PDA

View Full Version : Waarom wordt er niet vaker gebruik gemaakt van RVS frets?



adrinalino
21 maart 2011, 06:31
Waarom wordt er niet vaker gebruik gemaakt van RVS frets? De betere slijtvastheid lijkt me buiten kijf.

Weet iemand een adresje waar jumbo RVS fretdraad te koop is?

Ba-bay,

Adrian.

Zjef
21 maart 2011, 09:00
Doordat ze zo hard zijn, zijn ze ook moeilijker te bewerken. Al eens geprobeerd RVS frets in een toets te hameren? Waarnschijnlijk niet. ;) Ik heb het één keer gedaan en voorlopig komt er geen 2e keer...
Om nog maar te zwijgen van hoe snel recrown vijltjes verslijten.

Mattia
22 maart 2011, 09:35
Het is duurder om te bewerken; je tang nippers slijten, je moet diamant fret files kopen (en die vervangen) en het ideale is met een pers die dingen erin zetten, wat ook enige investering vergt. Persoonlijk heb ik ook nog steeds kilos 'gewoon' fretdraad liggen, en zo snel slijt dat spul nou ook weer niet. Als dit op is ga ik waarschijnlijk over, maar die investering laat ik even tot een later tijdstip.

adrinalino
22 maart 2011, 11:40
Ik snap dat ze harder zijn en dus andere fretvijltes vereisen maar waarom geven ze meer weerstand bij het inbrengen?

Ba-bay,

Adrian.

Zjef
22 maart 2011, 19:48
Ze zijn zo hard dat ze weinig meebuigen en er bij gevolg snel terug uit springen. Voorbeeldje: je zet de uiteinden vast met een licht tikje, maar als je dan in het midden klopt springt de hele fret uit de fretsleuf. Als je ze er in perst heb je dat probleem niet, maar dan heb je wel een fretpers nodig.

element
23 maart 2011, 19:47
Voor zover ik weet is rvs niet harder dan staal maar juist zachter/ taaier.
Daardoor slijten bijv. boortjes ook sneller bij het boren in rvs. Ze "snijden" minder dan in staal.
Meer wrijving dus snellere slijtage van je gereedschap door oververhitting. Goed koelen kan de
slijtage wel verminderen/uitstellen.

Dat kan verklaren dat frets moeilijker te buigen zijn en dat ze terug veren uit de toets,
en dat de vijlen ook sneller bot worden.


M!ke

danielw
24 maart 2011, 05:26
hoi element

rvs is zeer zeker wel harder dan gewoon staal.
het is ook stijver de staal behalve als het warm word, dan vervormt het als een gek terwijl staal dat veel minder heeft
je moet idd goede geharde boren hebben om er een gat in te krijgen maar je krijgt net zulke mooie boorkrullen als met staal.
eigenlijk is rvs troep om mee te werken haha

groetjes daniel

D3nnis
24 maart 2011, 12:56
't is maar net welke staalsoorten je met elkaar vergelijkt.
Ik weet niet waar RVS frets precies van gemaakt zijn, en ik weet niet waar stalen frets precies van gemaakt zijn.

Als je "normaal" constructiestaal (S235) vergelijkt met "normaal" RVS (X5CrNi18.10), dan is de hardheid van RVS een stuk groter.
S235 heeft een lagere treksterkte dan X5CrNi18.10, maar een hogere rekgrens. Oftewel, het RVS kun je meer kracht op zetten voor het breekt, maar minder kracht tot het moment van plastisch vervormen.
het RVS is minder stijf dan staal (lagere elasticiteitsmodulus).

Maar goed, dit alles is nietszeggend zonder de exacte materiaalspecificaties te kennen van de twee fretmaterialen.

Zjef
24 maart 2011, 14:49
The most common alloy for traditional fretwire is about 18% nickel, 80% copper, and the rest various other dreadful things such as zinc, lead and cadmium.
Bron: http://www.lutherie.net/fret.chart.html
Absoluut geen staal en behoorlijk 'zacht' dus. Zeker in vergelijking met rvs.