PDA

View Full Version : The new MATRIX GT800FX. THE amp for THE Axe-Fx



herrieman
20 maart 2011, 12:47
Ook maar even hier geplaatst omdat deze amp ook geschikt is voor andere gitaar modeling oplossingen.

The new MATRIX GT800FX. THE amp for THE Axe-Fx

MATRIX has decided to put all their knowledge and our feedback into a new amp version with the name GT800FX. This amp is made specifically for our use with the Axe-Fx and of course for the guitar modeling market.

For more information here is the link:
http://www.matrixamplification.com/i...9&limitstart=1 (http://www.matrixamplification.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=59&limitstart=1)

And here how it all began:
http://forum.fractalaudio.com/thread...the-winner-is- (http://forum.fractalaudio.com/threads/31517-REVIEW-MATRIX-XT-800-vs-ART-SLA-2-And-the-winner-is-)....
http://forum.fractalaudio.com/thread...50-RMS-ARRIVED (http://forum.fractalaudio.com/threads/29263-MATRIX-XT-800-1U-Class-A-B-3.7-kg-250-RMS-ARRIVED)


So there are basically 5 differences with the standard XT800's:

- Lower Fan noise at the first stage for bedroom playing
- Neutrik Combi Outs: Jacks and Speakons where the Speakons are advised to use when playing higher volumes
- Input Signal: Input sensitivity from 1,5v to 0.775V, in order to match typical signal levels seen with instrument amplification. The amp hears the Axe-Fx twice as better.
- The GT800FX has got the best OP amps available which also are used in top end mixing desks. This actually makes the amp even flatter and results in a less congested response across the frequency range used by our modeling gear.
- New name: GT800FX on the front of the amp.

And now: 110 or 230 volt versions available. (I can here the Canadians, Japanese, Australians and Americans smile) http://forum.fractalaudio.com/images/smilies/icon_e_biggrin.gif It should be mentioned that buyers outside the UK have to buy the power cord themselves.

And we still have:
- Weight: 3,7 Kg
- Power: 250 Watt/channel at 8 Ohm or 400 Watt/Channel at 4 Ohm
- Bridgeable 800 Watt at 8 Ohn
- Height 1U
- Jack/XLR input from Neutrik
- Frequency Respons 8Hz - 24kHz
- Class A/B Mosfet Output
- Stellar sound quality
- 2 quality and powerfull 2 stage long-life fans. So no extra free 1U (HE) space needed for cooling.
- Protection against Pop-Up and driver short- circuits and mis-wiring
- Fits perfectly with the Axe-Fx in a 3U (HE) rack and forms the lightest transportable solution in the market.

By a UK company that:
- Has a 30 year experience of amp designing and building (several 10 of thousands)
- Has a high quality building method and designs/builds the amp themselves.
- Are motivated to bring out amps where they are proud of! (Craftmanship).
- Knows what is going on in the amp world.
- Listen and understand their customers.
- Deliver instead of trying.
- And have a great sense of humor http://forum.fractalaudio.com/images/smilies/icon_lol.gifhttp://forum.fractalaudio.images/smilies/icon_lol.gif

Which gives:
The first 1U 19" SS-amp that masters the needed flat EQ for FRFR solutions AND comes dynamicly mighty close to high quality tube amps with your favorite guitar cab solution.

And this for less then 500 UK Pounds excl. shipping.

And you get 4 low rubber feet to reduce the height under the MFC-101 so it will fit better in a rack solution.
How to fit the MFC-101 in a 6U (HE) Rack? (http://forum.fractalaudio.com/mfc-101-general-discussion/33369-how-fit-midi-foot-controller-101-6u-he-rack.html)

Unbelievable!

Raffie
20 maart 2011, 14:46
Ik heb er één in pre-order sinds een paar dagen , benieuwd hoe hij klinkt ...

Raf

FNaRK
20 maart 2011, 15:03
The GT800FX are 2 Channel, 1U lightweight two-channel class AB amplifiers and incorporate the very same Switched-Mode Power Supply technology as used in our high power class G amplifiers. Our unique class AB MOSFET output stage ensures the output transistors can make the most of their power supply, delivering huge current output and unrivalled control of the loudspeaker cone.


prachtig geformuleerd :seriousf:
Maar ... voor mij als relatieve n00b .... wat is de meerwaarde voor mijn Digitech GSP 1101 (momentel icm met een ss Marshall 120 ?)
En zijn er al richtprijzen bekend ?
http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/URGSP1101.jpg

herrieman
21 maart 2011, 09:20
Ik heb er één in pre-order sinds een paar dagen , benieuwd hoe hij klinkt ...

Raf

Raf,
Gefeliciteerd en bericht je ervaringen hier als je wil. Welke cabinet met drivers gebruik je?

Geniet van je nieuwe aanwinst!

herrieman
21 maart 2011, 09:25
prachtig geformuleerd :seriousf:
Maar ... voor mij als relatieve n00b .... wat is de meerwaarde voor mijn Digitech GSP 1101 (momentel icm met een ss Marshall 120 ?)
En zijn er al richtprijzen bekend ?
http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/URGSP1101.jpg

Gewoon even iets dieper graven op internet :-). De prijs staat hier vermeld en is 500 UK ponden en afhankelijk of er een batch in productie is krijg je 50 UK pounds korting.

Staat allemaal op de website van matrix amplification

Veel leesplezier

Raffie
21 maart 2011, 20:36
Raf,
Gefeliciteerd en bericht je ervaringen hier als je wil. Welke cabinet met drivers gebruik je?

Geniet van je nieuwe aanwinst!

Gebruik een genz-bens g-flex 212 cabinet , en een Randall XL 4x12 met V30's op repetitie

Levering binnen 2 a 3 weken

Raf

herrieman
21 maart 2011, 22:21
Gebruik een genz-bens g-flex 212 cabinet , en een Randall XL 4x12 met V30's op repetitie

Levering binnen 2 a 3 weken,



Raf

Een advies: als je de amp gaat bridgen of als je erg hard speelt gebruik dan altijd de speakons van de amp! Zou lullig zijn als je jacks wegsmelten :strat:

Eerdaags wordt de matrix site weer geupdate. Heb je wat afleiding de komende 2-3 weken

Raffie
22 maart 2011, 12:51
Een advies: als je de amp gaat bridgen of als je erg hard speelt gebruik dan altijd de speakons van de amp! Zou lullig zijn als je jacks wegsmelten :strat:

Eerdaags wordt de matrix site weer geupdate. Heb je wat afleiding de komende 2-3 weken

Speel zowieso stereo , niks bridgen maw

Thx voor de waarschuwing btw

Raf

herrieman
4 april 2011, 21:02
Hier de eerste foto's van de amp

http://www.matrixamplification.com/index.php?option=com_content&view=article&id=32&Itemid=133&limitstart=1

Nu de volgende stap: van 12GA50 naar Beyma coaxial of kiezen voor de EVM12L route. Mmmmmmm.....keuzes....keuzes

Liquid_Metal
4 april 2011, 21:48
Begrijp ik goed dat het idee hiervan is dat je een gesimuleerde poweramp gebruikt maar toch naar een speakercabinet gaat? Ik kan me anders niet voorstellen waarom je een neutrale (=full range?) poweramp zou willen, aangezien monitors vaak een interne poweramp hebben (en je anders gewoon via de PA kan spelen, toch?).

herrieman
4 april 2011, 22:14
Begrijp ik goed dat het idee hiervan is dat je een gesimuleerde poweramp gebruikt maar toch naar een speakercabinet gaat? Ik kan me anders niet voorstellen waarom je een neutrale (=full range?) poweramp zou willen, aangezien monitors vaak een interne poweramp hebben (en je anders gewoon via de PA kan spelen, toch?).

