PDA

View Full Version : Pt



JANPIET
20 maart 2011, 07:17
Hallo,hoe kan ik de Center Tap van een Power Trafo bepalen?
Is het uberhaupt nodig om zo,n punt op het chassis
aan te sluiten,of kan het ook zonder?

matto
20 maart 2011, 07:33
Meestal is dat aangegeven met kleurcodes.
De hoogspannings ( vaak rode draden)zit eigenlijk altijd met de centertap aan het chassis, de beide uiteinden gaan naar de gelijkrichter.
De aansluiting naar het chassis is de min van de gelijkspanning.
Als je weet welke draden de hoogspanningswinding vormen dan kun je met de Ohm meter bepalen welke draad de centertap is, de aansluitingen van centertap naar uiteinde meten de helft van uiteinde naar uiteinde.
Soms zit ook de 6.3 V gloeispanning ( vaak groene draden) met een centertap aan het chassis.

nico verduin
20 maart 2011, 10:13
Is het uberhaupt nodig om zo,n punt op het chassis
aan te sluiten,of kan het ook zonder?ligt er aan wat voor voeding je wilt maken.

master99
20 maart 2011, 12:49
Ja, wat Nico zeg. Als je een bruggelijkrichter (Graetz) wilt toepassen heb je in principe geen middenaftakking nodig. Echter, als je met twee voedings condensatoren in serie de afvlakking na de gelijkrichting doet, kan hij wel gebruikt worden om het midden van de beide voedings condenstaoren op de halve voedinsspanning te zetten.

Als je enkelzijdig wilt gelijkrichten heb je geen center tap nodig en als je dubbelzijdig, met 2 diodes of een buis wilt gelijkrichten weer wel.

Google even, en de schema's vertellen genoeg of jij in jou situatie een center tab nodig hebt.

Hoe je hem bepaalt: de centertab behoort om en nabij de zelfde gelijkstroomweerstand te hebben naar beide hoogspanningsaansluitingen. Dus dan ga je met een multi-leter aan de slag. Je kan ook (voorzichtig) de (wissel) spanningen meten als je de primaire aangesloten hebt.

Gr,
Erik

JANPIET
20 maart 2011, 13:14
Bedankt allemaal voor jullie reacties,het gaat om een PT die ik uit een
sloper London City heb gehaald en weer in een LC gemonteerd heb
waarvan de PT volledig uitgebrand was.
Het probleem is alleen;dat alle primaire draden rood zijn,en maar een
paar zwart en de aansluitingen alleen maar nrs hebben.
Heb een schema van Dr.Tube,maar daar zie ik geen midden aftakking
in wikkeling naar de Graetz gel.richt brug.
Vraag me ook af of ik de trafo nog extra aan massa zal leggen,wat ik wel zag
in die sloper.

cluseau
20 maart 2011, 13:19
Hmmm, toch even nog iets toevoegen:

Als je een PT hebt met middenaftakking is dat gemaakt voor gelijkrichting met twee diode's. De spanning op de warme zijden ligt meestal rond de (2x) 350V~ en zijn in tegenfase. Ga je dan op de conventionele manier een brug aan die warme zijden hangen kom je op een slordige 800 a 1kV= uit. Mogelijk is dat een beetje pijnlijk voor de toegepaste elko's. Natuurlijk kun je ook één warme kant tov de middenaftakking gebruiken maar de stroom is dan weer onnodig beperkt.

@JANPIET, om je vraag simpel te beantwoorden: met de multimeter de ohmse waarde meten. Als het goed is heb je drie draden welke aan elkaar gelinkt zijn. De hoogst gemete waarde zijn de warme kanten. De overige draad is dan de centertap. Onder spanning kun je tov de centertap 2x de hoogspanning meten. Om er zeker van de zijn dat de spanningen in tegenfase zijn kun je de spanning meten tussen de twee spanningsdraden. Die moet dan twee keer zo hoog zijn. Gezondheidstip: Niet met je fikken aan de aansluitingen komen ;)

Frans.

Frits van Mourik
20 maart 2011, 23:29
Voor wat het waard is:
Ik heb nog nooit een LC onderhanden gehad met een PT met hoogspanningswikkeling met centertap.
Wèl met centertap voor de gloeispanning.
Sommige LC PT's hebben ook een screen tussen primaire & secundaire wikkelingen;
die moet natuurlijk aan GND.

Als je een pic of omschrijving van je trafo kunt posten, is het makkelijker om je te helpen...

VrGrFr

JANPIET
21 maart 2011, 09:07
Voor wat het waard is:
Ik heb nog nooit een LC onderhanden gehad met een PT met hoogspanningswikkeling met centertap.
Wèl met centertap voor de gloeispanning.
Sommige LC PT's hebben ook een screen tussen primaire & secundaire wikkelingen;
die moet natuurlijk aan GND.

Als je een pic of omschrijving van je trafo kunt posten, is het makkelijker om je te helpen...

VrGrFr

Frits,zal proberen een PIC te sturen

cluseau
21 maart 2011, 11:41
Voor wat het waard is:
Ik heb nog nooit een LC onderhanden gehad met een PT met hoogspanningswikkeling met centertap.

Helemaal gelijk Frits, voor zover ik weet zijn die er ook niet. Mijn verhaaltje was ook een aanvulling op de uitleg van andere posters.

@JANPIET, ik had je mail gisteravond nog beantwoord, daar staat ook nog wat info in.....



greetz
Frans.