PDA

View Full Version : kletterende hoge e snaar



pippa
19 maart 2011, 22:10
Hey,
Ik ben bezig op mezelf gitaar te leren.
Vroeger speelde ik zonder plectrum maar de laatste 2 maand ben ik met plectrum begonnen. Eerst heb ik met een dunne gespeeld wat best goed ging maar nu ben ik naar een dikkere overgeschakeld omdat dit fijner aanvoelt.
Het probleem is echter dat als ik dan een beetje doorjam mijn hoge e-snaar begint te buzzen/kletteren.
Iemand een idee waarom. Ik druk mijn snaar hard genoeg in denk ik en dicht genoeg tegen de fret aan.
groetjes

pippa
20 maart 2011, 19:36
iemand die weet waarom?

De V
20 maart 2011, 19:47
Dat je snaren een beetje kletteren is, afhankelijk van hoe hard je speelt, niet heel erg. Zolang het maar niet te erg is.
Vind je het wel te erg, dan moet je de gitaar iets hoger (laten) afstellen.

Stillborn
20 maart 2011, 21:13
Of moet je je nek laten bijstellen. Wat bedoel je met de hoge E? De dikste snaar, neem ik aan?

pippa
20 maart 2011, 21:50
Nee de dunste, hoogste van klank.

Eko
21 maart 2011, 07:23
Pippa,

Allereerst moet je weten waar de snaar tegenaan klettert. Het maakt wat uit of dat midden op de hals is of op de elementen. Als die laatste te hoog staan is het makkelijk te verhelpen ( meestal) door ze iets lager te zetten.
Als de E snaar tegen de hals klettert omdat je er heel hard op ramt kun je de hoogte van de snaren aan laten passen bij een winkel.
Ook kun je er aan denken om iets dikkere snaren te gaan gebruiken. In dat geval zal er iets verstelt moeten worden aan de hals en aan de topkam zal iets gevijlt moeten worden.
Ook bestaat de mogenlijkheid ( bij strats e.d. ) om het zadel van de dunste snaar iets in hoogte aan te passen indien dat niet goed staat. Let op! Als je hier zelf aan gaat kl........ het zadel dient wel in verhouding te blijven met de rest en het verstellen houdt in dat er ook opnieuw geintoneerd dient te worden.

Beste advies: ga met de gitaar naar je leraar of naar een winkel en laat het even nakijken.

pippa
21 maart 2011, 11:13
ok, bedankt!