Het idee is axe-fx --> lichte (3,7 kg) rackable FRFR SS power amp GT800FX---> stereo (2) 1X12" cabs.
Dus:
of volledig FRFR met coaxials en the axe-fx volledig "aan"
of de Eminince Delta Pro 12a/ EVM12L en cab sims in de Axe-fx "uit"

De overweging/twijfel zit in de PEQ binnen de axe-fx waarbij de freq boven de 4,8/5 kHz sowieso wordt geblokt. En dat ik in de praktijk maar 2 a 3 cab sims ECHT de moeite waard vindt.

hole
5 april 2011, 00:19
Hier de eerste foto's van de amp

http://www.matrixamplification.com/index.php?option=com_content&view=article&id=32&Itemid=133&limitstart=1

Nu de volgende stap: van 12GA50 naar Beyma coaxial of kiezen voor de EVM12L route. Mmmmmmm.....keuzes....keuzes

FRFR natuurlijk.

Ook al zijn er "maar" 2 of 3 bruikbare IRs naar jouw mening, dat zijn er dan wel 2 of 3, ipv maar 1 cab als je niet FRFR gaat. Je verliest er flexibiliteit mee EN je maakt jezelf weer/meer afhankelijk van de geluidsman (welke micro gebruikt hij, staat ie wel op de sweetspot..etc etc)

(overigens, ik gebruik geen PEQ, enkel global EQ om de highs iets omlaag te krijgen..vind ik veel beter klinken dan een blocking filter hoor...)

herrieman
5 april 2011, 00:43
He Hole,

Ja ik weet "t. Maar het "gevoel" dat je met een oude rig staat te spelen is ook wel wat waard. Ik ben er nog lang niet uit.......

Voorlopig maar gewoon blijven genieten van de 12GA50-ers en even afwachten wat de andere 30 GT800FX eigenaren gaan doen nadat ze de nieuwe amp hebben ontvangen.

Groeten uit Bonaire alwaar ik zojuist nog gezwaaid heb naar een enorme barracuda, zeeschildpad, inktvis en een familie squit.

Life is sweet, ook even zonder mijn Axie

hole
5 april 2011, 09:00
He Hole,

Groeten uit Bonaire alwaar ik zojuist nog gezwaaid heb naar een enorme barracuda, zeeschildpad, inktvis en een familie squit.


Ik heb met je te doen ;)

herrieman
11 april 2011, 14:50
(overigens, ik gebruik geen PEQ, enkel global EQ om de highs iets omlaag te krijgen..vind ik veel beter klinken dan een blocking filter hoor...)

Hole,
Zit er een gluidsverschil tussen de GEQ, PEQ en de Global EQ. Niks over gelezen op het forum? Wat is je bron?

Groeten uit Utrecht

hole
11 april 2011, 15:14
Hole,
Zit er een gluidsverschil tussen de GEQ, PEQ en de Global EQ. Niks over gelezen op het forum? Wat is je bron?

Groeten uit Utrecht

Ik denk te horen dat het beter klinkt, en dus werkt het voor mij. Zou best eens zo kunnen zijn dat het geen ene fli##er uitmaakt als je het zou gaan meten. :seriousf:

Maar een PEQ is vaak een blocking filter, dus die haalt dan meer laag weg dan de GlobalEQ gebruiken om iets van laag weg te halen.

herrieman
11 april 2011, 18:00
Ik denk te horen dat het beter klinkt, en dus werkt het voor mij. Zou best eens zo kunnen zijn dat het geen ene fli##er uitmaakt als je het zou gaan meten. :seriousf:

Maar een PEQ is vaak een blocking filter, dus die haalt dan meer laag weg dan de GlobalEQ gebruiken om iets van laag weg te halen.

Als dat het geval is (en je hebt een punt) dan zou hetzelfde effect te bereiken zijn met een GEQ block.

Maar eens wat testen

Groet

hole
11 april 2011, 18:03
Ja maar als ik dan iets wil instellen, moet ik weer elke patch induiken
(ok ik heb eigenlijk maar 5 patches die ik gebruik, maar toch..principe)

Raffie
2 mei 2011, 09:58
Vrijdag betaald via paypal , wordt een dezer dagen opgestuurd , ben wel benieuwd , als alles meevalt kan mijn Rocktron Velocity Valve de deur uit , heb ik enkel een 4 HE SKB rackje met een phonic power supply , een AXE-FX en de matrix : lichtgewicht en boenken maw ...

Raf

herrieman
2 mei 2011, 19:16
Welke speakertjes worden het. Ben er zelf nog steeds niet uit. Heb de tijd.....

Raffie
3 mei 2011, 09:27
Welke speakertjes worden het. Ben er zelf nog steeds niet uit. Heb de tijd.....

Speel live met een Genz-benz g-flex 212 cabinet en soms met een Randall XL cab met V30's (laatste klinkt me wel wat boomy, maar staat op de rep)

R

herrieman
3 mei 2011, 19:45
Net een paar Eminence Deltalite II 2512 besteld. Met de nieuwe Matrix en de nieuwe Emies zou het dak er toch af moeten gaan :-)

Wat heb je in de Genz-Benz voor drijvertjes hangen?

Raffie
5 mei 2011, 12:44
Dit staat op de site :

THE GBE 1240-V75 LOUDSPEAKER
We’ve taken the most sought after sound in guitar speakers and made it affordable. An imported cone from England with a 1 3/4" voice coil combine to reproduce smooth, distinctive single notes and punchy, warm, rich power chords.

Hier de link naar de cab : wel niet goedkoop 750 euro ;-)

http://www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=1409&sid=419&cid=93

R

herrieman
14 mei 2011, 00:33
Hier the facebook site van deze jongens.

http://www.facebook.com/MatrixAmplification?sk=wall&filter=1

Het ziet er toch echt naar uit dat de buisjes nu eindelijk tot de verleden tijd behoren.

Lees en huiver. Ik zie al bergen VHT's en Marshall's op marktplaats staan.

Yek. Wanneer arriveert die van jouw?

