PDA

View Full Version : Transparante porienvuller



Davy
19 maart 2011, 14:40
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig met het trachten glad te maken van een wengé gitaar, maar dat valt wat tegen, met name door de poriën.

Op jullie advies heb ik geprobeerd om de poriën te vullen met 5 minuten epoxy, wat op zich wel goed werkt, maar toch enkele nadelen heeft:

De vlakke achterkant was geen probleem omdat ik de epoxy makkelijk met een oude bankkaart kon vlak strijken en dus heel dun kon aanbrengen. De top is echter niet vlak waardoor de truuk met de bankkaart minder goed werkte.

Gevolg: Een dikke laag epoxy die bloed zweet en tranen heeft gekost om terug af te schuren en als grote ramp is de epoxy door de stroperigheid op veel plaatsen niet helemaal in de poriën gedrongen.

Het zelfde probleem heb ik met de afgeronde zijkanten.

Ik zoek dus eigenlijk een poriënvuller die minder stroperig is dan de epoxylijm en bijgevolg veel dunner aan te brengen is en die mooi in de poriën vloeit.

Ideetjes?

G.G.
19 maart 2011, 14:48
Ik gebruik altijd Levi. Werkt prima, nooit problemen mee gehad en is tevens goed te kleren met een stain.

Mattia
19 maart 2011, 21:23
Nou, punt 1: koop goede epoxy. Geen bouwmarkt prul. Ik ben persoonlijk best fan van Z-poxy finishing resin, maar West Systems werkt ook prima. Is gewoon goed te schuren, in tegenstelling tot de 5 minuten araldite en dergelijke. Wel een weegschaaltje nemen en goed/precies afmeten.

Punt 2: zoek eens op youtube naar epoxy pore filling, serie videos van Todd Stock, waar die gewoon mooi laat zien hoe het allemaal moet.

Alle pore filling vind ik irritant en niet leuk; ik heb ooit water basis, olie basis, en nu epoxy, en het epoxy bevalt het beste.

Davy
20 maart 2011, 02:45
Welja, ik heb inderdaad ook nog met "professionele" epoxy gewerkt, van "de ijssel" coatings. Het enige wat me hierbij wat tegenhoudt is de kostprijs(ongeveer 40 euro voor 750 ml). Nuja, zo'n tube 5 min epoxy kost hier ook 9 euro, en als je dan met een epoxyhars kan werken die mooi uitvloeit, 20 minuten goed verwerkbaar is en die écht uithardt...

D3nnis
20 maart 2011, 11:31
Als het om dergelijke bedragen gaat, zoals hierboven genoemd, kun je dan niet net zo goed de lak zelf als porienvuller gebruiken, of kleven daar nadelen aan?

oigun
20 maart 2011, 11:57
Ik gebruik finishing resin van Z-poxy, te koop bij modelbouwwinkels (als je mazzel hebt)

Davy
20 maart 2011, 14:10
Als het om dergelijke bedragen gaat, zoals hierboven genoemd, kun je dan niet net zo goed de lak zelf als porienvuller gebruiken, of kleven daar nadelen aan?

Dat vraag ik me zelf ook een beetje af. Ik zou nitrocellulose gebruiken. Meningen?

Mattia
22 maart 2011, 09:41
Lak is geen porienvuller. Het kan, maar het gaat heel erg lang duren, lak zal in de loop van de tijd meer krimpen, en een inegaal oppervlak geven. Uiteindelijk ben je waarschijnlijk duurder out.

Trouwens, qua bedragen: setje Z-poxy finishing resin kost een euro of 20 (modelbouw.nl), en je kan met een setje makkelijk een gitaar of 10 vullen, zo niet meer, afhankelijk van afmetingen en houtsoorten. Dus dat zijn de kosten echt niet. En een 1.2 kilo pack West Systems (105 + 205 of 206 hardner) heb je voor een euro of 40, en 1.2 kilo lijm is echt absurd veel voor gitaarbouwers. West Systems is gewoon top of the line, professioneel spul, boot onderhoud winkels hebben het vaak in huis (marinestore.nl bijvoorbeeld)