PDA

View Full Version : Marshall head met goed clean?



MJR
21 maart 2011, 11:20
Ik ben nu enige tijd op zoek naar een nieuwe amp. Heb ook al een topic gestart over de H&K Statesman, maar ik weet niet of dat het wel is.
Wat ik zoek is eigenlijk een Marshall met een goed 'clean' (voor zover je daar bij Marshall van kan spreken), voor de rest gebruik ik toch pedalen. Ik zoek een beetje dat geluid van Frusciante (helder met een rauw randje) en hij gebruikt hiervoor een JTM volgens mij. Nu ligt een plexi buiten mijn budget en de Vintage Modern moet een beetje van die karakteristieken hebben. Heeft iemand ervaring met de Vintage Modern en kan iemand mij vertellen of ik uit deze amp dat heldere, sprankelende geluid kan halen? Ik heb niet zo heel veel ervaring met verschillende versterkers en m'n vaste gitaarboer heeft niet alle types die ik wil proberen...

Daarnaast heb ik ook gehoord dat de DSL een goed cleankanaal moet hebben, maar komt dit niet overeen met de TSL? Ik heb zelf een TSL en ik ben daar niet echt tevreden over, dat geluid is me veel te gekleurd.

TimS
21 maart 2011, 13:40
Frusciante gebruikt volgens mij een Major 200 watt top voor z'n cleane geluid. Die ga je waarschijnlijk niet vinden (en wil je ook niet hebben).

Ik heb een JTM gehad (eigenlijk een JCM600, zelfde idee) en daarmee kwam ik aardig in de buurt. Die VM heb ik alleen in de winkel geprobeerd, maar ik zou zeggen dat die goed ingesteld beter kan klinken, de JCM600 miste toch wat.

Rick trodat
21 maart 2011, 13:59
Ik vind de jtm45 de cleanste marshall.

Orpheo
21 maart 2011, 14:10
de jtm45 is de cleanste marshall vind ik ;)

edit: de dsl is niks als de tsl. de tsl en dsl verschillen van elkaar als dag en nacht. waar de tsl een schelle, gritty bak is, is de dsl te gek als je 'm open trekt.


maar waarom wil je een marshall voor CLEAN!? neem dan een fender twin, blues deluxe, of weet ik 't (ben niet zo superthuis in fender amps).

als je wilt scheuren EN te gek clean, zeg ik: rivera. niks meer, niks minder.

MJR
21 maart 2011, 16:42
Ik schrijf het 'clean' niet voor niets tussen aanhalingstekens...;) Ik hou van dat rauwe randje wat aan het 'clean' van een Marshall zit. Maar ik zoek een mooi helder en sprankelend Marshall-clean waar je nog wat funky dingen mee kan doen. Ik ben niet op zoek naar het Fender geluid.

Een JTM45 ligt buiten mijn budget, maar een Vintage Modern 50W head kan ik prima betalen als ik m'n TSL602 ervoor inruil. Volgens Marshall beschikt de Vintage Modern over de karakteristieken van de JTM en de 1959.
Een JVM ken ik redelijk en ik ben er absoluut niet kapot van; ik houd dan nog meer van mijn TSL.

De DSL is dus absoluut niet met de TSL vergelijken? Ik heb wel eens gehoord dat de DSL een helder en sprankelend clean kanaal had, dus dat spreekt mij ook wel aan. Mijn TSL levert eigenlijk alleen maar een grote bak distortion en sinds ik eigenlijk alleen nog maar op mijn Godin Progression speel, is het niet meer de versterker voor mij. Ik wil een Marshall die beter bij het geluid en textuur van singlecoils past. Ik weet in ieder geval wel dat ik een Marshall wil!;)

sjaak1990
21 maart 2011, 21:52
De DSL is dus absoluut niet met de TSL vergelijken? Ik heb wel eens gehoord dat de DSL een helder en sprankelend clean kanaal had, dus dat spreekt mij ook wel aan. Mijn TSL levert eigenlijk alleen maar een grote bak distortion en sinds ik eigenlijk alleen nog maar op mijn Godin Progression speel, is het niet meer de versterker voor mij. Ik wil een Marshall die beter bij het geluid en textuur van singlecoils past. Ik weet in ieder geval wel dat ik een Marshall wil!;)

Ik vind het clean van de DSL te doen maar zeker niet sprankelend, het is toch redelijk vlak. Geen ervaring met de TSL dus kan geen vergelijking noemen.
Jammer dat je sowieso een Marshall wilt, er is denk ik beter spul te krijgen voor wat jij wilt.

Baker
21 maart 2011, 22:42
Ik hou van dat rauwe randje wat aan het 'clean' van een Marshall zit. Maar ik zoek een mooi helder en sprankelend Marshall-clean waar je nog wat funky dingen mee kan doen.

Zit dat geluid wat jij zoekt niet in een Marshall silver jubilee cq slash signature?

