PDA

View Full Version : X2 Wireless batterij-mod



Bonecrushingbrutality
19 maart 2011, 18:32
Hey,

Een tijdje geleden heb ik een X2 XDS-plus van iemand overgekocht, maar na de eerste repetitie was ik toch redelijk teleurgesteld over de levensduur van de 9v batterijen. De vorige eigenaar gebruikte vroeger oplaadbare Fisher-batterijen die speciaal ontworpen zijn voor draadloze toepassing, met een capaciteit van 270 mah. Met deze batterij heb ik ongeveer 2 uur kunnen spelen op de repetitie en dus moest ik de overige tijd met een kabel spelen. Veel mensen zweren erbij om een kabel te gebruiken op de repetitie en een wireless voor optredens, maar mijn doel was eigenlijk om wekelijks te kunnen genieten van de draadloze vrijheid in ons oefenlokaal.

Nu had ik op internet wat gelezen over de IpowerUS batterijen met een capaciteit van 500Mah die ook vaak gebruikt worden voor draadloze applicaties, maar het totale kostenplaatje voor een lader en enkel batterijen was me veel te duur. (Zo één batterij kost al ongeveer 20€). Vandaar dat ik opzoek ging naar een goedkopere oplossing. In diezelfde periode was ik ook opzoek naar oplaadbare AA-batterijen voor mijn camera en toen besefte ik pas hoe duur 9v batterijen eigenlijk zijn. Op dat moment had ik een beetje spijt dat ik geen nieuwe G30 of G50 had gekocht, omdat die op AA batterijen werken en me dat een hoop kosten zou kunnen uitsparen.

Toen kwam ik op het geniale idee om mijn transmitter 'om te bouwen' zodat hij ook gevoed kon worden door AA batterijen. Hieronder zien jullie het resultaat:

http://i159.photobucket.com/albums/t154/Boostdidier/IMGP1694.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t154/Boostdidier/IMGP1698.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t154/Boostdidier/IMGP1702.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t154/Boostdidier/IMGP1705.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t154/Boostdidier/IMGP1710.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t154/Boostdidier/IMGP1712.jpg


Ik heb dus een batterijhouder met velcro bevestigd aan de achterkant van de transmitter en de batterijhouder is simpelweg met een 9v clip bevestigd. De mod is dus zeer gemakkelijk te verwijderen. Voor mij geeft dit meer voordelen dan nadelen:

8 batterijen met een capaciteit van 2500mah, wat in totaal bijna tien keer meer is dan die fisherbatterij. Dus theoretisch gezien zou ik bijna tien keer langer gebruik kunnen maken van mijn wireless, wat overeen komt met bijna 20 uur of ruwweg 6 repetities
Ik kan gebruik maken van goedkopere batterijen als backup. Ik ga binnenkort sowieso een goedkoop pakje Ikea-batterijen in ons repetitiekot leggen
Als ik van batterijen moet wisselen moet ik niet steeds dat vreselijk brakke klepje openen, want als ik om de twee à vier uur een nieuwe 9v zou moeten steken dan is dat klepje gegarandeerd binnen het half jaar stuk.

Dus ik hoop écht dat ik straks op de repetitie gemakkelijk onze drie uurtjes vol kan spelen met deze batterijen. :dance:


Didier

morris
19 maart 2011, 20:56
Nice! Mooi werk man, ik zou wel graag willen weten hoe lang ie het zo volhoudt, ik zit namelijk met hetzelfde euvel ;-)

Die clips op je strap, heb je dat zelf gemaakt of is dat een standaard oplossing?
Ik zoek ook zo wat, want het geklooi met gaffa tape ben ik nu wel moe ;-)

Morris

Bonecrushingbrutality
19 maart 2011, 23:06
Nice! Mooi werk man, ik zou wel graag willen weten hoe lang ie het zo volhoudt, ik zit namelijk met hetzelfde euvel ;-)

Die clips op je strap, heb je dat zelf gemaakt of is dat een standaard oplossing?
Ik zoek ook zo wat, want het geklooi met gaffa tape ben ik nu wel moe ;-)

Morris

Dankjewel voor je reactie! Ik ben zonet terug van de eerste repetitie met dit systeem en volgens de leds op de receiver zijn de batterijen nog volledig vol. Nu zal het X2 systeem het batterijniveau wel niet precies kunnen bepalen, maar ik ben toch aangenaam verrast. Toen ik twee weken geleden voor het eerst speelde met de wireless moest ik in het midden van een nummer overschakelen naar een kabel.

Ik ga de batterijen pas opladen wanneer ze volledig leeg zijn, dus op deze manier kan ik te weten komen hoeveel repetities mijn systeem het volhoudt. Het zijn trouwens Sanyo Eneloop XX batterijen. Eneloop batterijen zijn Low Self Discharge, wat dus betekent dat ze heel weinig van hun capaciteit verliezen wanneer je ze niet gebruikt. Normale Nihm batterijen verliezen véél sneller hun capaciteit en dat zou de uiteindelijke levensduur dus ook beïnvloeden, daar ik er maar één keer per week met repeteer.

