PDA

View Full Version : Nieuwe Les Paul



MarkV
19 maart 2011, 18:44
Toen ik de eerste berichten van een nieuwe Tribute serie van Gibson las, heb ik besloten er eentje proberen te bemachtigen. De vorige tribute serie ('50) was erg beperkt in oplage. Niet wetende dat de nieuwe serie ('60) het hele jaar zou lopen, heb ik middels een voorinschrijving bij Max Guitars een '60 Tribute honeyburst besteld.

Al een tijdje binnen, maar hier issie dan:

http://test.dahvo.com/GLP3.jpg
http://test.dahvo.com/GLP2.jpg

Voor het geld echt een top gitaartje. Ten opzichte van andere Les Pauls, waaronder mijn Tokai Goldtop (1 piece body), erg licht, maar dit is wat mij betreft zeker geen negatief punt (lang leve de weight relief holes!). De setup is echt prima, lekkere actie, maar niet te laag en i.c.m. het lage gewicht echt een gooi- en smijtwerk gitaar.

De output van de P90 is vrij laag, maar ze hebben een mooi karakter. Clean is het lekker single coil, met drive lekker scheuren, maar met definitie en het blijft wat transparenter dan met een humbucker. Voor de rest lekker dynamisch geluid en met de volume knop schoont ie mooi op.

Ik speel er nu meer op dan op mijn Tokai LP, dus misschien moet die dan maar in de verkoop. Het is misschien teveel overlap nu en de Gibson is gewoon lekkerder en lichter.

Het enige nadeel is het aanzicht op de achterkant. Ik las op andere fora dat het lijkt alsof alle resten die Gibson heeft liggen gebruikt worden. Nou dat blijkt bij de mijne, een mooie butcherblock:

http://test.dahvo.com/GLP1.jpg

Jaja, vier delen body. Ziet er minder mooi, maar voor de rest merk ik er weinig van. De traditionele Les Paul liefhebber zal er afschuw van spreken, maar goed...

Ik ben er zeer content mee iig. :lp:

TimS
19 maart 2011, 18:49
Erg mooi! Heb je ook een foto van de zijkant? Dat je de maple top nog ziet aan de zijkant vond ik erg mooi bij de HB en GT.

Ik heb zelf een GT in bestelling staan, ook mij Max, maar die is nog niet binnen. Ik zag dat ze wel een Cherry Burst hadden staan, dus die heb ik gisteren even geprobeerd. Speelde lekker, was goed afgewerkt en klonk prima. Ik kan niet wachten :)

Mr. Dynamite
19 maart 2011, 19:26
Lekker no nonsens gitaartje! ;)
Sound met p90s lijkt me ook erg vet

MarkV
19 maart 2011, 19:27
Erg mooi! Heb je ook een foto van de zijkant? Dat je de maple top nog ziet aan de zijkant vond ik erg mooi bij de HB en GT.


Ik zal er morgen even 1tje maken voor je.

nickofzo
19 maart 2011, 21:08
je hebt wel de mooiste!!

gefeliciteerd!!

Venlonaer
19 maart 2011, 22:33
Oah nee!!!! Nu begint mijn GAS voor zo'n Tribute Goldtop weer op te spelen....je wordt bedankt!!!!:(

Desalniettemin heel veel plezier ermee!:ok:

vibro
20 maart 2011, 10:57
Ja, zeg dat wel. Zit zelf al een poos te azen op zo'n 60's tribute, maar twijfelde over de kwaliteit. Begrijp dat de afwerking maar zo zo is, maar de klank niet te versmaden. De portemonee zal weer open moeten.

Duhsjaak
20 maart 2011, 11:39
Hi
@Vibro
Daarom geloof ik niet in generaliserende verhalen als: 'BCRich gitaren moet je nooit kopen', wat nog maar weer een paar dagen geleden hier op het forum ten beste werd gegeven door een gitarist die beter moet weten.

Bijna bij ieder merk moet je erg opletten omdat betere en minder goede exemplaren de ronde doen. En prijs is geen garantie dat blindelings kopen gerchtvaardigd is.

Bij deze modelletjes is extra opletten een goed advies. Maar de betere zijn gewoon erg lekker!

@TS
P90's met al dat mooie hout!!! Dat gaat prachtig klinken. En het leuke is dat het geluid is, waar je steeds meer van gaat houden.
Gefeliciteerd dus. Mooi gitaartje.
Je hebt nog de hele zondagmiddag.
Enjoy.