HaroldA
21 maart 2011, 22:59
De VM vind ik saai en inspiratieloos tov mijn oude MV Marshalls. Een plexi (1987x) koop je al voor €550,- tot €600,-

Mitch
21 maart 2011, 23:20
Ik weet niet hoor, een 1987x een plexi noemen is te veel eer. Oké, niet de slechtste reissue, maar dan nog.
JTM45: kán heel mooi zijn, maar ja... er zijn meerdere versies van en de laatste zijn erg stijf hoor. Niet representatief. Dan kun je beter aan een goed kloon gaan.
1959: kan, maar dan wel een oude. De laatste reissues zijn ongelofelijk schelle krasbakken tenzijn je ze knetterhard zet of flink gaat (laten) modden. Geldt in mindere mate voor de 1987.
DSL: ietsje beter dan de
TSL, maar beide hebben weer die kwaal dat ze pas vol gaan klinken als je ze knetterhard zet. Totaal onzinnig voor mastervolume amps.
VM: hangt erg van je speelstijl en de cab af, maar op zich kan die wel wat je zoekt. Niet puur clean, maar wel makkelijk met een klein randje af te stellen. Eigenlijk is dat het enige wat -ie echt lekker doet. Dus als je dat zoekt...

HaroldA
21 maart 2011, 23:24
Ik weet niet hoor, een 1987x een plexi noemen is te veel eer. Oké, niet de slechtste reissue, maar dan nog.

Schematisch gezien klopt hij toch vrij aardig hoor!

Overigens bestaat de "echte" plexi niet, want er zijn wel 100 verschillende uitvoeringen geweest door de jaren heen. Allemaal minimale verschillen, maar ze waren er wel!

Ik heb het overigens over de 1987x van begin jaren 90, nog voordat ze die nutteloze FX-loop er in soldeerden.

MJR
22 maart 2011, 09:07
...
VM: hangt erg van je speelstijl en de cab af, maar op zich kan die wel wat je zoekt. Niet puur clean, maar wel makkelijk met een klein randje af te stellen. Eigenlijk is dat het enige wat -ie echt lekker doet. Dus als je dat zoekt...

Ik haal komende week een 1960 cab op met Celestion V30's, heb een mooie gevonden via MP. Ik heb goede ervaringen met deze kast en speakers en hoor er eigenlijk alleen maar goede dingen over. Ik ben wel erg benieuwd naar de Vintage Modern. Er staat wel een Proguitarshop demo op Youtube en het 'clean' wat hij daar uit een een Tele haalt is wel zo'n beetje wat ik zoek (met nét dat lekkere randje). Ik weet alleen niet voor hoever zo'n demo representatief is...;)

Ik hoor dus graag ervaringen met de VM in combinatie met singlecoils, of natuurlijk over andere Marshalls in combinatie met een Strat of Tele :).

guitarguru
22 maart 2011, 11:19
De Vintage Modern die ik had, de 100 watter, vond ik een slecht overstuurd geluid hebben, maar................. clean had ie echt wel dat sprankelende, met lekker veel headroom. Ik vond clean zijn sterkste kant, en dat voor een Marshall. Die KT66 buizen deden daar een aardige duit in het zakje denk ik. Uittesten!

MJR
22 maart 2011, 11:44
Wat voor gitaar speelde je erdoorheen dan?:)

Volgens mij is het gewoon een goede amp hoor, Slash gebruikt hem ook als hij ergens optreedt zonder eigen gear. Hij vraagt de organisatie dan om er een VM neer te zetten. Wat ik daarmee wil zeggen is, dat het overstuurde geluid dan ook wel in orde moet zijn...;)

Maar ik wil hem hebben voor z'n 'clean', voor de rest gebruik ik pedalen en ik gebruik voornamelijk Fuzz...:)

Mr Orange
22 maart 2011, 13:04
ik heb zelf een dsl en in de oefenruimte speel ik regelmatig op een TSL
Er zit zeker wel verschil tussen maar ook niet zo veel hoor. Wat je zoekt zou ik je best een dsl aanbevelen maar als ik bedenk dat je een tsl hebt en je vind dat echt niet ok dan denk ik echt dat je naar een andere amp op zoek moet

guitarguru
22 maart 2011, 13:13
Wat voor gitaar speelde je erdoorheen dan?:)

Volgens mij is het gewoon een goede amp hoor, Slash gebruikt hem ook als hij ergens optreedt zonder eigen gear. Hij vraagt de organisatie dan om er een VM neer te zetten. Wat ik daarmee wil zeggen is, dat het overstuurde geluid dan ook wel in orde moet zijn...;)

Maar ik wil hem hebben voor z'n 'clean', voor de rest gebruik ik pedalen en ik gebruik voornamelijk Fuzz...:)

Ik speelde met een Strat en een Les Paul, beide met humbuckers. Het vervelende van deze VM was dat ie erg hard moest om lekker te vervormen. Met lagere Mastervolume standen, kreeg je alleen preamp vervorming, wat ik afschuwelijk vond. Schel en fizzy. Clean klonk het altijd wel zeer okay. Mijn pedalen ervoor gaf een enorme brom. Slecht geisoleerd of zo...:stop:

MJR
22 maart 2011, 13:43
Ik wil ook graag een 50w VM, dan breekt hij eerder open;). Maar ik ga toch niet echt voor die overdrivetone, echt om het 'cleane', en dat is bij die amp wel redelijk in orde volgens mij. Maar hoe zit het met die brom als je er effecten voorzet?

guitarguru
22 maart 2011, 13:46
Ik wil ook graag een 50w VM, dan breekt hij eerder open;). Maar ik ga toch niet echt voor die overdrivetone, echt om het 'cleane', en dat is bij die amp wel redelijk in orde volgens mij. Maar hoe zit het met die brom als je er effecten voorzet?