Yek1
14 mei 2011, 00:55
Weekje of 4

herrieman
18 mei 2011, 10:02
Net een paar Eminence Deltalite II 2512 besteld. Met de nieuwe Matrix en de nieuwe Emies zou het dak er toch af moeten gaan :-) ?

Helaas pindakaas.
De piek in de response is we heel erg aanwezig. Dus de Deltalites teruggestuurd. Op naar de volgende oplossing......

dml
18 mei 2011, 15:50
Jongons,

Wat is er nou zo bijzonder aan deze Matrix? Of hebben we hier duidelijk te maken met de zoveelste hype (zonder mensen tegen de schenen te schoppen)? Gezien de spec's is dit niet meer of minder dan een doorsnee eindtrap met geschakelde voeding. Enige wat ik me kan voorstellen als legitiem argument is dat dit één van de weinige eindtrappen met een hoogte van 1HE is........

herrieman
18 mei 2011, 16:27
Dml,

Klopt, maar dan 1 die speciaal ontworpen is voor de moddelers in deze wereld.

That is it.

dml
18 mei 2011, 19:37
Dml,

Klopt, maar dan 1 die speciaal ontworpen is voor de moddelers in deze wereld.

That is it.

Eh, is dat echt waar of is dat een marketingtruck, waar gitaristen o zo gevoelig voor zijn? Je wilt toch een FRFR eindtrap, 99 van de 100 van dit soort eindtrappen zijn FRFR. Het zou insinueren dat de Matrix juist niet FRFR is, want hij is speciaal ontworpen voor modelers.......

herrieman
18 mei 2011, 22:29
Nee geen marketing truc. Gewoon het resultaat van een aantal gitaristen die met een verzoek aankloppen bij een ontwerper/fabrikant met 30 jaar ervaring en die met een bevredigend resultaat terugkomt

Het zit 'm niet in de EQ want die is en moet vlak blijven (itt tot de buizen in deze wereld) Het zit 'm oa in de "smoothness", "responsivness" en ingangsimpedantie en een he egoeie OP amp. Kan het allemaal opnieuw uitleggen maar hier kan je de reactie nagaan van verschillende gitaristen die hem vorige week gekregen hebben. Wellicht heb je daar meer vertrouwen in :-)

http://forum.fractalaudio.com/amps-cabs/33726-new-matrix-gt800fx-amp-axe-fx-39.html

Groetjes.

En ja, ik begrijp je ongeloof......(welkom in de 21e eeuw)

dml
19 mei 2011, 09:27
Geloof me, het is geen ongeloof. Alleen puur naar de spec's gekeken, is het totaal geen bijzondere eindtrap. Met termen als "smoothness" en "responsivness" pak je natuurlijk meteen de zwakke plek van gitaristen, die zijn gevoelig voor dit soort termen, welke zo verschikkelijk subjectief en niet meetbaar zijn. Ik ken ook nog wel een paar goeie: MOJO of VIBE :seriousf:

Je denkt toch niet dat ik 40 pagina's over hoe goed de Matrix wel niet is ga lezen? Zeg nou zelf, je weet toch ook wel hoe het werkt op het het internet, in het bijzonder met gitaristen? Of iets is helemaal ruk of iets is helemaal top, en natuurlijk wordt "anders" ook verward met "beter".

Yek1
19 mei 2011, 09:41
Het gaat om 1HE solid-state eindtrappen.
SS heeft het voordeel dat het lekker licht is, geen buizen vervangen hoeven te worden enz. Moet wel voldoende vermogen geven, zo min mogelijke kleuring van het geluid en platte freq.cruve, en betaalbaar zijn.

Daarvan zijn er niet zo heel veel. Rocktron Velocity, Art SLA, Matrix, QSC. En dan in de hogere klasse Crown, Bryston enz.

Een eerdere versterker van Matrix (GT800) is door een aantal Axe-Fx gebruikers getest en is vervolgens op basis daarvan specifiek aangepast door Matrix. Dat is de GT800FX geworden.

De eerste stroom van gebruikerservaringen is heel positief. Gaat dus niet alleen om de specs maar ook om echte gebruikservaringen van mensen die ook tal van andere poweramps hebben gehad, waaronder ook buizentoppers als VHT 2/90/2.

Kortom, de hype heeft dus wel een feitelijke achtergrond.

herrieman
19 mei 2011, 10:29
Geloof me, het is geen ongeloof. Alleen puur naar de spec's gekeken, is het totaal geen bijzondere eindtrap. Met termen als "smoothness" en "responsivness" pak je natuurlijk meteen de zwakke plek van gitaristen, die zijn gevoelig voor dit soort termen, welke zo verschikkelijk subjectief en niet meetbaar zijn. Ik ken ook nog wel een paar goeie: MOJO of VIBE :seriousf:

Je denkt toch niet dat ik 40 pagina's over hoe goed de Matrix wel niet is ga lezen? Zeg nou zelf, je weet toch ook wel hoe het werkt op het het internet, in het bijzonder met gitaristen? Of iets is helemaal ruk of iets is helemaal top, en natuurlijk wordt "anders" ook verward met "beter".

Lees dan 2 pagina"s of 1. Jezelf een beetje informeren kan geen kwaad toch? Begrijp me goed ik begrijp je skeptische houding. Maar soms is het echt onnodig. Laat dit er nu net een zijn.

herrieman
21 mei 2011, 14:54
HA!

Voor de zeer zware luide jongens onder ons. De Matrix komt nu ook uit met de GT2000. Dat is dus 2 maal 1000 Watt in 4 Ohm voor de modeling markt.
Dit op verzoek van een zware metaal jongen uit de US.

Het moet niet veel gekker worden :blast:

herrieman
23 mei 2011, 15:26
Hier een nieuwe review van een gast die de GT800FX eerst wilde testen voor hem aan te schaffen. Kortom onbevooroordeeld en kritisch.

http://forum.fractalaudio.com/amps-cabs/36741-amp-shootout-matrix-gt800fx-vs-vht-2-90-2-a.html

Hebben we toch mooi weer te danken aan gebruiker DADA van het Fractal Audio forum! Hij woont geloof ik in NL in Utrecht... Oh shit.. Dat ben ik.:metal:

dml
23 mei 2011, 19:07
"The VHT was rounder, warmer but less precise,
and surprisingly, slightly more powerful (’12 O clock’ on the VHT equaled ‘2 O clock’ on the GT)."

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

herrieman
23 mei 2011, 20:29
Gefeliciteerd!

Maar je moet natuurlijk wel alles quoten. Met name de eindconclusie.

Er staat weer een VHT te koop.

dml
24 mei 2011, 17:51
Nee, het ging mij met name om het laatste deel van die zin, dat de VHT krachtiger is want om hetzelfde volume op de Matrix te krijgen moest die op 2 uur i.t.t. 12 uur op de VHT. Zeg nou eerlijk, dit gaat toch nergens over?!

