PDA

View Full Version : Fender Pro Reverb (reverb werkt niet goed)



rasselbock
21 maart 2011, 10:41
Hey allemaal,

Ik heb een fender pro reverb van eind jaren 70.
Het probleem ermee is, dat de reverb op 10 heel erg bescheiden is en gedempt klint.
Of ik hem nu in- of uitgeschakeld heb met de footswitch, je hoort hem wel altijd (alleen als ik hem dichtdraai op de versterker niet)

iemand een idee? buisje? of de reverbunit?

graag ideeën!

dank! en groet

Tim

muziekschuur
21 maart 2011, 10:45
Is hij verbonden via tulp connectors. Zitten de connectors nog goed?

rasselbock
21 maart 2011, 10:51
Is hij verbonden via tulp connectors. Zitten de connectors nog goed?

De connectors heb ik gecontroleerd, van de reverb in en reverb out. voor zover ik kan zien niks mis mee.

nico verduin
21 maart 2011, 10:59
De connectors heb ik gecontroleerd, van de reverb in en reverb out. voor zover ik kan zien niks mis mee.Zou ook een rotte kabel kunnen zijn. Als je de stekkers er helemaal uithaalt, doet ie het dan wel goed?
Daarnaast heb je de stekkertjes van naar de veer al eens omgedraaid? Mogelijk zijn die een keer er verkeerd in gezet?

cluseau
21 maart 2011, 12:03
Buisje? Kun je toch zo testen? Zou ik eerst eens proberen.

V3 is de driver, V4 (1/2) is de receiver.

Kom je er niet uit kun je even naar Erik (http://www.meyer-amps.nl/)

Frans.

geert1976
21 maart 2011, 12:22
Ik heb ooit hetzelfde gehad met een Fender SE 112.

Bij mij zat er in de reverbtank een draadje los die aan een soort van spoeltje hoort te zitten.

Het wil niet zeggen dat jij hetzelfde probleem hebt natuurlijk maar de reverbtank heb je zo los, het is de moeite waard om even te kijken denk ik

cluseau
21 maart 2011, 12:45
Bij mij zat er in de reverbtank een draadje los die aan een soort van spoeltje hoort te zitten.

Juist ja,


Zoiets?


http://www.amps-unlimited.nl/images/fenderbdl/reverbtrafo.jpg


Mocht je er aan willen beginnen, het draadje is dunner dan een haar. De vertinde pen op de foto waar hij aan gesoldeerd heeft gezeten is 0.8mm.

@rasselbock, maak je niet ongerust. Als dit bij jouw ook zo zou zijn heb je helemaal geen reverb.

Frans.
http://amps-unlimited.nl/images/fendrbdl.reverbtrafo.jpg

geert1976
21 maart 2011, 13:32
Juist ja,


Zoiets?


http://www.amps-unlimited.nl/images/fenderbdl/reverbtrafo.jpg


Mocht je er aan willen beginnen, het draadje is dunner dan een haar. De vertinde pen op de foto waar hij aan gesoldeerd heeft gezeten is 0.8mm.

@rasselbock, maak je niet ongerust. Als dit bij jouw ook zo zou zijn heb je helemaal geen reverb.

Frans.
http://amps-unlimited.nl/images/fendrbdl.reverbtrafo.jpg

Nee,

Er zaten 2 normale draden aan dat spoeltje, een rode en ene zwarte, die gesoldeerd zaten aan een lipje/voetje, bij mij was de zwarte zo goed als los.

Als je de reverb opendraaide, kreeg je een soort van reverb die het zo goed als niet deed, maar hoe meer je de reverb knop opendraaide, hoe meer ruis je kreeg.

cluseau
21 maart 2011, 13:44
bij mij was de zwarte zo goed als los.


Hmmm, losse aansluitdraden dus, zie je niet zo vaak als dit. Door de warmtewerking ontstaat er stress in de strak gewikkelde aansuiting van het spoeltje zelf waardoor hij op een gegeven moment breekt. Heb ik al een aantal keren meegemaakt.


Frans.

geert1976
21 maart 2011, 13:57
Hmmm, losse aansluitdraden dus, zie je niet zo vaak als dit. Door de warmtewerking ontstaat er stress in de strak gewikkelde aansuiting van het spoeltje zelf waardoor hij op een gegeven moment breekt. Heb ik al een aantal keren meegemaakt.


Frans.

ik heb de twijfelachtige eer, dat ik dit al drie keer heb meegemaakt bij een Fender amp.
Wellicht tikken ze op een gegeven moment los als ze veel verplaatst worden, door de schokken en trillingen?

rasselbock
21 maart 2011, 23:57
dank allemaal voor jullie ideeën en tips!

woensdag een vrije dag, dus dan ga ik er eens rustig naar kijken...

rasselbock
4 april 2011, 22:12
Buisjes lijken ok. Tulpstekkertjes zijn ok aangesloten.

kom er nog niet echt uit. Iemand nog dé oplossing, of zal ik hem maar even wegbrengen?

nico verduin
5 april 2011, 07:26
Buisjes lijken ok. Tulpstekkertjes zijn ok aangesloten.

kom er nog niet echt uit. Iemand nog dé oplossing, of zal ik hem maar even wegbrengen?Omdat je eigenlijk geen idee hebt hoe te meten etc, zou ik voor het laatste gaan.

vinni
4 mei 2011, 20:51
Ook ik heb eens in een amp een reverbtank kapot gehad. Ook die dunne draadjes in de tank die het begeven hadden.

Niet dat dit de oorzaak is.....maar dit probleem komt wel vaker voor, dus goed om dit te onderzoeken.
Ik heb toen bi Nico een nieuwe tank gekocht.

Vinni

master99
7 mei 2011, 15:26
Niet dat dit de oorzaak is.....maar dit probleem komt wel vaker voor, dus goed om dit te onderzoeken. Ik heb toen bi Nico een nieuwe tank gekocht.
Vinni

Ik wist niet dat Nico in pantservoertuigen deed;)

Maare, Is hiermee je probleem opgelost? Ben je weer voor zien van galm ?

Gr,
Erik

vinni
7 mei 2011, 17:08
Ik wist niet dat Nico in pantservoertuigen deed;)

Maare, Is hiermee je probleem opgelost? Ben je weer voor zien van galm ?

Gr,
Erik

Yep.....

Vinni

cluseau
8 mei 2011, 22:13
Ik wist niet dat Nico in pantservoertuigen deed;)


Hij zegt zo vaak meer te hebben dan op de site staat héh ;)

rasselbock
5 juni 2011, 12:50
Het lijkt er op dat de reverb transformator kapot is. Iemand ervaring met het laten vervangen, of zelf gedaan? Zo ja, hoeveel kost dat?

groet

nico verduin
5 juni 2011, 13:18
Het lijkt er op dat de reverb transformator kapot is. Iemand ervaring met het laten vervangen, of zelf gedaan? Zo ja, hoeveel kost dat?

groetAls je overtuigd bent dat hij kapot is kun je hem zo vervangen:


4 draadjes los maken (blauw, rood, groen en zwart) en gelijk opschrijven/tekenen waar welke draad zit.
Reverb trafo los draaien (2 parkers)
verwijderen reverb trafo
Nieuwe trafo erop schroeven
Draden door de tules voeren
Draden een beetje op lengte afknippen en strippen op het eind
Vast solderen en klaar.

Had je de trafo gemeten?