PDA

View Full Version : Vraag: Intonatie Epiphone Riviera (soort van HNGD)



Fistfunk
21 maart 2011, 13:18
Allereerst foto's, omdat die altijd gewaardeerd worden!
Ik heb hem op dit moment te leen met optie tot kopen (wat zeer waarschijnlijk gaat gebeuren). Geweldige gitaar uit '97 Made in Korea:

http://img.photobucket.com/albums/v652/clearances/IMG00197-20110321-1313.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v652/clearances/IMG00199-20110321-1314.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v652/clearances/IMG00200-20110321-1314.jpg

En nu de vraag:
Ik heb moeite met intoneren. Systeem is heel simpel, zelfde als bij elke LP of SG etc. EAD zijn in principe best prima, maar GBe zijn niet te intoneren. De zadeltjes zijn al tot het uiterste geschroefd en nog steeds klinkt het niet lekker.
Er heeft altijd .011 opgelegen, heb er zelf .010 opgezet omdat de snaren aan vervanging toe waren en ik geen .011 had liggen (komt er uiteindelijk wel weer op), maar dat kan volgens mij niet de rede zijn.
Kan het aan de hals liggen? Wel raar dat EAD dan wel klinken en de rest niet..

Iemand tips of dingen die ik over het hoofd kan hebben gezien?

Bert Gitaar
21 maart 2011, 13:28
Zet de zadels in 't midden terug zoals b.v. in de winkel en begin opnieuw met intoneren. Of begin helemaal onderaan met de zadels. Uitproberen zou ik zeggen.

Fistfunk
21 maart 2011, 13:31
Ja, dat heb ik dus al gedaan. Van alle kanten eigenlijk. Helemaal naar de hals toegeschroefd, helemaal terug geschroefd, vanaf het midden begonnen.. Op de een of andere manier willen ze gewoon niet.

geert1976
21 maart 2011, 13:41
Als ik het goed begrijp staan de zadels van de GBe snaren op hun achterste stand (naar de tail gericht) en zouden ze eigenlijk nog een tikkeltje naar achteren moeten?

Staat de schuine kant van die zadels gericht naar de hals, of naar de tail?

Fistfunk
21 maart 2011, 13:43
Klopt inderdaad, een klein beetje is denk ik niet genoeg, vooral voor de G niet.

Schuine kant staat naar de tail bij GBe en naar de hals bij EAD

geert1976
21 maart 2011, 13:47
Klopt inderdaad, een klein beetje is denk ik niet genoeg, vooral voor de G niet.

Schuine kant staat naar de tail bij GBe en naar de hals bij EAD

Snaren lossen, brug eraf en: of de brug draaien, of de zadels van de GBe loshalen uit de brug en omdraaien, zodat de schuine kant naar de hals toestaat, dat is net de 2 a 3 milimeter die je nodig hebt voor een goede intonatie

Fistfunk
21 maart 2011, 13:56
Ahja, natuurlijk! Zadeltjes omdraaien wordt het dan, anders krijg ik gezeik met de inkepingen om de snaren te leiden. Bedankt!

Alleen lijkt het me nog steeds niet echt normaal dat ik die zadeltjes helemaal tot het uiterste moet draaien of komt dat vaker voor?

geert1976
21 maart 2011, 14:03
Ahja, natuurlijk! Zadeltjes omdraaien wordt het dan, anders krijg ik gezeik met de inkepingen om de snaren te leiden. Bedankt!

Alleen lijkt het me nog steeds niet echt normaal dat ik die zadeltjes helemaal tot het uiterste moet draaien of komt dat vaker voor?

het komt wel vaker voor.
Bij Gibson en Epiphone gitaren, staat de brug altijd lichtjes schuin ten opzichte van de hals.
Tja Koreanen boren misschien ook niet altijd 100 procent zuiver, zodat de hoek tov de hals correct is;)

Deze komt bij Peerless vandaan neem ik aan? (serienummer begint met een P of een R)
Goede gitaren, alleen de ABRI bruggen ben ik geen fan van, met dat fijne borgdraadje, de Schallerbruggen die je nu vind op de Gibsons zijn beter en passen ook goed op je Epi.

Fistfunk
21 maart 2011, 14:24
Peerless inderdaad :)

Ja, ik dacht al aan een nieuwe brug evt.
De tuners zijn ook niet optimaal, elektronica moet even nagekeken worden. Heb ook gehoord dat Gibson elementen hier erg lekker in zouden klinken (meningen...).
Aan het einde van de dag (vandaag althans) is het nog niet mijn gitaar, dus dat is allemaal een nog beetje voorbarig ;)

Ze speelt in ieder geval lekker en er komt een goeie sound uit die mijn tele mooi aanvult, dus voor nu ben ik er gelukkig mee (als het intoneren gebeurd is)

geert1976
21 maart 2011, 14:40
Peerless inderdaad :)

Ja, ik dacht al aan een nieuwe brug evt.
De tuners zijn ook niet optimaal, elektronica moet even nagekeken worden. Heb ook gehoord dat Gibson elementen hier erg lekker in zouden klinken (meningen...).
Aan het einde van de dag (vandaag althans) is het nog niet mijn gitaar, dus dat is allemaal een nog beetje voorbarig ;)

Ze speelt in ieder geval lekker en er komt een goeie sound uit die mijn tele mooi aanvult, dus voor nu ben ik er gelukkig mee (als het intoneren gebeurd is)

Dit zijn hele goede gitaren, ik weet niet wat de vraagprijs is (mag je PM-en als je wilt), maar je hebt hier een hele goede gitaar aan:ok:

Fistfunk
21 maart 2011, 14:51
Prijs is 500 euro en gaat misschien nog een beetje vanaf omdat de switch niet helemaal lekker schakelt (geluid valt af en toe uit).

Heeft meer dan 10 jaar in de winkel gehangen voor 1000 euro, uiteindelijk gekocht door de huidige eigenaar voor ergens tussen de 800 en 900.

geert1976
21 maart 2011, 15:04
op welke positie valt het geluid af en toe weg?

Fistfunk
21 maart 2011, 23:17
Verschilt, maar nu ik er over nadenk valt het na twee dagen spelen al behoorlijk mee, dus grote kans dat het wat stof was. Even naspuiten met contactspray en dan werkt het hopelijk allemaal naar behoren.