Ik heb een appel en een peer maar om dezelfde hoeveelheid sap uit zowel de appel als de peer te krijgen, moest ik de peer wat langer uitpersen :seriousf:

Yek1
24 mei 2011, 17:59
Nee, het ging mij met name om het laatste deel van die zin, dat de VHT krachtiger is want om hetzelfde volume op de Matrix te krijgen moest die op 2 uur i.t.t. 12 uur op de VHT. Zeg nou eerlijk, dit gaat toch nergens over?!

Ik heb een appel en een peer maar om dezelfde hoeveelheid sap uit zowel de appel als de peer te krijgen, moest ik de peer wat langer uitpersen :seriousf:

Wat is je punt? Ben je op een heilige missie om alle "hype" rondom eindversterkers de wereld uit te helpen? :cooler:

dml
24 mei 2011, 20:00
Nee, dat zou veel teveel eer zijn. Ik vind het bijzonder vermakelijk hoe gitaristen elkaar met "onbenulligheden" gek weten te maken :ok:

dml
24 mei 2011, 20:23
Maar even alle gekheid op een stokje, over die laatste review van de GT800.
Waarom wordt er over twee gitaarcabs getest en niet over FRFR cabs? De GT800 is een PA-eindtrap die gemodificeerd is naar gitaristen-specifieke wensen, in de review wordt een vergelijking gemaakt met een VHT buizen eindtrap en wordt geconcludeerd dat de GT800 eigenlijk best wel kan klinken als een VHT, mits je maar één en ander aanpast in de Axe. Leuk, maar ik vind het veel interessanter om te weten of je met de Axe + Matrix + FRFR cabs niet alleen een VHT + EVM12L's kan simuleren dan wel benaderen, maar ook alle andere mogelijke combi's. Dus nu nog een setje FRFR cabs ;)

Yek1
24 mei 2011, 21:22
Maar even alle gekheid op een stokje, over die laatste review van de GT800.
Waarom wordt er over twee gitaarcabs getest en niet over FRFR cabs? De GT800 is een PA-eindtrap die gemodificeerd is naar gitaristen-specifieke wensen, in de review wordt een vergelijking gemaakt met een VHT buizen eindtrap en wordt geconcludeerd dat de GT800 eigenlijk best wel kan klinken als een VHT, mits je maar één en ander aanpast in de Axe. Leuk, maar ik vind het veel interessanter om te weten of je met de Axe + Matrix + FRFR cabs niet alleen een VHT + EVM12L's kan simuleren dan wel benaderen, maar ook alle andere mogelijke combi's. Dus nu nog een setje FRFR cabs ;)

Da's hoe elke gitarist het zelf wil.

Enerzijds zijn er genoeg gitaristen die het vertrouwde geluid van de eigen gitaarcabs willen, maar wél de kleuring door de poweramp-simul. van de Axe-Fx, en het zgn "amp-in-the-room" geluid. Daarvoor heb je een neutrale poweramp nodig. Dat is de VHT 2/90/2 maar die is duur, loodzwaar en de buizen vervangen kost geld. Behalve Engl zijn er verder niet heel veel neutrale buizen eindtrappen.

En dan heb je de gitaristen die geen actieve FR monitor willen, maar een neutrale eindtrap, om die dan te kunnen combineren met de gewenste FR speakers (om cab sims te kunnen gebruiken).

En er is ook nog een tussencategorie (ik). Ik ben goed voorzien met een FR monitor. Toch wil ik ook eens een handzame, neutrale poweramp ombineren met EVM-12Ls. Dat zijn gitaarspeakers (en hebben dus de punch en desgewenst amp-in-the-room toon). Maar ze zijn ook tamelijk plat en lenen zich voor gebruik met cab sims. Best of both worlds, hoop ik.
De Matrix lijkt in dat opzicht een uitkomst te zijn, qua gewicht, prestaties, omvang en prijs. Er is écht wel verschil tussen ss poweramps.

herrieman
19 juli 2011, 16:13
Inmiddels hebben de Matrix jongens een nieuwe website geopend voor ons gitaristen en bassisten http://matrixguitaramplification.com/
En hebben ze Tone Merchants in LA als dealership in de jenaaithetsteeds.

Goed bezig die gasten.

Maar moet ook bekennen dat de GT800FX/EVM12L combi wel erg realistisch klinkt. Dit met cab sims uit of aan.

Heerlijk

herrieman
14 augustus 2011, 17:25
Die Mark Day toch.......

http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=76&t=99573

Groet

herrieman
23 februari 2012, 19:58
Inmiddels beginnen the positieve oordelen van de echte rack jongens binnen te stromen voor W/D/W

http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=81418

morris
23 februari 2012, 20:33
Volgens mij gaat er dit jaar nog meer interessant spul uitkomen. O.a. VHT (Fryette moet ik zeggen) zou met een 1HE 2x40w tube amp komen, met (jawel) 6L6 buizen. Geen idee hoe dit dan in een 1HE zou passen, maar ik laat me verrassen. Ik ben zelf ook toe aan een vervanging van mijn WDW wet amp, mijn rocktron velocity heeft te weinig headroom naast mijn SLO. De Matrix is ook een contender die hoog op mijn lijstje staat...

Morris

herrieman
24 februari 2012, 10:11
Vrij simpel. De buisjes liggen binnen een 1HE format. In de ART Dual Tube EQ, 1HE hoog, liggen ze ook. Het gekke is alleen dat ik de ART nog zelden gebruik sinds de GT800 in het rack hangt.

Yek1
24 februari 2012, 10:45
En nieuwe power amp van Retro Channel:
http://www.youtube.com/watch?v=uIQflsVSU9I

morris
24 februari 2012, 11:03
Vrij simpel. De buisjes liggen binnen een 1HE format. In de ART Dual Tube EQ, 1HE hoog, liggen ze ook. Het gekke is alleen dat ik de ART nog zelden gebruik sinds de GT800 in het rack hangt.

Maar dan hebben we het over preamp tubes niet? Ik ken de Art verder niet, maar dat lijkt me toch heel wat anders dan 6l6 eindbuizen. Die worden veel warmer en de sockets passen volgens mij niet eens liggend in een 1HE format?

Morris

herrieman
24 februari 2012, 11:54
Daar heb je een goed punt. Eind buizen zijn inderdaad behoorlijk dikker. Dus wellicht gaat het net of net niet passen. En die krengen worden behoorlijk heet. Dus heb je weer een paar zware ventilatoren nodig. Mmm dan is the GT800 zo gek nog niet.

morris
25 februari 2012, 16:10
Hmmm, nachtje over geslapen en eens wat meningen van collega's gepolst. Ik ga hem maar bestellen!

herrieman
25 februari 2012, 18:59
Wat ga je bestellen? De GT800? Wanneer je hem getest hebt laat dan graag even weten wat je mening is.
Waarvoor ga je hem eigelijk gebruiken? En wat gaat ie vervangen?

