PDA

View Full Version : Werkplek/ruimte



Mattia
19 maart 2011, 21:35
Ik ben de laatste tijd erg stil, om meerdere redenen; lange relatie recent uit (na 8 jaar weer single, is best gek), semi-verhuisd naar Breda (nieuwe baan, zicht op opleiding, allemaal nog in ontwikkeling), met als gevolg dat er van bouwen weinig komt, omdat de werkplek, gereedschappen, etc. in Purmerend zitten. Binnenkort wordt het huis daar ook verkocht cq verhuurt (beetje afhankelijk van de marktomstandigheden), en zit ik met de vraag waar ik mijn bouwhobby kan gaan uitoefenen.

Ik denk erover om ergens een werkruimte te huren, en vroeg me af of er animo was onder collega bouwers om dat 'gedeeld' te doen. Of dat iemand ruimte heeft die ik (betaald, danwel in ruil voor gebruik van apparatuur) zou kunnen gebruiken. Ergens midden/zuiden van het land (omgeving Utrecht/Rotterdam/Breda) heeft denk ik de voorkeur. Ik heb een redelijk arsenaal aan gereedschap, waaronder een grote lintzaag, vandikte schuurmachine, cylinderschuurmachine, meerdere frezen, draaibankje, band/schijfschuurmachine, kolomboor en binnenkort een CNC. Dit zijn plannen voor zo rond juni/juli op z'n vroegst, maar ik dacht laat ik het eens in de groep mikken. Kijken of mensen ideen hebben, of het leuk zouden vinden.

Thiez
19 maart 2011, 21:44
Je bent een paar jaar te vroeg, ik zou het zo willen maar ik moet eerst me studie afmaken en dan op mezelf gaan wonen. en denk dat er dan pas ruimte/geld is voor zulke dingen haha.

grizzly
20 maart 2011, 09:12
Hi Mattia,
Dat is donders naar om te horen man. Dit soort persoonlijke zaken hebben veel impact op je hele dagelijkse wel en wee.
Nadat de heftigheid er wat afgesleten is, komen met verandering gelukkig vaak wel weer heel nieuwe kansen.
Vooral voor die ondernemende mensen die al gewend waren om dingen uit te proberen, zoals jij hier zovaak hebt laten zien.

Alleen al het feit dat je met dit idee komt geeft al aan dat je verder gaat in de ontwikkeling.
Wat vind ik het jammer dat je in Purmerend niet dit idee had :) ik had met alle plezier met je mee willen doen, want mijn garage groeit uit zijn voegen van de grote machines. (Oosthuizen/Purmerend is maar 8km)
Succes met je idee rond Breda

Zjef
20 maart 2011, 09:25
Ik ken dit probleem...
Zelf zit ik ook zonder werkplaats. Een groot jaar geleden kwam er na een jaar of 5 ook een eind aan mijn vorige relatie. Sinds dien woon ik om verschillende reden (oa financieel) terug bij mijn ouders, waar ik het ook zonder werkplaats moet stellen. Dus ben ik ook op zoek, maar dan in de omgeving van Brugge (België).
Ik heb ondertussen zelfs al overwogen om een goedkope garagebox te huren, maar dat bleek niet haalbaar qua vochtigheid/temperatuur.
Heel veel sterkte en succes met de zoektocht!

BillyChaos
20 maart 2011, 12:46
Werk garage en meeteen ook bijna al mijn gear eens samen...

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/200133_154671274594673_100001554045700_352836_2338 857_n.jpg

grizzly
20 maart 2011, 13:15
:) ook cool, zo'n verzameling, maar dat gaat slecht samen met het onvermijdelijke houtstof in de werkplaats.

BillyChaos
20 maart 2011, 13:29
Oh lichtelijk verkeerde topic, sorry :dontgeti:

Javaca
20 maart 2011, 21:50
Ik houd het in gedachten en een oogje in het zeil.

Zou graag parttime gaan werken en een ateliertje starten.

grizzly
20 maart 2011, 22:20
Misschien is dit wel een goed begin voor een draadje over vraag en aanbod voor gezamenlijke werk ruimtes voor de zelfbouwers.
Mogelijk dat ook andere regio's interesse hebben om samen op te trekken.

BLUEWEY
21 maart 2011, 02:00
Jouw idee staat me enigzins wel aan Grizz, maar lijkt me moeilijk i.v.m. "regelzaken". Desondanks denk ik bij mezelf; nooit geschoten is nooit raak !!

Heb ook best behoefte aan een bepaalde samenwerking op bouw gebied.., lijkt me gezellig, leuk en leerzaam (en prettig vermoeiend... :seriousf:).