Die brom heb ik niet kunnen verklaren. Met mijn andere amps heb ik dat niet. Ik vraag me nog steeds af of er niet iets mis was met mijn VM. Maar kon er sowieso weinig mee, was ook best moeilijk in te regelen, dus heb hem verkocht.

MJR
22 maart 2011, 14:10
Hoef er ook niet veel aan te regelen, heb in principe maar 1 tone nodig. Maar misschien moet ik ook eens naar een DSL gaan kijken. Richie Sambora en Gary Moore gebruikten deze ook voor hun clean. En ik moet zeggen dat ik de overdrivetone van Moore bij zijn Red House cover in Wembley 2004 (50jr An. Stratocaster) ook erg vet vind. Kan ik concluderen dat de DSL helderder klinkt dan de TSL?

HaroldA
22 maart 2011, 14:12
Ik heb wel ergens gelezen dat de oude DLS's betere trafo's hebben dan de nieuwere.

MJR
22 maart 2011, 14:18
Ik heb wel ergens gelezen dat de oude DLS's betere trafo's hebben dan de nieuwere.

En wat houdt dat concreet in? Ben niet zo thuis in het electrotechnische...;)

HaroldA
22 maart 2011, 14:21
En wat houdt dat concreet in? Ben niet zo thuis in het electrotechnische...;)

Naar verluid klinken ze beter/opener... Kan iemand dit bevestigen?

Nielsje
22 maart 2011, 14:34
Ja, de oude DSL's hadden andere trafo's.

Of ze beter klinken, dat is smaak.

Bolder
22 maart 2011, 17:32
Ik heb 2 jaar de 2266 (Vintage modern 50watt) gehad. clean met een randje deed hij inderdaad lekker. echte oversturing was ook wel te doen. met wat gedraai aan de knoppen kon je er ook echt een goed fuzz-geluid uit krijgen. Ik speelde er altijd mee op greenbacks maar eenmalig op V30, dat vond ik toch beter klinken. reageerde inderdaad goed op pedalen.

MJR
22 maart 2011, 18:35
...reageerde inderdaad goed op pedalen.

Hoe moet ik dit 'goed' interpreteren? Reageert hij dan inderdaad met een brom op pedalen of heb je daar helemaal geen last van?

Basileia
22 maart 2011, 19:07
Daarnaast heb ik ook gehoord dat de DSL een goed cleankanaal moet hebben, maar komt dit niet overeen met de TSL? Ik heb zelf een TSL en ik ben daar niet echt tevreden over, dat geluid is me veel te gekleurd.

Ik heb een DSL uit 2000, weet niet of dit onder de oude of nieuwe valt, er zit in ieder geval een stickertje van Drake Transformers op. Ik ben zeer tevreden over het clean geluid, maar ik weet natuurlijk niet precies wat jij zoekt. Ik heb geen idee waar je woont, maar als je wil mag je hem best een keer proberen.

Mitch
22 maart 2011, 19:22
De VM heeft in ieder geval op acceptabel volume al meer laag in het clean dan de DSL en TSL bij elkaar :hide:

vinni
22 maart 2011, 19:39
Als het echt een Marshall moet zijn....JTM45.

Maar dan wel een goed gebouwde clone van Ceriatone of zo.
Of een goeie origineel met goeie buizen.

Vinni

robert-gitarist
22 maart 2011, 20:47
Ik heb een Marshall DSL50 uit 1997/98 met Drake trafo's. Heerlijke amp hoor! Ik zou hem echt voor geen goud willen missen meer. Lekkere veelzijdige amp, werkt prima icm. de volumepot van de gitaar en met pedalen dpet ie ook zeker niet moeilijk :D
Ik persoonlijk heb ervaring dat mijn DSL (voor mijn gevoel!) beter klonk dan een huidige versie. Met name de chunche mode op het cleane kanaal klonk fijner/warmer. Ik zou je zeker aanraden deze amp eens uittetesten. Op volume klinkt ie helemaal te gek maar op huiskamervolume (oké, ruim begrip :D) gaat ie ook als een speer.

Overigens, waar haal je het van daan dat Sambora alleen de DSL's gebruikt voor het clean? Geloof me, hij heeft echt geen 5 DSL's nodig puur voor het clean hoor ;)

Mitch, weinig laag in het clean?? Ik moet er juist altijd bass uit draaien bijwijze van spreken, anders had ik net zo goed meteen mijn jazzbass kunnen inpluggen :D

Mr. Dynamite
22 maart 2011, 21:04
De VM heeft in ieder geval op acceptabel volume al meer laag in het clean dan de DSL en TSL bij elkaar :hide:

Daar kan ik mij helemaal niet in vinden. De combo misschien, maar mijn tsl op 2 V30's geeft toch echt wel een bak laag. En als dat niet genoeg is kun je ook altijd nog de deep switch aan zetten :)

Ik zou jou de TSL iig niet aanraden, de DSL vond ik wel redelijk het zelfde klinken. Wel had ik het gevoel dat de TSL wat moderner gevoiced is.

