PDA

View Full Version : Akoestische duim plectrum question



Acoustic Capo
21 maart 2011, 23:11
Hello,
Ik speel de laatste tijd weer volop akoestische fingerstyle en vroeg me eingelijk af waar zon duim plectrum voor nodig is? Wat doet het en werk het bij nylon snarige?

Groeten.

aaronstonebeat
21 maart 2011, 23:38
Volgens deze man is het voordeel onder andere dat je palm muting kunt combineren met finger picking:


http://www.youtube.com/watch?v=aVklCtGEYc8

En hij gebruikt ze ook bij nylon snaren.

Ik heb een tijdje, toch een paar maanden, geprobeerd met finger picks te spelen maar ik kon er niet aan wennen.
Hybrid ligt me veel beter.

Harald
22 maart 2011, 07:28
Is al heel veel over geschreven. Zou te vinden moeten zijn met zoekfunctie (duimplectrum thumbpick)

OF het zinnig is hangt van het repertoire af en de sound die je zoekt. Het is iig wennen. Maar als dat gebeurt is kun je er ook subtiel mee spelen.

Hybrid spelen heeft een heel andere feel. Ik laat het meestal van het nummer afhangen of, en wat voor plectrum ik gebruik. Er zijn trouwens ook best wat goede elektrische gitaristen (niet alleen Chet Atkins stijl) die met een thumbpick spelen.

Het went trouwens iets sneller als je het puntje kort vijlt. Maar dat is wel een heel gedoe. Er zijn ook modellen die een relatief kort puntje hebben. Ben je er aan gewend kun je met het standaardmodel gelukkig ook gewoon overweg. Na verloop van tijd breken ze bij mij altijd. Je blijft dus wel nieuwe kopen.

-Martijn-
22 maart 2011, 16:32
Ik speel regelmatig met duimplectrum, hoewel ik het niet echt heel veel voordelen vind hebben. Het grootste voordeel is voor mij eigenlijk dat je niet zo snel blaren op je duim krijgt. Daarnaast kan je ook bepaalde licks iets meer accent geven. En je hebt een vinger meer voor de melodie ten opzichte van het spelen met een gewone plectrum. Het dempen van de bassen kan in feite ook zonder duimplectrum.

Ik gebruik altijd Dunlop duimplectrums, die zijn overal goed verkrijgbaar. Je kan ze inderdaad vijlen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Na een paar maanden worden ze wat elastischer en dan is het tijd om een nieuwe te nemen.

Harald
22 maart 2011, 16:39
Het 'voordeel' zit in de sound, t.o.v. zonder plectrum. Het zijn in eerste instantie ersatzduimnagels, niet ersatzplectrums. En de percussieve sound die je met zo'n ding in de bassen krijgt krijg je zonder zo'n ding bijna niet voor elkaar, tenzij je zoals ik je nagels laat verstevigen met een laag acryl. En dan moet je best een goede lengte duimnagel hebben. Kan het aardig imiteren, maar sommige dingen spelen gewoon makkelijker met zo'n duimplectrum. Probeer bij boom-chick patroontjes bij de akkoorslagen met de duim twee snaren aan te slaan ipv 1. Met thumpick gaat dat prima, zonder is het toch net wat lastiger. (en dan nog een echo bij het terugkeren naar de bastoon)

sly
26 maart 2011, 19:51
Je kan zo'n dunlop duimplectrum goed vormen naar je duim.
Door hem in warm water te dopen ,iets te laten afkoelen en dan in de juiste vorm brengen.
Meestal is het bij mij nodig om hem iets losser om mijn duim te maken en het puntje maak ik wat korter.

Groet Silvester