PDA

View Full Version : minder gain uit een gemodificeerde valve junior



larsje
22 maart 2011, 08:36
hi,

Ik heb deze modificaties allemaal uitgevoerd (http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/04-vj-schaltplan-mod-2.jpg).

Ik wil hem echter wat langer 'clean' houden (meer headroom heet dat volgens mij), ik haal de overdrive uit pedalen. Zijn er modificaties die ik daarvoor kan uitvoeren (ander type pre-amp buisje, wellicht wat weerstanden veranderen, etc.)

Graag jullie reactie,

Grt. lars

cluseau
22 maart 2011, 09:10
Ik wil hem echter wat langer 'clean' houden

Dan zul je eerst moeten meten waar het fout gaat maar veel ruimte heb je niet met één EL84.

Frans.

larsje
22 maart 2011, 09:38
en bijvoorbeeld een 5751 i.p.v. 12ax7 gebruiken, is dat iets?

nico verduin
22 maart 2011, 10:14
Ik snap het ff niet. Eerst ga je 2 extra gain trappen inbouwen waardoor hij vrijwel direct over zijn nek gaat. Vervolgens wil je nu dat gaan verminderen? Als je meer headroom wilt in de eindtrap, kun je dat vrijwel vergeten. Wil je het in de pre-amp, dan zou ik die 2 trappen er weer uitslopen en er een na de tonestack maken.

don marco
22 maart 2011, 10:32
Zet er een relay of twee in of een paar schakelaars en dan kunt ge genoeg experimenteren..
1 voor elke gain stage in of uit te schakelen..

larsje
22 maart 2011, 14:04
ja, precies ik ben dus zoekende.....

ik wil hem op het podium gebruiken, echter dan met pedalen i.p.v. de gain uit de versterker zelf. Hij moet dus en hard genoeg gaan voor op het podium, maar dan zo clean mogelijk aangezien ik de pedalen gebruik voor de vervorming. Ik moet nu de mastervolume redelijk ver opendraaien om hem goed te kunnen horen (die eindbuis gaat op een gegeven moment ook vervormen), de gainpot kan ik nu maar tot de helft opendraaien, daarna gaat hij redelijk vervormen en werkt het niet lekker meer met de pedalen. Vandaar mijn vraag om iets te doen aan de gain van deze versterker (ander type buis, aanpassing weerstanden, etc.). Ik heb hem aangesloten op een 2x12 met celestion heritage 20 watt speakers.

grt. lars

nico verduin
22 maart 2011, 14:17
ja, precies ik ben dus zoekende.....

ik wil hem op het podium gebruiken, echter dan met pedalen i.p.v. de gain uit de versterker zelf. Hij moet dus en hard genoeg gaan voor op het podium, maar dan zo clean mogelijk aangezien ik de pedalen gebruik voor de vervorming. Ik moet nu de mastervolume redelijk ver opendraaien om hem goed te kunnen horen (die eindbuis gaat op een gegeven moment ook vervormen), de gainpot kan ik nu maar tot de helft opendraaien, daarna gaat hij redelijk vervormen en werkt het niet lekker meer met de pedalen. Vandaar mijn vraag om iets te doen aan de gain van deze versterker (ander type buis, aanpassing weerstanden, etc.). Ik heb hem aangesloten op een 2x12 met celestion heritage 20 watt speakers.

grt. larsDat heet een grotere versterker. Ik lees hier al zovaak van die verhalen waarin men denkt dat een 5 wattertje oid prima is voor optreden omdat het thuis zo hard klinkt. Op het moment dat je in een grote ruimte (het podium) komt valt het in het niet. Je hebt gewoon een grotere versterker nodig.

larsje
22 maart 2011, 14:19
haha! ja en die heb ik al, een mooie 18/38 watt van ceriatone. alleen sjouw ik me daar kapot aan. Voor de kleinere optredens wilde ik gaan voor een 5-8 watter inderdaad....