Regelmatig speel ik ook over een 50 watt VM. Erg gave bak vind ik het, zeker op low dynamic range. Ik vind hem dat plexi achtige geluid erg goed benaderen, maar ik denk dat hij het niet haalt bij the real thing. ;)
High dynamic is ook vet, maar ik vind het wat fizzy.

Dat met dat brommen dat heeft een maat van me ook. Nou gebruikt hij niet echt een wereld voeding ofzo maar het is soms wel echt storend :dontgeti:

Bolder
22 maart 2011, 21:08
Ik had weinig last van brom op de VM. Ik had wel een brom die echt uit de versterker zélf kwam, ook als hij op standby stond.

MJR
22 maart 2011, 21:17
Ik zou jou de TSL iig niet aanraden, de DSL vond ik wel redelijk het zelfde klinken. Wel had ik het gevoel dat de TSL wat moderner gevoiced is.


Voor de duidelijkheid; ik heb een TSL...;) Maar de DSL is dus helderder?

Mr. Dynamite
22 maart 2011, 21:33
Voor de duidelijkheid; ik heb een TSL...;) Maar de DSL is dus helderder?

Dat weet ik zo niet maar ik had het idee dat hij wat meer vintage gevoiced was. Btw, heb je een combo? Ik vind de combo sowieso echt ruk klinken t.o.v. de head + cab. En ik denk dat een dsl niet echt een stap omhoog is als je van een tsl komt :)

@Bolder: Nee op standby heeft hij nergens last van, dat is wel raar dan :S

Bolder
22 maart 2011, 21:45
@Bolder: Nee op standby heeft hij nergens last van, dat is wel raar dan :S

Ja het is een zachte brom, gewoon dat hij aanstaat denk ik?

Het was wel echt een topversterker, een beetje een one-trick-pony maar dat paardje was echt kicken. Maar ik was toch meer een Fenderman (cliché)

robert-gitarist
22 maart 2011, 21:46
En ik denk dat een dsl niet echt een stap omhoog is als je van een tsl komt :)

Waarom denk je dat?

Ik vind een DSL veel lekkerder klinken als het clean met een rand moet zijn of echt een lekkere chrunch , dan bij een TSL. Voor ik een Marshall kocht heb ik o.a. een TSL uitgetest en te leen gehad. Zeker een hele vette amp en veelzijdig maar de chrunch van de DSL vind en vond ik toch veel lekkerder en meer JCM800 gaan. Ach ja, het blijft allemaal een kwestie van smaak enzo he :seriousf: :D

JeroenP
22 maart 2011, 22:24
Ik heb de VM gehad en heb momenteel een jtm45 (te koop overigens:sssh:). De VM was erg lekker, maar clean is de jtm toch mooier. Zeker als je hem ietsje harder zet en dat heerlijke randje erop krijgt. Erg gaaf dingetje! De VM mist dat een beetje maar is wel weer erg lekker met een crunch. Ik kan je in ieder geval de jtm aanbevelen als ik jouw voorkeur hoor.

sjaak1990
23 maart 2011, 12:06
Ik haal komende week een 1960 cab op met Celestion V30's, heb een mooie gevonden via MP. Ik heb goede ervaringen met deze kast en speakers en hoor er eigenlijk alleen maar goede dingen over.

Oké kast, niets meer niets minder. Wel de verkeerde volgorde zo, normaal koop je eerst de head en daarna de kast omdat sommige kasten gewoon niet werken met bepaalde heads.
De lekkerste speakers waarmee ik de DSL 50 gehoord heb toen ik hem had waren greenbacks, v30's ook zeer ok maar vond ik minder. (type onbekend was niet mijn kast)
Het zijn goede amps, maar vind dat hij toch redelijk hard moet om goed te klinken, op het 2e kanaal met gain een beetje open moest het volume op 2-2.5 om echt lekker los te komen, vond het altijd redelijk hard voor een master volume amp.
Clean is hij ok maar heb hem later tegelijk naast andere amps getest en toen moest hij het toch afleggen. Ik zou jou wat verder kijken dan je neus lang is. De DSL is een goede amp, dat zeker, heb hem niet voor niets gekocht eerder, maar er is meer vergeet dat niet.

HaroldA
23 maart 2011, 12:13
Ik haal komende week een 1960 cab op met Celestion V30's, heb een mooie gevonden via MP. Ik heb goede ervaringen met deze kast en speakers en hoor er eigenlijk alleen maar goede dingen over.

Ik heb een setje V30's onder mijn JCM 800 en JMP 2204 tops gehad en ik vond het 3x niks.

