PDA

View Full Version : Noten lezen in de maat vraag



Acoustic Capo
19 maart 2011, 17:56
Hallo,
Ik ben yordi, speel gitaar en kan noten lezen,heb boeken van frank rich les van gehad en heb nu vandaag een prachtig mooi blues boek van reba productions gekocht. Alleen snap ik niet, er staat dan bij de noten maat: 6
8

Terwijl als ik gary moore- still got he blues fingerpicking erop speel je veel sneller en meer speelt in die seconden dan er staat.


Bijv.:

Maat: 6
8 ------------10-12--13
-----------10
Dan staat er dat het 6 tellen duurt terwijl je het snel achterelkaar speelt in ong.2 seconden,hoe zit dat?

Martijn-w
19 maart 2011, 18:03
Je kan geen noten lezen, dat zijn tabs.

Verder zijn tellen en seconden niet hetzelfde. Je kan toch 6 keer aan slaan in 2 seconden?

Harald
19 maart 2011, 19:25
6/8 is een maataanduiding

denk 123 456
of יי-ne-te twee-e-te
ipv 1-en-2-en-3-en-4-en

De echte slow blues feel. ipv steeds 2 achtsten die bij elkaar horen moet je in groepjes van 3 achtste noten denken

En dat soort dingen hardop tellen vond ik vreselijk als ik les had. Wat voel je je dan opgelaten...


:sssh:maar het helpt wel

Acoustic Capo
19 maart 2011, 22:18
6/8 is een maataanduiding

denk 123 456
of יי-ne-te twee-e-te
ipv 1-en-2-en-3-en-4-en

De echte slow blues feel. ipv steeds 2 achtsten die bij elkaar horen moet je in groepjes van 3 achtste noten denken

En dat soort dingen hardop tellen vond ik vreselijk als ik les had. Wat voel je je dan opgelaten...


:sssh:maar het helpt wel

Misschien klinkt het nogal dom van mijn kant maar hoe bedoel je spelen met 2 achtsen, 2 x aanslaan in 8 tellen?
Dont blame me if this is a stupid question

G.G.
19 maart 2011, 22:38
Is niet dom, maar 8ste noten zijn halve tellen. We gaan ervan uit dat er in een maat 4 kwarten zitten (iedere tel eentje) binnen 1 tel 2 noten spelen is 2 8ste noten achter elkaar.

Dat verhaal van de blues kan je zien als 4 triolen in een maat, waarbij de middelste tel overgeslagen wordt, Zo krijg je dat huppeltje in blues