PDA

View Full Version : Control pods



Reindah
8 januari 2002, 11:42
Ik zit er over na te denken om mijn control pods te vervangen. Hoe werkt het precies, met het aantal kb/mb enzo, kweet dat het de output vergroot, maar welk aantal kb/mb hoeveel en ik wil er graag wat meer informatie over dan dat ik er over op internet kan vinden.

Reindah
9 januari 2002, 14:37
kan iemand hier op reageren of ben ik te onduidelijk ofzow?

poeyerke
9 januari 2002, 15:05
Wat voor gitaar heb je? (Merk, Type)
Wat voor elementen zitten er in?
Wat wil je bereiken met het vervangen van je pot's?

Reindah
10 januari 2002, 22:52
Ik heb een Fender Jagstang en ga er een Texas special single coil en JB trembucker inzetten. Ik wil gewoon dat er een veel beter, helderder vetter geluid uit mn jagstang komt.

poeyerke
11 januari 2002, 08:54
Voor de Trembucker zou je misschien het beste een 500k tone en volume pot kunnen gebruiken. Ik weet niet of de texas special dan niet te schel wordt dat moet je uitproberen, maar aangezien je een helderder geluid wil.

Met een 500k pot wordt de gitaar wat helderder van klank. Als de trembucker een heel hoge output heeft kan je misschien zelfs een 1meg pot gebruiken.

Reindah
11 januari 2002, 14:27
thnx! zijn dit soort dingen ook gewoon ergens uit te proberen met eigengitaar of is de moeite erg groot om die dingen te vervangen?

poeyerke
11 januari 2002, 14:34
Bij een fender strat is het moeilijk omdat je de hele slagplaat moet verwijderen. Als je gitaar een apparte plaats voor de pot heeft dan is het gemakkelijker.

Reindah
11 januari 2002, 14:43
er is een apart klein chrome plaatje waar de volume en tone knop op/in zitten, over de tone knop gesproken........is daar wat aan te veranderen?

DOLBY
11 januari 2002, 16:30
Bij de toonregeling is niet alleen de potmeter van belang maar ook de condensator. Daarmee kun je ook varieren: van 10 to 47 nF bijv.
Maar even terug naar je eerste vraag.
De standaard schakeling in de meeste gitaren is passief: dat wil zeggen dat hij niet gevoed is (door een batterij) Dit heeft als gevolg dat de volume en toonregeling eigenlijk altijd ten koste gaat van de sound. (tenzij alles vol open staat).Je kunt er dus geen hogere output mee krijgen. Bij aktieve electronica (dus gevoed door een batterij) is dat wel het geval en kun je bepaalde toongebieden meer of minder versterken voordat ze de gitaar uit gaan.

Reindah
11 januari 2002, 17:20
Wat is dat met die tone pot regelaar? Wat houd dat 10 tot 47 in? IN elk geval bednakt dat er mensen reageren:)