In iedergeval wordt het heel veel plezier maken!

morris
25 februari 2012, 20:09
Wat ga je bestellen? De GT800? Wanneer je hem getest hebt laat dan graag even weten wat je mening is.
Waarvoor ga je hem eigelijk gebruiken? En wat gaat ie vervangen?

In iedergeval wordt het heel veel plezier maken!

Ja, de GT800FX. Hij gaat een Rocktron Velocity vervangen die ik voor wets gebruik. De velocity deed dat ook al prima, maar het volume waarmee ik mijn Soldano SLO pleeg te gebruiken, is wat veel gevraagd voor de velocity ;-) Ik ben zeer benieuwd iig. Misschien dat ik hem ook ga gebruiken met mijn Ultra, maar aangezien ik toch meestal direct ga is dat toch niet prio1.

herrieman
12 maart 2012, 22:21
Mark Day geeft uitleg
http://www.youtube.com/watch?v=0zaEnTNoLx8

Yek1
2 april 2012, 01:34
Op de Matrix site staan enkele nieuwe modellen.

De GT1000FX is een upgrade van de GT800FX, 200w meer power en naar ze zeggen nog meer aanpassingen in de richting van "buizen".

De GM50 is een geweldig handige mono module. Die plak je zo in een speakerkast.

herrieman
3 april 2012, 18:02
Ik had de voorspelling al vernomen maar toch duidelijk een gevalletje van een gedraaide wind. Of niet soms Yek? ;) Helaas kan ik het niet explicieter maken.

Overigens hier staat de hele handel http://www.matrixamplification.com/index.php?page=shop.product_details&product_id=2&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=136

mooi spul

harrie-beton
3 april 2012, 19:00
Waarom bij een modeling unit nog weer kloten met gitaarspeakers?
Van de atomic versterkers heb ik ook nooit begrepen waarom modeling gebruikers nog speciale eindversterkers willen - notabene met gitaarcabinetten erin :-/ . Een hoop spelen met in ear of direct over de PA. Mijn bakje versterk ik met wat ik maar voor handen heb.
De ene klinkt iets beter dan de ander maar mijn hele modeling setup is gebouwd om na de unit alles rechtdoor te versterken. Onze oefenruimte klettert nogal en ik haal er soms beetje hoog uit de monitor voor me maar dat is alles.

CoiLive
4 april 2012, 13:27
Ik kan me dat eigenlijk heel erg goed voorstellen. Met een 4x12 cabinet naast je speel je toch anders dan met een in-ear. De geluid, de verplaatsing van de lucht die je kan voelen, als je lekker wilt feedbacken.

apekop
5 april 2012, 01:44
Op de Matrix site staan enkele nieuwe modellen.

De GT1000FX is een upgrade van de GT800FX, 200w meer power en naar ze zeggen nog meer aanpassingen in de richting van "buizen".


Ben benieuwd. Ik was er al op aan het wachten. Hoe is trouwens de ventilator noise van de GT800?

apekop
12 april 2012, 00:56
GT1000FX zit op de post!

herrieman
13 april 2012, 21:25
Apekop, Congrats

Laat even weten wat je ervan vindt. Wat voor cabinet/FRFR gebruik je?

Geniet ervan! En niet te hard zetten he (is slecht voor de speakers en je oren) :seriousf:

apekop
13 april 2012, 22:13
Twee Mesa Boogie Thieles 200W 8 ohm.
Ik ben nog even onzeker over de aansluiting, altijd met combo's gewerkt vandaar.

Misschien kan iemand controleren of het zo goed is? Ik speel stereo
-van Axe Fx output 1 (L & R) naar Matrix Input A en B, met standaard jack/jack kabels
-van Matrix Output A en B naar de twee Mesa kastjes met speaker kabels

Zit ik goed qua ohmages en wattages etc?

Ik wil het gewoon even zeker weten. Hij is vandaag binnengekomen en ik wil hem zondag meenemen naar de repetitie.

herrieman
14 april 2012, 10:49
No worries. Aansluiting is OK.
Overigens is de Matrix toch aan alle kanten beveiligd dus kan er weinig misgaan. Weer zo'n voordeel van een goeie SS amp.
'
Have fun!

apekop
14 april 2012, 13:26
bedankt, dat gaat goed komen!

gelijk nog maar een vraagje dan:
Ik wil met mijn bas ook live over de Axe fx/Matrix gaan spelen.
Nu heb een Eden cabinet 350W 8 ohm. Kan ik beste de bridge mode gebruiken (output X), of gewoon de mono mode (output A)?

herrieman
14 april 2012, 17:52
Ik zou gewoon 1 stereo kant gebruiken en het andere kanaal uit draaien. Hoef je achterop ook geen schakelaars om te halen wanner je bas of gitaar speelt. Keep it simple. En gaat het te zacht met de bas, wat ik niet denk, kan je altijd nog kiezen voor de bridge mode. Oh ja lees de handleiding even goed daar staat zeer nuttige info in. :-)

Veel plezier morgen. En nogmaals pas op voor je oren en hou je speakers heel :-) tis een monster van een amp!

Yek1
15 april 2012, 13:31
Ik heb de GM50 module van Matrix binnengekregen. Handig ding! Heb 'm in mijn speaker cab gemonteerd. Nu is mijn setje weer wat kleiner. Mijn GT800FX is al verkocht.

apekop
16 april 2012, 11:20
Proficitiat Yek. Als ik het eerder had geweten had ik misschien je GT800fx overgekocht.

Gisteren voor het eerst gerepeteerd met de GT1000fx en 2 Mesa Boogie Thiele kastjes met EVM12L speakers.
Was toch wel even wennen zeg!

Tot nu toe draaide ik mijn Axe fx gewoon via de de fx Return stereo over mijn H&K combo. De power amp sim en cab sim liet ik gewoon aanstaan. Dit klonk zonder aanpassingen wonderwel echt behoorlijk goed.

Met de GT1000/Mesa had ik naar mijn gevoel veel te veel bas en mengde mijn geluid niet goed met ons trio. Ik had het gevoel dat ik steeds in het vaarwater van de bassist raakte en dat het daardoor onduidelijker werd. Ik had wel gewoon de power amp sim en cab sim aan laten staan omdat dat bij de H&K ook goed klonk. Op het eind van de repetitie heb ik cab sim uitgezet en toen had ik wel wat minder bas, maar dan klonken sommige patches toch weer anders qua karakter. Dit heb ik niet meer goed kunnen testen met de rest van de band erbij. Met power amp aan of uit hoorde ik niet heel veel verschil.

Wat ik vreemd vind is dat er zo'n groot verschil is in aanpassingen t.o.v. van mijn H&K. Bij de H&K hoefde ik niks aan te passen om het geluid van thuis over de studio monitors goed weer te geven en met de nieuwe setup klinkt het heel anders dan thuis. Ik weet niet zo goed of die extra bas nu komt door de Matrix of de speaker kasten. Ik hoorde ze gisteren beide voor de eerste keer.

