PDA

View Full Version : Ik ben Kim.



Kimmuurt
19 maart 2011, 12:03
Hallo allemaal,

Ik ben Kim, ben 14 jaar oud (bijna 15, 27 maart. ;)) Mijn hobby's zijn tekenen en musicals. Ik wil heel graag leren gitaarspelen. Mijn broertje heeft gitaarles gehad maar is er toen heel snel mee gestopt. Ik hoop dat ik hier tips kan krijgen om het te leren. Want, ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik moet beginnen.. Mijn broertje heeft wel een boekje en daar staat in hoe je noten kunt leren lezen. Maar bij mij op school zeggen sommige dat dat eigenlijk helemaal niet nodig is en je liever eerst accoorden kunt leren voor liedjes.. Nouja ik hoop dat iemand me kan helpen.

Liefs,
Kim.

nickofzo
19 maart 2011, 14:59
welkom,

dit forum puilt uit van informatie, je kan er alles vinden. ook discussies over noten leren lezen en/of akkoorden

Cubone
25 maart 2011, 14:57
Hi Kim,

Ligt eraan hoe ver je met muziek wilt gaan. Wil je gewoon een paar nummers kunnen spelen, dan hoef je geen noten te kunnen lezen. Wil je componeren en je muziek kunnen noteren, dan is het wel handig als je noten kunt lezen/schrijven.

Mijn persoonlijke visie is dat het altijd meegenomen is, om noten te kunnen lezen. Wil je dat niet dan kun je altijd tabs leren lezen waar je ook een heel eind mee kunt komen. (of alles op gehoor leren )

Iig Welkom op het forum !

Greetz,

cubi :blast:

Duhsjaak
25 maart 2011, 17:32
Hi
Ik waardeer Cubone's gitaar stukjes. En als mens lijkt het mij een vriendelijke gast, dus denk niet dat ik het dus perse met hem oneens ben.

Toch is dat hier het geval. De beste mensen waarmee ik ooit heb gespeeld, konden geen noten lezen. Als je noten kunt lezen, bestaat de kans dat je dus op zoek gaat naar noten, want dat is de makkelijkste manier om muziek van een ander na te spelen. En tja, als dat is wat je wilt.....

Noten op je zang, OK;
noten hebben, OK;
Karl Noten, NIET OK.
Dus ook niet mooi meegenomen. Mooi laten liggen.

Eigenlijk is noten iets uit de middeleeuwen. Tegenwoordig hebben wij harddisk recorders, compu's etc., MP3 dingen. Je kunt overal op opnemen!
Ik schrijf heel veel liedjes per jaar. Denk maar niet dat ik alles zou kunnen schrijven als ik het ook nog moest opschrijven. Dan was er tocvh wel een dagtaak mee gemoeid en nu anderhalf uur per dag.

Liedjes van anderen kun je op gehoor leren (train je je gehoor ook nog eens mee) en je eigen liedjes kun je opnemen. Hoort iedereen gelijk wat de bedoeling is. Razend handig die moderne opname dingen. Met cassettes of spoelenrecorders ging dat allemaal veel omslachtiger.

Geen gelul van vroeger is alles beter, leve nu, leve de toekomst en leve dat jij er nu bij bent.

En welkom natuurlijk!!! Enjoy!!!
Vriendelijke groet, Gus

Cubone
25 maart 2011, 18:03
Toch is dat hier het geval. De beste mensen waarmee ik ooit heb gespeeld, konden geen noten lezen. Als je noten kunt lezen, bestaat de kans dat je dus op zoek gaat naar noten, want dat is de makkelijkste manier om muziek van een ander na te spelen. En tja, als dat is wat je wilt.....

