Bij mij is dat echter allemaal ingebakken/gemodelleerd in de gt-8. Ruis, brom, kabellengte, kabelbreuk, kapotte stemmechanieken, gebroken snaren én niet kunnen spelen. Het was een dure mod, maar dan heb je ook wat.

Madcow
13 mei 2011, 20:01
Gitaristen zijn geen mensen.