Veel laag, nog veel meer (irritant) hoog en weinig lekkere rockende mids: een strakke metal speaker bij uitstek, maar er viel geen lekkere rock klank uit te halen...

Na die ervaring met de V30 speakers luister ik ook heel anders naar bijvoorbeeld de sound van Slash, daar hoor ik volgens mij hetzelfde klankbeeld in: heel veel hoog en weinig r'n'r mids.

Ik zweer nu bij G12-M25's, met op een hele dichte 2e plaats de G12-65.

MJR
23 maart 2011, 13:32
Dat weet ik zo niet maar ik had het idee dat hij wat meer vintage gevoiced was. Btw, heb je een combo? Ik vind de combo sowieso echt ruk klinken t.o.v. de head + cab. En ik denk dat een dsl niet echt een stap omhoog is als je van een tsl komt :)

@Bolder: Nee op standby heeft hij nergens last van, dat is wel raar dan :S

Ik heb de 2x12 combo. Kan er niet veel lekkers meer uithalen sinds ik op een strat speel. Ik zoek een head die werkt met singlecoils. In Enschede heb ik een tweedehands JTM zien staan bij de plaatselijke gitaarboer, misschien maar eens informeren naar wat erbij moet als ik m'n TSL inruil...;)

Bolder
23 maart 2011, 14:05
Ik heb de 2x12 combo. Kan er niet veel lekkers meer uithalen sinds ik op een strat speel. Ik zoek een head die werkt met singlecoils. In Enschede heb ik een tweedehands JTM zien staan bij de plaatselijke gitaarboer, misschien maar eens informeren naar wat erbij moet als ik m'n TSL inruil...;)

VM deed het erg lekker met een Stratocaster. Kwam in de buurt van Hendrix' sound.

MJR
23 maart 2011, 14:24
VM deed het erg lekker met een Stratocaster. Kwam in de buurt van Hendrix' sound.

Dat is wel zo'n beetje de sound die ik zoek!:)

guitarguru
23 maart 2011, 14:29
Dat is wel zo'n beetje de sound die ik zoek!:)

Kan dit wel beamen ja. Songs als "The Wind cries Mary" en "Little Wing" kwamen er heerlijk uit. Ik noem dat altijd "gepushed clean.

MJR
23 maart 2011, 14:53
Dat is wel wat ik graag wilde horen. Ben alleen benieuwd naar die brom. Is dit echt erg hinderlijk? Singlecoils bromen van zichzelf al een beetje, dus dan moet dit helemaal irritant worden, met name als het met een paar pedalen nóg gekker wordt...

guitarguru
23 maart 2011, 15:04
Dat is wel wat ik graag wilde horen. Ben alleen benieuwd naar die brom. Is dit echt erg hinderlijk? Singlecoils bromen van zichzelf al een beetje, dus dan moet dit helemaal irritant worden, met name als het met een paar pedalen nóg gekker wordt...

Weet dus niet of dit exemplarisch was, en ik dus gewoon pech had.. Met pedalen was het heel irritant. Heb tijdens optredens gewoon bepaalde pedalen niet kunnen gebruiken, vanwege dat irritante gebrom..

MJR
23 maart 2011, 15:24
Hmmmm, dat is wel minder. Ik ben een enorme fan van mijn Big Muff Pi en die kan ik écht niet missen in mijn setup! Die is essentieel in het geluid van m'n band. Daarnaast gebruik ik nog een Jackhammer, een Cry Baby en een SD Pickup Booster en die wil ik blijven gebruiken...

Mr. Dynamite
23 maart 2011, 18:50
Dan kun je er denk ik haast wel op rekenen, maargoed wie weet. Daar mag je hem niet op afschrijven voor je het geprobeerd hebt. Die JTM 45 moet je gewoon ff testen, zag hem laatst ook staan maar niet getest. Ik zeg pedaal plankje mee, heb gaan met die banaan! ;)

MJR
23 maart 2011, 21:56
Een JTM lijkt me heel vet, maar ik denk dat hij niet veelzijdig genoeg is voor mij. Ik heb denk ik toch een kanaaltje meer nodig en in ieder geval een mastervolume.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een Vintage Modern? Ik ben benieuwd of de brom in de VM van Guitar Guru een exemplarische fout was, of dat elke VM dat heeft. Dat is voor mij wel cruciaal, omdat ik weldegelijk met pedalen speel..;)

In ieder geval bedank ik jullie voor de reacties tot zover!:D

sjaak1990
23 maart 2011, 22:22
Een JTM lijkt me heel vet, maar ik denk dat hij niet veelzijdig genoeg is voor mij. Ik heb denk ik toch een kanaaltje meer nodig en in ieder geval een mastervolume.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een Vintage Modern? Ik ben benieuwd of de brom in de VM van Guitar Guru een exemplarische fout was, of dat elke VM dat heeft. Dat is voor mij wel cruciaal, omdat ik weldegelijk met pedalen speel..;)

In ieder geval bedank ik jullie voor de reacties tot zover!:D

Testen, en niet alleen op marshall focussen? Sorry dat ik erop doorga maar vind het zonde, heb niks tegen marshall maar er is nog veel meer.
London City dea?

rudolf
23 maart 2011, 23:05
Ik zou eerst eens een cabje met andere speakers aan die tsl hangen voordat je meteen een nieuwe amp gaat kopen. Die stock speakers zijn gewoon niet heel goed. Ik heb er zelf ook eentje.