Oneens..Ik gebruik tabs/noten niet meer, simpelweg omdat ik sneller op gehoor leer, dan al die cijfertjes te doorlopen. (ik denk dus dat dit persoonsgebonden is)

Verder heb je wel een punt met, je eigen muziek opnemen met recorders. Maar ik blijf erbij dat het toch wel handig is als je aan het componeren bent. Stel je bent aan het componeren en je schrijft stukken voor andere instrumenten (die jij niet beheerst en je kunt het niet voordoen) dan weten die muzikanten/bandleden wel wat de bedoeling is (wat voor noten/tempo )

Ook ben ik het met je eens dat je geen slechte muzikant bent als je geen noten kan schrijven/lezen (BB King, Django Reinhardt ?) Ik zeg ook niet dat het MOET, maar als aanvulling op je muzikale kwaliteiten kan het nooit kwaad. Het is aan jouw om originaliteit in je muziek te vinden ipv een kloon te worden. Ik leer alles op gehoor maar het schijnt dat heel veel van mijn licks op die van Gary Moore lijken..om maar een voorbeeld te noemen :sssh:

Ooit een interview gezien met BB King waarom het handig is om noten te kunnen lezen/schrijven. Zal het eens opzoeken als Kim geïnteresseerd is...

Verder ben ik het met je eens dat Karl Noten FOUT is !! :seriousf:

Groetjess :blast:

PS: ben geen expert op dit gebied ;)

Kimmuurt
2 april 2011, 20:15
Bedankt allemaal!

Ik wil gewoon alleen liedjes kunnen spelen, meer eigenlijk niet.. Maar hoe moet ik dat lezen? Met akkoorden red ik me wel, die kan ik zelf wel leren (denk ik) maar als ik bijvoorbeeld een liedje opzoek heb ik geen flauw idee hoe ik die moet lezen zeg maar..

Saf
2 april 2011, 20:20
Welkom hier, Kim

Muzieknono
3 april 2011, 08:26
Bedankt allemaal!

Ik wil gewoon alleen liedjes kunnen spelen, meer eigenlijk niet.. Maar hoe moet ik dat lezen? Met akkoorden red ik me wel, die kan ik zelf wel leren (denk ik) maar als ik bijvoorbeeld een liedje opzoek heb ik geen flauw idee hoe ik die moet lezen zeg maar..

Als je je een beetje verdiept in tab's dan gaat dat op gegeven moment vanzelf, maar ben het wel met voorgaande mensen eens dat op gehoor spelen van onschatbare waarde is, ik heb flamenco les en neem altijd mijn opname apparaatje mee want op gehoor spelen is een must, ik gebruik de tab's soms om even iets na te kijken, verder zou ik zeggen ga eens wat lessen volgen want daar leer je dingen die je niet uit boeken haalt zoals alternatieve grepen, dat zijn echt dingen die iemand eje even moet wijzen, als je iemand in je omgeving hebt die goed kan spelen is dat natuurlijk ook OK.
Veel plezier en welkom hier.
Mvgr. Dirk Jan :B

rijsberman
3 april 2011, 22:40
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar beter dan justin van www.justinguitar.com kan je het gratis niet krijgen, on-line.

TDZH
3 april 2011, 23:03
Justin is zeker een geweldige leraar! Ik zet zelf vaak ff z'n site aan om gewoon wat losse dingetjes te leren, maar ook voor langere lessen over een enkel onderwerp kan je er heel goed terecht. Volgens mij heeft hij een heel 'Beginners Course' staan, oa?
Er staan bij veel van de lessen ook PDF bestanden met Nederlandse vertaling trouwens.

LaszloVersteeg
13 april 2011, 23:46
Geen gelul van vroeger is alles beter, leve nu, leve de toekomst en leve dat jij er nu bij bent.

Okay...
Maar waarom gebruikt dan de hele professionele muziek industrie in Nederland noten?

Duhsjaak
14 april 2011, 02:50
Hi
@Laszlo
Moet ik antwoord geven namens de hele NL industrie?

Met alle respect, dat lijkt mij wat veel.

Wat ik heb ervaren is dat gemiddeld de mensen die ik het meeste heb gewaardeerd geen noten konden lezen. Of maar een rudimentaire kennis van hadden en het als niet interessant aan de kant hadden geschoven.

Moet ik dan namen noemen? Dat lijkt mij in deze context wat veel. Genoeg personen die in oudere tijden in een encyclopedie en in moderner tijden in Wikipedia terecht zijn gekomen.
Zie je? Ook hier een onderscheid tussen papier en digi.

Als je een symphonie orkest wilt laten marcheren is het een realistrische optie, maar we zitten hier op een gitaristen forum.