Vriendelijke groet, Gus

Mitch
20 maart 2011, 12:14
Ach, het is gewoon goedkoper produceren, maar niet per definitie slecht. Bij 20+ puzzelstuk-bodies wordt het een ander verhaal, maar slab bodies zijn niet per definitie beter klinkend. Mijn Jazzmaster met driedelige body is ook zo resonant als maar zijn kan. En genoeg liefhebbers juist van meerdelige bodies, al zijn het dan de 'bewuste' uitvoeringen, niet de budget uitvoeringen... al met al gefeliciteerd met een prachtige gitaar :ok:

geert1976
20 maart 2011, 12:29
Gefeliciteerd, mooie gitaar, Ik krijg weer GAS aanvallen:(

BobvanKempen
20 maart 2011, 12:47
Hmm, ikke wil ook .... damn te vee gitaren en te weinig geld om ze allemaal te kopen (en plek is gvd ook al beperkt).

munkie
20 maart 2011, 16:57
Meerdelige body hoeft idd niet te betekenen dat het niet klinkt. Ik heb een ouwe Jap met een 5(!)-delige achterkant vd body en die gaat als de brandweer. De prijs moet er wel naar zijn vind ik.

macwilliams
21 maart 2011, 06:58
Mooi ding mark. Alleen die slagplaat zou ik er af hebben gehaald maar dat is persoonlijke voorkeur.

MarkV
21 maart 2011, 18:04
Mooi ding mark. Alleen die slagplaat zou ik er af hebben gehaald maar dat is persoonlijke voorkeur.

Zoiets?

http://test.dahvo.com/GLP5.jpg

Nah.. met vind ik mooier.

Nog even de zijkant zoals verzocht:

http://test.dahvo.com/GLP6.jpg

Hmm ook bij de kop wat hout te weinig, dan plakken we er maar oortjes aan :sssh:

http://test.dahvo.com/GLP4.jpg

Danieldg
21 maart 2011, 18:47
Hmm ook bij de kop wat hout te weinig, dan plakken we er maar oortjes aan :sssh:

http://test.dahvo.com/GLP4.jpg

Mooie gitaar!

Die oren worden er altijd aan gelijmd, op alle modellen. Je zou heel wat hout verspillen indien je een balk zo breed als de kop zou nemen.

Oranjeaap
21 maart 2011, 19:04
Mooie gitaar!

Die oren worden er altijd aan gelijmd, op alle modellen. Je zou heel wat hout verspillen indien je een balk zo breed als de kop zou nemen.

Inderdaad.

Je kunt ook duidelijk zien dat ze niet hun beste hout gebruiken voor deze modellen. Maar dat is ook niet vreemd aangezien dit toch één van de goedkoopste les pauls zijn

refused199
21 maart 2011, 19:10
Niet wetende dat de nieuwe serie ('60) het hele jaar zou lopen, heb ik middels een voorinschrijving bij Max Guitars een '60 Tribute honeyburst besteld.

....Al een tijdje binnen, maar hier issie dan...


Gaaf gitaartje! heb zelf ook de GT in bestelling staan bij Max, begreep dat het aardig snel met bestellingen ging;) Maar ook deze, de tribute 60's, zou een gelimiteerde oplage zijn hoor. Aldus de Gibson site. Al weet ik niet hoeveel er dan van gemaakt worden, daar doen ze geheimzinnig over en niemand schijnt het te weten. Echter worden er cijfers van 600 tot 800 geroepen.

Mag ik vragen sinds wanneer je hem in huis hebt eigenlijk, want op de site van Max staat hij nog op niet leverbaar.
Gefeliciteerd met deze hele mooie aanwinst!

macwilliams
21 maart 2011, 21:13
Mödderføkkïn phat zonder die kunststof dienblad er aan gebout.
Bedankt voor de moeite :D

TimS
21 maart 2011, 21:17
Nog even de zijkant zoals verzocht:

http://test.dahvo.com/GLP6.jpg

Thanks! Je hebt wel een mooie zijkant, groot kleurverschil tussen de top en achterkant.

speedmusic
21 maart 2011, 21:44
Gefeliciteerd, mooie gitaar. Zelf zit ik met smart te wachten op de goldtop versie van deze. Tot op heden nog niets gehoord van Max, ze zullen de goldtops waarschijnlijk nog niet binnen hebben.

TimS
21 maart 2011, 22:19
Gefeliciteerd, mooie gitaar. Zelf zit ik met smart te wachten op de goldtop versie van deze. Tot op heden nog niets gehoord van Max, ze zullen de goldtops waarschijnlijk nog niet binnen hebben.

Wanneer heb je besteld?

speedmusic
22 maart 2011, 18:17
week of 4 geleden.

Mr. Dynamite
22 maart 2011, 18:19
Wat is eigenlijk het grote verschil met de 50's? Alleen de dikte van de hals?

refused199
22 maart 2011, 18:30
Plus de bedrading. In de 50's zouden dan weer Orange Drop condensators over de tone pot zitten welke je niet terug zal vinden in de 60's.

MarkV
22 maart 2011, 19:35
Plus de bedrading. In de 50's zouden dan weer Orange Drop condensators over de tone pot zitten welke je niet terug zal vinden in de 60's.

Klopt, kan ik bevestigen. Dikte van de hals is niet erg smal hoor, er zijn smallere nekken op Gibsons te vinden.

TimS
22 maart 2011, 19:39
week of 4 geleden.

Hmm, dat is jammer. Ik heb pas vorige week besteld. Het schijnt dat ze per stuk binnen komen ipv in partijen, dus ik zal nog even moeten wachten...