grt. lars

nico verduin
22 maart 2011, 16:02
Tja het is eigenlijk vrij simpel. Al het vermogen dat je uit de luidspreker laat komen moet uiteindelijk wel geleverd kunnen worden door de voedingstrafo. Het is een Single Ended klasse A amp waardoor een groot gedeelte van de energie uit de trafo (meer dan de helft) wordt omgezet in warmte. Wil je meer power met dezelfde trafo, dan moet je een push-pull configuratie nemen. Dan zou je waarschijnlijk wel richting de 10-11 W kunnen komen met die voedingstrafo (en een andere OT) als die het redt.... Wil je nog meer dan wordt het automatisch een grotere voedingstrafo en OT EN bijbehorende gewichtstoename. Het is niets magisch hoor.
In jouw geval betekent dus meer vermogen wel een uitgebreide verbouwing (volledige renovatie zo ongeveer) van de amp. En je moet je afvragen of hij dat waard is.

larsje
22 maart 2011, 16:10
Dank je voor je antwoord en neen ik denk het niet.

Zijn er leuke zelfbouw projecten (kits) die je aanbeveelt? het zou gaan om 10/12 watt met een maximum aan 8 kg aan sjouwwerk....

grt. lars

nico verduin
22 maart 2011, 17:50
Transistor versterker.......

larsje
22 maart 2011, 17:53
das best flauw....

cluseau
22 maart 2011, 17:58
Zijn er leuke zelfbouw projecten (kits) die je aanbeveelt? het zou gaan om 10/12 watt met een maximum aan 8 kg aan sjouwwerk....

grt. lars

Ja hoor, met een power IC

nico verduin
22 maart 2011, 18:09
das best flauw....Dat is niet flauw, jij wilt iets wat niet met elkaar gaat. Licht in gewicht en toch veel power EN ook nog een buizenbak. Dat gaat niet samen. Wel een transistor bak. Daar heb je geen zware voedingstrafo's (hoge spanningen en stromen) nodig, een grote uitgangstransformator etc maar slechts een paar halfgeleiders.

guitarnijboer
22 maart 2011, 18:22
Een transistorversterker is nog niet zo'n slecht idee hoor. Ik heb er zelf ook eentje gekocht voor naar de oefenruimte. Een Gallien Krueger 250ML. Nog geen 10 kilo en 100W vermogen met een goede overdrive en clean. Op een podium zou ik hem niet snel gebruiken, maar er zijn bekende bands die er live mee gespeeld hebben.

Nadeel is dat je de speakers moet laten repareren of er andere in moet zetten, want die zijn gegarandeerd stuk vanwege de foamrand die daar aan zit. Paar nieuwe elko's er in en hij is weer als nieuw...

budje
22 maart 2011, 18:23
Een transistorversterker is nog niet zo'n slecht idee hoor. Ik heb er zelf ook eentje gekocht voor naar de oefenruimte. Een Gallien Krueger 250ML. Nog geen 10 kilo en 100W vermogen met een goede overdrive en clean. Op een podium zou ik hem niet snel gebruiken, maar er zijn bekende bands die er live mee gespeeld hebben.

Nadeel is dat je de speakers moet laten repareren of er andere in moet zetten, want die zijn gegarandeerd stuk vanwege de foamrand die daar aan zit. Paar nieuwe elko's er in en hij is weer als nieuw...

Gallien krueger for the win, en hij kan ook op een kabinet ;)

muziekschuur
22 maart 2011, 18:34
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-Studio-Tube-15-Head-15-Watt-Class-A/art-GIT0017948-000

179 euro. Dat met een 1 x12 cabinet.

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-GN112-Cabinet-/art-GIT0017543-000

Mr.Bluesbreaker
22 maart 2011, 23:02
Koch Studiotone head - net onder de 10 kilo en 20 watts in class A op 2 EL84-ers. Klinkt een heel pak beter dan wat je nu hebt en weegt niet veel meer.