Ik heb mijn kinderen een instrument leren spelen, aanvankelijk zonder noten. Toen hun formele scholing verder ging hebben ze (2 van de 3) dat wel geleerd. Eentje nooit. Voor haar zong ik haar partituur voor. Want ik kan geen noten lezen. En zij kan het niet leren. Zing het haar twee keer voor en ze vergeet het nooit meer. En ook zij is er mee tot in het Concertgebouw gekomen, terwijl ik er alleen mag komen om de plee schoon te maken.

Als uitvoerend musicus in een zeer traditionele setting (symfonie-, kamer orkest etc.) en je speelt muziek van dooie componisten, be my guest.

Als je levende muziek wilt maken of componeren, vind ik persoonlijk de toevoeging van notenschrift heel klein.
Plus de neiging van mensen die het schrift beheersen altijd eerst op zoek te gaan naar traditioneel uitgeschreven partijen. Daarin sluipt een zekere mate van vervlakking. En zo daverend nauwkeurig zijn die partijen/partituren niet.

Wil je gokken op fris of op traditie? Wil je deel uitmaken van het zwaarst gesubsidieerde deel van de industrie?

Of: Wil je lekker op een gitaar spelen/hakken/beuken etc.?
Dan denk ik dat je de moeite van het lezen van noten kunt besparen. Dit tijd kun je beter gebruiken om je instrument beter te leren beheersen.

Op een forum als dit spreek je namens jezelf en met enig respect voor anderen.

Dat is wat ik hier probeer te doen. Met respect voor de mensen in orkesten (die ik goed ken, soms familie), kleinere ensembles (familie), die voor de traditionele benadering hebben gekozen. Met respect voor mensen in bands (familie en vrienden) of die lekker in een bedroom studio muziek aan het maken zijn en aan het componeren zijn (waaronder ikzelf) die het zonder noten schrift doen.

Ik schrijf in 1 uur en een kwartier een lied. Ik zie mij dat niet doen met notenschrift. Each to his own.

The beat goes on.

Vriendelijke groet, Gus

DEA100MKIV
16 april 2011, 00:03
Sorry effe off topic,

maar @ GUS

Dat is wat ik hier probeer te doen. Met respect voor de mensen in orkesten (die ik goed ken, soms familie), kleinere ensembles (familie), die voor de traditionele benadering hebben gekozen

Je gaat mij toch niet vertellen dat je van de Kelly family bent ??
Ik dacht dat dat een russiche rnb band was !

Bolder
16 april 2011, 09:09
Wat heeft iedereen nou altijd tegen noten. Ik kan noten lezen, verdomd goed. En als iemand mij een partituur voor mijn neus legt, die ik niet ken, is het echt wel handig als jij dat zo 1-2-3 kunt spelen.

EDIT: En natuurlijk als je je eigen muziek speelt of gewoon wilt hakken/beuken/zagen is het helemaal niet nodig en kom je er met een goed gehoor en wat theoriekennis ook wel.

Duhsjaak
16 april 2011, 18:38
Wat heeft iedereen nou altijd tegen noten. Ik kan noten lezen, verdomd goed. En als iemand mij een partituur voor mijn neus legt, die ik niet ken, is het echt wel handig als jij dat zo 1-2-3 kunt spelen.

EDIT: En natuurlijk als je je eigen muziek speelt of gewoon wilt hakken/beuken/zagen is het helemaal niet nodig en kom je er met een goed gehoor en wat theoriekennis ook wel.


Hi
Zoals je kunt lezen is het allemaal wat genuanceerder. Ik ben niet tegen noten. Sterker: Binnen een bepaalde setting (als voorbeeld noemde ik een symfonie orkest) kan het erg nuttig zijn.

Het New York Electric Ensemble is een van de weinige gitaar groepen die ik ooit van notenschrift af heb zien spelen.

Ik heb TS dus geprobeerd na te laten denken over nut en noodzaak van noten.

Dit lijkt mij zinvol. Voor kleinschalig gebruik, is dus mijn stelling, zijn er tegenwoordig andere methodes. Als je 105 partijen nodig hebt leg je ze onder de copier. De tijd die je dan wint, kun je gebruiken voor het maken van muziek.

Op kleine schaal is dat niet anders.

Even een kleine bijstelling van de uitgangspunten?
Vriendelijke groet, Gus