MJR
24 maart 2011, 09:20
Ik wil gewoon een kast met een head...;) Is in mijn situatie makkelijker, omdat overal waar ik kom voor een repetitie al een kast staat en vaak is dat met optredens ook zo:).

En een Marshall-stack staat gewoon goed, laat ik dat niet ontkennen :P.

rudolf
24 maart 2011, 11:02
Heb je die tsl dan al wel eens op zo'n kast ingeplugd en de ingebouwde speakers uitgeschakeld?

E-J
24 maart 2011, 13:10
Niet de mijne:
http://link.marktplaats.nl/434675964

Heeft mastervolume e.d. Ik zou gaan kijken/testen!

MJR
24 maart 2011, 16:52
Nee, maar dan zit ik nog met een 40kg zware kast die ik mee moet slepen. Ik wil gewoon een mooi topje in een flightcase...;)

Mr. Dynamite
24 maart 2011, 17:10
Die ceriatone is wel heul vet :crazyhappy:
Ik zou daar eens een kijkje achter de deur nemen denk ik.

Btw, opzich is het wel te doen hoor die VM, maar volgens mij is hij wat kieskeurig met pedalen. De LPB-1 voor de amp van mijn maat geeft een brom, als we die er tussenuit halen is het zowat weg. Dus gewoon ff proberen ;)

JimiDylan
24 maart 2011, 17:28
*maakt zich klaar voor flauwe grappen en denigrerende opmerkingen

Waarom is de JVM nog niet genoemd? Goed, ik heb m zelf, dus misschien ben ik biased, maar ik ben met dezelfde vraag op zoek gegaan naar een amp, bij de JVM uitgekomen en tot nu toe ontzettend tevreden. Je kan evt hier:http://www.therealmsmusic.com/music.html checken, dat is allemaal met de JVM gedaan. Vooral a spring named eve en This time it's different hebben wat mij betreft mooie cleans/clean met een randje.

MJR
24 maart 2011, 17:33
Ik speel op een JVM in ons oefenhok en ik ben niet echt kapot van die midi-footcontroll...;)

Brum
24 maart 2011, 19:50
Dat is wel wat ik graag wilde horen. Ben alleen benieuwd naar die brom. Is dit echt erg hinderlijk? Singlecoils bromen van zichzelf al een beetje, dus dan moet dit helemaal irritant worden, met name als het met een paar pedalen nóg gekker wordt...

Ik heb de 50 watt versie gehad, niks geen brom, dus wel exemplarisch. Ik zou voor een goed clean geluid uit een VM ook zeker niet voor de 50 watt versie gaan. Verzuipt in de bandmix en is op hoger volume echt niet clean te krijgen. Da's ook de enige manier om een versterker echt goed te kunnen beoordelen wat mij betreft, in bandverband. Het zegt mij persoonlijk niet zo veel als iemand een versterker beoordeeld, door er alleen even op gespeeld te hebben in een muziekwinkel.

Die van mij was overigens licht gemod en deed het daarna wel te gek, ook clean. Die VM's happen ook geweldig pedalen, echt niet te zuinig. Ik heb er in ieder geval veel plezier aan gehad, werd op een gegeven moment alleen overbodig en weg gedaan.

MarkV
24 maart 2011, 20:22
Misschien iets van Hiwatt?

MJR
25 maart 2011, 17:00
Weetniet, ik wil in ieder geval iets van rond de 1000 euro..;)

Henri H
25 maart 2011, 20:16
Hoef er ook niet veel aan te regelen, heb in principe maar 1 tone nodig. Maar misschien moet ik ook eens naar een DSL gaan kijken. Richie Sambora en Gary Moore gebruikten deze ook voor hun clean. En ik moet zeggen dat ik de overdrivetone van Moore bij zijn Red House cover in Wembley 2004 (50jr An. Stratocaster) ook erg vet vind. Kan ik concluderen dat de DSL helderder klinkt dan de TSL?Gary gebruikt volgens mij het crunch kanaal van de DSL, en draait het clean er met z'n volume-pots v.d. gitaar in.

Ik denk dat die Ceriatone nog wel 's een hele goeie deal zou kunnen zijn.
Sowieso een JTM-45(-achtige amp) lijkt me het best, maar ik ken de VM niet, dus gewoon testen dat ding lijkt me.

Mijn JCM 800 2204 is ook heerlijk clean in te stellen, en dan bedoel ik niet het cleane kanaal ervan, maar gewoon de high input, preamp op 2 o.i.d. en master naar wens. Voor mij geen betere clean te vinden, heerlijk.
Er staan er volgens mij een paar op MP (combo's en tops).
Volgens mij staat er ook een gemodificeerde 2203 op MP, ook een optie misschien.

De vraag is natuurlijk wel of je pedalen ook lekker klinken op andere versterkers, maar ook dat is een kwestie van testen.