Zal 'ns wat gaan brainstormen..

Nagramoth
22 maart 2011, 11:15
Ik heb ook wel interesse hoor, maar dan in de directe omgeving van Utrecht...

Momenteel ben ik afhankelijk van mooi weer (schaars in NL), en dan sta ik vooralsnog in de voortuin te hakken. Stof en zaagsel wordt continu naar binnen gelopen, en mijn entree is doorgaans een verzamelplaats van boortjes, raspen, freesbits, MDF mallen en resthout.

Een dedicated ruimte waar je je gereedschap kan laten staan zou geweldig zijn, en kennis delen met collega-bouwers is natuurlijk altijd een dikke plus!

rockwood
29 maart 2011, 16:49
Hallo Mattia,

Ik ben ook vanwege ruimtegebrek op zoek naar een nieuwe ruimte/locatie voor het bouwen van mijn elektrische gitaren en bassen. Aangezien een vriend van mij ook op zoek is, hij is trappenbouwer, is het misschien een idee om met z'n drieën iets te huren. Ik moet er wel bij zeggen dat wij iets zoeken in de buurt van Baarn, Soest, Eemnes.

Mvg,

rockwood

niekb
29 maart 2011, 23:15
He Mattia,
Vervelend om te horen. Gelukkig staan er ook goede nieuwe dingen te gebeuren.

Hier staat het bouwen ook stil. Sinds juni afgelopen jaar een nieuwe baan waardoor ik ook minder kon bouwen. De vereniging waar ik lid van was ging weer terug verhuizen naar het oude (verbeterde) pand. Gevolg dat de huur ook hoger was en aangezien ik al weinig kon bouwen besloten om mijn werkplaats op te geven. Nog een poging gedaan om thuis wat te doen maar dat werkt niet ivm ruimtegebrek en teveel spullen opgeslagen.
Daar komt bij dat ik vader wordt in juni dus dan komt er van bouwen ook niets.

Wellicht in de toekomst wel weer een ruimte. Ik grapte samen met een mede bouwer al over het Zwols gitaarbouwers gilde. Ik mis het wel een beetje maar kom er nu ook gewoonweg niet aan toe.

Mattia
30 maart 2011, 16:19
Rockwood: afstand van die oorde van grootte is voor mij zeker te overbruggen; centraal gelegen (in/rond Utrecht, daar schaar ik Baarn/Soest dan maar ook onder) zou ook goed te doen zijn. Hangt allemaal uiteraard ook een beetje af van de prijzen en dergelijke. Hebben jullie al wat op het oog?

Cocobolo
6 april 2011, 22:35
Ik zag toevallig deze advertentie op marktplaats, misschien is dit iets?
klik hier (http://link.marktplaats.nl/345183368)

G.G.
6 april 2011, 23:11
Ik zag toevallig deze advertentie op marktplaats, misschien is dit iets?
klik hier (http://link.marktplaats.nl/345183368)
Die advertentie verdwijnt vroeg of laat en dan is de link nutteloos. Dit is de link naar de stite van deze toko;

http://www.oo-zo.nl/index.html

Thiez
6 april 2011, 23:18
Mooie werkplaats wel, gaat waarschijnlijk niet zo goed met dat bedrijfje als ze de werkplaats al gaan verhuren haha.
En als je dan gitaartje wilt bouwen gaat het denk ik ook wel dure hobby worden met 6 euro per uur.
Hoewel het wel handig is voor mensen die even iets moeten zagen of vlakken zonder grote machines aan te hoeven schaffen.

G.G.
6 april 2011, 23:32
Qua kosten zal dat wel redelijk meevallen denk ik als je eerlijk bent in je plannen.

Ik zou zelf zoveel mogelijk thuis voor de deur doen, maar een aantal grove bewerkingen zouden daar mooi kunnen, zoals uitzagen van hals en body, het freeswerk.

Als je goed plant.....

Thiez
6 april 2011, 23:36
Ja, precies. Hoewel het natuurlijk het fijnste is alles aan jezelf te hebben. Ik heb momenteel kolomboor bij me broer in de garage staan en dat is al ongemakkelijk als je elke keer daar heen moet om een gaatje te boren. Dan ga je inderdaad anders plannen en zoveel mogelijk dingen gelijk boren.

Gitaarbouwer
7 april 2011, 23:21
Ze hebben geen lintzaag, da's jammer. Misschien als Mattia zijn eigen lintzaag daar mag neerzetten, kan hij korting krijgen op de huur:-)