PDA

View Full Version : Marshall 6100lm kraakt af en toe en gaat verder op laag volume



B-stone
18 maart 2011, 22:19
hey,

Ik heb de laatste tijd een beetje last van dat het signaal weg valt bij mijn versterker. Het komt er min of meer op neer dat bij het crunch en het lead kanaal het geluid eerst af en toe weg valt en weer terug komt (lijkt net een kabel breuk) en dan geen of nauwelijks geluid maakt. Ik ben er nu net vanavond achter gekomen (nu is het echt heel erg) dat als ik deze "storing" hoor en ik switch door naar mijn cleane kanaal en dan weer terug naar lead of crunch dat het signaal dan weer normaal is. Even later is het dan niet meer normaal. Een tijdje geleden deed hij het maar heel af en toe dat weg vallen ik dacht dat het temaken had dat de "buishoudertjes" tegen mijn buizen aan tikten. Maar hier begin ik nu toch sterk aan te twijfelen.

Ik speel op een marshall 6100Lm met een jcm 900 1960A cabinet met de "standaard" speakers. De gitaar en de kabels heb ik ookal op mijn roland cube geprobeerd en hier is niets mis mee. Alles wat ik nu geconstateerd heb is gewoon van de gitaar rechtstreeks in de amp (zonder pedalen etc).
Ik speel op pentode gewoon op 16 ohm op de "50 watt" stand.

Zijn het mijn pre amp buizen? Of heb ik grotere problemen??

Groetjes Bram,
Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Michael AE
18 maart 2011, 22:49
Klinkt inderdaad als een verotte buis. Gewoon een setje nieuwe voor- en eindtrap buizen kopen en kijken of dat een oplossing biedt. Is helemaal niet zo duur, maar het is wel verstandig om de eindtrapbuizen er door iemand met verstand van zaken in te laten zetten, want dan kan er indien nodig nog wat aan de bias worden gedaan.

Mitch
18 maart 2011, 22:58
Klinkt eerder als een probleem in het deel van het circuit dat het schakelen regelt? Hoor toch wel vaak kleine problemen met die 6100 serie hoor.

cluseau
18 maart 2011, 23:01
Zijn het mijn pre amp buizen? Of heb ik grotere problemen??

Mogelijk zijn je problemen kleiner, tis maar hoe je het bekijkt. Maak eerst eens je send return jack's schoon. Kun je uitproberen door een aantal keren een plug er in te prikken. Kijk maar of de storing daarop reageerd.

Frans.

B-stone
18 maart 2011, 23:54
Mogelijk zijn je problemen kleiner, tis maar hoe je het bekijkt. Maak eerst eens je send return jack's schoon. Kun je uitproberen door een aantal keren een plug er in te prikken. Kijk maar of de storing daarop reageerd.

Frans.

de storing reageerde hellaas niet op het prikken in mijn effects loop.
Ik heb maar wat knopjes geprobeerd tijdens de storing en toen ik ook het serie/parallel knopje drukte kreeg ik geen geluid (volgens mij ook niet gek want er zat geen kabel tussen), toch effe een kabel tussen gedaan, nog steeds geen geluid. toen maar weer "uitgedrukt" en gek genoeg heb ik nu net ik denk 20 minuten gespeeld op de verschillende kanalen, en het lijkt wel alsof het probleem is opgelosd :???: gek.

ik zal morgen nog wat langer spelen want vanavond kwam hij voor het eerst weer echt tevoorschijn na een uurtje denk ik. het is nu niet echt de tijd om op fulle pulle lang te spelen. dus morgen zien we weer verder :)

inieder geval bedankt voor jullie tips/suggesties.

cluseau
19 maart 2011, 08:40
Lijkt er iig wel op dat je amp een schoonmaakbeurtje nodig heeft. Schakeltechnisch gebeurt er nogal wat en zou het zomaar in een paar relais contacten kunnen zitten

B-stone
19 maart 2011, 11:41
kan ik dat zelf dat schoonmaken of moet ik hem daar toch echt voor weg brengen? ik heb mijn versterker wel eens open gehad maar een 6100 ziet er nog ingewikkelder uit als een computer.

maar het zal wel mooi zijn als het dan is opgelosd ;)

cluseau
19 maart 2011, 11:56
kan ik dat zelf dat schoonmaken of moet ik hem daar toch echt voor weg brengen?


Tja, er zijn mensen die alles kapot krijgen. Ik weet natuurlijk niet of je een beetje handig bent. Busje contactspray en heel matig inspuiten kun je al veel mee bereiken. Durf je dat niet zelf aan kun je beter hulp inroepen.

B-stone
21 maart 2011, 15:08
heb gisteren even een busje contact spray gehaald, versterker open gemaakt. Wat is dat trouwens een hel om de behuizing van de versterker af te halen (die gouden bak uit het zwarte omhulsel). Ik heb toen alle druk knopjes, potmeters, en andere bewegende delen ingespoten. het woordje matig heb ik een beetje overheen gelezen, maar hij doet het nog en hoe.
Want volgens mij is het nu opgelosd :) dus allen (vooral cluseau:ok:) heel erg bedankt.

Ps: ik kon geen nadelige gevolgen vinden die op het busje contactspray stonden, ook geen waarschuwingen. en volgens mij kan contact spray nooit echt kwaad.