En ja, ik adviseer wederom:

JCM 800

:D

Bolder
25 maart 2011, 20:17
Ben het wel eens dat de VM in bandverband niet echt lekker clean meer was. Misschien is de 100-watter een betere aanrader!

guitarguru
25 maart 2011, 22:27
Ben het wel eens dat de VM in bandverband niet echt lekker clean meer was. Misschien is de 100-watter een betere aanrader!

Mijn 100 watter deed dat uitstekend in bandverband inderdaad.

Wabbie
25 maart 2011, 23:54
Vandaag toevallig een 50 watt Vintage Modern getest. Clean met een randje doet 'ie opzich best aardig, maar vergeleken met een JTM-45 is het plats en doods.

Brum
26 maart 2011, 11:09
Vandaag toevallig een 50 watt Vintage Modern getest. Clean met een randje doet 'ie opzich best aardig, maar vergeleken met een JTM-45 is het plats en doods.

Da's dus precies wat ik bedoel, op deze manier is dat echt niet te zeggen. Zo stand-alone zijn verschillen compleet anders dan in bandverband.

Bovendien zijn die VM's fabriek-af echt steenkoud gebiast en zijn de buizen niet je-van-het.

Niks ten nadele van JTM45's overigens, vind ik persoonlijk ook erg lekkere versterkers die ook erg goed pedalen happen.

Wabbie
26 maart 2011, 11:22
ja klopt, maar dat is altijd een beetje het geval met versterkers. Het blijft lastig om een persoonlijke reactie op een versterker te omschrijven op een forum. Ik zeg niet dat ik de VM een slechte versterker vind, ik zeg alleen dat voor mij de JTM 45 een betere versterker is ( en die is uiteindelijk ook mee naar huis gegaan).
Je moet ze gewoon naast elkaar testen, dan kun je er het meeste over zeggen.

Sinner1980
26 maart 2011, 13:08
ik heb sinds kort de VM2266 (50 watt dus) met bijpassend 425b kabinet en ben er zeer happy mee;erg simpel van opzet en erg lekker geluid.

Ik kan je m van harte aanbevelen maar das natuurlijk persoonlijk;testen dus die hap:ok:

FruscianteFan
26 maart 2011, 13:44
Frusciante gebruikt volgens mij een Major 200 watt top voor z'n cleane geluid. Die ga je waarschijnlijk niet vinden (en wil je ook niet hebben).

Ik heb een JTM gehad (eigenlijk een JCM600, zelfde idee) en daarmee kwam ik aardig in de buurt. Die VM heb ik alleen in de winkel geprobeerd, maar ik zou zeggen dat die goed ingesteld beter kan klinken, de JCM600 miste toch wat.
Sterker nog: Frusciante gebruikte een Major 200 én een Silver Jubilee. De Major clean, de SJ wat crunchier, maar wel altijd tegelijk aan. Clean/crunch vervolgens met de volumeknop van de gitaar en evt een MXR MicroAmp. Ik kan me voorstellen dat dit alles niet echt een reële optie is als je oren wilt overhouden...

Arthis
26 maart 2011, 17:18
Ik zelf een dsl 50 en ik vind het een hele lekkere versterker voor Peppers geluidjes. Je kan er ook een heel behoorlijk Hendrix achtig geluid uit halen.
Vroeger gebruikte Frusciante wel plexi's (mothersmilk, luister maar een Castles made of sand), maar ik denk dat zn geluid toen toch wel anders was dan na 2000, Maar misschien ben jij daar wel naar op zoek naar de mothers milk sound...

De distortion van de dsl 50 vindt ik niet heel geschikt voor de peppers, is meer metal achtige distortion, maar voor 30-40 euro kan je 2e hands een boss ds2 scoren...

robert-gitarist
26 maart 2011, 18:24
De distortion van de dsl 50 vindt ik niet heel geschikt voor de peppers, is meer metal achtige distortion, maar voor 30-40 euro kan je 2e hands een boss ds2 scoren...

Ultra gain switch uit zetten, gain onder rond de 2/3 en je hebt echt een heerlijke chrunch hoor ;) Stratje op halselement of Les Paul op halselement en heerlijk blues'en :strat:
En als je wat meer gain nodig hebt, ik schop in mijn geval dan mij Ibanez TS-9 aan...Heerlijke sound en de Marshall met Ts combi vult elkaar prima aan.

Vergeet niet de chrunch op het cleane kanaal van de DSL hé, die is echt super.

Brum
26 maart 2011, 19:33
Vroeger gebruikte Frusciante wel plexi's (mothersmilk, luister maar een Castles made of sand), maar ik denk dat zn geluid toen toch wel anders was dan na 2000, Maar misschien ben jij daar wel naar op zoek naar de mothers milk sound...

Niet om het één of ander, maar Mother's Milk is opgenomen op een Mesa Boogie en Castles Made Of Sand staat er in z'n geheel niet op, ghehe...

MJR
31 maart 2011, 14:13
Ik heb zo eens rond zitten neuzen en ik heb besloten dat ik voor een DSL ga. Ik vraag me alleen af, of ik voor de 100W of voor de 50W moet gaan. Ik speel eigenlijk alleen in de oefenruimte of in kroegjes of kleine podia. Het gaat me niet echt om de decibellen, maar om het karakter van een 100W of een 50W amp. Wat raden jullie aan?

Mr. Dynamite
31 maart 2011, 16:03
Voor mij sowieso 50watt, dan kun je tenminste nog eens een redelijk oversturende eindtrap krijgen. Maar vergis je niet, ze gaan knoerte hard.

Heb je hem al getest? :dontgeti:

robert-gitarist
31 maart 2011, 16:07
Wijze keuze! ;) :supercool: Enjoy the club!
50 watter heb je voldoende aan hoor :) In kroegen etc en kleine podia kom je er prima mee weg. Je hebt zelfs voldoende volume over. Zelfs op een groter podium kom je er voldoende mee weg.
Heerlijk hoor, z'n DSL50 op volume!!

Wat voor cab neem je erbij of had je al een cab? Misschien heb ik daar over heen gelezen.

MJR
31 maart 2011, 16:30
Ik heb een 1960 Vintage Cab, met V30's erin...:)

Het is dus niet zo, dat je met een 50W op acceptabel volume al vervorming op je cleankanaal krijgt? Dat zou voor mij reden zijn om een 100W aan te schaffen, maar aan de andere kant is die vervormde eindtrap ook wel errug geil, ook al is het bij wijze van 'clean'...;)

HaroldA
31 maart 2011, 16:31
Ik heb een 1960 Vintage Cab, met V30's erin...:)

heb je die al getest icm een DSL? Volgens mij krijg je dan een erg schel geheel.

Mr.Bluesbreaker
31 maart 2011, 16:40
50 watt en dan een lekker oversturende eindtrap.....flink misverstand hier, een eindtrap die gaat oversturen in een VM of welke channelswitcher dan ook die de oversturing uit de voortrap haalt, dan zit je op een volumestand waar je in elke willekeurige kleine kroeg of zaal echt niet meer wordt getolereerd door de geluidsmensen.

Neemt niet weg dat je 50 watter iets verder open kan dan de 100 watter, maar het zit hem meer in 4 redelijk effeciente V30's die het volume al vrij hoog kunnen laten worden voor het clean niet meer clean is. Het is ook vrij afhankelijk van je elementen: met een humbucker met erg veel output wordt het soms krap, maar met een PAF achtige, coiltap mogelijkheid of gewoon een single coil gaat het prima. Vergeet ook je volumeknop niet, kan ook vrij veel doen.

MJR
31 maart 2011, 16:43
Nee, niet getest met de DSL, maar met m'n TSL erop aangesloten klinkt het lekker. Heerlijk helder clean en eigenlijk niet eens scheller dan de Wolverine speakers in m'n TSL combo...;)

Ik heb een TSL401 getest en dat beviel mij uitstekend! Hij klinkt iets klassieker dan mijn TSL en vooral in combinatie met een strat vind ik het een lekkere amp.:)

svdijk
31 maart 2011, 18:58
Ik zou zeggen, een JTM45, of een JVM.
Je kunt ook nog zoeken naar een oude Superbass of iets dergelijks, maar die zijn moeilijk te vinden.
Maar geen VM of DSL IMO!!

Mitch
31 maart 2011, 19:15
En je hebt het topic ook gelezen? :seriousf:

MJR
31 maart 2011, 21:07
Ik zou zeggen, een JTM45, of een JVM.
Je kunt ook nog zoeken naar een oude Superbass of iets dergelijks, maar die zijn moeilijk te vinden.
Maar geen VM of DSL IMO!!

JTM45: Plexi is vet, maar te weinig vermogen en mogelijkheden. Komt er ooit nog wel!;)
JVM: Die amp ken ik (staat in oefenruimte), maar is niet mijn ding. Bovendien vind ik die MIDI-control irritant.
Superbass: slechts van gehoord, maar dat zal 'm ook niet worden.
VM: Lijkt me een leuke amp, maar ook een onetrick pony.

DSL: heeft een lekker 'clean' (sprankelend en met een randje), precies genoeg mogelijkheden (twee kanalen is precies genoeg, en ze zijn nog veelzijdig in te stellen ook) en het overdrive geluid spreekt me enorm aan. Ik ben een enorme Gary Moore-fan (wie niet?) en met een strat kun je daar dat lekkere, hysterische geluid uit halen als je de gitaar op z'n flikker geeft. Voor andere geluiden gebruik ik toch pedaaltjes, je kunt niet alles uit een amp halen.

Tel daarbij op dat je in deze prijsklasse niet veel betere keuzes hebt en de DSL50 is de ideale amp voor mij...;)

Toch?:P

WillemdaGuide
1 april 2011, 09:03
Mijn ervaring met een DSL50, heerlijke amp, maar od kanaal pas lekker met volume boven 4. Qua cabs vind ik hem op een V30 minder, Greenbacks en G12-65's heerlijk, maar ook op een G12-T75 vind ik hem beter dan met V30's...