PDA

View Full Version : Originele Fender Blues Deluxe en Bias



HHR
20 maart 2011, 12:29
Ik heb al een tijdje een originele (uit de USA) Fender Blues Deluxe. Volgens mij zijn mijn buizen echter aan vervanging toe maar nou las ik op internet dat de originele variant een "fixed" bias heeft. Iemand een idee of ik ergens, het liefst in de omgeving Utrecht, een bias pot in kan laten bouwen? Als het ook zelf te doen is, graag, maar kon op internet niet zoveel informatie vinden!

cluseau
20 maart 2011, 12:46
maar nou las ik op internet dat de originele variant een "fixed" bias heeft.

Die stelling klopt, de bias is een vaste spanning. Nu kun je daar simpel een potmetertje in zetten maar daarmee bereik je dat je alleen warmer kunt instellen dan de standaard waarde. Wil je ook kouder (langere levensduur) kunnen instellen zul je iets moeten maken om de biasspanning hoger (negatief) te maken. Alles is mogelijk maar er komt dus meer bij kijken dan een potmetertje.

Frans.

HHR
29 maart 2011, 01:06
Die stelling klopt, de bias is een vaste spanning. Nu kun je daar simpel een potmetertje in zetten maar daarmee bereik je dat je alleen warmer kunt instellen dan de standaard waarde. Wil je ook kouder (langere levensduur) kunnen instellen zul je iets moeten maken om de biasspanning hoger (negatief) te maken. Alles is mogelijk maar er komt dus meer bij kijken dan een potmetertje.

Frans.
Alleen maar warmer kunnen is in principe geen probleem, ik wil er JJs buizen in doen en die moeten wat warmer kunnen draaien. Zou een potmetertje dan wel volstaan? Hebben jullie enig idee of er iemand is in Utrecht die dit voor mij zou kunnen doen?

even
29 maart 2011, 20:12
Ik zou die moeite allemaal niet doen. De BDL is een prima bak voor dat geld met een gouden cleane sound. Ik heb er zelf een gehad en met plezier op gespeeld. Het ontwerp van het apparaat laat dit soort modificaties ook niet echt toe gezien de gesoldeerde potmeters direct op de print bijvoorbeeld. Koop lekker een nieuw setje Fender (!?) buizen en geniet weer een paar jaar van het ding.

jacky
29 maart 2011, 21:14
Elke andere set moet in geregeld worden of er nu fender op staat of jj er een geel stickertje op zet of als tad er een 5 op zet maakt allemaal niks uit ...meten instellen of instelbaar maken en instellen en spelen maar weer.

Little Jay
30 maart 2011, 10:07
Strict genomen is de bias afregelen denk ik (in ieder geval technisch gezien) wel beter, maar ik heb ook Blues Deluxe (sinds '93 of zo) en heb er iets over gezegd in deze thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144892-Buizen-vervangen-maar....

Bias afregelen heb ik dus nog nooit (laten) doen, maar misschien benut ik de amp niet ten volle, kan 'ie nog beter klinken.... (heb de cleane klank altijd erg goed gevonden).

Ik dank dat het argument van "even" ook wel hout snijdt: solderen op de prints van de Blues Deluxe is geen pretje....

Met een setje gematchte buizen van TAD (Tube Amp Doctor) vind ik 'm altijd goed klinken en ik heb nog nooit technische problemen gehad met de eindbuizen.

(oh en op de één of andere manier zijn de buizen van TAD goedkoper via Thomann dan via TAD zelf.....)