Die pouch aan mijn strap heb ik ook overgenomen van de vorige eigenaar van mij XDS-PLUS. Op Thomann vind je wel een volledig identiek zakje: http://www.thomann.de/be/thomann_wireless_holder.htm ;)

Bonecrushingbrutality
28 maart 2011, 03:22
En de teller staat momenteel al op twee repetities met dezelfde batterijen! :rockon:

Bonecrushingbrutality
3 april 2011, 11:03
De derde repetitie ook probleemloos doorgekomen! De batterijen blijven me verbazen!

budje
3 april 2011, 11:15
Mooi klusje afgeleverd :ok:

rvorkink
3 april 2011, 13:02
En als je voor nood de accu's vervangt voor batterijen, denk je dan niet dat je een probleem krijgt?
8x NiMh = 9.6V en 8x batterij is 12V, en dat is beduidend meer dan de 9V die normaal is?
Of mis ik iets?
Verder een mooie oplossing.
Nog een tipje, is achter elkaar op je strap niet handiger, is het niet zo dik.

René.

Bonecrushingbrutality
3 april 2011, 14:14
Bedankt voor de reacties!

8 gewone batterijen zou inderdaad te veel zijn, maar ik moet nog testen of die batterijhouder ook werkt als je er maar 6 stuks in steekt. Aangezien alles in serie steekt neem ik aan van wel, maar zeker ben ik niet. Aangezien ik tot nu toe al moeiteloos drie repetities ben doorgekomen zonder de batterijen op te laden, denk ik dat ik zelfs geen reserve batterijen nodig ga hebben.

Om eerlijk te zijn voel ik absoluut niet dat ik nu een iets dikkere en zwaardere transmitter op mijn rug heb hangen. Dus mij lijkt het veiliger om ze tegen elkaar te laten met velcro en zo te spelen!

rvorkink
4 april 2011, 11:47
Ze staan in serie, dus als je er 2 uithaalt werkt het niet meer, je hebt een onderbreking.
Je zou er 2 dummy's in kunnen zetten, bv ronde houtjes met een draadje eromheen.

René

HaroldA
4 april 2011, 13:31
Ik gebruik 9v blokken van de aldi voor m'n X2. Gaat uuuuuren mee...

ACSlater
4 april 2011, 20:34
Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik de G30 heb gekocht. Samen met mijn Sennheiser in ear G2, een optreden en oefensessie met 4 AA's. Toch heb je een mooie oplossing gevonden. Die 9v blokjes zijn niet meer van deze tijd vind ik.

Bonecrushingbrutality
5 april 2011, 18:28
Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik de G30 heb gekocht. Samen met mijn Sennheiser in ear G2, een optreden en oefensessie met 4 AA's. Toch heb je een mooie oplossing gevonden. Die 9v blokjes zijn niet meer van deze tijd vind ik.

Ik had eerst ook even spijt dat ik een tweedhands X2 had gekocht in plaats van te sparen voor een Relay. Maar uiteindelijk ben ik nu super tevreden met mijn keuze. Momenteel zit ik aan drie oefensessies op dezelfde batterijen en volgens mij kan er zeker nog één of twee bij. Dus ik moet mijn batterijen maar één keer in de zoveel weken opladen, wat de levensduur ten goede komt. Deze mod is in twintig minuutjes geklaard en ik moet me echt geen zorgen maken om altijd reserve batterijen mee te sleuren. Want elke week een 9v blokje kopen, zou me véél te duur uitkomen!

Bonecrushingbrutality
10 april 2011, 01:26
Vier repetities!

WillemdaGuide
10 april 2011, 10:10
Ik vind het supertof dat dat zo goed werkt, ik weet wel wat ik als eerste ga doen wanneer mijn X2 binnen is!!

HaroldA
10 april 2011, 10:11
Vier repetities!

Dus al bijna even veel als ik op 1 9v blok doe? :ok:

Bonecrushingbrutality
10 april 2011, 12:03
Hoeveel uur doe jij dan met zo één blokje? En gebruik je de Plus of de gewone X2? Want de Plus verbruikt meer stroom doordat hij twee keer het signaal uitstuurt/ontvangt.

HaroldA
10 april 2011, 12:11
Hoeveel uur doe jij dan met zo één blokje? En gebruik je de Plus of de gewone X2? Want de Plus verbruikt meer stroom doordat hij twee keer het signaal uitstuurt/ontvangt.

Uurtje of 10 met de gewone X2. Batterijen voor iets van €1,- per stuk van de Aldi of Lidl.

Bonecrushingbrutality
10 april 2011, 19:14
Dan heb jij toch wel heel veel geluk denk ik, want van wat ik al heb gehoord zijn er niet veel mensen die zo lang met één batterij kunnen spelen. Op die manier valt de kost eigenlijk nog heel goed mee!

Ik zit nu ook ongeveer op een tiental uur. Ben eens benieuwd hoeveel het in totaal zal worden!

Bonecrushingbrutality
16 april 2011, 23:15
Ik val in de herhaling, maar het zijn ondertussen al vijf repetities geworden...