Waarschijnlijk gewoon een kwestie van experimenteren, maar ik ben toch benieuwd wat jullie hiervan zeggen, en hoe jullie dit ervaren.

Yek1
16 april 2012, 13:10
Proficitiat Yek. Als ik het eerder had geweten had ik misschien je GT800fx overgekocht.

Gisteren voor het eerst gerepeteerd met de GT1000fx en 2 Mesa Boogie Thiele kastjes met EVM12L speakers.
Was toch wel even wennen zeg!

Tot nu toe draaide ik mijn Axe fx gewoon via de de fx Return stereo over mijn H&K combo. De power amp sim en cab sim liet ik gewoon aanstaan. Dit klonk zonder aanpassingen wonderwel echt behoorlijk goed.

Met de GT1000/Mesa had ik naar mijn gevoel veel te veel bas en mengde mijn geluid niet goed met ons trio. Ik had het gevoel dat ik steeds in het vaarwater van de bassist raakte en dat het daardoor onduidelijker werd. Ik had wel gewoon de power amp sim en cab sim aan laten staan omdat dat bij de H&K ook goed klonk. Op het eind van de repetitie heb ik cab sim uitgezet en toen had ik wel wat minder bas, maar dan klonken sommige patches toch weer anders qua karakter. Dit heb ik niet meer goed kunnen testen met de rest van de band erbij. Met power amp aan of uit hoorde ik niet heel veel verschil.

Wat ik vreemd vind is dat er zo'n groot verschil is in aanpassingen t.o.v. van mijn H&K. Bij de H&K hoefde ik niks aan te passen om het geluid van thuis over de studio monitors goed weer te geven en met de nieuwe setup klinkt het heel anders dan thuis. Ik weet niet zo goed of die extra bas nu komt door de Matrix of de speaker kasten. Ik hoorde ze gisteren beide voor de eerste keer.

Waarschijnlijk gewoon een kwestie van experimenteren, maar ik ben toch benieuwd wat jullie hiervan zeggen, en hoe jullie dit ervaren.

Een ingrijpende verandering van cabs and amp leidt vaak tot een periode van "zoeken". Komt wel goed.

Laat de Power Amp simul. aan staan. Sommige amp models hebben dat zonder meer nodig, zoals de amp models zonder Master Volume. Bovendien is de GT1000 een neutrale amp, dus je wilt de kleuring van de power amp sim.

Je hebt Thiele cabs, en dus hebben een flinke bass weergave. Bovendien benadrukt het gebruik van cab sims nog eens extra de lage freqs. Mijn advies: laat de cab simul. eruit, en focus je op het tunen van je presets voor deze weergave. Je zal zeker even moeten experimenteren, omdat je geluid hierdoor in 1e instantie flink verandert. Kwestie van wennen. Zet de amps sims terug op de standaardwaarden en begin dan met bijdraaien, vooral Master, Drive, B/M/T en Presence/Hi-Cut. En doe dat liefst op het geluidsniveau waarop je ook repeteert.

apekop
16 april 2012, 13:29
Mijn advies: laat de cab simul. eruit, en focus je op het tunen van je presets voor deze weergave. Je zal zeker even moeten experimenteren, omdat je geluid hierdoor in 1e instantie flink verandert. Kwestie van wennen. Zet de amps sims terug op de standaardwaarden en begin dan met bijdraaien, vooral Master, Drive, B/M/T en Presence/Hi-Cut. En doe dat liefst op het geluidsniveau waarop je ook repeteert.

Het wordt heel lastig om tijdens de repetities mijn presets te tunen. Ik besteed thuis vele uren aan mijn presets en bij de repetities is er geen gelegenheid voor omdat ik dan muziek wil maken ipv aan knoppen te draaien, het leidt me ook af van het spelen. Ook klinkt het als je in je eentje speelt weer anders dan als de rest van de band mee gaat spelen.
Als ik de presets thuis tune zonder cab simulatie klinkt het thuis weer niet zoals het moet. Ik ga volgende repetitie in ieder geval de cab simulatie eens uitlaten. Misschien hebben de Thiele cabs wel te veel bas voor mijn smaak, omdat ik met de H&K wel een goed resultaat had. Maar dat sluit ook iets meer aan bij de sound die ik al had voor de Axe fx. Het viel me daarom een beetje tegen. Het zal wel een overgangsfase zijn. Gewoon nog een hoop experimenteren.

Yek1
16 april 2012, 14:01
Configureer je Axe voor 2 verschillende output signalen. Dan hoef je je presets niet aan te passen voor thuis of repetitie.

Verplaats het Cab block naar het einde en plaats het FXL block er direct voor. Cab simul. in Global laat je gewoon aan staan. Dan is je Out1 signaal voortaan voor thuis (vanweg het Cab block met Cab simul.), en je Out2 signaal stuur je naar de GT1000 (zonder cab block, voor repetities).
Als je nu het Cab block vult met Cab #12 (OwnHammer EVM-12L IR, zonder mic simul.), dan lijkt het signaal thuis ook behoorlijk op dat via jouw Mesa cabs.

Dit is de methode die ik ook zelf gebruik.

apekop
17 april 2012, 02:27
Ga ik eens proberen. Het nadeel is wel dat je dan thuis gebonden bent aan de Ownhammer EVM-12L IR.

Ik zie bij jouw presets trouwens dat je een aftakking hebt gemaakt; Cab naar enhance en dan een aftakking naar PEQ naar FX Loop.
Waarom is dat? en waarvoor gebruik je de enhancer precies?

Yek1
17 april 2012, 09:27
Enhancer gebruik ik inmiddels niet meer. Dat is methode om het stereo signaal nog verder te verbreden.
De PEQ voor FXL gebruik ik soms om het hoog wat te boosten, voor synths en dat soort dingen.

apekop
17 april 2012, 11:29
waarom heb je dan zo'n aftakking van GEQ naar FX loop erin gemaakt? Je kan FX loop (en PEQ) dan toch ook gewoon voor de cab zetten? of werkt de afsplitsing naar out 1 en out 2 dan niet?

Yek1
17 april 2012, 12:50
waarom heb je dan zo'n aftakking van GEQ naar FX loop erin gemaakt? Je kan FX loop (en PEQ) dan toch ook gewoon voor de cab zetten? of werkt de afsplitsing naar out 1 en out 2 dan niet?

Die boost van de hoge freqs heb ik alleen nodig op het signaal naar Out2 (EVM speaker), niet op het Out1 signaal.
Vandaar de aftakking. In de presets zonder de PEQ zou ik inderdaad de FXL ook in-line kunnen plaatsen, maar ik ik hou wel van een vaste layout.

etemm
23 april 2012, 16:35
Ik heb de GM50 module van Matrix binnengekregen. Handig ding! Heb 'm in mijn speaker cab gemonteerd. Nu is mijn setje weer wat kleiner. Mijn GT800FX is al verkocht.

