PDA

View Full Version : hoe nut te verwijderen



jan jansen
20 maart 2011, 09:59
http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/nut2.jpg

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/nut1.jpg

Vanochtend bezig geweest om een nut te verwijderen van een gitaarhals. Daartoe plaatste ik een dun schroevendraaiertje onder de nut en tikte voorzichtig met een rubberhamer.
Helaas zoals te zien op de beide foto`s ging een stukje van het fretboard mee.

Wat is de beste manier om hem te verwijderen?Iemand suggesties?

JJ

grizzly
20 maart 2011, 10:24
Hi JJ,
Ik zelf zou de boel heeeeeeel voorzichtig met een dremel zoveel mogelijk weg frezen/slijpen.Daarna met een fijn vijltje de zaak weer in oorspronkelijke NUT-maat terug brengen en vernieuwen.

stijnkenens
20 maart 2011, 11:27
Overlangs doorzagen (haaks op de richting van de fretten) En dan met een tang de nut samen knijpen.
Daarna de groef proper maken en een nieuwe nut fabriceren !


s.

Enra
20 maart 2011, 12:55
Overlangs doorzagen (haaks op de richting van de fretten) En dan met een tang de nut samen knijpen.
Daarna de groef proper maken en een nieuwe nut fabriceren !

Wellicht een goed idee. Dit soort nuts zijn echt lastig te verwijderen. Als je deze manier gebruikt bedenk dan dat de onderzijde van de nut de radius van de toets volgt. Met andere woorden, de nut is van onderen niet vlak!

no 1 hops
20 maart 2011, 12:55
Overlangs doorzagen (haaks op de richting van de fretten) En dan met een tang de nut samen knijpen.
Daarna de groef proper maken en een nieuwe nut fabriceren !


s.+1 met aanvulling 'in het midden' van de nut overlangs doorzagen.
dat bedoelde je vast zelf al wel maar was meer voor de TS.

grizzly
20 maart 2011, 13:20
hmm, als ik zie dat er een deeltje van het hout is mee weggebroken bij het breken van de nut, zou ik erg voorzichtig zijn om dat te vermijden.
Als je de nut in het midden (lengterichting) doorzaagt en dan naar elkaar toe knijpt, bestaat dan niet de kans dat er delen van het hout vastgelijmd blijken te zitten aan de nut, en mee wegbreken?
Het is dan wel een kracht in de lengte richting van het hout, en niet opwaarts, maar toch....

Pepe
20 maart 2011, 13:38
Bot beiteltje tegen de kopse kant en voorzichtig met een hamer tikken.
Misschien zijn er betere manieren maar ze schieten er zo uit bij mij.

barno
20 maart 2011, 13:50
geen schroevendraaier gebruiken. ik gebruik een de punt van een vierkant vijl, zodat ik over het hele vlak van de kopse nut contact heb als ik hem eruit tik.

G.G.
20 maart 2011, 13:54
vreemd. Ik heb dit al zoooooo vaak gedaan met de methode die jij gebruikt hebt. Nooit problemen gehad. Zit die topkam verlijmd ofzo? Ik gebrikte altijd een scherp mesjes langs de randen, dan horlogeschroevendraaier erinrammen, topkam splijten en opwippen.

jan jansen
20 maart 2011, 14:08
vreemd. Ik heb dit al zoooooo vaak gedaan met de methode die jij gebruikt hebt. Nooit problemen gehad. Zit die topkam verlijmd ofzo? Ik gebrikte altijd een scherp mesjes langs de randen, dan horlogeschroevendraaier erinrammen, topkam splijten en opwippen.

Ik denk idd dat de nut verlijmd is,zit muurvast.Het eerste wat ik probeerde is met de vingers hem op te lichten,daarna met het schroevendaaiertje.

Dat doorzagen is een goed idee.Ik probeer 2 zaagsnedes aan te brengen en hem zo te verwijderen...T is trouwens een plastic achtig iets.....supergoedkoop.....

bedankt voor de reacties:cooler::cooler:.laat het wel weten hoe ik het heb opgelost,:???::)

JJ

Bert Gitaar
20 maart 2011, 14:46
geen schroevendraaier gebruiken. ik gebruik een de punt van een vierkant vijl, zodat ik over het hele vlak van de kopse nut contact heb als ik hem eruit tik.

