PDA

View Full Version : fineer top laat los



JorenBSld
19 maart 2011, 13:10
Hoi allemaal,
al een tijdje zit ik rond te neuzen op de forums hier maar nog nooit iets gepost. Maar daar is het nu tijd voor...
Ik ben een poosje geleden begonnen aan mijn eerste zelfbouw gitaar, om te beginnen een DIY-pakket. En alles is prima gegaan totdat er een vochtige doek bij de gitaar is blijven liggen (ik introduceer mezelf ook maar meteen in het blunder topic xD) en ik nu met een probleem zit. op een paar plaatsen is de maple fineer top gaan bobbelen en dus 'los gekomen'...
Ik heb het al geprobeerd om met een strijkijzer en wat aluminiumfolie het op te lossen, en dat leek te werken. Behalve dat het fineer nu weer heeft losgelaten.
ik vroeg me af wat ik nu kan doen om het op te lossen...?

(de top is nog onbewerkt)

Joren

G.G.
19 maart 2011, 14:28
ik vroeg me af wat ik nu kan doen om het op te lossen...?

(de top is nog onbewerkt)

Joren

In dit stadium zou ik voor gemakkelijk, snel en veilig kiezen. Alles eraf en een nieuw fineer erop met lijm die niet loslaat.

JorenBSld
19 maart 2011, 19:39
bedankt voor je reactie G.G.
ik heb al wat rond zitten kijken maar k ben er nog niet achter hoe je dit precies voor elkaar krijgt? Met stoom? Of met het strijkijzer verwarmen? heb je hier misschien 'tips en tricks' voor?
Ik ben trouwens bezig met een Les Paul model met een carved topm, en ik las dat dit het moeilijker maakt om hier fineer goed op te krijgen(met vacuüm bijv), is dit ook zo?

Cocobolo
19 maart 2011, 19:48
je kut met een hobbymes (zo'n heel dun heel scherp mes) een klein sneetje maken waar het luchtbelletje onder het fineer zit, daarna kun je er voorzichtig lijm in doen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door met het hobbymesje het gemaakte sneetje een heel klein beetje open te houden door het mes iets te kantelen. Een beetje lijm langs je mes laten lopen of van tevoren op je mes doen zodat er lijm onder het fineer komt. Daarna dus het klemmen. Zorg dat je bijvoorbeeld een stukje krant op het fineer hebt liggen voordat je er iets op klemt, zodat het niet per ongeluk aan elkaar plakt. Als er krant blijft plakken, kun je dat met een schraapstaal zo weghalen (of schuren). Wees voorzichtig als je dat doet, het fineer is uiteraard erg dun.