Hoe bevalt de GM50 module t.o.v GT800FX qua sound, of maakt dit weinig verschil.
Mijn Axe-FXII wordt volgende week geleverd en ik zit te twijfelen tussen de GT800FX en de GM50 module, ik ben niet van plan om de axe stereo uit te versterken, dus zou ik maar 1 kanaal van de GT800 benutten.
Dus die GM50 module lijkt me wel wat, aangezien ik maar 1 (1x12) cabje wil kopen.

Yek1
23 april 2012, 17:01
Hoe bevalt de GM50 module t.o.v GT800FX qua sound, of maakt dit weinig verschil.
Mijn Axe-FXII wordt volgende week geleverd en ik zit te twijfelen tussen de GT800FX en de GM50 module, ik ben niet van plan om de axe stereo uit te versterken, dus zou ik maar 1 kanaal van de GT800 benutten.
Dus die GM50 module lijkt me wel wat, aangezien ik maar 1 (1x12) cabje wil kopen.

Als je al de Gt800 hebt, zou ik niet upgraden.
Zo niet, dan is de Gm50 een logische keus.
Past goed in een 1x12, als je die altijd meeneemt.
Verschil tussen beide app. is niet groot. De Gm is wat opener en minder 'gritty' (kan zo gauw geen Ned. woord verzinnen). En meer dan genoeg power.

tnijland
5 juni 2012, 22:22
Rare vraag misschien maar waarom leveren ze een eindtrap met zoveel vermogen en niet met wat minder zoals bijv. bij de Rocktron Velocity versterkers... Is dat nog afkomstig uit hun PA tijd of hebben ze dit bewust ook voor de gitaarmarkt gedaan?

Liquid_Metal
6 juni 2012, 09:04
Het zijn transistor amps toch? Dan maakt het toch niet zoveel uit want ongebruikt vermogen kost niets (weinig) extra (i.t.t. buizenversterkers die op standby ook veel stroom vragen).

herrieman
6 juni 2012, 09:22
Rare vraag misschien maar waarom leveren ze een eindtrap met zoveel vermogen en niet met wat minder zoals bijv. bij de Rocktron Velocity versterkers... Is dat nog afkomstig uit hun PA tijd of hebben ze dit bewust ook voor de gitaarmarkt gedaan?

3 redenen. Headroom, headroom en headroom. Daarmee ben je zeker dat je wegblijft van het clipgebied van een transistorversterker. Buizenversterkers hebben hier veel minder last van. Vuistregel is dat je voor transistorversterkers 5 maal meer vermogen nodig hebt. Dus vandaar.

apekop
7 juni 2012, 01:13
Rare vraag misschien maar waarom leveren ze een eindtrap met zoveel vermogen en niet met wat minder zoals bijv. bij de Rocktron Velocity versterkers... Is dat nog afkomstig uit hun PA tijd of hebben ze dit bewust ook voor de gitaarmarkt gedaan?

Ik heb zelf de matrix GT1000 in combinatie met een Axe Fx II en twee Mesa Boogie EVM 12 Thiele kastjes (stereo). Toch staat de Matrix bij repetities vaak over de helft open, meestal op 3/4. En de output van de Axe II ook op 3/4. En zo hard spelen we met de band niet. Het is fusion, dus het gaat gelukkig minder hard dan een rock band. Maar ik heb die power dus wel nodig blijkbaar. Ik vraag me trouwens af of het harder gaat als je mono speelt? En hoe zit het met 'gewone' en bridged mode ivm volume?

Yek1
7 juni 2012, 10:07
Ik heb zelf de matrix GT1000 in combinatie met een Axe Fx II en twee Mesa Boogie EVM 12 Thiele kastjes (stereo). Toch staat de Matrix bij repetities vaak over de helft open, meestal op 3/4. En de output van de Axe II ook op 3/4. En zo hard spelen we met de band niet. Het is fusion, dus het gaat gelukkig minder hard dan een rock band. Maar ik heb die power dus wel nodig blijkbaar. Ik vraag me trouwens af of het harder gaat als je mono speelt? En hoe zit het met 'gewone' en bridged mode ivm volume?

Vreemd dat je Axe en amp zo hard staan....zou niet hoeven. Heb je het level van jouw patches wellicht heel zacht staan, staat de gain in de Global EQ niet onder 0 dB?

Bridged is harder dan mono.

hugo
7 juni 2012, 10:28
Als ik die instellingen gebruik gaat het loeihard, dus mss inderdaad even de global settings checken.

Gaat het groene lichtje op de Matrix knipperen?

apekop
7 juni 2012, 11:34
Global settings staan allemaal op fabriekswaarde, nooit iets aan veranderd. Ik stel de patches zo af dat de output net niet in het rood gaat.
Dit is vrij standaard dacht ik. Mijn Matrix heeft geen groene lichtjes. Welke lichtjes bedoel je precies?
Ik vind het ook vreemd dat ik alles zo hard moet zetten. Het gaat verder niet vervormen of zo.

hugo
7 juni 2012, 12:20
Naast de volumeknob op de matrix zit een klein groen ledje, deze gaat knipperen als er een bepaald vermogen wordt gebruikt, van het axefx forum


The LED starts to flicker when the O/P of the Matrix is at -9db (so 50Watts into a 4 Ohm load or 30 Into an 8 Ohms Load). That is a combination of the mastrix volume dial (which is actually attenuates the inlut signal) and the output of the AFX.

If you have tha Matrix at full, and arent seeing anything from the LED then the output from the AFX isnt high enough. If the AFX is at full as well then your patches are very low signal level. Increase the Global output gain - or the level in your amp blocks.

In 90% of my playihg I dont get an LED flicker. when I turn up full I do - but Ive set my gain structure up so it happens at that point (means Im getting 30W at full -and 60W when my vol boost in engaged. My cab is rated at 60W). Im not actually getting close to the Matrix's max output - my cabs wont take it.

apekop
7 juni 2012, 12:27
mmm...ik hebt geen groen lampje gezien. Naast elke volume (channel A en B volumeknoppen) zitten wel twee paarse lampjes. Misschien hebben ze de kleur veranderd bij de 1000 versie? Deze knipperen wel regelmatig. Geen idee of dat juist goed is of niet?

hugo
7 juni 2012, 15:29
Vreemd, het is het signal led bij de knob, als die regelmatig knippert moet je toch wel een aardige bak volume hebben. Hoeveel impedantie zijn je speakers? Anders mss even matt een mailtje sturen.

apekop
7 juni 2012, 15:46
Geen idee van de impedantie. Het zijn twee 8 ohm Thiele EVM-12 200 Watt kasten.

hugo
7 juni 2012, 15:54
Blijft raar, ik heb 1 8 ohm EVM en als het signal led knippert maak je toch een aardige bak herrie

apekop
7 juni 2012, 16:05
het echt niet zo hard, want ik heb een hekel aan harde repetities.
Ik krijg toch het gevoel dat er iets mis is, want die paarse lampje knipperen bijna de hele tijd.

Yek1
7 juni 2012, 16:37
De volumeknop op een poweramp regelt meestal niet het uitgangsniveau maar het ingangsniveau.
Als de lampjes knipperen dan is er waarsch sprake van clipping op de input.
Verminder het uitgangslevel op de Axe. Draai het volume op de Axe Matrix helemaal open.
Kijk goed aan de achterkant of de switch op de juiste positie staat.
Speel je echt stereo, of kan het ook 1x of 2x mono (Parallel mono is harder dan Stereo op de Matrix, geloof ik).

apekop
7 juni 2012, 16:43
Ik speel echt stereo. Veel stereo delays en effecten etc. Switch achter staat goed, altijd in de meest linkse stand.
Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg volume heb als ik de Axe zachter ga zetten.
Maar ik ga dit weekend eens proberen om de Matrix helemaal open te zetten en de Axe zachter.

Op welke standen staan bij jullie de volume knoppen dan bij stereo Matrix/Axe?

Yek1
7 juni 2012, 16:47
Ik speel echt stereo. Veel stereo delays en effecten etc. Switch achter staat goed.
Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg volume heb als ik de Axe zachter ga zetten.
Maar ik ga dit weekend eens proberen om de Matrix helemaal open te zetten en de Axe zachter.

Op welke standen staan bij jullie de volume knoppen dan bij stereo Matrix/Axe?

Ik heb een GM50 en die is alleen mono. Idem vermogen als (1 kant van) GT800FX. Heb ik nooit harder staan dan de helft, zelfs in rock band. En de Axe ook niet.

Ik heb een 16 ohm EVM gehad, en die was te zacht. 8 Ohm geeft meer dan voldoende output.

hugo
7 juni 2012, 19:26
ik zet het volume op de matrix op max, en dan axefx ongeveer 10-11 uur.

apekop
11 juni 2012, 11:27
Ik heb een GM50 en die is alleen mono. Idem vermogen als (1 kant van) GT800FX. Heb ik nooit harder staan dan de helft, zelfs in rock band. En de Axe ook niet.
.

Ik heb gisteren deze settings geprobeerd: Matrix beide kanalen vol open. Axe fx output volume 25%. Bij deze stand knipperen de leds bij iedere aanslag. Ik heb andere standen geprobeerd en die leds blijven continue knipperen. Is dat normaal? Ik heb Matt ook even een mailtje gestuurd.

apekop
16 juni 2012, 11:17
Ik heb dit antwoord terug gekregen van Matt. Blijkbaar is het normaal dat die lichtjes continue flikkeren. Ik snap er eerlijk niet echt veel van. Kan iemand mij dit in simpele: taal uitleggen?

The signal lights start to come on at -9db as an indication of output power.
At 8 ohm your gt1000 outputs 330 watts per channel,
Therefore,
330 watts -3db = 165 watts
330 watts -6db = 82 watts
330 watts -9db = 41 watts

When the signal light starts to illuminate you are putting 40 watts into your 200 watt cab.

When the signal light stays on you are at roughly -6db, therefore 80 watts.

Everything is perfectly fine, please let the other guys know about the lights. Of they are trying to make sure they don't light on their rigs they are only using 12% of the available output power.

I hope this helps.
My best regards.
Matt

tnijland
18 juni 2012, 23:17
Vrij vertaald zijn de lichtjes dus alleen een indicatie van het volume maar dan uitgedrukt in de eenheid Decibel welke door Matt weer terug zijn vertaald naar het vermogen dat jouw eindtrap op dat moment naar de speakerkast (gebaseerd op een 8 ohm speaker) stuurt.

Matt probeert je dus te vertellen dat wanneer het lampje knippert je versterker op ca. 40 Watt output staat. Als het lampje aanblijft ga je naar ongeveer 80 Watt vermogen. Het is dus een minimum indicatie hoe hard je speelt.

apekop
18 juni 2012, 23:50
Het is deze opmerking van Hugo die me aan het twijfelen bracht. Blijkbaar horen die signal leds dus juist wel de hele tijd te knipperen bij iedere aanslag. Dat hoeft niet te betekenen dat het ook super hard gaat.


Blijft raar, ik heb 1 8 ohm EVM en als het signal led knippert maak je toch een aardige bak herrie

tnijland
19 juni 2012, 00:18
Precies. Het betekent alleen dat je een minimum vermogen naar je eindtrap stuurt.

apekop
19 juni 2012, 00:25
Toch vraag ik me af waarom ze niet gewoon een clipping/overload led erop hebben gemaakt? aan die signal leds heb je zo niet zo veel toch?

tnijland
19 juni 2012, 00:49
Ik denk dat het te maken heeft met het enorme vermogen dat kan worden afgegeven. Door een indicatie te geven krijg je een goed instel gevoel over het volume zonder dat je meteen je speakers kapot maakt. (Overload is in dit geval niet echt aan de orde).

Maar het lijkt me wel een hele mooie versterker.

herrieman
19 juni 2012, 09:59
Toch vraag ik me af waarom ze niet gewoon een clipping/overload led erop hebben gemaakt? aan die signal leds heb je zo niet zo veel toch?

Aan de signa leds heb je meer omdat je zo kan zien hoeveel vermogen je naar je arme speakertjes stuurt. Je zal niet de eerste zijn die per ongeluk zijn speakers opblaast.

apekop
19 juni 2012, 10:40
Maar hoe zie dat dan aan die leds, als je speakers opgeblazen dreigen te worden?

herrieman
19 juni 2012, 10:48
Matt heeft je het vermogen uitgelegd wat wordt uitgestuurd bij net knipperen, en bij permanent aan, etc. Zet hier het vermogen van je speakertjes (met het juiste ohmage tegenover) en je weet wanneer het gevaarlijk gaat worden.

Ik zie je vervolgvraag al aankomen. Dus wat voor speakers gebruik je, met wel rms wattage en welk ohmage en gebruik je de versterker in stereo of bridged?

apekop
19 juni 2012, 10:57
Ik gebruik twee Mesa Boogie Thiele kastjes 8 ohm 200W EVM-L speakers, volledig stereo. Lichtjes knipperen bij iedere aanslag.

herrieman
19 juni 2012, 13:05
Dan hoef je je helemaal NERGENS zorgen om te maken. Het oplichten bij aanslag is ook helemaal goed.
Deze speakers zijn bijna niet te killen. Eerder zal je gehoor het begeven.

In jouw geval kan je alles vergeten! Het is anders bij mensen die 2 celestion speakertjes hebben van 30 of 60 Watt. Dan is de info van Matt zeer nuttig.

Dus Apekop..... speule zeg ik........ hoe hard je ook wil.:rockon:

apekop
20 juni 2012, 00:23
dat sowieso...het hoeft gelukkig niet zo hard. Nu staat de Axe op zo'n 45% en de Matrix vol open.