Gebeurt het dan ook weleens op deze manier dat ie finaal breekt.
Vreemd dat er niet iets anders is om een nut te verwijderen. Zoals een fret verwijderen met een tang.
Als de nut er uit waar lijm je nieuwe dan mee vast of strak geklemt.

barno
20 maart 2011, 15:02
Gebeurt het dan ook weleens op deze manier dat ie finaal breekt.
Vreemd dat er niet iets anders is om een nut te verwijderen. Zoals een fret verwijderen met een tang.
Als de nut er uit waar lijm je nieuwe dan mee vast of strak geklemt.

Beetje onduidelijke post maar soit:

nuts zijn van vaak van been of kunststof gemaakt: tang werkt niet hoor. niet alle nut zijn gelijmd, hoeft ook niet. Frets geven door hun vorm grip aan een tang, nut niet.
Een nutslot kan fractie breder worden gefreesd als er schade is. de nut wordt toch op maat gemaakt.

oigun
20 maart 2011, 21:06
Een nutslot kan fractie breder worden gefreesd als er schade is. de nut wordt toch op maat gemaakt.


Let wel op alleen aan de kant van de headstock!!
Maar dat is voor barno zo vanzelfsprekend dat hij het vergeet te vermelden

barno
20 maart 2011, 21:31
Let wel op alleen aan de kant van de headstock!!
Maar dat is voor barno zo vanzelfsprekend dat hij het vergeet te vermelden


yep:) maar thx voor de aanvulling zodat ik niet meer suable ben

BLUEWEY
21 maart 2011, 02:21
Een drijvertje, dus b.v. de steel van een gebroken schroevendraaier of zoiets tegen de kopse kant en een goede tik zou toch eigenlijk doeltreffend moeten zijn.
Drijvers zijn er in verschillende soorten en maten in gereedschaps zaken of automaterialen zaken te krijgen.

Ze zijn er met spitse en platte kop en voor dit geval zou ik de platte nemen.

suc6 JJ

Bert Gitaar
21 maart 2011, 11:59
OK, ik was even bang dat ik een van de weinige ben die hier regelmatig mee loop te klote. Niet dus.
Maar ik ben er wel wat wijzer van geworden met al dat gekloot. Zo fout doe ik het dus ook niet.
Ik dacht dat er een truc was om een nut te verwijderen.

Enra
21 maart 2011, 14:25
Ik denk idd dat de nut verlijmd is,zit muurvast.Het eerste wat ik probeerde is met de vingers hem op te lichten,daarna met het schroevendaaiertje.

Dat doorzagen is een goed idee.Ik probeer 2 zaagsnedes aan te brengen en hem zo te verwijderen...T is trouwens een plastic achtig iets.....supergoedkoop.....

bedankt voor de reacties:cooler::cooler:.laat het wel weten hoe ik het heb opgelost,:???::)

JJ
Soms zit dat spul achtelijk goed vast. Wat ik bij jou foto zag is me ook een keer overkomen. Een drevel helpt dan echt niet. Ik vind de oplossing van inzagen goed bedacht, was ik daar destijds maar op gekomen. Resten kan je met een scherpe beitel (als je die maat of smaller hebt) verwijderen. Ik heb voor iets degelijks ook wel eens een beitel van een schroevendraaiertje gemaakt.

oigun
21 maart 2011, 14:29
Inzagen is echt de veiligste manier. Achter de nut zit maar een klein kops stukje hout en dat kan makkelijk uitbrokkelen.(maar dat heb je al ontdekt;))
Volgens mij staat dat ook in guitar repair guide van Erlewine.

Zjef
21 maart 2011, 15:22
Dit staat in elk geval op één van de dvd's van Dan Erlewine. De 'Collapsing Nut' methode. Hij snijdt eerst de lak door aan de voor en achterkant van de topkam, zaagt deze daarna door (in de richting van de frets) en vervolgens duwt hij de twee helften samen met een platte bektang waardoor ze los komen.

keessie
21 maart 2011, 16:31
Misschien even warm maken met een föhn (haardroger) als ie verlijmt is word de lijm zachter ??