PDA

View Full Version : Simon & Garfunkel - Scarborough fair vraag



Acoustic Capo
20 maart 2011, 14:41
Hallo,
Ik had een vraag over dit lied met betrekking tot de verse.

Capo on 7th fret.


http://www.ultimate-guitar.com/tabs/s/simon_and_garfunkel/scarborough_fair_tab.htm#comments

Dit is de tab, maar ik begrijp niet wanneer de verse begint en wanneer je dat speelt in het lied?

Heerlijk nummer om fingerpicking te spelen, akoestisch fingerpicking is echt mooi,echt liedjes waar je techniek voor nodig bent hou ik van.

aaronstonebeat
20 maart 2011, 15:03
Verse betekent couplet en volgens mij begint het eerste couplet met het woord 'Are'.

De maten 1 en 2 (van het couplet) en de maten 9 en 10 (staan tussen dubbele maatstrepen) worden steeds een keer herhaald; op het moment dat de zang begint, heb je al het intro en twee keer de maten 1 en 2 gehad (en met het inzetten van de zang begin je nog eens op maat 1).

Acoustic Capo
20 maart 2011, 18:33
Ok , ik speel nu eerst het intro dan de 3de rij van de tab en dan de verse.

Maar dat laatste stukje van die verse snap ik niet helemaal hoe ik die greep vast moet pakken?

Er is ook nog een stukje
De 4de tab rijj - daarvan eerste stukje hoe moet ik dat vasthouden?

ALs je een videotje wilt uploaden hoe dat te doen zou ik je zeer dankbaar zijn voor de moeite :):):) Dat zou echt heel handig zijn.

aaronstonebeat
20 maart 2011, 19:45
Ok , ik speel nu eerst het intro dan de 3de rij van de tab en dan de verse.

Volgens mij is het eerst het intro en dan in totaal drie keer de eerste twee maten van het couplet


Maar dat laatste stukje van die verse snap ik niet helemaal hoe ik die greep vast moet pakken?

Dat is een (gedeeltelijk) G-akkoord waarbij je soms met wijs- en middelvinger de b- en de d-snaar indrukt


Er is ook nog een stukje
De 4de tab rijj - daarvan eerste stukje hoe moet ik dat vasthouden?

Na elkaar, je hoeft niet per maat alles tegelijk in te drukken; eerst een stukje C-akkoord en dan D.


ALs je een videotje wilt uploaden hoe dat te doen zou ik je zeer dankbaar zijn voor de moeite :):):) Dat zou echt heel handig zijn.

Is zo ook al te vinden, deze bijvoorbeeld:


http://www.youtube.com/watch?v=IYZ4NsD3tO0

Het is niet 100% hetzelfde als die tab, geloof ik, maar als je het qua vingerzetting zo aanpakt, moet het makkelijk te doen zijn.

Acoustic Capo
20 maart 2011, 19:54
Oke bedankt voor je hulp man:ok:Kan ik weer mooi verder spelen:)

Btw volgorde vant lied?:
Intro,2 maten complet.

Dan verse en daarna de tab tot onderen afwerken.

Klopt dat?

Harald
20 maart 2011, 22:11
Vroegah, toen moesten ze gewoon heel vaak de plaat opzetten, en het stukje bij beetje uitvogelen. En dat er een capo gebruikt werd, om van rare stemmingen te zwijgen, wist je ook niet, tenzij je de mazzel had dat het stuk eens op tv te zien was bij een concert.

Wat Paul Simon hier gedaan heeft is een brilliante begeleiding in elkaar draaien, die op zich vrij simpel te spelen is. Maar even no kidding, de vragen die je stelt... Heb je eigenlijk wel eens naar het stuk geluisterd? Begin nu gewoon eens met heel goed naar de opnames van Simon and Garfunkel te luisteren. Op de live versie van Concert in central park kun je het prima horen. Gebruik de tab alleen om je te helpen. Gebruik je oren!

Dingen zelf uitzoeken kost in het begin misschien wat meer tijd dan tabjes spelen. Maar het is buitengewoon effectieve oefentijd. Je wordt er echt een betere muzikant van. En uiteindelijk zijn er dan heel wat dingen die je sneller op gehoor oppikt, dan van een tab. Bovendien kun je dan ook stukken spelen die je niet als tab kunt vinden. Of op een sessie een nummer meespelen dat je niet kent.

Acoustic Capo
21 maart 2011, 14:20
Vroegah, toen moesten ze gewoon heel vaak de plaat opzetten, en het stukje bij beetje uitvogelen. En dat er een capo gebruikt werd, om van rare stemmingen te zwijgen, wist je ook niet, tenzij je de mazzel had dat het stuk eens op tv te zien was bij een concert.

Wat Paul Simon hier gedaan heeft is een brilliante begeleiding in elkaar draaien, die op zich vrij simpel te spelen is. Maar even no kidding, de vragen die je stelt... Heb je eigenlijk wel eens naar het stuk geluisterd? Begin nu gewoon eens met heel goed naar de opnames van Simon and Garfunkel te luisteren. Op de live versie van Concert in central park kun je het prima horen. Gebruik de tab alleen om je te helpen. Gebruik je oren!

Dingen zelf uitzoeken kost in het begin misschien wat meer tijd dan tabjes spelen. Maar het is buitengewoon effectieve oefentijd. Je wordt er echt een betere muzikant van. En uiteindelijk zijn er dan heel wat dingen die je sneller op gehoor oppikt, dan van een tab. Bovendien kun je dan ook stukken spelen die je niet als tab kunt vinden. Of op een sessie een nummer meespelen dat je niet kent.

Ja precies, tabs zijn ook niet alles, via gehoor spelen is beter.:)

Edit: Dankje Harald en aaronstonebeat, Harald je hebt helemaal gelijk ,ik speelde wel 15 keer mee met een lastig stukje totdat ik eindelijk het tempo van dat stukje doorhad. :)

Harald
21 maart 2011, 15:08
NOU, DOET DAT DAN! ;)

kom ik mats je:


http://www.youtube.com/watch?v=Dau2_Lt8pbM

Eerste schema hoor je vooral Paul Simon, maar er zit nogal een bandje achter... wat je in die Licks Library video echt mist is dat de zangpartij er niet bij zit. Ook als je niet kunt zingen moet je die wel kennen, zodat je ze in je hoofd mee kunt laten lopen. Dan vallen al die losse delen van de gitaarpartij ook wel op zijn plek.

Acoustic Capo
21 maart 2011, 15:35
NOU, DOET DAT DAN! ;)

kom ik mats je:


http://www.youtube.com/watch?v=Dau2_Lt8pbM

Eerste schema hoor je vooral Paul Simon, maar er zit nogal een bandje achter... wat je in die Licks Library video echt mist is dat de zangpartij er niet bij zit. Ook als je niet kunt zingen moet je die wel kennen, zodat je ze in je hoofd mee kunt laten lopen. Dan vallen al die losse delen van de gitaarpartij ook wel op zijn plek.

Haha die video had ik al in mn favorieten staan haha.

Ik check gewoon een studio filmpje,speel eropmee met zang van Simon en dan als het mis gaat aldoor oefenen totdat ik het kan.

Ik schrijf zelf ook melodietjes met fingerpicking , net zon tempo als dit lied.
Ik speel nu anderhalf jaar,zit in een band met veel talent en plezier en oefen veel.

Tjaah als gitaar je liefde is en je super veel oefent dan leer je gitaarspelen nog veel sneller denk ik. Ook als je het leuk vindt neem je het heel makkelijk in je op.:ok: